Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: ristosu - 07.07.2016, 08:52:25

Otsikko: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 07.07.2016, 08:52:25
Tämä alkoi erilaisina käyntihäiriöinä, ja nyt tilanne on sillä lailla vakaa, että auto kärsii lähinnä tehon puutteesta: kun kaasua painaa syvemmälle, kone tuntuu tukahtuvan.

Olen vaihtanut imuletkun ja siinä olevan lämpöanturin, polttoainesuodattimen, ja -letkut, polttoaineen paineensäätimen, ilmanpaineen tunnistimen ja virranjakajan pyörijöineen. Polttoaineen paine on mitattu ja hyväksi todettu, eli pumppu lienee kunnossa. Tehon puute ilmeni vasta näiden korjaustöiden seurauksena.

Nyt viimeksi irrotin kaasuläpän asennontunnistimen, ja ihmettelin, miksi se on täynnä öljyä. Voisiko tässä olla ongelman oire? Myös sähköliitin oli märkä, mutta vedestä. Mittasin vastuksia napojen (3) välillä, ja se vaihteli 1-3 kΩ säädöstä riippuen.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 07.07.2016, 23:18:13
Tuossa on potentiometrillä toimiva kaasuläppä, eli sen vastuksen kuuluu muuttua asennon mukaan. Se anturi imuputkessa on imuilman lämpöanturi. Öljy on varmasti tullut huohottimesta sinne kaasuläppäkoteloon ja saattaa häiritä sen toimintaa. Puhdistuksellahan se selviää auttoiko.

onko vikakoodeja luettu ?

Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: jen - 07.07.2016, 23:22:46
joo ja toi että kerää sinne öljyä niin on ihan tuttuu juttuu ;)
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 07.07.2016, 23:31:50
Kaasuläpän-akselin kauttahan se sinne valuu ja se kaasuläppä-anturikin on siellä alapuolella. Itse en ole törmännyt näissä ongelmiin vaikka sitä öljyä olisi vähän mennytkin.

mutta muistelen että tuollainen öljyn valuminen läppäanturille olisi aiheuttanut S/V40 Volvoissa ongelmia ?
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 08.07.2016, 09:19:06
Kiitokset kommenteistanne.

Juu, oli siellä vikakoodi 1-2-2, joka viittaa ilmeisesti juuri mainittuun imuilman lämpötunnistimeen. Poistin sen, eikä se ole vielä palannut.

Irrottelin vielä sähköliittimiä ja mittailin johtojen vastuksia löytämättä mitään hälyttävää.

Kävin nyt sitten kuitenkin hakemassa uuden kaasuläppäanturin, kun se oli kuluttajaystävällisen tuntuisesti hinnoiteltu 25 €:on Motonetissä. (Aito Bosch olisi ollut 45 €.)

Aika inhottava homma vaihtaa, kun ne ruuvit ovat ahtaassa paikassa ja osoittavat alaspäin, ja koko ajan saa pelätä, että pudottaa ne. Ja pistokekin on hankala irrottaa. Onnistui kuitenkin tällä kertaa.

Aloin miettiä, että ehkä se sähköliittimen kastuminen voisi olla todennäköisempi virhelähde. Katsotaan nyt, koeajo on vielä tekemättä.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 09.07.2016, 07:19:19
Huomasin, että akun alla oleva putki, joka imee ilmaa suodattimeen, oli irronnut, ja laitoin sen kiinni. Sehän kapenee suutaan kohti, joten sekin kai osaltaan vaikuttaa imuilman alipaineeseen.

Kävin päästötestissä, ja eihän sekään mennyt läpi, liikaa häkää kierroksilla: seos on ilmeisesti liian rikas. Päästötestin jälkeen löysin vikakoodin 2-1-4, joka viittaa kampiakselin asennontunnistimeen. Poistin sen, ja se on pysynyt poissa.

Nyt olen vaihtanut myös tulpat ja lisännyt bensan joukkoon puhdistusainetta: ajatuksena oli, että suuttimet olisivat tukossa. Mitään ratkaisevaa parannusta ei kuitenkaan tunnu.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.07.2016, 17:58:52
Ettei olisi vaan karstaa koneessa tai ilmanputsari tukkoinen/vanha ?...tuo HC voi olla liian suuri myös kylmän katalysaattorin takia. Yhtä 440 volvoa piti ajaa vähän aikaa korkeammilla kierroksilla, että meni päästötestistä läpi.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 09.07.2016, 22:38:37
Kyllä ne päästötestaajat sitä pitkään lämmittivät (jopa niin, että startti hajosi), ja se oli siis lopulta CO, joka jäi yli tavoitteen.

Kaipa sen ilmanpuhdistimen voisi vielä vaihtaa, kun monia kalliimpiakin osia on tullut vaihdettua.

Talvella päästöt olivat vielä ihan kohdillaan. Ja kummallisinta tässä minun mielestäni on se, että ongelmat alkoivat toden teolla vasta, kun vaihdoin sen polttoainesuodattimen.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.07.2016, 23:10:24
Harvemmin sähköruiskussa suuttimissa vikaa on, mutta kai sekin mahdollisuus on olemassa että saattavat alkaa vanhuuttaan vuotamaan kuten dieseleissä käy. Vuotava pakoputki sotkee myös päästöt eikä sen vuodon tarvitse suurikaan olla, jos on ennen lambdaa esim. etuputki/pakosarja.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 10.07.2016, 05:47:10
Niin, teoria voisi olla sellainen, että ennen polttoainesuodattimen vaihtoa paine putkistossa oli alempi, jolloin suuttimet eivät olisi vielä vuotaneet. Toisaalta sitten tukkoinen suutin voisi saada aikaan niin epätasaisen suihkun, että palaminen jäisi sen takia vajaaksi. Toivon silti, että nämä teoriat on vääriä, kun ne suuttimet ovat niin kalliita osia vaihtaa, eikä se työnäkään helppo liene. Kivampi olisi löytää joku hajonnut anturi, joka antaa vääriä lukemia, eikä maksa maltaita vaihtaa.

En oikein siihen vuodon mahdollisuuteenkaan usko, sillä kävin Tiittasen pakoputkiverstaalla näyttämässä autoa, ja hänellä on yleensä aika tarkka korva vuodoille. Sensijaan hän kuuli, että katalysaattorissa olisi jotakin irtonaista sisällä. Tämä olikin unohtunut mainita. Katalysaattori on vaihdettu kolme vuotta sitten ja lambda-anturikin on yhtä uusi. Kaipa tämä kone oli jonkinlainen edelläkävijä eurooppalaisessa katalysaattoritekniikassa ja kärsi näin ollen lastentaudeista. No, toisaalta se toimi hyvin parikymmentä vuotta ja parisataatuhatta kilometriä. Ehkä tämä paremminkin kertoo, että nykyiset kierrätetyt katalysaattorit eivät ole pitkäikäisiä, mikä muutenkin tuntuu vaivaavan nykytekniikan aikaansaannoksia.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: s73 - 10.07.2016, 08:32:05
Niin, teoria voisi olla sellainen, että ennen polttoainesuodattimen vaihtoa paine putkistossa oli alempi, jolloin suuttimet eivät olisi vielä vuotaneet. Toisaalta sitten tukkoinen suutin voisi saada aikaan niin epätasaisen suihkun, että palaminen jäisi sen takia vajaaksi. Toivon silti, että nämä teoriat on vääriä, kun ne suuttimet ovat niin kalliita osia vaihtaa, eikä se työnäkään helppo liene. Kivampi olisi löytää joku hajonnut anturi, joka antaa vääriä lukemia, eikä maksa maltaita vaihtaa.

En oikein siihen vuodon mahdollisuuteenkaan usko, sillä kävin Tiittasen pakoputkiverstaalla näyttämässä autoa, ja hänellä on yleensä aika tarkka korva vuodoille. Sensijaan hän kuuli, että katalysaattorissa olisi jotakin irtonaista sisällä. Tämä olikin unohtunut mainita. Katalysaattori on vaihdettu kolme vuotta sitten ja lambda-anturikin on yhtä uusi. Kaipa tämä kone oli jonkinlainen edelläkävijä eurooppalaisessa katalysaattoritekniikassa ja kärsi näin ollen lastentaudeista. No, toisaalta se toimi hyvin parikymmentä vuotta ja parisataatuhatta kilometriä. Ehkä tämä paremminkin kertoo, että nykyiset kierrätetyt katalysaattorit eivät ole pitkäikäisiä, mikä muutenkin tuntuu vaivaavan nykytekniikan aikaansaannoksia.

Risto

Katin sisältä elementti katkennut vai onko päällä kuorta mikä helistäisi?

Jätä se vanha kaasuläppäanturi talteen, varmaan ehyt ja kestävämpi kun se
halpa kiinalainen.


Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.07.2016, 17:49:01
Itsellä on lähtenyt 460 turbosta katin kennoja irti, mutta päästötestiin niillä ei ollut vaikutusta koska oli vaan palanen irrallaan mutta putkea se onnistui tukkimaan, eikä auto kulkenut kunnolla. Tässäkin on mahdollista että sieltä on kenno/kennoja irti ja päästöt sen takia pielessä.

Näissä on suuttimet sellaiset että ne toimivat 2,5-3 bar paineella ja polttoaineen-jakoputkessa/suutintukissa on paineensäädin, jolloin suodatin ei vaikuta bensapaineeseen, ellei se ole mennyt tukkoon. Tosin sen huomaisi ajossa ja moottorin käynnissä jos se tukossa olisi tai muuten vaikuttaisi paineeseen. Tuo suuttimien vuotokin on aika epätodennäköistä ja yhdelläkin B20F koneella on ajettu 420tkm ja siinäkin oli päästöt kunnossa.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 11.07.2016, 19:23:43
Ymmärsin, että katin sisältä olisi jotakin irronnut. On siinä kyllä kuorikin. Kun kävin itse kuuntelemassa auton alla sen käydessä, tuntui kuin ääni olisi tullut parikymmentä senttiä katin takapuolelta, sellainen terävä metallinen särinä, joka kuuluu erityisesti 1500 kierroksen vaiheilla. Ehkä siellä putkessa on tosiaan jokin tukos. Voisikohan se selittää tehon puutteen? Sanoisin kuitenkin, että särinää oli jo ennen tehon puutetta.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: s73 - 11.07.2016, 20:38:21
Kyllä se ahdistaa jos putki on tukossa,
katti irti ja katso mitä se on syönyt.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.07.2016, 23:04:59
Tuo katti on näissä melko helppo homma purkaa irti.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 12.07.2016, 18:16:52
Ok, nyt on kattikin vaihdettu. Se oli täysin murentunut, tyhjää täynnä. Pienempiä palasia on vieläkin putken peräpäässä. Mutta paremmalta se jo tuntui. Pitää vielä huomenna vaihtaa se ilmansuodatin ja sitten koeajaa. Mietin, että pitäisikö vielä mennä päästötestiinkin.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 03.12.2016, 11:15:38
No niin, homma jatkuu muutaman kuukauden tauon jälkeen. Auto on toiminut normaalin tuntuisesti, mutta ajoa on ollut vähän. Nyt olisi katsastusaika, mutta päästöt eivät mene läpi: CO on hiukan liian korkea (0,6), muut arvot rajoissa, tarkempia lukemia en ole saanut.

Eli jos kerrataan: lähes kaikki kuluvat osat on vaihdettu tänä keväänä, kesällä sitten kattikin.

Katti vaihdettiin nyt toisen kerran, se kesäinen oli saanut etupäähänsä mustan nokikerroksen, mutta vaikutti muuten vielä ehjältä. Ensi viikolla yritetään mittauksia uudestaan. Mutta olen sitä mieltä, että sen noen aiheuttaja pitäisi löytää, muuten päästöongelma on taas edessä ensi vuonna.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 13.12.2016, 19:20:20
Tässä ovat pakokaasutestin tulokset, jotka menivät läpi rimaa hipoen:
Joutokäynti:
Pyörintänopeus 910/min.
Lambda 0,998
CO 0,119%
CO2 14,35%
HC 46 ppm
O2 0,09%
COcor 0,123%
Korotettu joutokäynti:
Pyörintänopeus 2500/min.
Lambda 0,995
CO 0,243%
CO2 14,25%
HC 37 ppm
O2 0,10%
COcor 0,252%

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.12.2016, 21:30:07
Eihän putkessa ole karstaa tai katti ollut liian kylmä ?..jostain luin että tukkoinen huohotinkin voi nostaa päästöjä.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 14.12.2016, 14:39:54
Eihän putkessa ole karstaa tai katti ollut liian kylmä ?..jostain luin että tukkoinen huohotinkin voi nostaa päästöjä.
Karstaa voi ollakin. Luulen, että lämmittivät kyllä, mutta sehän on näissä aika kaukana moottorista..

Tuo huohotin pitäisi tarkistaa. Mutta miten se parhaiten tapahtuu? Minne se tukos syntyy, jos syntyy?

Tässä on vielä jotakin, mitä en oikein ymmärrä. Minulla on tämä Alfamerin korjausopas, ja siinä on kappaleen 4 alussa taulukko, jossa annetaan seuraavat arvot tälle moottorille:

joutokäyntinopeus 850-950 rpm
joutokäynnin CO-pitoisuus 0,4-1,2%

Nämä siis ehjälle moottorille.

Miten katsastaja voi vaatia 0,5%?

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 14.12.2016, 17:53:23
Mikäli autossa on kolmitoimi-katalysaattori ja näin ollen ns. vähäpäästöinen niin CO-raja on 0.5. Näissä on huohotin lohkossa kiinni ja lähtee irti putkipihdeillä vetämällä. Se kyllä saattaa olla vähän tiukassa. Vanhetessaan sinne huohotuspurkkiin kertyy karstaa ja se voi tukkeutua.

Tuossa kuvassa näkyy se pönttö öljytikun takana.

(https://i.ytimg.com/vi/DJcaypioQ9I/maxresdefault.jpg)

Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 27.12.2016, 15:34:15
Kiitos hyvästä ja selventävästä kuvasta. Minulla on hiukan erinäköinen tuo imusarja. ja huohottimesta lähtee kaksi haaraa, toinen kaasuläpän eteen ja toinen taakse imusarjaan. Tämä jälkimmäinen letku oli vähän lytyssä, ja laitoin siihen vannenauhaa ympärille, jotta se pysyisi paremmin pyöreänä. Joka tapauksessa sormella tuntee naputuksen letkun pinnasta, joten oletan, että kaasu siellä kiertää.

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.12.2016, 18:07:30
4-pisteruiskuissa ja tuossa kuvan 1-pisteruiskussa (B18U), on erilainen imusarja ja huohottimen lähdöt.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: error - 31.12.2016, 00:28:04
Joko auto toimii? Minulla samalla koneella saman ikäinen 440. Joka kerta on lämmitetty, jotta menee päästöistä läpi ja lämmettyään arvot kyllä ihan siedettävät.
Tyhjäkäynninsäädin kannattaa välillä putsata ja öljytä (aseöljy, lukkoöljy tms tai sitten ei ollenkaan). Kerran on ollut luistin jumissa.


Tässä yhden katsatuskäynnin mittaukset, jolloin piti hieman lämmitellä.. Auto oli seisonut syksystä kevääseen, jonka jälkeen ajoin suoraan leimattavaksi.
                               Joutokäynti                          Yli 2000 1/min
                               Mitattu:  Sallittu:          Mitattu:    Sallittu:
CO-pitoisuus             0,01       0,50              0,26        0,30     %
HC-pitoisuus             90          100                 63           100      ppm
Lambda-arvo                                                 1,02         0,97-1,03
CO2-pitoisuus           14,50                          14,50                      %
O2-pitoisuus             0,70       5,00             0,56          5,00     %

Tyhjäkäynnillä tuo automaattilaatikkoinen pyörii about 1000-1100 kierroksilla.
Muistaakseni katsuri kaasutteli niin kauan kunnes 2000 kierroksilla päästöt oli hyväksyttävät ja tämän jälkeen mittasi tyhjäkäynnin päästöt.  ;D
Voisithan tuota taktiikkaa vihjata seuraavassa katsastuksessa tai sitten lämmität ite.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 31.12.2016, 00:36:55
Voihan näissä olla, että katalysaattori on liian kaukana pakosarjasta ja jäähtyy liikaa matalilla kierroksilla. Muistelen että piti yhdellekin 1.6 440:pille käydä vähän kaasua antamassa, että arvot sai kohdalleen. Turbo-koneisissa se katti saattaa pysyä paremmin kuumana.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 31.12.2016, 20:26:25
Kyllähän se nyt toimii. Vähän vaan pelottaa, miten ensi vuonna, onko katti taas saastunut. Olen joskus miettinyt tuota joutokäynninsäädintäkin, mutta eikö sen vika ilmenisi käynnissä jotenkin?

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.01.2017, 17:27:40
Tuo viallinen TK-venttiili/säädin aiheuttaisi mielestäni heijaavan tyhjäkäynnin, tai sammumisen kaasua nostaessa.
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: error - 25.01.2017, 17:14:18
Palaan sen verran aiheeseen, että tässä nyt viimeisimmät päästöt. Vinkkasin katsuria ottamaan ensin päästöt kierroksilla ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä.

(https://s24.postimg.org/pie3cl2v5/volvo440_p_st_t.png) (https://postimg.org/image/pie3cl2v5/)
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: ristosu - 31.01.2017, 20:36:48
Hyvältä näyttää. Kuinka paljon auto on ollut ajossa viime aikoina?

Risto
Otsikko: Vs: 460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa
Kirjoitti: error - 01.02.2017, 14:55:30
Nyt tammikuussa n. 1000km, tätä ennen viimeksi 2015 ollut ajossa. mittarissa nyt 250tkm.