Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Yuha - 03.07.2016, 22:56:52
-
Erinäisistä D5 tyhjäkäyntiongelmista onkin ollut puhetta foorumilla, mutta näyttää suurin osa viittaavan ajoittaiseen ongelmaan.
Tässä tappauksessa ois kyseessä epätasainen hummaava/humppaava tyhjäkäynti, joka on ja pysyy. Lämpimänä ehkä pikkusen pahempi kuin kylmänä. Ei katoa muuta ku isommilla kierroksilla. Vedot on myös tallessa ja kyseessä neliveto niin sietääkin olla. ;)
Ääni tuntus selkeesti tulevan imupuolelta kun tuota ilmanputsarin koteloa raottaa niin humppasoundi sen kun voimistuu.
En tiiä liittyykö tähän samaan homppaukseen mutta toiseen suuntaan loivassa mutkassa, matalilla kierroksilla ohjaus tuntuu tehostuvan vastaavassa rytmissä. Voi tosin olla oma juttunsa tuoki.
Tästä vielä videoa: kännykällä ei ihan niin selkeesti kuulu tuo matala hummaus:
https://youtu.be/-D6ev3Skl0k (https://youtu.be/-D6ev3Skl0k)
-
Testerillä katsoo heiluuko naftan paineet. Jos heiluu niin rail paineensäädin vaihtoon.
-
Entäs kuuluisat imuvuodot? Esim mulla tuollanen ongelma katos kun tuli varmistuttua, että moottorin alimmaiset tyynyt vuoti kumpanenkin. Nyt ollut pois pelistä jo jonkin aikaa, ennen kun saan uudet hankittua ja vaihdettua ja hävis sekin ylimääräinen sivuääni konehuoneesta.
Käyppäs sellanen rojekti läpi, eli tulppaat siitä putsarinkotelolta lähtevän letkun kokonaan moottorin alipainetyynyille.
-
Entäs kuuluisat imuvuodot? Esim mulla tuollanen ongelma katos kun tuli varmistuttua, että moottorin alimmaiset tyynyt vuoti kumpanenkin. Nyt ollut pois pelistä jo jonkin aikaa, ennen kun saan uudet hankittua ja vaihdettua ja hävis sekin ylimääräinen sivuääni konehuoneesta.
Käyppäs sellanen rojekti läpi, eli tulppaat siitä putsarinkotelolta lähtevän letkun kokonaan moottorin alipainetyynyille.
Alipaineletkut tsekattu läpi eikä vikaa ole. Tukityynyt näyttäisi pelaavan myös kuten pitää.
-
Saman ongelman kanssa painineena omahavaintoni on, että ongelmavyyhteen kuuluu kahta eri lajia. Ensimmäinen on tuo kuuman D5 koneen "pappatunturi" papatus, kun avaa öljykorkin. Siihen syy on juuri tuo vuotavat moottorin alipaineistetut tukityynyt. Se häviää kun tulppaa nuo ilmanputsarikotelon vieressä olevat tyynyille johtavat alipaineletkut. Sen voi kokeellisesti toki testata laittamalla käyvän koneen alipaineletkun umpeen peukalolla. Papatus loppuu tuosta öljykorkilta. No sen jälkeen esille nouseekin sitten venttiilikoneiston naputtava käynti. Se on ominaisuus jonka kanssa on vain elettävä tai uudistettava kasa siihen liittyviä osia, jos ääni jää vielä kilinän puolelle.
Tuo pääasia eli humputtava imupuolen ääni ilmenee juuri silloin kun tulee ajosta ja pudottaa kierroksia. Tällöin surullisen kuuluisa egr-pudottaa 100% kiinniolonsa n. 75% tasolle ja alkaa läpivirtaus pakopuolelta imupuolelle. Pakoäänet tunkee takaperin. Vedossahan näin ei voi toimia tai purkaisi muutoin ahtoa suoraan egr:n kautta väärään suuntaan. Aikaa egr:n avautumiseen menee max. n. 1min kun auto on paikallaan ja humppa alkaa. Imupuoli on täynnä tätä pakopuolen karstajankkia joten käynti ja egr-venttiilien tämällinen sulkutoiminta on jo mitä on. Ilmaläppä samoin jankissa kuten ahtoletku ic:lle asti.
Oma ratkaisu oli että egr-eliminoitiin ohjelmallisesti 100% kiinni asentoon ja imupuoli piti puhdistaa tuosta karstajankista.
Sen jälkeen käynti alkaa lähestymään jo normaalikuntoisen nakun ääntä. Toki jos jokin imupuolen letkuista vuotaa, niin suhinaa jossakin määrin riittää.
-
Vastaava humppaava tyhjäkäynti omassa D5 volvossanikin. Tulppasin rikkinäiset alipainetyynyt ja putputus öljykorkki auki hiljeni. Humppaava käyntiääni kuuluu tyhjäkäynnilla oli kyseessä kierrosten lasku tai normaali käynnistys ja paikallaan käyttö.
Onko tuo railipaineen heilunta kuinka yleinen vika näissä? Voisi sopia oireet siihenkin.
-
Minusta tuo kävi kyllä tosi nätisti. Tai ei ainakaan mitään isompaa vikaa. Oma on kyllä tosi horkkatautinen tuohon verrattuna. Tyhjäkäynti vaeltaa koristen tosi paljon, ihan kuin vanha kuormurin diesel. Mutta silti toimii ihan hyvin eikä mitään valittamista. Ajettu 429tkm nyt.