Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Ilari - 20.07.2016, 22:12:45
-
Voiko kampiakselin hihnapyörän kiila murtua tai siirtyä paikaltaan. Mun v70 oli juuri tehty jakopäähän remppa ja auto toimi ostettaessa hyvin. 1tkm jälkeen jako oli 1cm pielessä vaikka ajoitusmerkit oli kohdillaan. Nyt jako olis kohdallaan mutta onko mahdollista että hihnapyörä olis kääntynyt akselilla?
-
Homma ilmeni niin että pari nostajaa oli hajonnut kun venttiili osui kai mäntään nostaen nostajien öljynpainetta.
-
Jos kampiakselin hihnapyörä on jätetty löysälle väärien työmenetelmien johdosta, niin kyllä kiila silloin murenee.
Mitä tarkoittaa se, että jako on 1 cm pielessä, kun ajoitusmerkit ovat kohdallaan? On mahdotonta, että jako ei olisi kohdallaan, kun sekä vauhtipyörän merkki ja nokka-akselin kuskin puoleisessa päässä oleva lattaraudan ura ovat asemissaan. Mistä 1 cm on mitattu?
-
Kampuran päästä mitattu. Mutta en ole siis itse mitannut vaan auto on mun kaverilla laitossa. Ylimääräinen ääni oli hävinnyt kun oli korjannut jaon kohdilleen, mutta tosiaan epäilee että kiila saattaisi olla murtunut. Sovittiin että hän vaihtaa hihnapyörän ja tsekkaa samalla sen kiilan niin saan mielenrauhan.
-
Tuommoiseksi menee kun ajelee aikansa väärin/riittämättömästi kiristetyn kunkkupultin kanssa. Tällä oli ajettu tarinan mukaan vajaa 3tkm jakopääremontin jälkeen... Kiila romu, dampperi romu, kampura romu kun oli jo materiaalia häipynyt tuosta kehältä.
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=166607)
-
Nyt kaveri oli avannut sen kampuran päädyn ja kiila oli tosiaan murtunut.
(https://s31.postimg.org/k8hs14msn/image.jpg) (https://postimg.org/image/k8hs14msn/)