Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 740 GLT - 26.06.2016, 17:15:46

Otsikko: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: 740 GLT - 26.06.2016, 17:15:46
 Otsikon mukainen tapaus. Moottori käy tyhjäkäyntiä kylmänä varsin mallikkaasti, vapina on normaalia vinokoneen luokkaa, mutta moottorin
lämmeteessä se huononee, ja käyntilämpöisenä se vatkaa kuin vilu köyhää :-\ Tuntuu kuin kävisi kolmella ja puolella sylinterillä   :'(
Lisäksi olen huomannut että moottorin veto on kylmänä riskimpää, eikä siinä tunnu lievää nykimistä kuten se tekee kuumana.
Aivan kuin seos menisi liian laihalle lämpimänä, jotenkin voimattoman oloinen juuri siinä pintakaasulla ajettaessa.Lisäksi nykii hieman.
Moottoriin vaihdettu : tulpat/johdot/jakajankansi, YKK-anturi,lämpötila-anturi, läppärunko sekä tyhjis-moottori putsattu tunteella.
Bensapaine mitattu tyhjäkäynnillä 2,5 bar, ja ap-letku irroittettuna 3,0 bar.
Miten se on näissä LH2,4,ssa järjestetty tuo kiihdytysrikastus, onko se IMM hommia ? Voisiko huono tyhjäkäynti lämpimänä
johtua siitä (IMM ) ??
Moottori muuten hyväkuntoisen oloinen, ei syö ööliä eikä naputa. Bensaakin syö vähemmän kuin normi-vinokoneet, mielestäni... ::)
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: Orlov - 26.06.2016, 18:06:00
Täältä löytyy satavarmasti toimiva 16v tyhjismoteur, saa noutaa Keravalta
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: 740 GLT - 26.06.2016, 20:08:59
  ??? 1156 km, 13 tuntia menis mutkin täältä Keravalle  :2funny: Ja ei tuossa nykyisessä kyllä mitään vikaa ole, toinenkin vastaava on hyllyssä
varalta... ::)
Oisko muita ideoita.... se unohtui kertoa että lämpimänä käynnistys vaatii startilla sahaamista kohtuuttoman kauan  :buck2:
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: Dartteri - 27.06.2016, 16:39:18
Pakovuotoja? Yleensä pakopuolen vuodot ennen lambdaa sotkevat seoksen rikkaalle, mutta kerrankos sitä toisinkin päin... Laajakaista-lambdan kun saat jostain ja todettua, mitä seokset on oikeasti niin diagnoosi helpottuu. Sitä ennen vois kokeilla toisella (bosch-merkkisellä) lambaada-anturilla.
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: 740 GLT - 28.06.2016, 15:20:55
No ei ainakaan korvin kuultuna ole pakovuotoja, ei tuhise mistään. Seosmittarilla seoksen laatu varmistuisi kyllä. Kylmä kone saa
rikastuksen varmaankin lämpötila-anturin tiedon perusteella, seos on silloin sopivan oloista kunnon tyhjäkäynnille, mutta hiljalleen
huononee moottorin lämmetessä. Anturi tosiaan uusittu. Tiedä sitten voisiko bensapumpun tuotto olla jotenkin vajaa, toisaalta
eihän se tyhjäkäynnillä kovin suuri tarvii ollakaan..kierroksilla toimii kuitenkin, veto on vaan jotenkin puhditonta  :-\ Puristuksia
en ole vielä mitannut, pitänee ottaa ohjelmaan...
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: 740 GLT - 02.07.2016, 21:26:36
Tein testin... moottorin käydessä n 800 rpm , irrotin IMM- johtoliittimen. Kierrosluku nousi hetken päästä 1200 rpm lukemaan. Ja kun
liittimen kiinnitti, tyhjäkäynti jäi tähän lukemaan. Toistin kokeen ja sama tulos. Kävin koeajolla, veto oli selvästi parempaa, eikä paukkunut
putkessa moottorijarrutuksessa. Tyhjäkäynti oli aika siisti ilman mainittavaa tutinaa. Seuraavalla käynnistyskerralla tyj'käynti oli taas 800rpm,
ja taas epätasaisempaa. Mistä tämä kertoo ? IMM-johdot siistit, liititmet ehjän oloiset, en ole mitannut kylläkään.
Mites tuo IMM, voiko siihen vaihtaa sisäosat, tässä 234F koneessa kun on hiukka suurempi tuo IMM-putki kuin normi LH-2,4,sessa,
esim 230F. 10-loppuinen taisi olla tämä IMM.
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: TOK - 02.07.2016, 21:33:29
Lämmetessä huononeva käynti vois johtua puolasta.
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: 740 GLT - 03.07.2016, 10:47:56
Lämmetessä huononeva käynti vois johtua puolasta.
Tuo on kyllä aivan totta, pitänee kokeilla toista puolaa  :P
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: 740 GLT - 15.10.2016, 18:09:03
Updeittausta :P
Ei ollut vika puolassa, vaihdettu on. Ei myöskään ykk-anturissa, vaihdettu sekin. Ei ollut vika IMM.ussa, vaihdettu on. Lambda anturin vaihdoin myös
kun kerta meni tälle - vaihdetaan -osa-kerrallaan-linjalle  :idiot2: Joko mainostin vaihtaneeni lämpötila-anturin  :-\, hyvässä hapessa oli entinenkin >:(
 Mitähän sitä vaihtasi seuraavaksi :2funny:
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: kimmoh - 15.10.2016, 19:23:16
Imuvuodot, ajoituksen tarkistus että jako on oikein, puristusmittaus? Noista lähtisin ennenkuin mitään osia vaihtelee.
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: 740 GLT - 16.10.2016, 10:49:18
Joo, tiedoss on, peruskauraa  ::), Jakpääremppa tehty, hihna ja rullat, kiristin. Tasapainoakseli pois käytöstä, mutta ei vaikuttane tyhjäkäyntiin
muutenkaan. Imuvuotoja ei ole, imarin tiiviste uusittu varalta. Puristukset mitattu, 13,5-14,5 bar löytyy paineita. Ajoitus luonnolliseti kohdalllaan.
Joo, alkaa kohta konstit loppua, kylmänä käy suht hyvin ja tasaiseen mutta lämpimänä vatkaa ja pätkii. En tiedä voisiko kipinänvahvistin olla syypää
moiseen, senhän voiss seuraavana uusia vaikka :P
Otsikko: Vs: 740 B234F tyhjäkäynti ontuu
Kirjoitti: The moose - 16.10.2016, 12:03:00
Sytkäkivi ja jos ei auta niin suutinrele seuraavaksi