Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tommi_82 - 24.07.2016, 18:23:30
-
S60.n katalysaattori sanoi itsensä taas irti (bosalin katalysaattori kesti huimat 9kk/10 000km)
Oireina siis moottorin vikavalon syttyminen muutaman sadan kilometrin välein ja vikakoodi P0420
Millainen katti tuohon kannattaisi laittaa ettei tarvitsisi olla joka katsastukseen uutta laittamassa? Myöskään alkuperäisosan yli 1000€ hintalappu ei houkuta.
Hitsattavia yleismallisia olen katsellut, valikoimaa on vaan liiankin kanssa, osassa ei ole e hyväksyntää, osa ei toimi ollenkaan obdII autoissa, osa toimisi mutta vain alle 2 litraisissa. Osa vaatisi moottorinohjaussoftan kustomointia että toimisi.
Kai noita katteja on muiltakin hajonnut kun minulta, millä olette saanet taas toimimaan?
Potilaana S60 2.4 (140hp) vm2004
-
Alkuperäinen käytettynä?
Myydään osion purkuautoista varmaan löytyy jollain tavalla järkevällä rahalla.
Paljonko alkuperäinen katti kesti ja onko käryä siitä mikä sen rikkoi?
-
Viime kesänä soittelinkin eräästä purkuvolvosta, mutta senkin katti oli eri mallinen kun mitä piti. Olosuhteiden pakosta (katsastus läheni...) hankin sitten tuon tarvikkeen.
Käytetyilläkin tuntuu olevan hintaa 200-300€, suhteellisen kova hinta kun ei lopulta taas tiedä kauanko kestää..?
Alkuperäinen katti alkoi pitämään vaimeaa helinää jossain 210 000km paikeilla, pikkuhiljaa helinä koveni ja alkoi sytytellä vikavaloa ja lopulta muuttui aivan hervottomaksi kolinaksi eikä lopulta mennyt enää päästöistä läpi (2 kertaa sain katsastettua pelkästään nollaamalla vikavalon)
Viime syksynä kun vaihtelin katin niin entinen oli käytännössä tyhjä pönttö, vajaan golf pallon kokoinen nökkönen kennostoa pyöri irtaallaan pöntön sisällä.
Eli syystä tai toisesta kennosto oli irronnut kuoristaan ja alkoi pikkuhiljaa tärisemään ja samalla hajoamaan paloiksi.
Nykyinen tarvikekatti ei helise ja pakoäänetkin kuulostaa normaaleille, ainoastaan vikavalo syttyy muutaman sadan kilometrin välein.
-
Jos autossa ei ole muuta vikaa kuin tuo välillä syttyvä merkkivalo, voisi ajatella uuden moottorinohjaussoftan asennusta.
Uusi ohjelmisto voidaan säätää niin, ettei se tutki ollenkaan katalysaattorin kuntoa ja saisit samalla hevosvoimat nostettua 170hv tasolle.
-
Jos autossa ei ole muuta vikaa kuin tuo välillä syttyvä merkkivalo, voisi ajatella uuden moottorinohjaussoftan asennusta.
Uusi ohjelmisto voidaan säätää niin, ettei se tutki ollenkaan katalysaattorin kuntoa ja saisit samalla hevosvoimat nostettua 170hv tasolle.
Pahoitteluni että vastaaminen kesti...
Muita ongelmia ei ole ollut, tosin katsastus vasta edessä, siinäpä ne selviää päästöarvotkin samalla...
Onko kokemuksia paljonko tuollainen kustomoitu softaus noin suunnilleen maksaa ja mistä kannattaisi alkaa tiedustella..?