Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: intrud3r - 19.07.2016, 21:19:18
-
Olen kahlannut 2päivää foorumeita läpi ja paljon olen vinkkejä saanut mutta haluan vielä täältä kysyä ratkaisua ongelmaani.
V70 on alkanut kulkea huonosti, alkuun sytytti moottorin vikavalon ja muutaman kilometrin ajon jälkeen valo sammui. Nyt muutama päivä sitten vikavalo syttyi ajosta (palaa edelleen) ja alkoivat nykimisongelmat. Nykii tasaisesti kiihdyttäessä, kierrokset nousee mutta auto kiihtyy erittäin laiskasti ja tietysti nykii samalla. Vikoja näytti EGR ja ahtopaineanturi.
Anturin olen puhdistanut ja EGR:n tulppaus on vielä edessä. Mutta entäs jos vika ei olekaan näissä? Onko kenelläkään mitään kokemusta/tietoa tälläisestä viasta? Ja kylmänä toimii normaalisti, heti kun moottori on lämmennyt tehot häviää. Kiertää muttei kiihdy.
-Suutin vika ilmenisi myös nakutuksena?
-Turbo menossa rikki?
-Alipaineletkuja on uusittu ja se paksu letku mikä menee turbolta syylärille päin oli aika huonossa kunnossa mutta sain sen tiiviiksi.
-Ilmamassamittari käytetty irti, ei vaikutusta
-Ahtopaineanturin liittimen irroituksen jälkeen nykimiset jne loppui, muttei kyllä turbokaan ollut pelissä.
Autolla ajettu 443tkm ja toivottavasti vielä paljon edessä.
-
Veikkaan turbon hukkaportin jumiutumista. Sama vika tuli eilen omaan V70 2.5TDI -98. Vika alkoi nykimisenä kesken matka-ajon n. 150km jälkeen. Jossain vaiheessa turbo lakkasi täysin toimimasta ja tänään ei ole toiminut ollenkaan kylmänä eikä kuumana.
Minulla näytti vioiksi ahtopaineen säädön magneettiventtiili katkos, luistin asentoanturi säätöpoikkeama ja EGR magneettiventtiili katkos.
Ensimmäisenä tuli mieleen turbon hukkaportin jumiutuminen, johon omasta kokemuksesta esim. VW: 1.9 TDI:ssä saattaa auttaa kun liikuttelee hukkaportin ja alipainekellon välistä tankoa. Mutta tästä koneesta ei löytynytkään sellaista tankoa vaan kaikki liikkuvat osat ovat yhtä samaa pakettia. Onko kellään kokemusta 2.5TDI:n jumiutuneesta hukkaportista?
Miten tuo luistin asentoanturin säätöpoikkeama? En ole koskaan kuullutkaan. Forumilta luin että luisti on jokin servo mikä liikuttaa jotain imusarjan läppiä. Tuli mieleen että omassa autossani luistin asentoanturin on voinut aiheuttaa nuo EGR ja ahtopaineanturin vikakoodit.
-
Kiitos vastauksesta, käytin auton eilen koodien luvussa ja nollauksien jälkeen tarjosi viaksi enää ilmamassamittaria. Tilailin uuden mittarin ja katsotaan kuinka käy kun sen olen vaihtanut. Pumpun ajoitus saattaa olla itsellä myös pielessä kun lähtee kylmänä huonosti käyntiin. Egr ei antanut ainakaan heti uudestaan vikakoodia kun sen eilen tulppasin kummastakin päästä. Toivottavasti meillä selviäsi nää viat suht helpolla.
-
Kun foorumia lukee niin aikamoinen liuta löytyy vikoja mitkä vaikuttaa tehottomuuteen TDI vehkeissä. Mm. MAF rikki, pumpunajoitus pielessä. Täytyynee ainakin nuo mahdollisuudet käydä pajalla hoitamassa pois laskuista. Maffia ei taida pystyä testaamaan pelkällä yleismittarilla?
-
Omastani vika löytyi. Sähkövika oli.
-
Omastani vika löytyi. Sähkövika oli.
Missä vika oli tarkemmin sanoen?
-
Olen kertonut oman tarinani tuossa viestiketjussa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=80473.msg1061118136#msg1061118136