Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: HarriF - 29.06.2016, 21:59:16
-
Vika tiedossa: Lauhduttimen kennostossa kivi kuivaimen puoleissa reunassa ja vuotaa siitä, ainetta vuotanut n. 300 g pois. Eli järjestelmä vajaa ja käy siksi liian tiheästi.
Tuntuu, että ilmastoinnin kompuran käyntijaksot olisivat tosi lyhyitä ja toistuvat tiuhasti. Kompura kävi 15-20 s, oli pois ehkä 30-40 s ja käynnistyi taas uudelleen.
Tänään Oulu-Mikkeli välillä olosuhtet olivat
- ulkona + 21...23 C
- autossa asetus +22 C
- ilman virtaus jaloille ja lasille manuaalisesti
- puhallin 2-3 teholla
- AC päällä
Ilmastointi huollettu toukokuussa, jolloin systeemiin meni kylmäainetta 180 g.
Miten teillä muilla toimii tai miten pitäisi toimia ??
1) Olisiko perustoimnta siten, että pelkästään painekytkin ohjaa kompressoria - korkeapaine pysäyttää ja matalapaine käynnistää. Ovatko molemmat toiminaat samassa painekytkimessä?? Eli painekytkimessä hystereesiä käyntipainealueen verran ja jos ko. hystereesi on kovin pieni, seuraa siitä tiuhaan lyhyitä käyntijaksoja. Olisiko siis "vika" painekytkimessä tai kuten tuolla alempana arvellaan, syynä voisi olla kylmäaineen vajaus.
2) Vai liittyykö kompuran ohjaukseen lämpötilaraja siten, että jos kabiinin lämpö saavuttaa/alittaa asetuksen, kompressori pysäytetään??
-
siis meni 180g ? vai niinkuin puuttu täydestä määrästä toi 180g ja laitettiin viimeksi täys määrä? paljonko sinne tavaraa nyt viimeksi siis yhteensä laitettiin?
-
Siis huollossa lisättiin ainetta tuo 180 g, eli oli hivenen vajaa ennen huoltoa.
-
Siis huollossa lisättiin ainetta tuo 180 g, eli oli hivenen vajaa ennen huoltoa.
niin siis sitähän ei kukaan tiedä paljon sieltä puuttuu jos ei vanhoja oteta pois,eli se on tyhjennetty ja laitettu täysimäärä tilalle ja laskettu siitä,mutta jos käynti jaksot on hirveän tiheitä niin puhuisi siitä että on vajaa,yleensä huollosta saa kuitin missä on mm tyhjennysmäärä,täyttömäärä,alipaineistusaika,öljynlisäysmäärä jne,oliko siinä toiminnassa sitten eroa ilmastointihuollon jälkeen?
-
Kyllä tuo huollon jäljiltä oli normaalitilassa, eli täyttömäärä kunnossa ja tiiveys tarkastettu. Toiminnasta en valitettavasti osaa sanoa tarkempaa: ostin auton tammikuun lopulla sillä tiedossa, että ilmastointi oli tarkastettu toimintakuntoiseksi autotohtorilla eikä sitä oikeastaan tarvinnut käyttää käytännössä toukokuun puoliväliin mennessä.
Olisiko siis kuitenkin vuotanut vai voisiko syynä olla painekytkimen vika (lisäsin omia kommenttaja asiasta tuohon ketjun avausviestiin) !!
Täytää käyttää vielä uudelleen ilmastointihuollossa tarkastettavana.
-
Magneettikytkimen välys, varmaan tarkastettu???? :-\
-
Tuntuu, että ilmastoinnin kompuran käyntijaksot olisivat tosi lyhyitä ja toistuvat tiuhasti. Kompura kävi 15-20 s, oli pois ehkä 30-40 s ja käynnistyi taas uudelleen.
Minun mielestä vaikuttaa ihan normaalilta toiminnalta. ???
-
Minun mielestä vaikuttaa ihan normaalilta toiminnalta. ???
Niin minunkin mielestä.
-
itsellä samanlainen ja ilmastointi huollossa puhui kosteudenpoistajan vaihdosta. kuulemma yleinen volvossa. siitä en sit tiedä pitääkö paikkansa.
-
Itsella kompura käy juuri aloittajan kuvailemalla tavalla, ainoa mikä itseä ihmetyttää on että kompura tuntuu käyvän vaikka ulkona olisi +10 c ja pyynti +22 c.
Lie kuitenkin normaalia kun sisälämpö kuitenkin pysyy pyydetyssä?
-
Itsella kompura käy juuri aloittajan kuvailemalla tavalla, ainoa mikä itseä ihmetyttää on että kompura tuntuu käyvän vaikka ulkona olisi +10 c ja pyynti +22 c.
Lie kuitenkin normaalia kun sisälämpö kuitenkin pysyy pyydetyssä?
Ilmastoinnin kompura käy ohjauksen ollessa päällä ja ulkolämpötilan ollessa plussan puolella aina paineantureiden ohjaamana. Tästä syystä kompuran magneettikytkin napsuttelee tasaisesti auton käydessä. :)
-
Itsella kompura käy juuri aloittajan kuvailemalla tavalla, ainoa mikä itseä ihmetyttää on että kompura tuntuu käyvän vaikka ulkona olisi +10 c ja pyynti +22 c.
Lie kuitenkin normaalia kun sisälämpö kuitenkin pysyy pyydetyssä?
Juu, ideahan on että kompuran avulla jäähdytetään sisääntuloilmaa jolloin siitä samalla kondensoituu kosteutta pois, ja sitten lämppärin kennolla tarvittaessa lämmitetään takaisin.
-
Vika tiedossa: Lauhduttimen kennostossa kivi kuivaimen puoleissa reunassa ja vuotaa siitä, ainetta vuotanut n. 300 g pois. Eli järjestelmä vajaa ja kävi siksi liian tiheästi.
Huoltoliike tarjosi uutta lauhdutinta Hella-valmiste hintaan n. 250 €. Onko hyvä varaosalaatu??
Arvio vaihtotyölle 2-3 h. Onko vaihdettavissa omana työnä tyhjennyksen jälkeen?? Vaatiiko keulan purkamista vai onnistuuko välistä aukkojen kautta ??
-
Hella on monelle automerkille OE osien toimittaja joten laadussa ei varmasti ole vikaa.
Joistakin korjaamoista saa noihin jopa kolmen vuoden takuun.
Vaihtotyöstä ei ole kokemusta...