Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: V50_2009 - 12.07.2016, 01:01:46

Otsikko: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: V50_2009 - 12.07.2016, 01:01:46
Apua.. Autoon vaihdettiin uusi polttoainesuodatin merkkihuollossa 3 vk sitten. Ja ilmeisesti pa-suodatin on taas tukossa - tämänpäiväiset oireet ainakin ovat entisenlaiset. Autolla on ajettu tässä välissä reilut 500 km. Seuraavaksi edessä on tankin huuhtelu. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Riittääkö pelkän tankin huuhtelu? Auto on v50 1.6d -09.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa
Kirjoitti: Mika_L - 12.07.2016, 12:31:56
Mitä oireita?
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa
Kirjoitti: V50_2009 - 12.07.2016, 15:07:16
Ajossa satunnaisesti ja pari kertaa myös heti lähdön jälkeen auto nykäisee, ajonvakautus vaatii huollon -valo syttyy, autosta lähtee tehot ja sitten se sammuu. Hetken odottelun jälkeen auto lähtee taas käyntiin. Jos takana on pitkästi ajoa, ongelma toistuu nopeasti, mutta jos takana on lyhyehkö ajo, voi kulua muutama satakin kilometriä ongelmitta. Vikakoodina alhainen polttoaineen paine. Pa-suodatin vaihdettu 3 vk sitten, hiukkassuodatin ja egr-venttiili loppukeväällä. Tällä hetkellä arvaus siis olisi, että tankissa on jotain sinne kuulumatonta. En kyllä todellakaan tiedä mitä se voisi olla, huoltoasemilla autoa on tankattu. Ihme juttu kerrassaan
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: volvotdi - 12.07.2016, 19:32:56
Suutinkin voi vuotaa paineet pois. Volvon pa-suodatin on ollut muutamissa jo uutena tukossa,  joten vaihtaisin vielä kerran ja jos vika jatkuu niin sitten jatkoselvittely.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: V50_2009 - 12.07.2016, 19:59:58
Kiitos vinkistä! Toivotaan, että probleema vähitellen selviää - päivittelen sitten tänne muillekin tiedoksi  :)
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: V50_2009 - 18.07.2016, 00:59:01
Tänään tuttu ongelma ilmeni taas 180 km:n ajon jälkeen: vauhtia tasaiset 80 km/h, en kiihdytä, kierrokset reilusti alle 2000, ei mitään etukäteisoiretta ja sitten pehmeä nykäisy ja tehot vek, ajonvakautus vaatii huollon ym. ilmot. Avain pois virtalukosta ja 10 min. odottelua tien sivussa. Sitten käynnistän auton ja lähtee kuin palmun alta ekalla yrityksellä. N. 10 km:n ajon jälkeen ylämäessä taas samanlainen nykäys, mutta auto ei sammu. Ajan tasaisella kaasulla vielä 25 km ja pääsen kotiin. Auto käytäytyi täsmälleen samoin vajaa viikko aiemmin, takana oli lähes sama määrä ajokilometrejäkin! Joku ihme juttu tässä nyt on, joku mikä estää polttoaineen syötön pidemmän ajon jälkeen ja kun auto käy kuumana. Te enemmän tietävät: Voiko esim. joku anturi kuumentua? Pakoputkesta tuli kuulemma savun pössäys tänään siinä ylämäessä, jossa auto ei sammunut vaikka nykäisikin. Jotenkin en usko pa-suodattimeen tai möhnään tankissa näillä oireillla. Huolto on varattuna keskiviikoksi.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: Leo - 18.07.2016, 23:01:18
Aamulla tuli sitten omaankin Volvoon moottorin alhainen suorituskyky ilmoitus ja tehot pois. Ongelma hävisi sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudelleen. Vikakoodina oli ecm-2520 eli polttoaineen alhainen paine. Ilmeisesti kannattaa pa-suodattimen vaihdolla aloittaa? Eilen tuli tankattua pitkästä aikaa nesteen "parempaa" pro dieseliä tankki täyteen ja ajettua reilu 300 km. Liekö tuo jotain irroittanut tankista. Suodattimella ajettu 40 tkm niin sama vaihtaa tällä viikolla.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: Leo - 26.07.2016, 13:04:53
Aamulla tuli sitten omaankin Volvoon moottorin alhainen suorituskyky ilmoitus ja tehot pois. Ongelma hävisi sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudelleen. Vikakoodina oli ecm-2520 eli polttoaineen alhainen paine. Ilmeisesti kannattaa pa-suodattimen vaihdolla aloittaa? Eilen tuli tankattua pitkästä aikaa nesteen "parempaa" pro dieseliä tankki täyteen ja ajettua reilu 300 km. Liekö tuo jotain irroittanut tankista. Suodattimella ajettu 40 tkm niin sama vaihtaa tällä viikolla.
Tänään pakko iltasella vaihtaa se pa-suodatin kun tuli taas lykättyä vaihtoa auton toimiessa moitteetta :nohnoh Aamulla auto hyytyi sitten moottoritien ramppiin ja ei millään käyntiin. Juuri aiemmin ilmestyi tuo moottorin alhainen suorituskyky näyttöön. Pitää illalla ensin lukea koodit ja sitten suodatin vaihtaa. Jospa sitten käynnistyisi. Tuntuu vain oudolta ettei edes käynnisty. Toki starttaa, mutta ihan kuin ei polttoainetta saisi.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: Leo - 26.07.2016, 21:07:59
Polttoainesuodatin vaihdettu ja koeajolla toimi moitteetta. Seuraavat vikakoodi oli nyt muistissa:
ECM-444D egr-ohjaus
ECM-2520 polttonesteen paine.

Egr varmaan likainen/tukossa.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: Leo - 04.08.2016, 22:17:27
Polttoainesuodattimen vaihdonjälkeen ei enää ole mennyt vikatilaan. Tosin tänään oli kuulemma hieman nykinyt ja aina vaan tulee uudelleen tuo egr-ohjauksen vikakoodi. Kulutus sekalaisessa ajossa on vähän alle 6 litraa satasella ja se on mielestäni aika paljon tuollaiselle säästöpossulle.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: volvotdi - 04.08.2016, 23:38:02
Polttoainesuodattimen vaihdonjälkeen ei enää ole mennyt vikatilaan. Tosin tänään oli kuulemma hieman nykinyt ja aina vaan tulee uudelleen tuo egr-ohjauksen vikakoodi. Kulutus sekalaisessa ajossa on vähän alle 6 litraa satasella ja se on mielestäni aika paljon tuollaiselle säästöpossulle.

Uusi EGR tai ohjelmuta se pois käytöstä. Ajoa jos kauan jatkaa niin kohta sammuu ja ei katso aikaa eikä paikkaa.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: Leo - 05.08.2016, 11:41:06
Uusi EGR tai ohjelmuta se pois käytöstä. Ajoa jos kauan jatkaa niin kohta sammuu ja ei katso aikaa eikä paikkaa.
Siinä varmaan samalla ohjelmoidessa kannattaa jo hiukkassuodatinkin poistaa mekaanisesti ja ohjelmallisesti sekä hieman lisätä voimaa. Noilla kulutuksilla se maksaa itsensä takaisin.
Otsikko: Vs: pa-suodatin taas tukossa?
Kirjoitti: volvotdi - 05.08.2016, 11:57:55
Siinä varmaan samalla ohjelmoidessa kannattaa jo hiukkassuodatinkin poistaa mekaanisesti ja ohjelmallisesti sekä hieman lisätä voimaa. Noilla kulutuksilla se maksaa itsensä takaisin.

No jos haluaa autoa pitää niin ehdottomasti samalla kannattaa kaikki mahdollinen tehdä. Pidemmän päälle maksaa itsensä takaisin ja antaahan  se paljonkin enemmän ajomukavuutta.