Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: pakettivolvo - 31.07.2011, 14:03:43
-
Kuuluipa rohinaa ja katselin jousta siihen malliin, että on poikki, kun kuskin puoli oli matalammallakin. No purin äsken koko virityksen niin jousi on ehjä, mutta kallistuu sen verran, että se hankaa taka-aksellin. Onko jousi loppu vai onko yläpuolen systeemissä jotain, jonka pitäisi pitää jousi ryhdissään. Vekotin on V70 -99 ja puhe siis takajousesta.
Tässä kuvassa yläpuolen osa 3 on kiinni pultilla 2, mutta tuossa minun vekottimessa ei mitään pulttia ole vaan osa 3 vaan on siellä jousen ja ylälautasen välissä, joskin se mahtuu tippumaan jousen sisään, ähräsin nimittäin sitä äsken takaisin ylös kiinni. Kuuluuko siellä olla pultti?
http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/top/Volvo-C70-Rear-Suspension-2WD.jpg
-
Itse just viikko sitten vaihtelin taakse jouset.
Ei siellä yläpäässä kyllä mitään pultteja ollut.
Pohjaanlyönti kumi vaan jousen päähän, joku tappi siellä oli vaan ohjaamassa oikealle paikalle.
Tuohon vinossa olemiseen en pysty kantaa ottamaan.
-
Sitten semmoinen kysymys, että onko jousen ja alalautasen välissä kumia?
-
Sitten semmoinen kysymys, että onko jousen ja alalautasen välissä kumia?
Itellä ei ainakaan ole.
-
Siellä jousen alapäässä on sellainen "kuppi" pultilla kiinni lautasessa, jonka on tarkoitus pitää jousi sivuttaissuunnassa paikallaan. Tuossa laittamassasi kuvassa osa 7 siis. Mitään kumeja siellä ei kyllä ole.
-
Missä kunnossa osa numero kuusi on? Sehän tulee jousen ja korin väliin, ja on toisinaan kulunut kiilamaiseksi johtaen virheasentoon.
-
Osa numero 6: siinä on ura, joka on jousen kierteisyyden mukaan muovattu. Osa 6 on asetettava siten, että jousiteräksen loppupää on uran lopussa kohdallaan. Tämä voi olla pielessä autossasi.
Toinen kohta, jossa yleensä voi olla vikaa on jousen alapään kiinnike; jousen sisällä oleva mötikkä on pultilla kiinni jousen alapääntukilaipan läpi. Jos siellä alla on mutteri kadonnut, niin osa helisee irrallaan jousen sisällä - sen voi todeta sormin onko näin käynyt. Ja verrata voi toiselle puolelle.
Luulisin kuitenkin, että sinulla on jousesta katkennut palanen. Osta uudet jouset Motonetistä.
-
Vaihdoin molemmat jouset vahvistettuihin. Tämä alapään kiinnitys on absurdi, koska jousen voi periaatteessa laittaa mihin asentoon tahansa. Siis tuolla osalla 7 sen saa joko niin, että se ottaa kiinni akseliin tai niin, että se on 3 cm päässä akselista. Vaikuttaako tämä jousen asennointi pyöränkulmiin? Siellä alhaalla ei näy olevan mitään koloa, minne jousi tavallaan menisi, vaan tuolla osalla 7 pultataan se paikalleen siihen, mihin halutaan. Ja tiukassa montussahan kiinnitys voi irrota ja jousi siirtyä akselia vasten?
-
Tukivarressa on kohouma jonka ympärille jousen alapää tulee. Jos jousi on väärässä asennossa, hankaa se kiinni tukivarteen. Oikea asento löytyy pyörittelemällä jousta. Välillä voi olla hyvä tiukata se paikoilleen ja painattaa tukivartta ylöspäin jotta näkee mikä on tilanne. Pyörittelyä varten tarvitsee iskarin alapää irrottaa.
Ei vaikuta pyöränkulmiin mitenkään.