Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vellu83 - 30.07.2011, 15:29:38

Otsikko: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 30.07.2011, 15:29:38
Eli otsikon mukainen auto käynnistyy lämpimänä vaikeasti ja tuprauttaa mustat savut putkesta.Aina ei kyseistä vaivaa ole ja silloin ei minkään laisia savuja lyö.Toinen kans vika et kun ala kieroksilla ei välissä ole vetoja vaikka kaasua painaa niin mitään ei tapahdu.Mikähän mahdollisesti olisi pielessä?Autoon on vaihdettu polttoaine suodatin,virranjakajan kansi sekä pyörijä,johdot ja kaikki alipaine letkut paitsi imusarjan ala puolelta ei päässy vaihtaan/tarkistaan letkuja.Ja auto antaa vika koodiksi joutokäynnin ilmamäärä
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 01.08.2011, 22:31:29
Paljonko pitäs puristuksia löytyä sylintereistä?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: volvos70 - 01.08.2011, 23:39:09
11-13 bar
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 01.08.2011, 23:57:03
Muistelisi itse kun joku aika lueskelin et olis 8.5.No sit tuossa koneessa jotaki vikaa ku antaa noin 8.4-8.6.Autoon on liikkeessä kansi remppa tehty niin olisiko tuo kone niin väleä et siksi nuin alhaiset puristukset?Autodataki kyl väitti 8.5:1 eli onko tuo sen 8.5 baaria?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: kkuula - 02.08.2011, 07:38:04
Tuo 8,5:1 on ko moottorin puristussuhde. kyl sillä lämpimänä pitäisi yli 10bar olla paineita sylintereissä, ohivuotomittaus kertoisi hieman enempi. Jos oireita ei ollut ennen kansiremppaa ja puristukset silloin kohdillaan niin olisko mahdollista venttiilin vuoto? eli ryssitty kansirempassa?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 02.08.2011, 18:21:10
Eli ennen kansirempan puristuksia en tiedä koska ostin auton sen jälkeen ku edellinen omistaja oli sen liikkeessä teetättänyt sen takia koska lohkon ja kannen välistä oli öljyä vuotanu.kyselin tänään nuita puristuksia wetteriltä niin he sanoivat että 7-10 baaria mutta katoin autodatasta uudelleen niin sieläki seiso et 11-13 baaria.Jos kansi remppa ryssitty niin voiko joka sylinterissä venttiilit vuotaa ja eikös sen pitäs paukuttaa joko imusarjassa tai pako puolella ja jos kone kulunnu väleäksi niin mikäs ois aiheuttanu nuin tasasen kulumisen kun joka sylinterissä se 8.5 noin?sitä olen ihmetelly ku pakoputkessa kuuluu käynnissä tuputusta/luputusta.Voisko jakopää heittää et puristukset nuin alhaiset?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: TVS - 02.08.2011, 21:30:29
Nykäse öljytikku irti koneen käydessä, mahtaa käydä aika huiku? Ei lämpösen koneen kanssa pitäisi olla ongelmia vaikka on harvakin, ja kyllä nää vermeet tuppaa kulumaan pytyistään. Ja jaonkin saa kätevästi sekasin kun näissä koneissa nuo jakomerkit on mitensattuu, omissa on ollu molemmissa jakomerkeistä toisen nokan merkki hampaan "pystyn" reunaosan kohdalla, ja toinen piikin keskellä, kun ne pitäis osua montun pohjalle...
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 02.08.2011, 22:03:43
Eli tuon olen testannu et nostanu öljy tikkua koneen käydessä niin ei ainakaan painetta tule sieltä vaikka kieroksiaki antaa ainoa mitä teki niin pikkusen höyryä tuli ku kieroksia anto mut ei painetta.Mites nuo nokkien ajotukset pystys testaan ilman merkkeihin luottamista?Ja voisiko pielessä oleva jako aiheuttaa puristuksien alenemisen?Olen jo oston jälkeen joutunu kerran jaon laittaan merkkien mukaan kohalleen ku nokat oli merkkien mukaan niin kampiakseli ei oli hampaan heitto mutta voisiko tuo vieläki olla pielessä?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: kkuula - 03.08.2011, 07:05:18
Tuollaista vuotopaikkaa on ettitty joskus pistämällä paineilmaa sylinteriin ja kuuntelemalla minne suhisee, toimii jos venttiili(t) vuotaa muttei väärän ajoituksen tapauksessa jossa venttiilit kyl pitää ja  tässä tapauksessa sylinteritkin pitää painetta jollain tasolla.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 03.08.2011, 09:54:35
Nyt on jako tarkistettu ja näyttäs että pako nokka olisi hampaan jäljessä.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 06.08.2011, 02:13:39
No niin jako kohdillaan ja puristusta löyty puolilämpimällä moottorilla 11.2 baaria noin joka sylinteristä mutta siltikki kylmänä on nykimistä ja tehottomuutta.Lataus jännitteitä mitattu ajovalot päällä nii ei ollu ku 12.8 volttia ja parkit päällä 13.4 ja tuntuis kiihtyvän silloin ok kun on vain parkit päällä.Onko volvot kuinka ranttuja tuosta jännitteestä et voiko tehä nykimistä ynnä muuta?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 06.08.2011, 18:46:27
Kyllä se jännite pitää olla siinä 14.4-14.6 v välissä jolloin auto toimii hyvin tarkista se  laturi ja akun kunto.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 06.08.2011, 21:28:48
Onkos näissä tyyppivikana joku osa laturissa et kuluu ja sitä myöten lataus jännite pienenee?Huolto kirjan mukaan laturi olisi vaihdettu 40 tkm sitten.Minkäs kokonen akku kannattis ostaa autoon?nyt 60 amppeerin varta.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 07.08.2011, 18:27:32
Kyllä se laturin kestää sen yli 300tkm hyvin ilmeisesti vaihdettu tosi huono laturi jos 40tkm kohdilla ei enää lataa kunnollaa.Siitä akusta kun ne tehrtaalta tuli oli jopa 55AH  akulla joka kesti minulla sen 9 vuottaa joten kyllä se 60Ah  riittä jos ei ole kovin suuria virrankuluttajia kuten takakontti täynnä  poppivehkeitä. Itsellä on 74 AH Boshin kun halvalla sain ja hyvin se on kestänyt jo 7 vuotta.Paljon autolla on ajettu kun laturi on jo vaihdettu.Kun autossa on Boshin virtavehkeet niitä tyyppivikoja ei ole,vertaan siihen että 240 Volvossa se jännitteensäädin ja hiilet tarvitsi vaihtaa siinä 400tkm korvilla.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 07.08.2011, 21:20:40
Elikkäs mittarissa on noin 244000.Ainaki huoltokirjan mukaan olisi laturi vaihdettu mutta eipä tuota varmmuudella voi sanoa.no täytyy huomenissa ottaa laturi pois ja kattoa mitä on nielly.Mites tuohon käynnistys vaivaan liittyen voiko lämpö antura antaa väärää tietoa eculle vai onko sama antura ku lämpö mittarille?Ei ilmeisesti voi lambda ainakaan aiheuttaa tuota oiretta?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 08.08.2011, 22:04:49
Termostaattikotelossa oleva anturi antaa tietoa tarvitseeko kone rikastusta eli sitä "ryyppyä" käyntiin lähtöön.Jos lämpomittari näyttää oiken niin varmaakin  anturi kunnossa.Kuinka se ilmamassamittari kun se antaa tietoa sisään tulevan ilman lämpötilasta??
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 09.08.2011, 12:48:29
Ei ole ilmamassamittaria uusittu putsattu kylläki mut ei vaikutusta.Vaikuttaako tuo ilmamassamittari startin yhteydessä eli käyttääkö sen tietoa vai meneekö jonkin oletus asetuksen mukaan?sillonko lähtee vaikeasti käymään niin aivanko sais bensaa liikaa ku pölläyttää putkesta mustaa jonku verran tai niinku ei olis seokset kohallaan.Tänään kummasti kävi kyllä tyhjäkäyntiä seilaavasti eli ku tippu tyhjäkäynti niin alko käymään vähän niinku tuputtamalla ja sit ku nousi niin ei käynny tuputtamalla eli seilaa tyhjäkäynti.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 09.08.2011, 16:52:02
Kyllä se ilmamassamittari antaa tietoa siitä ulkolämpötilan arvoista.Onko -30 pakkasta vai +30 astetta lämmintä .Kylmä ilma tekee sen että seoksen täytyy ollaa rikkaampi jolloin kone käynnistyy sekä jaksaa käydä kunnolla kun ulkona on vastaavasti hellesää jolloin se kone pyörii laihemmalla seoksella eli 1 suhde 14.7 jonka säätää lambda anturi.Helposti käy niin että koneepyörii ryyppy päällä vaikkaa sitä hommaa ei tarvittaisi kun tulee antureista väärä tietoa sinne keskusyksikköön .Unohtui sanoa se lämpöanturi kanssa antaa tieto sillee fleftille koska kone on niin kuuma että jäähdytystä tarvitsee eli tuulettimen siivet pyörimään.Tuota oletko putsannut ja tarkistanut se joutokäyntiventtiilin joka säätä että kone käy tasaisesti 850 kierrosta.Lisäilmasuutin taitaa olla virallinen nimi osalle.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 09.08.2011, 22:10:51
Juu on putsattu mutta en ymmärrä et vaikka laittaa sen letkun läjään mikä menee kaasuläpän ohi niin käynti ei muutu miksikään?En ole kerenny vielä saada lataus puolta kuntoon kun piti tulla huohotus puolen osat mutta vain puolet tuli.Wetterillä joku moka tilauksen kanssa kävi.Epäilys että olisi imusarjan alla olevissa letkuissa vuoto ku kuulluu ihme piipaus ääni kylmänä ja katuaa kun moottori lämpenee kun eikös nuo kyseiset letkut mene turbon juureen ja jos vuotaa niin ottaa raakaa ilmaa ohi ilmamassamittarin?.ääni tulee imusarjan seutuvilta.Tarkoitus oli samalla tuo laturi ottaa työn alle ku imusarjan käyttää veke.Ainoa minkä huomasin et ku vikakoodit nollaa niin tyhjäkäynti on noin 1100 ja tuntuis et kaasuunki vastaa paremmin.Meneekö tuo vikakoodien nollauksen jälkeen opettelu modelle?Jos ei kummene nuitten letkujen vaiholla/laturin korjaamisella niin olisiko ilmamassa mittari sökö?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 11.08.2011, 14:46:48
Kyllä sitten ne alipaineletkut vuotaa jos kone tyhjäkäyntiä pyörii sitä 1100 kierrosta itsellä kun ei ole turboa niin en voi kertoa siitä oikeastaan mitään.Wetteriltä tulee ne osat ne antaa kyllä asennuskuvat mukaa että voit asentaa osat oikein
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 11.08.2011, 17:04:51
Niin ja yksi oire kans jäänny mainitsematta et kun autolla yrittää kiihdyttää ripeästi  ja kun painaa kaasua niin ei mitään tapahdu vaikka ahto mittarikin on jo ahtojen puolella oikein laiskasti kiihtyy ja noin parin sekunnin viiveellä yks kaks lähtee vetämään kunnolla. jos nuo oireet olisi keskenään yhteydessä?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 11.08.2011, 17:17:35
Tuota kone saa bensaa  kun kiihdyttää(suodatin bensaruiskupumppu sekä suuttimet ok joskin noi vähän ajettu peli niin se suodatin kun en muista että oletko vaihtanut sen) ja ne seokset on kunnossa sekä se kipinäpuoli on hyvä kun se turbo on ranttu noista sytytystulpista. Kuinka kone kiertää minnekkä se kierromittari menee ja kiertää iloisesti ja se katti kanssa on auki että pakokaasut pääse vapaasti liikkumaa.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 11.08.2011, 21:36:38
Eli autoon on vaihdettu polttoaine suodatin,virranjakajan kansi sekä pyörijä,johdot ja tulpat.itsekkin miettinyt tuota polttoaine puolta et ei sielä voisi olla pumppu väsynny tai jotain kun tulpat on aika vaalean näköiset.Yrittäny kysellä vähän joka puolelta poltto aine paine mittaria että saisi ajossaki mitata mitä sielä on painetta mutta ei ole löytyny vielä mistään mittaria.minkälainen mittari tuohon hommaan kelpaisi?Ainoa minkä kans huomannu et paikoillaan kierokset nostaa esim. 2000rpm niin jotenki vaikuttas et kävis tuputtamalla ja jonkin ajan päästä kierokset nousee 2500rpm ja et kävisi keveämmin ja välissä ku piettää paikoillaan kiekat tuossa 2500 niin alkaa soutaan 2300-2500 välillä.Miettiny tuota katin tukkeutumista ja pitäis melkein korvata se ja välivaimennin vaikka suoralla putkella jos oireet katoaisi.En ole kokeillu minne asti kiertää mutta 4500 pintaan lähtee ahdot laskeen täyskaasu kiihdytyksessä.En ole vieläkään tehnyt lataus puolelle mitään kun odottelen vieläki puuttuvia osia huohotukseen.jos ne vaikka huomena tulisi.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 15.08.2011, 15:04:07
Elikkä nyt autosta katosi totaalisesti vääntö alakieroksilla.Kävin 200 kilometrin reissun ajamassa niin ei vastaa kaasuun. mäessä pitää pienenpää lykätä silmään.Bensaaki meni polttoaine mittarin mukaan 25 litraa vaikka ajotietokoneen mukaan 8.4 keski kulutus.Voisiko katti olla menny täysin tukkoon ku pako putken päästä tulee tuhisemalla pakokaasut ja tuntuu pakokaasu käteen tosi kuumalta.Alla on bsr:n putki katilta eteenpäin niin tuntuu et ei minkään laisia pako ääniäkään ole eikös tuossa putkistossa pitäs olla paremmat saundit ku vakio putkessa?No täytyy lähteä ostaan putki katin tilalle ja vaihtaa se jos auttas.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Axu85 - 16.08.2011, 05:53:20
Kyllä se jännite pitää olla siinä 14.4-14.6 v välissä jolloin auto toimii hyvin tarkista se  laturi ja akun kunto.

Täytyy kyllä myöntää että itse olen parhaimmillaan saanut omastani 13.9V ulos.
Ja kyllä on uusi 100A laturi ja akku oli silloin vielä täysin kunnossa.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 16.08.2011, 18:52:17
Sehän riippu paljon sitä jännitteensäätimestä mitä jännitettä se pitää .Pääasia alle 15v ja yli 13.3v.Siitä suutintukin päästä mitataan siitä nipasta ne bensapaineet siihen on omamittari kyllä tehty joku mittaa rengaspainemittarilla.Kyllä se kannataa avata liitos ja tarkistaa että tulee ne pakokaasut ulos katista. Jos katti ei ole tukossa niin se lamda varmaakin sitteen kun se nostaa sitä bensakulutusta roimasti jos siinä on vikaa.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 05.09.2011, 13:00:10
No niin katti poistettu ja lämpimänä tuntuis paremmin pelaavan ja lähtee paremmin alakieroksilla vääntämään mutta kylmänä kun lähtee liikenteeseen niin alkanu nykimään aika pahasti.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 05.09.2011, 23:26:28
Nyt on mitattu bensa paineita.Kun virrat väänsi päälle niin paineet nousi 2.5 baariin.auto tyhjäkäynniillä 2.5 baaria sitten ku esim. nostaa käynnin 2000rpm paineet käy hetkellisesti 3 baarissa mutta samantien tippuu 2.4-2.5 baariin eli onko bensa pumppu väsynny vai polttoaine painee säädin kun laittoi paluu linjan letkun läjään niin paineet nousi 5.5-6 baariin?Voiko tuommonen heitto aiheuttaa tehottomuutta ja nykimistä?Jos on polttoaine paineensäädin rikki niin minkälaiset tiivisteet tulee nuille ruiskun suuttimille?normi o-renkaat vai?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 07.09.2011, 07:09:22
Kun tehdas antaa bensapaineet 3.03 bar jolloin ne polttoainesuuttimet toimiin moiteetta lähtee täten kuumanakin käymään.Tarkistuslista bensapumppu se  paineesäädin, sekä noi polttoainesuuttimet.Tasainen polttoainesumu tulee sinne männä päälle,sanotut kilometrit pitävät paikkansa on tarkistettu sieltä muistista vai kuinka.Kun laitetaan virrat päällee kyllä se bensapumpun pitää laittaa ne painee polttoainelinjaan eihän se muuten käynnisty heti kun hipaisee starttia.Suihkusuuttimille on O-renkaat osta sitten sopivat ja laitta sitten sitä silokonirasvaa(vaseliini) niihin ja ne vaihdetaan aina kun suutinhuoltoa tehdään vaikka näyttäsi kuinka hyviltä.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 07.09.2011, 12:29:18
Voiko viallinen lambda sotkea polttoaine kartat?Eli opetteleeko volvon ecu arvot antura tietojen mukaan ja käyttää esim.niitä arvoja seuraavassa kylmä käynnistyksessä?Kun auto muuten nyt pelaa lämpimänä en tiiä kyllä toimiiko oikein mutta katin poiston jälkeen meno parani.Eli auto esim. aamun eka startin jälkeen tuntuis kiihytyksessä käyvän laihalla ku nykii aikalailla mutta jonku matkaa ku pääsee niin katoaa oireet.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 07.09.2011, 12:35:30
Kuules tuhlaa 15 egee ja hae se pakokaasuanalyysi josta näkee missä mennään onko laiha vai rikasseos. Missä kunnossa lambda  ja vuotaako se pakoputki ja mikä konee hcc arvo onko 1 vai peräti 9.Tai  unohda eihän sinulla ole katalysaattoria siinä autossa eli se paikoilleen ja sitten ne arvot ottamaan
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 07.09.2011, 12:46:00
Joo voishan ne päästöt otattaa.Ei viittis tuota kattia paikoilleen laittaa ku oli vähän sen näkönen että oli parhaat päivät nähny.Meinaatko että ilman kattia kaikki arvot olisi päin peetä?Ei vuoda putki.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 07.09.2011, 12:50:00
Tuota eikös se katalysaattori ole osa sitä polttoainejärjetelmää joten  ei varmaakaan ole kannattavaa investointi se pakokaasupäästölappu tällöin.Laita sitten uusi katti sinnee ja ruvetaan laittamaan autoa kuntoon.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 07.09.2011, 12:54:58
Sitä vain meinasin että eikö muka ilman kattia näe et käykö kone rikkaalla vai laihalla?Ei huvita arpomalla osia alkaa ostaan ja sitten onki jokohta menny 2000 rahaa ku ostetaan huvikseen osia.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 07.09.2011, 12:59:53
Varmaakin voit viedä sinne testaukseen sama tilanne on kun autossa olisi  se katti rikki.Näkeehään edes että polttaa se bensan kunnolla.
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: vellu83 - 12.09.2011, 22:41:57
Lamda vaihettu nyt kummiski täyskaasulla vetää hyvin mutta ala kieroksilla kylmänä nykimistä kiihdyttäessä ja kun kuumana käytät auton sammuksissa ja starttaat uudestaan niin yhden kerran kiihdytyksessä tekee sen et aivan ko seokset kävis päin peetä ja välissä käynti omasta mielestä tyhjäkäynnillä ihmeellinen.Miten vialinen puola/sytytys pääte oireilee?Voiko imuilma vuoto sotkea tuollain jos ilmamassamittarin jälkeen?en saannut aikaa päästö mittaukseen ku reilu viikon päähän kun ei kehtaa katastus konttorillekkaan viiä ilman kattia.Epäilys on että olis joku vuoto imusarjan alla/huohotin putkissa imusarjan alla mutta vaikuttaako jos huohotin letku esim.halki?Entä vaikuttaako bypass kalvo miten?Koitin puhaltaa siitä letkusta mutta ilma ei menny läpi mutta ku imi oikein kovaa niin pikku hiljaa tuli ilmaa läpi.olisko vika siinä?
Otsikko: Vs: 850 t5 2.0 -95 käynnistyminen lämpimänä vaikea
Kirjoitti: Nercs - 23.10.2011, 12:00:24
Vellu mitäs tänne kuuluu jatketaanko hommia vai lopetetaanko