Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Petsku_ - 10.07.2016, 06:39:21
-
autossani on seuraava ongelma:
Käynnistettäessä näyttöön ilmestyy teksti ajonvakautus vaatii huollon. Hetken päästä tulee teksti alhainen moottorin suorituskyky. Tehot on tämän jälkeen rajoitettu. Jos auton ollessa liikkeellä, käyttää nopeasti virran poissa ja takaisin auto pelaa taas täysin normaalisti seuraavaan pysähdykseen saakka.
Obd-testeri antaa vikakoodin P0069 Manifold Absolute Pressure – Barometric Pressure Correlation.
Vinkkejä kaipailen, mistäkähän kannattaisi lähteä liikkeelle vian etsinnässä?
-
autossani on seuraava ongelma:
Käynnistettäessä näyttöön ilmestyy teksti ajonvakautus vaatii huollon. Hetken päästä tulee teksti alhainen moottorin suorituskyky. Tehot on tämän jälkeen rajoitettu. Jos auton ollessa liikkeellä, käyttää nopeasti virran poissa ja takaisin auto pelaa taas täysin normaalisti seuraavaan pysähdykseen saakka.
Obd-testeri antaa vikakoodin P0069 Manifold Absolute Pressure – Barometric Pressure Correlation.
Vinkkejä kaipailen, mistäkähän kannattaisi lähteä liikkeelle vian etsinnässä?
Vikakoodi kertoo syyn vian aiheuttajaksi, MAP tunnistin = ahtopainetunnistin.
-
Vikakoodi kertoo syyn vian aiheuttajaksi, MAP tunnistin = ahtopainetunnistin.
Käsittääkseni tuo vikakoodi kertoo siitä että map tunnistin mittaa normaalista poikkeavia arvoja. Itse vika kai voi olla jossain muuallakin kuin tuossa tunnistimessa?
-
Käsittääkseni tuo vikakoodi kertoo siitä että map tunnistin mittaa normaalista poikkeavia arvoja. Itse vika kai voi olla jossain muuallakin kuin tuossa tunnistimessa?
Kyllä juuri tuota se kertoo ja vertaileva arvo saadaan ECM:ssä sijaitsevasta anturista, joka ei yleensä ole rikki. Halvempi on lähteä uusimaan MAP, koska niitä nyt menee kun EGR tukkii anturin jne jne eli kuitenkin jossain kohtaa sen joudut kuitenkin uusimaan. Liittimen huono kosketus saa myös MAP:n näyttämään väärin juuri silloin autoon kytketään virrat ja silloin otetaan tuo vertaileva arvo.
-
Voisko sama vikailmo 2.0d koneessa johtua siitä, että ahtoputkessa on pieni vekki? Koitin tuossa hätäpaikkailla tuota vekkiä ja koeajolle lähtiessä, pihassa peruuttaessa pukkas tuon ajonvakautuksen huoltovaatimuksen ja nyki kuin ois ollu kengurudieseliä tankissa. Sammutus ja uudelleen käynnistys niin oli vika tipotiessään ja eikä nykinyt enään.
Vikakoodeiksi anto U0140 ja U2005.
-
Mulla iski tänään sama vikakoodi (P0069) ja samat tekstit, tosin saksaksi. Uudelleen käynnistäminen vauhdissa nollaa mutta pysähtyessään tulee takaisin. Mitään käyntihäiriöitä ei ole mutta on todella laiska kun tehot ovat alennettu.
Missä tämä MAPpi sijaitsee?
-
Onko tähän saatu selvyyttä? Työkaverin auto tekee samanlailla ja antaa saman vikakoodin?
-
Onko tähän saatu selvyyttä? Työkaverin auto tekee samanlailla ja antaa saman vikakoodin?
Itse käytin anturin irti, putsasin ja tökkäsin takasin eikä ole vikonut sen jälkeen.
(http://i1332.photobucket.com/albums/w616/laksboyo/16TDCIengine_zps4e67188b.jpg)
Kuvassa vasemmalla oleva letku joka menee imusarjaan niin siitä löytyy sensori joka on seuraavan näköinen:
(http://i.ebayimg.com/images/g/7O0AAOSw8w1X6LWM/s-l300.jpg)
Helpossa paikkaa ja yhdellä Tx25 ruuvilla kiinni.
-
Pitääpä sanoo kaverille et kokeilee tota.