Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kkuula - 30.07.2011, 06:22:51
-
Tää on kyllä puitu sen sata kertaa täälläkin mutta otetaas vielä kerran.. Tulipa tuossa eilen haettua alle otsikon mukainen diesel volvo. Vaikka auto vaihtui viat pysyi samana eli edellinen oli bensa 850 ja ajaessa yli satasta alkaa tärinä ja puistatus on kummasakin kova ja ratti vinossa. No edellisestä kyllä kerkesin korjata tuon aurauksen ja oikaista ratin ja täristyksen paikallistin edellisessä kieroutuneisiin alkuperäisiin aluvanteisiin, kalliiksi tuli diaknoosi kun piti vaihtaa uudet kumit ja jarrulevyt mutta puistatus pysyi.... Jarrusatulat myös herkistelin muutaman kerran niitten jumittamisen varalta.
(yksinkiroilua...)
Joutuuko taas samalle linjalle? Toivottavasti tässä ei olisi muuta kuin loppuunajetut renkaat jotka pompottaa? Ratti kylä on senverran vinossa että jotain tuolla keulassa täytyy olla vinksallaan? Äkkitutkimalla raidetangon päät olisi tiukat mutta kuskinpuolen alatukivarren hela on ehkä vähän tursunut..
-
Vasemman puolen alatukivarren kumi ainakin ihan väljä ja kuskinpuoleltakin hieman tursunut, meneekin kummaltakin puolelta alatukivarret vaihtoon viikonloppuna.
Mites noitten tukivarsien laatu? Ajattelin biltemasta hakea nuo kun ovat siellä halvimmat? Vai säästänkö väärässä paikassa? Voisko motonetista tai muualta löytyä parempia suht järkihintaan?
-
Vasemman puolen alatukivarren kumi ainakin ihan väljä ja kuskinpuoleltakin hieman tursunut, meneekin kummaltakin puolelta alatukivarret vaihtoon viikonloppuna.
Mites noitten tukivarsien laatu? Ajattelin biltemasta hakea nuo kun ovat siellä halvimmat? Vai säästänkö väärässä paikassa? Voisko motonetista tai muualta löytyä parempia suht järkihintaan?
Kuskin puoli = vasen puoli. ;)
Osien laatuun en ota kantaa, mutta toi kuskin puoli on aavistuksen kinkkinen vaihdettava, lähinnä sen takia että pari pulttia jää vaihdelaatikon taakse. Vaihdelaatikkoa hieman nostamalla esim. tunkilla ylös saa toisen pultin vaihdettua mutta se viimeinen helposti jää vaihtamatta. Itse laitoin siis kolme uutta pulttia ja jätin sen yhden vanhan, en tuon takia sentään viitsinyt apurunkoa irroitella.
-
Hae biltemasta kokeeks ne tukivarret ja laita heti rasvanipat niveliin. Laitoin entiseen 850 ja tähän nykyiseen V70 nipat ja ei ole vielä tarvinnu niveliä uusia mutta en ole edes kattonu minkä merkkisiä nuo on. Monesti alkuperäisen ja tarvikkeen suurimpana erona on tuo rasvan puute.
-
Juu tuota rasvausta alapallolle jo suunnittelinkin, muutaman muun vehkeen tarvikenivelissä on tullut kumien alle kurkattua eikä niissä ole ollut kunnon rasvoja yhdessäkään sisällä. Yhdessäkin oli pallon pintaan hipaistu lähinnä jotain öljyä senveran ettei ihan varastossa ala ruostumaan.. Vanhoja juttuja lueskeltua jäi kyllä sellainen kuva että ne koripuolen kumipuslat on näitten tukivarsien heikoin kohta eikä niinkään sen nivelen kesto?
Tuosta vaihtohommasta löytyikin juttua jonkinverran ja saa kyl mullakin jäädä se yks vanha pultti sinne jos vain ehjänä irtoaa.
-
Kerran olen ostanut Biltemasta V70 tdi:hin tukivarren. Onneksi ennen kuin ryhdyin purkamaan vanhaa, kiersin tukivarren mukana tulleet neljä pulttia tukivarren reikiin ja mitä kummaa: kaikki neljä pulttia olivat jokainen omassa linjassaan, mutta eivät linjassa toistensa kanssa, kuten pitäisi. Ilmeisesti reijät oli porattu ja kierteitetty käsivaralta kiinalaisessa pakkotyöleirissä. Olisi ollut täysi mahdottomuus saada tukivartta paikalleen. Biltema palautti rahat mukisematta, mutta ylimääräistä kulua ja harmia siitä muuten syntyi.
On niissä varaosissa hivenen muutakin eroa, kuin vain rasvan määrä nivelessä.
-
No nyt on uudet tukivarret alla. Ostin ne sittne biltemasta ja sinne ne paikoilleen meni reilun parin tunnin äheltämisen tuloksena ja vaihdoin samalla moottorin öljytkin. Jarrutkin tuntuivat suht vetreiltä ja palat oli varmaan hiljattaina vaidettu.
Ihan samanlaiset bilteman tukivarret siellä alla oli eivätkä näyttäneet mahdottoman pitkään siellä olleen ;D Saapa nähdä pitkäänkä nää sitten tälläkertaa kestää?
Kunnon keajolla en vielä ehtinyt käydä mutta kiidytyksissä ja jarrutuksissa ollut suht voimakas vetely on kyl pois tiessään ja sattoi jopa tuntua hieman vakaammalta. Pitää vielä huomenna säätää auauskulmat ja saattaa ratti suoraan.
Jakopään puolella näytti olevan aikamoinen öljytulva just suoraan kampiakselin kohdalta hihnapyörälimpun takaa valui ja öljypohja sekä alausta hyvässä öljyssä. Onko tuossa TDI koneessa muita mahdollisia vuotokohtia kuin kampiakselin tai nokka-ajselin stefat? Edellisestä hihnojen vaihdosta näyttäis kuitin mukaan olevan noin 50tkm. Paljonkos tuollainen remontti on kustantanut noin niinkin suunnilleen eli jakohihnat+kiristimet ja ehkä pari stefaa vaihtoon? Bensavitoseen tein just viimesyksynä tuollaisen huollon ja oli suht helppo homma eikä osatkaan olleet kalliita. Taitaa olla tämän TDI koneen kanssa hieman isotöisempi homma kumminkin ja vaaia vähän työkalujakin enemmän?
-
Se on 1000e... Se on se TDIn jaköpää yhditettynä ruiskutuspumpun ajoitukseen sellainen himmeli, ettei toista ole..
Kaikki ei sitä ala edes tekeen.. Tuo 1000e sisältää peltistefan sen paperisen tilalle, mikä siellä "vuotaa".. Huoltomies sanoi, että tälläinen sinne olisi alun pitäen pitänyt laitta ei vuotaisi ikinä.. Se on se Volkkarin säästöpolitiikka.. 10 sentin osalla pilataan 1000e tavara... ei nimittäin ainoa asia.. vrt. Volkkarin ikkunahissin kynnet.. helevetin kallis ovi (sisäosakin jotain kevytmetallivalua) ja sitten paskat hissin kynnet (hinta max 10c) laukeaa joka vehkeestä..
-
:'( älkääs nyt heti tonnin rempalla pelotelko! Vai onko tää nyt sitä uudemman volvon omistamisen ihanuutta? ;D ;D
Kylmänä pitää ehkä apulaitehihnan kiristin tai jokin muu pientä kitinää joka poistuu kyllä lämpeämisen myötä. Vähän tuntui siinä kiristimen rullassa olevan klappia ja nyt alko pelottamaan kun lueskelin nita juttuja hihnoista ja kiristimistä ja useammassakin tapauksessa apulaitehihnan levahtaessa on se vienyt jakohihnan samalla ja koneen kaput...
Pitääko hommata koko kiristitn vai saako siihen rullaaan laakerin vaihdettua tai koko rullan uusittua?
Edit: Löytyikin tuohon kiristimeen laakerit? http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=65666.0
Kysymys kuuluukin mites hankalasti se kiristin on kiinni siellä koneen kyljessä? Ahdasta siellä ainakin on oliskohan sittenkin pitänyt pysytellä bensavolvoissa?
-
Mulle sanottiin keväällä tossa paikallisessa Volvo huollossa jakopään vaihdolle vesipumppuineen hinnaks noin 650€.
Joten sen osalta voit unohtaa tonnin rempan.
-
Jep.. Mutta toi normi remppa EI sisällä stefan vaihtoa.. Normi jakopää on n. 600€ Tampereella..
Oikeesti Volvolla ei pysty ajamaan jos ei itse tee kaikkea mitä pystyy.. Siksi tämä saitti ja ent. Volvolandia on pelkkää nettoa..
Kannattaa kysellä myös Volkkari huolloista.. Volkkarin kone, halvemmat varaosat.. Volvon tiskillä eli sinisellä hinta on Klonswagen plus oma kate..
-
Juu itte on tarkoitus kaikki mahdollinen tehtävissä oleva tehdä. Tähän astisen 15 vuotta ja 12 autoa kestäneen autoilu-uran aikana ei ole juurikaan korjaamoille ole ollut asiaa vaan itte on tullut pelit korjattua. Jos olisi oma talli niin tekisin tämänkin remontin kyllä itte. Onhan tässä se vaihtoehto että ostais osat itte ja ajais tuonne maalle jossa on tallitilaa riittävästi ja ruuvailis siellä.
Äkkiä kattelin että osat tuohon kustantaisi motonetin (osien laatu???) hinnaston mukaan noin 200€ sisältäen hihnat, kiristimet, kampiakselin pultin ja pari stefaa. jos tuon teettäminen kustantaa yli 600€ niin kyl tuossa palkoille varmaan pääsisi? Onkos tuossa besavitoseen verrattuna paljonkin enemmän/hankalempaa hommaa muuta kuin kampiakselin pultti ja pumpun ajoitus?
-
Voihan siinä kampiakselin akselitiivistekin, =stefa, vuotaa (minulla ei vuoda, vaikka on alkuperäinen ja melkein 600 tkm ajettu). Sensijaan todennäköinen vuotokohde on öljypumpun tiiviste, joka ei ole stefa (=metallivahvisteinen akselin huulitiiviste) vaan paperi- tai "pelti"tiiviste pumpun liitospinnassa.
Omassani pumpun tiiviste on tihkunut jo 500 tkm ja sen sopii tihkua edelleenkin, koska haitta on vain kosmeettinen. Jakohihna ei kastu, toisin kuin jos stefa vuotaisi.
Pumpun laipan tiivisteen vaihtamiseksi on jakopää purettava ja öljypohja irrotettava.
Motonet myi kerran minulle vääränlaisen jakohihnan kiristimen: muuten oikea, mutta viimeinen kirjain paketissa olevassa VAG-numerosarjassa väärin: kiristysvoima pienempi, kuin oikeassa versiossa. Ennenaikainen jakohihnavaurio olisi voinut olla mahdollinen. Olenkin ostanut volkkarikaupasta jakopään osasarjana koko paketin, jossa on oikea kiristinmalli, jakohihna, pumpun hihna, pumpun hihnan kiristin ja taittopyörä, kampiakselin hihnapyörän kaikki 5 pulttia ja muutama muukin pultti. Hinta taisi olla luokkaa 230.
Hammashihnojen vaihto on helppo työ Volvoon, jos vain on kampiakselin lukituspalikka hihnapyörän keskipultin avaamisen ja kiristämisen ajaksi, momenttiahan on 160 Nm + puoli kierrosta. Momenttina tuossa kiristyksen loppuvaiheessa ja avaamisen alkuvaiheessa on noin 480 Nm.
-
Onkohan tuohon jakopääremonttiin mitään ohjetta.. Haynes kirjassa ei ole kuin Bensamoottorit.. Transporter kirjaa en ole nähnyt ja VW/Audi kirjat käsittelee 1.9Tdit..
VADIS minulla on kyllä..
-
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15
Tuolla on hyvin kuvin varustettu seikkaperäinen selostu operaatiosta.
-
Ravituksen syy oli onneksi tälläkertaa renkaitten tasapainotuksessa kuten hieman arvelinkin kun kyseessä on aika loppuunajetut kumit. 50g tartti kuskinpuolen etunen painoja ja vanteiden sisäkehälle oli kertynyt kaikkiin renkaisiin kourallinen-pari hiekkaa/liejua kuivanut tai muuta vastaavaa ja aiheutti varmasti osansa tutinoista.
No löytyi siltä lisääkin korjattavaa mutta siitä toisaalla lisää..
-
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15
Tuolla on hyvin kuvin varustettu seikkaperäinen selostu operaatiosta.
Tuota ohjetta minäkin seurailin, mutta kohdat 13 ja 14 kannattaa tehdä päinvastaisessa järjestyksessä!
-
Suosittelen käyttämään jakopäässä alkuperäisosia.
Mulle -99 malliin tehtiin motonetin osilla (hihna, kiristin, vesipumppu, kaikki pultit ja stefat).
Kiristimen neula vedettiin pellin yläreunaan, vaikka autodatan ohjeilla uuden hihnan voi vetää 3 mm ylikin.
noin 2000 km pääsin kun kiristimestä lohkesi pala ja meni hihnan välistä ylös, jolloin hihna hyppäsi 3 hammasta yli.
Motonetin tiskillä sanoivat että näitä on sattunut monelle muullekkin ja syynä on että hihna on ollu liian tiukalla, jolloin kiristin hakkaa lohkon kylkeen.
Onneks rempasta selvittiin vähin vaurioin.
Nyt alkaa auto olla jo ajossa kun 3 viikkoa on rempattu töiden jälkeen. On kyllä mahdollisimman hankalaksi tehty huollon kannalta tämä kone. Esimerkiks venttiilinkopan tiiviste ei ole vaihdettavissa vaan täytyy vaihtaa koko venttiilinkoppa (liimalla tiivistin ;D)
-
Mulla on sitten varmaan jotkut erikois osat motonetista kun oon tainnu jo 10tkm ajaa.
-
Suosittelen käyttämään jakopäässä alkuperäisosia.
Ihan hyvä neuvo, itse vielä lisäisin että säästäväinen voi käyttää VW-logolla varustetussa pahvilaatikossa olevia alkuperäisosia ja säästää rahaa. :)
EDIT: tosin itselläni varastossa odottelee Gates-merkkinen sarja...
-
Omassa remontissa käytin volvon osia, Kiristin oli pakattu volvon laatikkoon mutta osa oli suoraan volkkarin osa volkkarin logolla!
Vesipumppu on volkkarissa isommalla hammaspyörällä (omassa vanha oli volkkarin). Vaikuttaa pumppaustehoon mutta liekkö käytännön merkitystä. Voisi kuitenkin kuvitella että pumppausteho on neliöllisesti verrannollinen hampaiden määrään, keskipakopumppu(?).