Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: noviisivolvoilija - 30.07.2011, 12:09:33
-
Moi. Auto on S80 T6 vm. 2000. Ongelmana on auton käynnistyminen kylmänä. Nyt joutuu starttaamaan tosi kauan, ennenkuin moottori käynnistyy, ja silloinkin moottori käynnistyy "ravistamalla" ikäänkuin vain muutamalla pytyllä. Hetken päästä moottori käy kuitenkin ihan hyvin ja tasaisesti, ja kun ajon jälkeen starttaa lämpimällä koneella, niin hyrähtää käyntiin samantien. Edellisestä vuosihuollosta on aikaa noin 2 vuotta. Itse olen ajatellut ongelman aiheuttajaksi polttoaineen suodatinta ja/tai tulppia, mutta en tiedä missä suodatin sijaitsee, enkä ole itse koskaan vaihtanut tulppia. Sorry tämä amatöörimäinen kysymys, mutta olen tosiaankin ihan noviisi näissä moottoriasioissa. Akun varaustilan varmistin lataamalla sen laturissa, luulen että se ei ole ongelma koska startti pyörii ihan kevyesti.
-
Polttoainesuodatin löytyy pelkääjänpuolen helman takaa, pituus suunnassa keskeltä autoa.
-
Kiitos tiedosta! Mun täytyy siis päästä auton alle pelkääjän puoleiselle sivulle jotta näen suodattimen? Koetan kurkistaa, voin peruuttaa auton tallin luiskaan lankkujen päälle ja jos löydän suodattimen niin se vaan vaihtoon? Tuleeko sieltä bensaa silmille jos saan suodattimen avattua? Edelleenkin tyhmiä kysymyksiä, koettakaa kestää... :)
EDIT: Onnistuuko tulppien vaihto jos käyn jostain ostamassa, itsellä on tulppa-hylsy ja momenttiavain?
-
Suodatin näkyy kun katsot auton alle,ei välttämättä tarvii nostaa autoa,mutta varmaankin helpompi vaihtaa jos on pukilla,itse vaihdatin korjaamolla suodattimen,suodatin 36e työ 42e,kaippa siellä bensaa on kun vuoti maahan.Tulppien vaihosta en sano mitään :-[.
-
oletko mahd ,vain siirtänyt autoasi lyhen matkaa(ajanut talliin jne) ennen k.o. ongelmaa vai tuleeko se aina?
-
oletko mahd ,vain siirtänyt autoasi lyhen matkaa(ajanut talliin jne) ennen k.o. ongelmaa vai tuleeko se aina?
Kyllä se tulee aina kun auto seisoo vaikkapa yön tossa pihalla. Sitten kun saa startattua käyntiin, niin seuraava startti hyräyttää auton käyntiin per heti. Sitäpaitsi, sattumalta huomasin että suodattimen paikkeilta tippuu maahan ilmeisesti bensaa, vaan ei tipu kauan aikaa kun moottori on seis.
-
Tuleeko sieltä bensaa silmille jos saan suodattimen avattua?
Bensalinjassa suodattimen lähellä voi olla kuvan kaltainen venttiili, josta voi laskea paineen pois ennen kuin alkaa irroittamaan suodatinta.
(http://volvospeed.com/Pics/repairpics/fuelfilter3.jpg)
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/filter_replacements/fuel_filter_replacement_s70.html (http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/filter_replacements/fuel_filter_replacement_s70.html)
-
Kiitoksia!! Suodattimen vaihto-ohje on tosi hyvä, luulen että saan sen helposti nyt uusittua. Ilmeisesti ainakin osasyy heikkoon käynnistyvyyteen johtuukin juuri tuosta suodattimeen liittyvästä vuodosta, silloinhan suodatin pikkuhiljaa tyhjenee kun se tiputtaa sisältönsä auton alle, kunnes painetta ei enää ole? Jolloin myös joku pätkä polttoaineletkua tai -putkea on ilmeisesti tyhjä, ja sen uudelleen täyttyminen vaatii "pitkän startin"?
-
Tuo on varmaankin mahdollista mutta kun mulla vuoti suodatin niin ei ollu ongelmia startatessa,bensaa valu aika reippaasti tipottain.
-
Tuo on varmaankin mahdollista mutta kun mulla vuoti suodatin niin ei ollu ongelmia startatessa,bensaa valu aika reippaasti tipottain.
Nyt käynnistyy samantien, suodattimen vaihto auttoi.
-
Lainaan nyt tätä, kun itellä vähän vastaavaa ongelmaa.
Eli -02 s60 D5 käynnistyy varsinki lämpimänä todella nihkeesti. Useemman sekunnin joutuu melkein aina yrittään käymään. Lähtee kuitenkin aina. Tuntuu, että pahenee vaan koko ajan.
Egr putket jo putsasin, paskaa oli, mut ite venttiiliin en viä koskenu. Pitäiskö siitä jatkaa vai miten?
-
Lainaan nyt tätä, kun itellä vähän vastaavaa ongelmaa.
Eli -02 s60 D5 käynnistyy varsinki lämpimänä todella nihkeesti. Useemman sekunnin joutuu melkein aina yrittään käymään. Lähtee kuitenkin aina. Tuntuu, että pahenee vaan koko ajan.
Egr putket jo putsasin, paskaa oli, mut ite venttiiliin en viä koskenu. Pitäiskö siitä jatkaa vai miten?
Polttoainepuoli kuntoon, aluksi polttoainesuodatin. Sitten vikakoodien lukuun.. Egr ei vaikuta käynnistyvyyteen..
-
Lainaan nyt tätä, kun itellä vähän vastaavaa ongelmaa.
Eli -02 s60 D5 käynnistyy varsinki lämpimänä todella nihkeesti. Useemman sekunnin joutuu melkein aina yrittään käymään. Lähtee kuitenkin aina. Tuntuu, että pahenee vaan koko ajan.
Egr putket jo putsasin, paskaa oli, mut ite venttiiliin en viä koskenu. Pitäiskö siitä jatkaa vai miten?
Terve.
Oletkos tarkastanut autosi akun kunnon? ::)
Itselläni on vähän samantapaisia ongelmia (nytten ollut) saman ikäisessä D5:ssa. Mutta ei käynnistysaika ole pidentynyt tai ei mitenkään pahentunut tuo käynnistys... Kilometrihuollossa polttoainesuodatin juuri vaihdettiin.
Polttoainesuodattimen vaihto mielestäni jonkun verran auttoi. Mutta jotenkin kumminkin olen alkanut epäilemään kun polttoainetankki tällä hetkellä on puolilleen täynnä, että se loppu diesel olisi jotenkin huonolaatuista tai sitten kosteutta tankissa tms.. Tarkoituksena kumminkin olisi (niin kuin se pitää tehdä:) ajaa tankki lähes tyhjäksi ja sitten tankata se tyhjätankki ihan täyteen.. Eli sitten näkee ainakin miten "tuore" diesel suhtautuu tuohon käynnistykseen. :)
-
Akku on ok ei siinä mitään.
Avasin ton egr systeemin ja aivan noessahan tää imupuolen haara. Ei riittäny moti alkaa aukaseen sitä laitteistoo, niin
Tulppasin sitten sen egr:n ja vika poistu samantien. Haittapuolena sellanen liikaapäästöjävaatiihuollon kommentti kojetauluun..
-
Akku on ok ei siinä mitään.
Avasin ton egr systeemin ja aivan noessahan tää imupuolen haara. Ei riittäny moti alkaa aukaseen sitä laitteistoo, niin
Tulppasin sitten sen egr:n ja vika poistu samantien. Haittapuolena sellanen liikaapäästöjävaatiihuollon kommentti kojetauluun..
Tuo viesti varmaan tulee joka kerta nyt ajotietokoneeseen? No hyvä kumminkin, että käynnistysongelma poistui..
Itselläni on vähän samantapaisia ongelmia (nytten ollut) saman ikäisessä D5:ssa. Mutta ei käynnistysaika ole pidentynyt tai ei mitenkään pahentunut tuo käynnistys... Kilometrihuollossa polttoainesuodatin juuri vaihdettiin.
Polttoainesuodattimen vaihto mielestäni jonkun verran auttoi. Mutta jotenkin kumminkin olen alkanut epäilemään kun polttoainetankki tällä hetkellä on puolilleen täynnä, että se loppu diesel olisi jotenkin huonolaatuista tai sitten kosteutta tankissa tms.. Tarkoituksena kumminkin olisi (niin kuin se pitää tehdä:) ajaa tankki lähes tyhjäksi ja sitten tankata se tyhjätankki ihan täyteen.. Eli sitten näkee ainakin miten "tuore" diesel suhtautuu tuohon käynnistykseen. :)
Vastataanpa omaani kommenttiin.... Tuli tankattua tuon auton tankki täyteen keskiviikkona ABC:llä... Tuon tankkauksen jälkeen tuo starttausongelma tosiaan hävisi. Mielestäni myös auton motin ääni on hieman hiljaisempaa (ja ehkä pikkuisen vähemmän kuluttaa) tällä dieselillä........ Mitähän lie lehmänkusta viime tankillinen oli. ;)