Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: rantav - 28.06.2016, 02:10:44

Otsikko: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: rantav - 28.06.2016, 02:10:44
Eli kyseessä 520000 ajettu s60 volvo d5 commonrail koneella. Jätetty tyhjäkäynnille ulos ja siitä sammunut eikä enää käynnisty, startatessa kone pyörii todella vaikeasti. Vikakoodit luettu ja näytti läppävikaa ja sytytyskatkosta. Ennen ei edes yrittänyt käyntiin mutta korkeapainepumpun vaihtamisen jälkeen käynnistyy ja pysyy käynnissä muutamia sekuntteja todella vaikean kuuloisesti ja sammuu. Onko kellään tehnyt samoin ja osaako kukaan antaa vinkkejä? ei viitsisi lähteä siniselle opiskelijabudjetilla. Olen todella kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä  :)
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: rantav - 28.06.2016, 02:45:58
Ja voiko vika olla suuttimissa? ja jos voi niin miten selvittää että missä niissä?
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: rantav - 28.06.2016, 17:31:00
Nonii eli nyt venttiilikoppa ja suuttimet otettu irti. Huomasin että imusarjan seinämät täynnä öljynsekasta kovettunutta liejua joka johtuu todennäköisesti Egr:stä. Suuttimien moottorin sisäiset osat oli myös täynnä edellämainittua liejua. Tietääkö kukaan miten puhdistaa kunnolla ja onko mahdollista "tulpata" egr niinku joissai bemareissa :/
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.06.2016, 20:42:48
Ohjelmoimalla virittäjät näistä egr:n eliminoi. Näin uudessa peltilevyllä tehty tukos voi johtaa vikakoodiin. Youtubesta löytyy egr:n putsausvideoita, ei ole muista kokemusta mutta imusarjan varmaan dieselissä tms. liottaisin ainakin jos se on metallinen.
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: suden silmät - 28.06.2016, 23:37:40
Tuo koneen pyöriminen vaikeasti viittaisi enemmän virtapuoleen tai jakohihnan jakovirheeseen kuin suuttimiin? Onko tankissa oleva siirtopumppu kunnossa, ja onko tankissa oleva tankin sisäinen siirtopumppu kunnossa jos tankki on alle neljänneksen vajaa?
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: rantav - 29.06.2016, 13:09:05

(https://s31.postimg.org/s7xufyfef/20160628_181728.jpg) (https://postimg.org/image/s7xufyfef/)
kuvassa ympyröidyt läpät oli täynnä liejua ja parin läpän päällä oli metallinsiruja, alkuperää ei saatu selville, imusarja on jotain muovia ja puhdistettiin vuolemalla puukolla ja löpöllä. Tankista tulee pumpulle asti ainetta putken täydeltä mutta ei paineella. Tankki on täysi, mitenkähän mahtaa käydä jos vähä pilottia suhauttas että sais jotenki pyörimään koneen?
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: rantav - 29.06.2016, 13:09:52
Ja nuo läpät jotka näkyy kuvassa otettiin pois ja ymmärtääkseni ihan turhat
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: suden silmät - 29.06.2016, 15:42:08
(https://s31.postimg.org/s7xufyfef/20160628_181728.jpg) (https://postimg.org/image/s7xufyfef/)
Tankista tulee pumpulle asti ainetta putken täydeltä mutta ei paineella.

Se tankissa oleva pumppu on matalapaineinen siirtopumppu ja se ei edes pyöri - ainakaan ekoissa vuosimalleissa - koko aikaa vaan pääasiassa koneen korkeapainepumppu myös hoitaa aineen tankista itselleen. Toisaalta jos tankin pumppu on kaput, niin korkeapainepumppu ei ilmaannu seisomisen tai löpön loppumisen jälkeen.
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: mulugren - 29.06.2016, 16:21:21
Ja nuo läpät jotka näkyy kuvassa otettiin pois ja ymmärtääkseni ihan turhat

Eli otit akselista läpät pois vaiko koko akselin läppineen pois? Jos jälkimmäinen niin vissiin pitää tulpata akselin reiät
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: J2K - 29.06.2016, 16:27:55
Tuossa linkissä lätkä jonka tein egr:n väliin. Vähän kenkkumainen päästä sinne käsiksi. Avasin liikaa pois. 5mm kuusikololla kun avaa niin saa jo pellin väliin. Löpöllä tai dieselillä putsaa kanavat. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.0
Akselia ei kannata ottaa pois vaan lukita auki asentoon jos ei mielestään tarvitse. Vaikuttaa alakierroksilla vääntöä parantavasti.
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: rantav - 30.06.2016, 01:25:50
Otin tosiaan koko akselin pois... selvis monta asiaa tämänkin myötä, kiitos todella kovasti kun kerroit, en olisi kyllä itse tajunnut! ☺☺ Huomenna volvolta hakemaan kaasuläppäkammiota, korkeapainepumpussa olevaa venttiili/anturia ja avainrengas antennin virtalukkoon kun näyttää koneelta että ei signaalia avaimen ja virtalukon välillä ja kokeiltu molempia avaimia. Tietääkö kukaan tarviiko ohjelmoida jos vaihtaa rengasantennin? Tässä vuosimallissa pitäisi tosiaan tulla tankilta konehuoneeseen asti tankinpumpun avulla :) kiitos tähän astisista vinkeistä!
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: venttiili - 30.06.2016, 14:43:21
Tietääkö kukaan tarviiko ohjelmoida jos vaihtaa rengasantennin?

Ei tarvinnu kun omaani vaihdoin.
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: rantav - 12.08.2016, 22:10:03
Kone vaihdettu uuteen ja vastoinkäymistä vastoinkäymisen perään, saapa nähä tuleeko tästäkää mitää. pari kertaa kone laitettu paikalleen ja työnsi öljyt pihalle laatikon välistä. Nyt kun ei työntäs öljyjä pihalle nii eipä enää käynnistykkään.  :idiot2:
Otsikko: Vs: S60 2006 D5 commonrail ei pysy käynnissä
Kirjoitti: paku97 - 13.08.2016, 07:55:09
Onkohan lohkossa oleva muovitulppa vaihdettu metalliseen, viittais vuoto siihen? se yleensä vaihdetaan, kun loota irti.