Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vaasavolvo - 08.07.2016, 11:55:04

Otsikko: Stefan irtoaminen
Kirjoitti: Vaasavolvo - 08.07.2016, 11:55:04
Nyt on pieni mysteeri. Volvon 2,5 T kone vm. -06.
Normaali ajossa tuli öljyt pihalle. Korjaamolla todettiin, että nokka-akselin stefa pullahtanut ulos. Ja auton tiloista löytyi sitten muitakin vanhoja stefoja, joten ei ollut siis ensimmäinen kerta. (Itsellä auto ollut noin vuoden...)
No, laitettiin uusi stefa ja kokeiltiin mm. öljyntäyttöaukosta kädellä, ettei kerää painetta, mutta parinkymmenen minuutin päästä tuli taas öljyt pihalle. Ei ole vielä konetta aukaistu sen enempää, mutta veikkaisin että sama vika, tai siis jompikumpi nokka-akselin stefa taas pullahti.
Eli mikä sen voisi aiheuttaa, jos sinne kammioon ei kerry painetta, vai onko ne huohotussysteemit jotenkin valikoivia, että joskus päästää paineet ja joskus taas ei. Vai mikä muu syy voisi olla?
Onko kellään kokemuksia tai korjausehdotuksia?
Otsikko: Vs: Stefan irtoaminen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 10.07.2016, 23:38:50
Voiko EGR vaikuttaa tohon, sehän muuttaa toimintaansa kun moottori lämpenee?
Otsikko: Vs: Stefan irtoaminen
Kirjoitti: SPK - 11.07.2016, 12:40:07
Ensimmäisenä tulisi mielee, että voisi liittyä jotenkin nokkien ennakonsäätösysteemiin.  Jotain vikaa VVT hihnapyörän mekanismissa tmv?

Jos siis PCV järjestelmä toimii riittävän tehokkaasti myös kuormituksen alla.  Siellä huohotuspöntössähän on sellainen takaiskuventtiiliikin jonka pitäisi estää ahtopaineen pääsy kampikammioon/venttiilikoppaan.  Jos tuo on risa, niin voi olla myös yksi syyllinen.  Usein se on vaan ihan joku muu stefa taikka tiiviste kun antaa periksi.