Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Mikko-v70 - 26.07.2016, 16:22:39
-
175000 km kohdalla edellisen kerran tehot loppui ja tuli ilmoitus, että hiukkassuodatin täynnä.
Ajelin hetken kovemmilla kierroksilla ja vika korjaantui sillä. Huollossa laitettiin Forten DPF cleanerit vielä tankkiin, että puhdistaisi konetta.
nyt 200 000 km kohdilla alkoi jälleen oireilla:
- ensin kylmänä liikkeelle lähtiessä ensimmäiset 500 metriä tehot poissa, jonka jälkeen toimi normaalisti ajossa.
- Tämän jälkeen parin viikon kuluttua kesken ajoa tehot pois ja ilmoitus hiukkassuodattimen täyttymisestä. Tämä menee ohi kierroksilla ejuttuna vain hetkeksi ja oireilee aina välillä uudestaan. Toisaalta tehot loppuu vain hetkeksi ja jälleen tulevat takaisin eli ovat poissa lyhyitä hetkiä. Edellisellä kerralla katosivat kerran pitkäksi aikaa ja tulivat sitten polton jälkeen takaisin ja pysyivät vuoden.
Onko ehdotuksia korjaukseksi ja onko tuo kylmänä liikkeellelähdön oireilu hiukkassuodattimen täyttymisestä vai voiko viitata muuhun vikaan?
-voiko hiukkassuodatin olla oikeasti täynnä noilla kilometreillä?Kokemuksia? Onko ohjattu poltto huollossa auttanut asiaan?
-voiko vialliset paineanturit oireilla tuolla tavalla? Voiko anturit vaihtaa ihan noin vain itse vai tarvitseeko jotain ohjelmointijuttuja? Minkä hintaisia anturit on?
-Mikä muu voi olla vikana?
Kiitokset jo etukäteen, jos aiheesta tietäviä/kohtalotovereita löytyy, ettei ihan päässä huollossa vedättään.
-
Ei niin yleinen vaiva vielä noissa ajomäärissä, mutta onhan noitakin ollut.
Ihan ensimmäisenä niin älä ikinä enää laita tankkiin mitään muuta kuin dieseliä. Nuo polttoja auttavat aineet tosiaan auttavat aukomaan suodattimen, mutta saattavat sulattaa lambdan, suuttimet, lämpötila-anturia. Noita tapauksia löytyykin sitten jo useampi.
Uskoisin, että uudella eropaineanturilla auto tulee kuntoon. Anturi maksaa tuohon malliin 150-200€ riippuen paikasta. Uusi anturi pitää testerillä adoptoida autoon.
Vaihda tuo ensin ja jos kylmänä oireet jatkuu niin uudestaan testeriin kiinni.
-
Rupeaako jossain kohtaan näkymään tukkeutuva hiukkassuodatin myös polttoaineen kulutuksessa? Omasta nuhapumpusta muutamaa puuttuvaa hepoa tuskin edes huomaisi.
-
Mulla olis uusi paine ero anturi jouten 120eur? Kävi paikoillaan kerran mutta vika ei ollutkaan mulla antrurissa.
-
Nyt auto taas kunnossa eli vika paikantui testerillä hiukkasloukun lämpötila-anturiin.
Anturin hinta 120e+vaihto50e+vikadiagnoosi ja vikakoodien nollaus 40e.
Auton mittaristoon ei mitään ilmoitusta viasta, ainoastaan tehot katoaa, kun auto menee vikatilaan. Alkoi oireilemalla ensin kylmänä liikkeellelähtiessä ja koko ajan pahentuen. Lopussa oli kiihtyvyys lähes koko ajan olematon.
Kiitokset auttajille ja toivottavasti löytää jokin muukin tästä apua.