Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: keimo_ - 31.07.2011, 22:41:23

Otsikko: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: keimo_ - 31.07.2011, 22:41:23
Kun nyt en löytäny mitään sopivaa keskustelua niin tein tämän. Elikkä minkälainen on tuo 850 jaksaako mennä kuinka sillä pienemmällä 10v koneella kuinka ja onko vikoja ja kumpi kannattain hommata ennemmin se 10 vai 20venttiilinen? Pystyykö ite tekemään korjaukset vai onko paljoki sellasta mikä vaatii testereitä?
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: Taavi.H - 31.07.2011, 23:03:00
Vikojen suhteen nämä ovat jo täysin yksilöitä, tuoreimmatkin kun ovat 15 vuotta vanhoja. Tämän osion selailu toki antaa hieman osviittaa siitä, millaisia vikoja voi olla tulossa.

20v koneinen on tietysti pirteämpi ja kulutuskaan ei taida käytännössä juuri erota tuosta 10v mallista. Mutta itse en rajaisi ehdottomasti 20v malleihin valintaa, mikäli hyvä 10v malli sattuu kohdalle niin kyllä silläkin eteenpäin pääsee.

Tietty jos vähänkään enemmän tulee ajettua niin TDI-koneiset voisi olla myös yksi vaihtoehto. Toki tuppaavat olemaan varsin paljon ajettuja kaikki.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: Grand-Tourer - 01.08.2011, 01:05:33
Henkilökohtaisesti 855, mieluummin V70, voin suositella, mutta aivan kuten Taavi sanoi, kaikki autot ovat yksilöitä. Teoriassa 10 venttiiliset voivat olla rauhallisemman käsittelyn kohteena. Voit etukäteen tutustua kojetaulun varoitusvaloihin ( ABS, moottorin varoitus, huolto ... ) ja katso että ne toimii, ettei ole hehkuja irroitettu. Ohjaustehostimen vuoto on toinen mikä kannattaa tarkistaa. Edullinen ostaa ( liikkeessä aivan ihmepyyntejä, ruotsintuonti + vero = käypä hinta ), koska tuotu maahan urakalla.

Kaikissa nykyajan autoissa on elektroniikkaa ja antureita ja melkoinen määrä kumityynyjä alustan ja korin välissä.
Ja mikään ei kestä ikuisesti. Mitä nykyaikaisempi auto sitä kalliimpaa rikkimenevää, esim pakokaasunormit tiukkenee vuosi vuodelta, esim 855 katalysaattori on pakoputkistossa, nykyisin tehdään pakosarjaan jotta lämpenee nopeammin.

Miksi 855:
   - Saippualaatikon nurkkia helpompi arvioida liikenteessä
   - hyvä ruostesuojaus tehtaalta
   - tilava keskikoon auto ( esim nykyinen farkku astra sama akseliväli/paino )
   - penkit ei vie niin paljon tilaa kuin uudemmissa, tuntuu tilavalta.
   - jämäkkä, tuntee ajavansa laatuautoa
   - hyvä varaosatilanne

ja loistava foorumi. ( Pelastusveneenä pösö, netissä ei apua englanniksikaan )
Hauska havaita että vanhemmatkin Volvot halutaan pitää kunnossa, nykyään tähtikeulan ohella niitä harvoja joista aika ei heti aja ohi.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: Huikkoster - 01.08.2011, 01:28:27
Tuosta ruostesuojauksesta sen verran vielä että yleensä nämä eivät ole ruosteessa mutta tiedän pari tapausta joita on saanut hitsailla aika runsaastikkin. Eli tarkkuutta sitten kun autoa tutkit. :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: kkuula - 01.08.2011, 09:01:31
Juur varoituksen sana noista ruosteista.. oma ex 855 oli kuskinpuolen helmakotelo yli metrin matkalta haihtunut jonnekin ja en sitä ostaessa arvannut tutkia sen muovikotelon alle mitä sieltä löytyy.
Tollanen vanhempi 850 on jonkinverran yksinkertaisempi moottoripuolellta mitä 90-luvun loppupuolen pelit ja aika pomminvarmaa tekniikkaa. Eturipustuksen väljyyttä ei kannata pelätä koska on ripustus on yksinkertainen ja näinollen halpa ja nopea korjata uusilla osilla.
Lisäksi sisustan materiaalit, katkaisimet vivut ym. ovat laadukkaita ja entisessä jo 17v ja lähes 350 tuhatta ajetussa sisusta oli aikalailla moitteeton.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: hukka - 01.08.2011, 10:39:34
Itsellä ollut yksi 855 2.5 -20v automaatti. Kone toimi moitteettomasti, mutta laatikon tunnistin petti jossain välissä :(

Nykyinen 850 sedan on kans 20 venttiilinen, mutta manuaalilaatikolla. Hyvin on toiminut, tilaa on isommalle perheelle. Hieman vuotaa ohjaustehdostimen nestettä, mutta ei haittaa menoa.

Todella tyytyväinen olen tähän 20v koneeseen ollut! Hyvä suorituskyky ja kohtuu kulutus.  SUOSITTELEN!
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: Jortsi - 01.08.2011, 11:39:26
Mulla on 10-venttiilinen V70 ja toki tehot riittää, muttei mikään raketti oo 940turbon saati prätkän jälkeen... Tutulla oli aikoinaan 855 10-v (oli hyvä niin kauan ku meni katolleen ojaan ::)) sen perusteella lähdin omaani katsomaan, kun sanoi ettei se niinkään tehoton ole. Jos vertaa ääripäitä 10v ja T5(R), niin vois äkkiseltään päätellä T5:n olevan ennemmin piloille polettu... Käyttöautoon aivan sopiva myös se mammakone ja varma pelihän 800 on, kunhan huollettu ja jakopäästä kandee olla tarkkana.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: Nercs - 01.08.2011, 17:10:20
Tuossa kotisivultaa tietoa jos sitä HYVÄÄ 850 Volvoa ostetaan sinne pihaan.
Vanha intiianisanonta on mitä vähemmän koneessa liikkuvia osia sen parempi auto.Itsellä on 10 venanen ja hyvin on keritty kun muistaa pitää ne pollet kunnossa siellä konepellin alla.

Tämäm linkin takana on paperit mitä tarvitaan täyttää,jokainen lukee ettei tarvitse netissä sitten itkeä että ostaja ei ole ottanut vakuutusta ostamaansa autoon.
http://www.koeajot.com/content/auton-ostoon-ja-myyntiin-vaadittavat-paperit-ja-asiakirjat
 Itse katson nämä seikat jos auton ostan, testattu kyllä on 7 1/2 vuotta auto ollut käytössä ja ei ole pahaa tarvinnut sanoa Volvosta.

 Asioita joita voit tarkistaa ostettaessa autoa esimerkkinä 850.
 Huoltokirja kertoo jotain ja ruostesuojaus joka suoritettu ylimääräisenä hommana on positiivinen juttu
 Avaa konepelti ja tarkista onko moottorituennan tukikumi kunnossa.Sijaitsee yläpuolinen siinä virranjakan vieressä jos kumin keskiö halki jolloin kone on pääsyt heilumaan voi olla pakoputki/pakosarja vahinkoja aiheutunut.
 2 muuta tuentaa on siellä moottorin alapuolella ,mutta tämä ylätuenta on tärkein että se kunnossa. Muuten jos kokeilet heilutta kunnossa olevaa moottorintuentaa korkeintaa sen vajaa sentin heilua käsipelin.
 Ostamassa Volvoa mitatkaa ne puristuspaineet sylintereissä arvot täytyy olla 13-15 kg ja heittoa paremman ja heikomman sylinterin välillä saa olla ainoastaan 10%(lämmin kone ).
 Tämänkö teette ei tarvitse kysellä että miksi Volvoni kuluttaa öljyää..Ei saa antaa myyntimiesten puhua teitä ympäri. Ensimmäinen homma katso mittatikkuun jos alarajassa ja automyynnissä niin varoituskellot kilisee jolloin puristuspaineet on asiaa mitata.
 Samalla tarkista sen ilmaletkun kunnon eli se haitariletku voi olla halkeama siellä alapuolella ja sen tietää sitten miten koneelle on käynyt.
 Nesteet jäädytysnesteen väri onko se vihreää vai ruosteista kuraa ,ohjaustehostin kaunis punainen väri vai mustaa nosta korkki jossa mittatikku kasta paperiin paperin väri kertoo paljon.Jarru/kytkin neste määrä ja kunto näkee kun avaa korkin.Automaattilaatikonöljyt tikku pois tarkistetaan väri käytetään paperia nuuhki onko palannut haju vai raikas automaattiöljyn tuoksu.Tietenkin koeajolla kaikki vehkeiden toiminnan tarkastetaan. Laitat virrat päälle katso että kaikki hälytysvalojen polttimot palaa .Käynnistys kaikki hälytysvalot sammuu.

 Tuore katsastusleima antaa jotain vinkkiä auton kuntoon ,mutta sinä se olet joka katsot että metallivanteet autossa onko niille sopivat pultit

 Jarrut toiminta ajettaessa kokeillet jarruja ,pysäytä kokeile kädellä lämpiävätkö paljon ja tasaisesti.Jos tulikuumat jokin jarru tietää että jarrut laahaavat.
 Toinen seikka jarruista joka ei maksa mitään pysäytä auto(jarrua paina ja käytä kässäriä) lievälle myötäleelle(ei julkinen katu) ja laske vapaalla liikkumaan jos jarrut ei jumita niin auto lähtee liikkumaan kevyesti.

 Valoisa paikka katso ovien käyminen korin suhteen availlet ovia toimiiko keskuslukitus lukot toimii saranat ei narise ja sitä rataa.Myös takakontin kunto jos farmari.

 Takakontti auki poista suojamatto pohjalta ja katso vararenkaan paikan siisteys ja kunto sekä muutenkin luukun sisustan kunto että vesi pysyy ulkopuolella.

 Korissa alkavaa ruostetta onko saanko sen pois(takaluukku Volvossa jossa peltiruuveilla laitettu rekisterilaatta koriin kiinni huh,huh) ,sen kun muistaa kitisevän vesipumpun voi vaihtaa mutta ruostunut kynnyskotelo on suurempi homma.
 Konetila jos kone pesty niin silloin aina varoituskellot soi.
 Kunnossa oleva kone 850 ei tarvitse pesua pölyt pyyhkii niin siinä on.
 Katso sinne venttiilikopan öljyntäyttö reikään ,mitä näkyy vai näkyykö mitään.
 Mustaa huonoilla öljyillä ajettu autolla.
 Katso sinne alustaan onko missä kunnossa ja samalla renkaiden kunto että kuluneet tasaisesti pyöränkulmat oikeissa säädöissä.
 Jos ei ole viimeisen katsastuksen päästöarvoja niin kannattaa käyttää pakokaasuanalyysissa kun tämä puoli on kallista korjata.
 Toiseksi jos ostat liikkeestä niin ainakin minulle auto tuli koeajattavaksi vuorokaudeksi ja tyytyväinen olen ostokseeni.Outo auto ja ei mikään guru voi sanoa sen 2 km koeajomatkalla että auto on kunnossa kaikenpuolin.Toinen seikka jos epäilet jotain niin ota selvää niin ei tarvitse katua ostostasi,

 Onnea sinne ostotapahtumaan.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: jarif - 12.08.2011, 13:51:59

Aikoinaan kun ton ostin, niin testasin 10v ja 20v versioita, ja kyllä ne ihan eri autoja on ajettavuudeltaan. Sen lisäksi että 20v on pirtempi, niin tuntui että ohjaus on nopeampi. Se 10v tuntui kovin pappamallilta.

Mutta eihän ne nyt silla lailla isoja eroja ole, noin vanhoista kun puhutaan niin jos hyvä yksilö löytyy niin ihan sama millainen venttiilimäärä siellä on.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: adrock - 12.08.2011, 13:59:16
Aikoinaan kun ton ostin, niin testasin 10v ja 20v versioita, ja kyllä ne ihan eri autoja on ajettavuudeltaan. Sen lisäksi että 20v on pirtempi, niin tuntui että ohjaus on nopeampi. Se 10v tuntui kovin pappamallilta.

Mutta eihän ne nyt silla lailla isoja eroja ole, noin vanhoista kun puhutaan niin jos hyvä yksilö löytyy niin ihan sama millainen venttiilimäärä siellä on.

Miten se juttu sitten meni, että samanlaista menoa johonkin 4.000 rpm asti vai mikähän juttu se on nyt mikä mielessäni pyörii....  ???
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: jarif - 12.08.2011, 14:04:38
Miten se juttu sitten meni, että samanlaista menoa johonkin 4.000 rpm asti vai mikähän juttu se on nyt mikä mielessäni pyörii....  ???

Joo laiska toi 20v on myös, kunnes kierrokset nousee jonnekin 3500-4000, sitten alkaa tapahtua. En enää mitenkään muista millainen se 10v oli, tästä kun on tosiaan niin kauan aikaa kun sitä ajoin.

Muistan vain että laiskalta tuntui 20v verrattuna.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: jarif - 12.08.2011, 14:07:58

Siitä noi Vollet on minusta mukavia, että ei ne houkuttele kaahaamaan niinkuin jotkut riisipussit. Automaatti vaihtaa aina isommalle, ennenkuin kierrokset karkaa sinne missä alkaa kirmaaminen (jos ei oikeasti halua mennä lujaa).

Kivoja ajaa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: ESE - 12.08.2011, 19:48:15
Kun nyt en löytäny mitään sopivaa keskustelua niin tein tämän. Elikkä minkälainen on tuo 850 jaksaako mennä kuinka sillä pienemmällä 10v koneella kuinka ja onko vikoja ja kumpi kannattain hommata ennemmin se 10 vai 20venttiilinen? Pystyykö ite tekemään korjaukset vai onko paljoki sellasta mikä vaatii testereitä?

mulla on toi 10 venanen ja riittää hyvin koska en tarvii kiihdytysautoa.. :) Onneksi näin vanhaan voi itse tehdä remonttia ettei tartte aina viedä pajalle. Tosin joskus niinkin täytyy tehdä. Jos auto hyvin pidetty ja huolettu , mahdollisia vikoja vähemmän :) Yksilöitä kaikki, muuten helkutin hyvä auto mielestäni. Mulla jo neljäs 850 menossa :)
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: sheiggi - 12.08.2011, 21:01:37
Anteeksi että kirjotan lyhyesti mutta olen kännykälä liikenteessä. Itsellä oli aikoinaa eka auto allekirjoituksen hopea -95  850 sedan, ja palveli koko omistus aikana todella hyvin. 10V koneella ja manuaalilla olemattomilla varusteillahan tuo oli, vakkari, ajotietokone ja sähkölasit X  4 sentää löyty. Koko autossa oli yksi ainut ruosteenalku takaluukussa takamuovin alla. Koko aikana taisin vaihtaa osia virtalukonpohjan ja nokka-akselin asento tunnistimen. Ajelin autolla intissä ollessa Lahti-vekara väliä vuoden ja ikinä ei tarvinnut pelätä että olis tienpäälle jäänyt.
Eka asia mikä noista ajoista tulee mieleen, on se kun auto oli seissyt leiri rupeaman takia avoimella tolpattomalla kentällä 3 viikkoa pakkasen ollessa lähes poikkeuksetta ainakin 25 astetta jossain vaiheessa jokaista päivää. Muut meni lomaa edeltävänä iltana käynnistelemään autojaan varuiks , mutta ite painoin sotkuun mieluummin. Mutta kone kun oli semmoinen että riitti kun vähän pyörähti niin lähti käyntiin vaikka missä olosuhteissa nin ri ollut hätää. Muutenkin todella lämmin talviauto, lämpes paremmin kun tää nykyinen selvästi.
Kulutus oli 10 pintaan ja 10 kantisille ominaisesti sitä öljyä hävis kannen kautta 1-8 desiä tonnille ajosta riippuen. Nii ja auto kulki omasta mielestä tarvittaessa todella hyvin ja ne vitosen äänet tuli todella komeasti ulos. Tulee tästä nykyisestä paljon heikommat äänet meinaa.  :-[
2 vaihteessa oli vähän väljää kun ei ollut aikaisemmat omistajat tajunneet tyhjäkäynti moottoria puhdistaa ja "viipyi" kierrokset paikallaan vähän aikaa vaihtaessa. Ajoin autolla noin kilometreillä 238 000-256 000.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: jasse - 12.08.2011, 21:49:56
Lähinnä koneesta 10v omakohtaista tietoutta jakelen muutaman vuoden kokemuksella :)
noh. onhan se tietty"paappa"malli verrattuna moni venttiliseempään(kait) tai jopa turbolla oleviin,mut luja ku piru 8)
mulla itellä s70 -97 tolla 10v motorilla ja kohta 400tkm mittarissa(avaamaton kone) ja ei syö öljyä vielä. Tai no on menny joskus puol väliin tikussa kun olen vaihtanut 10tkm välein. Mut ei sillain kun joskus kuuunnellu ja lukenut,että tonnille toi "normaalia" :idiot2: 
Kyl silläkin moottorillä pärjää liikenne virroissa. Mä ainakin aion polkee ton loppuun ja katsoo kuinka vähempi ajetut seisoo pientareilla :D *koputtaa puuta*
Sen verran tietty,että manuaali toi mun,mut sekin sillain"lähtee"vielä kun osaa kiihdyttää ja tietää kierros alueet millä vetää parhaiten :)
Kohta turbo äijät mut lyttää :-[
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: hakkis - 13.08.2011, 12:13:43
Itse en kyllä voi suositella kasipätkää oikeen miltään kantilta kun ihan faktoja katsoo. Omassa 250tkm ajetussa nyt ensinnäkin vaihdelaatikko, kytkin, ohjausvaihde aivan loppu. Kone syö öljyä todella reilusti. 20V tapaus siis kyseessä, muutenkin Volvo on koittanut ilmeisesti saada tuosta maailman parasta etuvetoista eli ihmeellisiä ratkaisuja (pistetään nyt esimerkiksi vaikka koneen ripustus) siellä täällä kun muihin etuvetoisiin vertaa. Ruostumattomuudesta annan kyllä paljon plussaa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: 850V70 - 16.08.2011, 09:43:13
Aika harvaa 90-luvun alun laitetta voi enää suositella. Laittoa niissä on kaikissa. Kannattaa valita sellainen automalli, mihin saa varaosia ja jonka koppa ei ole ensimmäisenä mätänevien joukossa. Volvon koppa säilyy omien kokemusteni perusteella keskivertoa paremmin. Pohjalla Opel, jotkut Japskit ja ranskanpullat.
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: hukka - 16.08.2011, 11:51:19
Itsellä ollut aina alle 95vm auto. Kokemuksesta voin sanoa että kyllä volvo on ollut ehdottomasti paras.
Ei ruostevikoja, varma toiminen, lämmin talvella, helppo korjata, yksinkertaisesti tehty.

Onhan mullakin jo 20 vuotta vanha auto, mutta uudempaa en kovin helpolla laittaisikaan.  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: TuulaK - 16.08.2011, 12:20:49
Moi

Ensin oli 740 autom. -88
ja nyt 850 -94.
En huolimatta "pienestä johtoviasta" kesän kynnyksellä, ikänä vaihtaisi merkkiä.
Auto on jämerä ja mahtava ajettava. Eikä katsastusmiehelläkään ollut mitään sanomista, eli läpi meni heittäen.
(( ei auton tarvi olla mitään 2000 luvun koslia))
Otsikko: Vs: Volvo 850 ensi autoksi
Kirjoitti: hevonen - 16.08.2011, 16:59:50
Siirtäkää nyt joku vaikka joutessaan tää tuonne yleiseen keskusteluun?
Eihän tässä mitään korjata.
Joo, mä oon se paha poliisi... :D