Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: massamaahinen - 16.07.2016, 23:56:13
-
Minulla alkoi 960 -97 ilmastointikompukka pitää ääntä. Erikoista rohinaa päälle kytkeytyneenä. Tuntuu
siltä, että ilmastoinnin tehokin olisi hieman laskenut ja tänään kylmänä liikkeelle lähtiessäni ääni oli
pienempi kuin eilen kuumana. Voiko liian suuri magneettikytkimen välys aiheutta ääntä?
-
En muista kenenkään raportoineen ylimääräisistä äänistä näissä -liikaa välystä- tapauksissa.
Eihän olisi päässyt ilmastoinnista mehut pihalle ja öljyt samaa reittiä?
-
Koska ilmastointi toimii, niin luultavasti ei ole öljytkään karanneet. Öljyt lähtevät yleensä vain silloin jos vuoto on suuri.
-
Jos välystä on liikaa, kompura ei vain kytkeydy. Magneettikytkimiä on eri malleja. Heikoimmassa versiossa on vain kolme peltiliuskaa pitämässä kytkimen keskiötä kiinni kehässä joka menee hihnapyörää vasten. Liuskat katkeavat ajastaan rasituksesta ja kytkin alkaa luistamaan tai ei enää kytke ollenkaan, koska keskiö irtoaa kehästä. Korjaus on löytää jostain hyvällä tuurilla ehjä osa tilalle tai vaihtaa toinen kompura paremman mallisella kytkimellä, kuten viikolla tuli yhteen autoon tehtyä.
Jos kyse ei ole edellämainitusta, niin kompura itsessään voi olla rikki ja vaihdettava. Vaihdon yhteydessä ois hyvä tehdä järjestelmän huuhtelu, koska kompurasta voi päätyä mujua linjoihin ja rikkovat uuden kompuran. Huuhtelulaitteita on joillain ilmastointihuoltoja tekevillä liikkeillä.
-
No siihen kompuran vaihtoon olen kyllä varautunut. Taitaa vaan ilmastointiliikkeillä olla kiirettä.
Täytyy käydä kysymässä vakiokorjaamolta jossa on hyvät vermeet jos ehtisivät katsomaan.
-
Täällä kytkinvian ääni kuulostaa juuri samalta kuin omassani. Arvelee laakeriviaksi.
https://www.youtube.com/watch?v=j7yflp1WFrU
-
Magneettikytkimen pää on täysin näkyvissä, ei tarvitse kuin katsoa tilanne. Tässä kuvassa näkyvät kirkkaat liuskat ovat ne, jotka katkeavat: http://www.carsteering.com/data/all_images/AC-14-3021NC-700-Map.jpg (http://www.carsteering.com/data/all_images/AC-14-3021NC-700-Map.jpg)
-
Minulla on erilainen kompura (Zexel). Käyn tutkaamassa tilannetta tarkemmin ja palaan asiaan.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/kompura.jpg)
-
Kävin katsomassa ja kuuntelemassa. Taitaa sittenkin olla kompressori paskana.
Eikä se ilmastointikaan sitten toiminut, vaikka aiemmin muuta yritin väittääkin.
Ohessa lyhyt videonpätkä äänestä. Aikalailla tuolta se luonnossakin kuulostaa.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/kompukka.png) (https://youtu.be/RGKndDa4d5E)
-
Minulla on erilainen kompura (Zexel). Käyn tutkaamassa tilannetta tarkemmin ja palaan asiaan.
(http://www.mattikaki.fi/autot/kompura.jpg)
Joo tuo on se vahvempi magneettikytkimen malli.
Vähän sen kuuloinen ääni videolla on, että kompura on valmis.
-
Tänään tilanne muuttui ja kompukka alkoi kolista vaikkei ollut päällä. Kun katsoo hihnapyörää,
se heiluu selvästi mikä viittaisi laakerivikaan. Nyt kun kompressorin laittaa päälle, se ei enää
kolise vaan korisee tai rohisee. Käsin itse kompressoria pyöritettäessä se pyörii nätisti. Tein taas
lyhyen youtubevideon, jossa ääni kuuluu ja heiluminen näkyy ihan alussa kaikkein selvimmin.
Valitkaa HD-kuvanlaatu, niin näkyy selvimmin.
Suositteletteko koko kytkimen uusimista vai riittäisikö pelkkä lakru? Ainakin kannattaa ensin katsoa.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/ac-kytkin.png) (https://www.youtube.com/watch?v=H2mfuTsNO_4)
-
Lakru nyt ainakin on kypsä, se eio kovin paha vaihtaa ja jos sillä selviäis ni pääsis halvalla kun ei tartte irrotella kompuraa niin ei tarttisi teettää tyhjennys/täyttörumbaa.
-
Niinpä. Irrotelen kytkyttimen ja katson tilanteen. Laakereita näyttää saavan Suomestakin,
joten siinä mielessä olisi hyvä juttu. Samalla vaihdan ohjaustehostimen pumpun, joka
ilmeisesti on myöskin tullut tiensä päähän ja jonka jo aiemmin ostin eBaysta aivan uuden.
Siitä on täällä erillinen threadi: 960 ohjaus jäykistelee pienissä nopeuksissa
(http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=78183.msg1061091420#msg1061091420)
-
Onko kukaan vaihtanut Zexel kompressorin kytkimen laakeria? ???
Onko siinä mitään erikoista? Joissain kompressoreissa laakeri on
stanssattu ja joutuu hiomaan kiinnityspykälät pois irrottamiseksi.
-
Mikähän Zexelin malli kyseessä?
Sandenin SD709 kompurasta kytkinpaketti lähtee irti niin ettei kylmäaineita tarvi ottaa pois, ihan ulosvetäjällä / kytkimessä on kierteet valmiina ulosvetopult(e)ille.
-
En ole mallista varma mutta samannäköiset kolme reikää kytkimen päässä on kuin tuossa Sandenissa
vaikka kytkin on erilainen. Yritin tänään saada keskipulttia irti mutten uskaltanut kiilata levyä kiinni jottei
se pyörisi. Pitää laittaa jokin vipu stoppariksi . Jotta hihnapyörä ja laakeri irtoaisi, pitää kaiketi irrottaa
lukitusrengas ja sitten joko kingota irti tai käyttää ulosvedintä, jos vaan mahtuu.
Ostin palautusoikeudella laakerin 35 x 55 x 20 mm, joka netin mukaan olisi tuon laakeri. Katsotaan sitten.
-
Miten v***ssa olette saaneet sen kerpeleen keskipultin irti? Yritin piippuavaimella ynnä
jatkovarrella ja ruuvarilla kytkinlevyä vastaan pitämällä mutta se levy vaan ei pysy riittävän
hyvin paikallaan. Eli miten olette estäneet sen kytkinlevyn eli kompukan akselin pyörimästä?
Kestäisivätköhän ne ulosvetoruuvit, jos niitä vastaan pistäisi ruuvarin? Ovat vaan aika ohuita.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/kompurapultti.png)
-
Joskus lähtee kun pitää kädellä tarpeeksi tiukasti ja nitkauttaa auki. Isoilla siirtopihdeillä voi saada sopivasti otteen avausta varten. Etuvedoissa pystyy tukemaan koria vasten ruuvarilla tai rengasraudalla ja takavedossahan se ei onnistu.
Ulosvetoa varten käytetään M5 ruuveja, voihan ne justiinsa kestää sen väännön mitä tuo tarvitsee. Ei ruuvin vääntyminen heti pilaa kierrettä reiästä.
-
Tää kun on takavetomalli niin ei oikein ole hyvää tukipaikkaa lähellä.
Näyttää olevan tuollaisia työkaluja joten ainakin kolmella kestää.
Löytyisköhän jostain ruuvien välimitta niin voisi tehdä tuollaisen?
Saisihan ne kyllä helposti mitattuakin, ei sen puoleen.
(http://www.bennettsupply.net/cart/P3190061.JPG)
-
Miten v***ssa olette saaneet sen kerpeleen keskipultin irti? Yritin piippuavaimella ynnä
jatkovarrella ja ruuvarilla kytkinlevyä vastaan pitämällä mutta se levy vaan ei pysy riittävän
hyvin paikallaan. Eli miten olette estäneet sen kytkinlevyn eli kompukan akselin pyörimästä?
Kestäisivätköhän ne ulosvetoruuvit, jos niitä vastaan pistäisi ruuvarin? Ovat vaan aika ohuita.
(http://www.mattikaki.fi/autot/kompurapultti.png)
Mihin päin käänsit pulttia? ???
Kierteen kätisyys tuli ekana mielee.
-
Löysin tuollaisen hakasavaimen (vai mikä se nyt onkaan?) työkaluistani ja sillä
aukesi tosi kätsysti. Huomattavasti helpommin kuin olin odottanut. 5 mm
pulteilla irtosi sitten kytkinlevy. Koska kiereteissä on 20 vuoden töhnät, oli
kierteille saaminen hieman työlästä. Kannattaa ruiskauttaa öljyä reikiin.
Miksen saa ladattua kuvia tänne foorumille? Näyttää, että olisi onnistunut muttei
vaan näy. Pitää laittaa omalle kotisivulle ja linkata sinne.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/kompuranirotus.jpg)
-
Mihin päin käänsit pulttia? ???
Kierteen kätisyys tuli ekana mielee.
Hehe. Voisihan sitä noinkin käydä, etenkin kun on pyörivistä jutuista kyse.
Mutta päättelin kompuran pyörimissuunnasta, että tavallinen pultti siellä on.
-
Niitä 5mm pultteja joutuu kiertämään melkoisesti, joten jos tekisin tämän uudelleen, käyttäisin
luultavasti akkuruuvaria ja tätä kulmalisälaitetta sekä 6mm kiinniikkeellä varustettua 8mm holkkia.
(http://www.mattikaki.fi/autot/takastefa10.jpg)