Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: rantav - 28.06.2016, 02:10:44
-
Eli kyseessä 520000 ajettu s60 volvo d5 commonrail koneella. Jätetty tyhjäkäynnille ulos ja siitä sammunut eikä enää käynnisty, startatessa kone pyörii todella vaikeasti. Vikakoodit luettu ja näytti läppävikaa ja sytytyskatkosta. Ennen ei edes yrittänyt käyntiin mutta korkeapainepumpun vaihtamisen jälkeen käynnistyy ja pysyy käynnissä muutamia sekuntteja todella vaikean kuuloisesti ja sammuu. Onko kellään tehnyt samoin ja osaako kukaan antaa vinkkejä? ei viitsisi lähteä siniselle opiskelijabudjetilla. Olen todella kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä :)
-
Ja voiko vika olla suuttimissa? ja jos voi niin miten selvittää että missä niissä?
-
Nonii eli nyt venttiilikoppa ja suuttimet otettu irti. Huomasin että imusarjan seinämät täynnä öljynsekasta kovettunutta liejua joka johtuu todennäköisesti Egr:stä. Suuttimien moottorin sisäiset osat oli myös täynnä edellämainittua liejua. Tietääkö kukaan miten puhdistaa kunnolla ja onko mahdollista "tulpata" egr niinku joissai bemareissa :/
-
Ohjelmoimalla virittäjät näistä egr:n eliminoi. Näin uudessa peltilevyllä tehty tukos voi johtaa vikakoodiin. Youtubesta löytyy egr:n putsausvideoita, ei ole muista kokemusta mutta imusarjan varmaan dieselissä tms. liottaisin ainakin jos se on metallinen.
-
Tuo koneen pyöriminen vaikeasti viittaisi enemmän virtapuoleen tai jakohihnan jakovirheeseen kuin suuttimiin? Onko tankissa oleva siirtopumppu kunnossa, ja onko tankissa oleva tankin sisäinen siirtopumppu kunnossa jos tankki on alle neljänneksen vajaa?
-
(https://s31.postimg.org/s7xufyfef/20160628_181728.jpg) (https://postimg.org/image/s7xufyfef/)
kuvassa ympyröidyt läpät oli täynnä liejua ja parin läpän päällä oli metallinsiruja, alkuperää ei saatu selville, imusarja on jotain muovia ja puhdistettiin vuolemalla puukolla ja löpöllä. Tankista tulee pumpulle asti ainetta putken täydeltä mutta ei paineella. Tankki on täysi, mitenkähän mahtaa käydä jos vähä pilottia suhauttas että sais jotenki pyörimään koneen?
-
Ja nuo läpät jotka näkyy kuvassa otettiin pois ja ymmärtääkseni ihan turhat
-
(https://s31.postimg.org/s7xufyfef/20160628_181728.jpg) (https://postimg.org/image/s7xufyfef/)
Tankista tulee pumpulle asti ainetta putken täydeltä mutta ei paineella.
Se tankissa oleva pumppu on matalapaineinen siirtopumppu ja se ei edes pyöri - ainakaan ekoissa vuosimalleissa - koko aikaa vaan pääasiassa koneen korkeapainepumppu myös hoitaa aineen tankista itselleen. Toisaalta jos tankin pumppu on kaput, niin korkeapainepumppu ei ilmaannu seisomisen tai löpön loppumisen jälkeen.
-
Ja nuo läpät jotka näkyy kuvassa otettiin pois ja ymmärtääkseni ihan turhat
Eli otit akselista läpät pois vaiko koko akselin läppineen pois? Jos jälkimmäinen niin vissiin pitää tulpata akselin reiät
-
Tuossa linkissä lätkä jonka tein egr:n väliin. Vähän kenkkumainen päästä sinne käsiksi. Avasin liikaa pois. 5mm kuusikololla kun avaa niin saa jo pellin väliin. Löpöllä tai dieselillä putsaa kanavat. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.0
Akselia ei kannata ottaa pois vaan lukita auki asentoon jos ei mielestään tarvitse. Vaikuttaa alakierroksilla vääntöä parantavasti.
-
Otin tosiaan koko akselin pois... selvis monta asiaa tämänkin myötä, kiitos todella kovasti kun kerroit, en olisi kyllä itse tajunnut! ☺☺ Huomenna volvolta hakemaan kaasuläppäkammiota, korkeapainepumpussa olevaa venttiili/anturia ja avainrengas antennin virtalukkoon kun näyttää koneelta että ei signaalia avaimen ja virtalukon välillä ja kokeiltu molempia avaimia. Tietääkö kukaan tarviiko ohjelmoida jos vaihtaa rengasantennin? Tässä vuosimallissa pitäisi tosiaan tulla tankilta konehuoneeseen asti tankinpumpun avulla :) kiitos tähän astisista vinkeistä!
-
Tietääkö kukaan tarviiko ohjelmoida jos vaihtaa rengasantennin?
Ei tarvinnu kun omaani vaihdoin.
-
Kone vaihdettu uuteen ja vastoinkäymistä vastoinkäymisen perään, saapa nähä tuleeko tästäkää mitää. pari kertaa kone laitettu paikalleen ja työnsi öljyt pihalle laatikon välistä. Nyt kun ei työntäs öljyjä pihalle nii eipä enää käynnistykkään. :idiot2:
-
Onkohan lohkossa oleva muovitulppa vaihdettu metalliseen, viittais vuoto siihen? se yleensä vaihdetaan, kun loota irti.