Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autonhoito => Aiheen aloitti: d24tdic - 11.07.2016, 17:20:55
-
Nyt kun on tuota koppaa hitsailtu ja maalailtu sisältä niin millä tuo pittää ääni eristää vanhat oli niin kovettuneet että lähtivät pieininä murusina pois ELK
-
Stp black goldia. Ja paljon. Bulkkipaketti (4,5m2) menee jo oviin. :)
-
Mitenköhän Bilteman bitumihuopa tai bitumilevy toimis? Ajattelin ite kokeilla pyöräkoteloihin jos 740 vanhuksesta saisi edes pahimmat jyrinät, kolinat ja huminat vaimennettua :D kohtuu edullistakin näyttäs olevan. Kokemuksia kellään??
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennus/Bitumihuopa-4-kpl-2000021214/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennus/Aanta-vaimentava-bitumilevy-2000021213/
-
Mitenköhän Bilteman bitumihuopa tai bitumilevy toimis? Ajattelin ite kokeilla pyöräkoteloihin jos 740 vanhuksesta saisi edes pahimmat jyrinät, kolinat ja huminat vaimennettua :D kohtuu edullistakin näyttäs olevan. Kokemuksia kellään??
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennus/Bitumihuopa-4-kpl-2000021214/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennus/Aanta-vaimentava-bitumilevy-2000021213/
ei pysy. Älä kokeile, mää kokeilin jo :D
-
Pysyypäs jos lattialle laittaa :nohnoh :D
Mutta oikeasti; hetken aikaa toimii, sitten ei enää toimikkaan kun tuo bitumi tuosta vähitellen kovenee. Ja kun kovuusaste luokkaa kivi niin ei tee muutakuin korostaa ääniä :-\ Huonosti myös saa muotoiltua tuollaista ellei ole kuumailmapuhallinta käsillä
edit: jos nyt siis ihan niinkuin oikeasti ruvetaan vaimentamaan autoa niin se tehtäisiin näin; auto nosturille ja pohjasta paskojen pesu pois. Jonka jälkeen säälimätön määrä ruostesuojamassaa pohja täyteen. Yleensä tuohon kuuluu 2 x koteloainekerrosta ja 1 x varsinainen ruostesuojakerros, riippuu käsittelystä. Jos lisähiljaisuutta haluaa niin käsitellään myös lokasuojat (ne muoviset irtonaiset) koska suurin kohina siirtyy autoon pyöränkoteloiden kautta. Ja ennenkuin joku tulee sanomaan ettei pysy massa kiinni kun kivet ym hakkaa niin itsellä menossa toinen auto jossa on hommat toteutettu ko. tavalla. Kyllä pysyy :)
Sitten voidaankin siirtyä auton sisätiloihin. Melkein kaiken mitä irti sisustasta saa otetaan irti ja pellit vuorataan jollakin hyvällä matolla, vaikkapa stp goldilla tietenkin myös ovet :)
Jos tuokaan ei riitä, voidaan alkaa tunkemaan pilareihin järkyttävää määrää vaahtomuovia lisävaimennuksen toivossa niinkuin allekironnut on tehnyt :D
-
Kuinkahan nopeesti kovettuu? Kuumailmapuhallin ois kyllä käytössä. Löytyis myös tollasta butyylistä ja alumiinista valmistettua levyä, oliskohan noihin bitumi tuotteisiin verrattuna parempaa? :puavo:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennus/Aanieristyslevy-2-kpl-2000037971/
-
Omassa rotiskossa riittäis jos pahimmat huminat sais vaimennettua. Mahtaa meikälläkin olla alkuperäset äänieristykset jo jotain kipsilevyn tasoa :D
Johonkin kohtuu helppoihin paikkoihin jos löis jotain mattoa, esim. ne pyöräkotelot, oviin jos jaksaa pahvit irrottaa, jne.
-
Jo puolessa vuodessa alkaa huomaamaan eron, ettei olekkaan enää niin hyvä kuin ennen :idiot2: Alumiinimatosta ei itsellä kokemusta
Johonkin resonointien poistamiseen tuo bitumimatto on hyvä, kun vaimennettavaan kohteeseen tulee niin paljon painoa lisää tuolla 4mm levyllä niin resonanssitaajuus siirtyy jonnekkin muualle :)
-
Kuinkahan nopeesti kovettuu? Kuumailmapuhallin ois kyllä käytössä. Löytyis myös tollasta butyylistä ja alumiinista valmistettua levyä, oliskohan noihin bitumi tuotteisiin verrattuna parempaa? :puavo:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Aanenvaimennus/Aanieristyslevy-2-kpl-2000037971/
On parempaa. Ei kovetu ja ropise pois, sekä 100x helpompaa ja mukavampaa asentaa.
-
STP Black Gold:ia itse suosittelen.
Kohtuu hintaista ja helppoa asentaa.
Tänään tuli haettua omaan XC90:seen vaimennustarpeet (Black Gold + pehmytmattoa) ja ehkä ensi viikonloppuna asennetaan jos ehditään.
-
Jatketaan täällä, ettei mene tuo S/V90 osio vääntämiseen.
On kokemusta. Se olematon massakerros ei vaikuta esim. rengasääniin juuri mitään. Pikku kerros koteloissa ja pohjassa ei melua vie pois. On kokemusta ihan kunnon vaimentamisestakin ja sekin hyöty on vähän siinä ja tässä. Jokaisella on toki oikeus uskoa mihin lystää. Omat jokuset suojatut, kyllä myös Tectylillä, kuvittele. Vaikutus ruostumisen estämiseen on kiistaton ja siitä olen samaa mieltä. Sitä vartenhan se on ja siinä se toimiikin. Äänenvaimennus on sitten lähes puhdasta tuubaa.
Tuolla massan laittamisella on täysin sama vaikutus äänenvaimennukseen, kuin sillä motonetistä haetulla SPT:n mattopaketilla. Massa vain tulee eri puolelle autoa.
Vaimennusaste riippuu käsittelystä, jonka valitset. Jos auto on tehdasuusi (alle 2v. vanha) niin siihen tehdään takuukäsittely, jossa tartunta-ainetta (koteloainetta) suihkutetaan 2 kerrosta, jonka päälle varsinainen ruostesuojamassa suihkutetaan. Normaalissa käsittelyssä (yli 2v. vanha auto) kutakin ainetta suihkutetaan vain yksi kerros. Eli enemmän ainetta, enemmän vaimennusta.
Jos asiakas haluaa ruostesuojauksen lisäksi äänieristyskäsittelyn, suihkutetaan massaa myös lokasuojien molemmin puolin (kyllä, niihin muovisiin lipareihin) ja vasten yleistä kuvitelmaa, massa ei kulu lokasuojista pois. Voin käväistä ottamassa kuvan oman auton lokasuojista, jos on todistamisen tarvetta.
Massan suihkutus vaikuttaa lähinnä mataliin ääniin, mutta vähentää merkittävästi pyöränkoteloista kantautuvaa melua ohjaamoon, koska niissä on yleisesti tehtaalta lähtien heikoin äänenvaimennusaste. Omassa autossa huomasi massauksen välittömän vaikutuksen mm. näin; ennen massausta oli selkeästi havaittavissa päätään kääntelemällä, mistä ylimääräinen melu kantautuu. Melu kuului eteen pääasiassa auton takaosasta. Massauksen jälkeen ylimääräinen "kohina" väheni ja tällä hetkellä on hankala sanoa, mistä päin autoa ajomelu kuuluu. Kun päästään tähän pisteeseen, että melu tulee "kaikkialta", on autoa hankala enää vaimentaa, sillä melun lähdettä ei tiedetä selvästi ja näinollen vaimentava materiaali laitetaan herkästi väärään paikkaan.
Ja ennenkuin kuuloaistiani kritisoidaan vialliseksi, on kitara pysynyt tällä hetkellä käsissäni n.5v.
-
Oot soittanut ittes kuuroks? :D Neuvoisin vanhoissa autoissa välttämään lattian eristämistä sisältä koko alalta. Bitumia on ainakin pirun vaikea saada niihin lattiapeltien pokkauksiin tiukasti kiinni, joten noihin kohtiin kehittyy hyviä ruostetaskuja.
Butyylimatot muotoutuu paljon paremmin, niillä ei välttämättä vastaavaa ongelmaa olekaan.
-
Oot soittanut ittes kuuroks? :D
Kerrostalokompleksissa ei paljoa päästellä :D
-
Tää homma on vähän ku pimeeseen huoneeseen veis säkillä valoa.
Varsinkin jos melun syynä ovat 225 55 17 silestone renkaat tai vastaavat autoon kuulumattomat renkaat.
Itellä kartano volvo ilman lisä äänieristyksiä todella hiljainen rengasmelua ei ole oikeastaan yhtään. tavaratilan verhon jos laittaa sivuun niin kuulee kuinka takavalot suhisee.
-
Varsinkin jos melun syynä ovat 225 55 17 silestone renkaat tai vastaavat autoon kuulumattomat renkaat.
Toki rengasvalinnalla on suuri vaikutus ajomeluun, mutta joissakin autoissa on jo valmiiksi isot renkaat joten siitä on pahan alkaa rengaskokoa pienentämään, koska silloin voi tulla muita rajoitteita vastaan
-
Oon kaks 945 äänieristänyt, ekasta lattia, katto, ovet/luukut. Toisesta vain katon, ovet/luukut.
Tilanne sama molemmissa äänen/musiikin soitossa, lattian vaimennusta 945 ei huomannut kuin ylimääräisenä painona ja vähentyneenä rahana lompakossa.
Tosin aika paljon kulmia, palkkeja ja äänieristystä vakiona lattialla.
-
Äänenvaimennuksen vaikutus tietysti riippuu vaimennettavan auton alkuperäisestä äänenvaimennustasosta, sillä jos alkuperäinen vaimennus on riittävän hyvä, ei lisävaimennuksella saada aikaan riittävää eroa alkuperäiseen ja tämän takia vaimennus saattaa tuntua turhalta
-
Äänenvaimennuksen vaikutus tietysti riippuu vaimennettavan auton alkuperäisestä äänenvaimennustasosta, sillä jos alkuperäinen vaimennus on riittävän hyvä, ei lisävaimennuksella saada aikaan riittävää eroa alkuperäiseen ja tämän takia vaimennus saattaa tuntua turhalta
Tätä tarkoitinkin, olis pitäny ehkä kirjottaa selkeämmin.