Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: ravolta - 30.06.2016, 22:57:47
-
en pikasesti haulla tämmöstä topikkia löytäny. joten tässä.
mielipiteitä puolesta ja vastaan.
herkkyyttä, alaväännön maksimointia, maksimitehoa... kumpi parempi?
onko läppärungot vain kireiden vapareiden juttu?
-
Yhtälailla tarvitsee läppärungoille plenumin ahtokäytössä. Ei muuta tilannetta sen suhteen mihinkään. Ja kaasu pohjassa ajaessa ilma ei tiedä mitään läppien määrästä, vaikka ois suora putki. En usko läppärungoista olevan ainakaan merkittävää hyötyä, mutta ns. mitattua dataa ei ole tiedossa.
-
Voisi olettaa että läppärungoista saatava heräämishyöty hukkuu turbokoneessa turboviiveeseen.
-
joskus eksyin jollekkin bemari foorumille ja siellä taidettiin mainita, että ehkä jossain vaihtamis-tilanteissa voisi olla etua ja samaan hengenvetoon joku totesi omilla kokemuksilla alipainealueen karttojen säätämisen olevan hyvin hankalaa läpillä, tietysti myös MAP-anturille joutuu vetämään enemmän letkuja yms. eli saavutettuun hyötyyn nähden rutkasti työläämpi kuin yksiläppäinen järjestelmä.
-
Erillisläpillä oleva turbokone on aika paljon työläämpi säätää kuin yhdellä läpällä. Yleensä noihin tehdää alpha-n + map hybridikartta ja molemmat kartat vaikuttavat toisiinsa. Täyskaasulla ei saavuta mitään etua yhteen läppään verrattuna. Osakaasualueella voi jotain teoreettista hyötyä olla. Ainakin omasta mielestäni haitat erillisläpistä ahdinkoneessa on aika paljon isommat kuin hyödyt.