Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Visuri - 14.07.2016, 22:59:01
-
Hep.
Parin vuoden volvoilun jälkeen menköön nyt viimein se foorumineitsyyskin.
271tkm ajettu. Tiistaina vaihdettu jakohihna + rullat, jonka jälkeen alkoi postin lopussa olevan videon mukainen ulina. Samassa vaihdettu myös apulaitehihnan kiristin, mutta mielestäni ääni helppo paikallistaa jakohihnan seutuville raottamalla hiukan muoveja edestä. Korjaamon mukaan uudet rullat + hihna saattavat "uutuuttaan aiheuttaa pientä ulinaa", mikä ei meikäläisen järkeen välttämättä käy.. Gatesin rullat ja hihna. Myös mielestäni hihnan tekstit hieman jotenkin "kuluneen" näköiset. En tästä tekniikkapuolesta niin ymmärrä, että voisiko nyt hihna jotenkin hinkata johonkin vai voiko n. 800km ajo jo saada hihnan hiukan kuluneen näköiseksi. Hihnan hammaspuoli silmämääräisesti ok. Ääni ei aivan tasaista. Ohjaamoon kuuluu parhaiten kun kierrokset 2k -> kytkin pohjaan ja kierrokset alas, toki noin korva moottorissa kiinni ja joku kaasuttelemassa havaittavissa myös tasaisempaa ulinaa. Ideoita?
Eipä tuo video näköjään koko totuutta tuo, mutta kyllä se sieltä muillekkin varmasti erottuu.
https://www.youtube.com/watch?v=vV_krLSXMn4
-
no normaalia ei ole,joku siellä nyt selvästi johonkin kahnaa ;)
-
Tuo vollotus johtuu yleensä hieman liian kireästä jakohihnasta joka usein menee turhan kireälle, koska säädintä kiristäessä ei joko oteta lämpötilaa huomioon tai se pääsee lukittaessa kääntymään kireämmälle, muuta ei tuosta oikein kuule. Jotain korkeataajuista kihinää/sihinää ehkä.
-
Näinpä.
Mitä nyt videoita ja muita juttuja selaillut niin liian kireä hihna tuntunut pitävän paljon kovempaa, tasaista ininää, ei välttämättä niinkään tuollaista ulinaa, mutta kyllähän sekin varmaan on todella tapauskohtaista. Näissä se kireys siis säädetään itse, ettei ole mitään automatiikkaa? Edit: Näköjään siis ihan käsipelillä säädettävissä, jopa suhteellisen pienellä vaivalla ainakin noin korjaamo olosuhteissa.
Huomenna aamupäivän aikaan taas korjaamolle takaisin. Kaikki ideat tervetulleita, jotta olis itselläkin jotain sanottavaa. Viimeksi jäi vähän sellainen maku että veivät tietämätöntä kuin pässiä narussa.
-
Ei ole jakohihnalle automatiikkaa, mutta kiristinrullassa on karkea asteikko jota pitäisi käyttää hihnaa kiristettäessä.
-
Hiukan vastahakoisesti ottivat takaisin pajalle löystääkseen hihnaa. "Kyllä se on sen kiristimen asteikon mukaan laitettu, että ei pitäisi joutua löystämään, mutta katotaan nyt sitten." Hauska vastaus sinänsä, niinkuin SPK totesikin, niin tuohan on erittäin karkean näköinen asteikko mikä sieltä löytyy. Eli kyllähän siinä kokeneemmallakin voi vahingossa hihna liian kireälle jäädä, mutta ei kai se yhdenkään korjaamomiehen kiva ole alkaa omia "virheitään" ilmaiseksi korjaamaan.
Koittivat venyttää ensi viikolle, mutta sanoin että kyllä se on vielä tänään tehtävä ::) Editoin vielä tähän lopputuloksen jahka saan auton takaisin.
EDIT: Noniin. Hihnaa hiukan löystetty. Pientä samanmoista ääntä edelleen havaittavissa, voimistuu varsinkin jakohihnan ympärillä olevia muoveja hiukan liikuttelemalla. Mutta ei kai näitä äänettömäksi olla tehtykkään. Ujellus pääasiassa kuitenkin poissa, eikä nopealla testillä mitä ehti tehdä, ääntä enää kuulu hyttiin asti. Lisäksi ajettavuus parani aika huimasti. Liikkeellelähdössä ja vaihteiden vaihdon jälkeen tapahtunut nykiminen ja ylipäänsä omituinen kiihtyvyys hävisi kokonaan ja meno tasoittui. Lisäksi korjaamolta oikein pätevää toimintaa ja tekivät aurauskulmien säädön ilmaiseksi, kun oli hiukan pielessä O0. Tällä hetkellä kelpaa minulle, eiköhän tuo kympin päästä käy essentialissa niin täytyy vielä sanoa, että tsekkaavat hihnan.
Kiitos osallistuneille.
-
https://youtu.be/rp2Yoh8eQBo?t=4m23s Kohdalla säädellään kireys oikein mutta 4:38 kohdalla loppukiristyksessä säätö menee pieleen. Seuraavassa kuvassa on tilanne sitten kyllä jo korjattu, mutta helposti tuo virhe käy varsinkin jos kone on autossa paikallaan.
-
Kokeileppa ottaa suojamuovit auki/irti ja kuulostele sen jälkeen uudestaan