Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tepi6 - 28.07.2016, 17:47:16
-
Eli otsikonmukainen ongelma. Koitin hakua, mutta ei suoranaisesti löytynyt mitään vastaavaa joten avasin uuden topicin :)
S60 pudottaa ajossa kytkintä painettaessa tai vapaalle vaihdettaessa kierrokset ~500rpm tai alemmas. Esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä tai maantiellä kytkintä painettaessa auto tuntuu sammuvan ja muutaman sekunnin jälkeen kierrokset nousevat normaalisti 1000 kohdalle. Kiihdytettäessä ja muuten ajossa auto toimii normaalisti. Ongelma on jatkunut jo ainakin vuoden.Ongelma tuntuu alkavan vasta auton lämmettyä eikä heti startin jälkeen. Autolla ajettu 180tkm. Huollot tehty ajallaan, viimeisimpänä hihna ja vesipumppu 179tkm kohdalla.
Vikakoodeja tai vikavaloja ei ole. Kaasuläppäkotelo ilmeisesti kyseisen vuoden autoissa vielä potentiaalisin vian aiheuttaja, kuitenkin ymmärsin että sytyttää herkästi vikavalon tai jättää vikakoodin.
Öljynvaihdon yhteydessä kurkkasin kaasuläppäkoteloon sitä kuitenkaan irroittamatta. Eipä siitä päällisin puolin osaa muuta sanoa, kuin että puhtaalta näyttää. Kaasuläppä kuitenkin oli hieman auki. (?)
(https://s32.postimg.org/wyjfy3tq9/Kaasul_pp.jpg) (https://postimg.org/image/wyjfy3tq9/)
Mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään? Ei viitsisi suorilta laittaa 1000e uuteen kaasuläppäkoteloon, ainakaan näin opiskelijabudjetilla.
Kiitos! :)
-
Esim. volvolla ja aika usealla harrastajallakin on käytössä ohjelmisto jolla tuo kaasuläppä ja sen kunto voidaan testata.
Tuossa esimerkkivideo. https://www.youtube.com/watch?v=rCNvsag0dig
-
Esim. volvolla ja aika usealla harrastajallakin on käytössä ohjelmisto jolla tuo kaasuläppä ja sen kunto voidaan testata.
Tuossa esimerkkivideo. https://www.youtube.com/watch?v=rCNvsag0dig
Jees, kävinkin jo SAH:n pihassa pyörähtämässä kun sattuu olemaan motonetin naapurissa. Oli kello jo liian paljon ja pitänee huomenna soitella jos sieltä löytyy kyseinen softa.
Kiitos!
-
Näin itselle vastaten:
Soittelin tuonne SAH:lle ja sanoivat että softapäivityksellä voi saada lisää elinaikaa ja rajoitettua vikavalojen syttymistä. Hinta n. 250e. Ei tule itselle tarpeeseen koska vikavalot eivät ole vielä syttyneet.
Tai
koko kaasuläppäkotelon vaihto osineen töineen 600e. Varmaan lähden liikkeelle siitä, että kokeilen putsata tuon kotelon vielä tuolta läpän "sisäpuolelta" ja jossei sillä heräile niin sitten pitää vaihtaa. :-\
-
Nykyäänhän on tarvikepuolella myös "iki"kaasuläppiä joissa vähemmän hajoavia osia. Kunhan mainitsen ilman omaa kokemusta.
Näin itselle vastaten:
Soittelin tuonne SAH:lle ja sanoivat että softapäivityksellä voi saada lisää elinaikaa ja rajoitettua vikavalojen syttymistä. Hinta n. 250e. Ei tule itselle tarpeeseen koska vikavalot eivät ole vielä syttyneet.
Tai
koko kaasuläppäkotelon vaihto osineen töineen 600e. Varmaan lähden liikkeelle siitä, että kokeilen putsata tuon kotelon vielä tuolta läpän "sisäpuolelta" ja jossei sillä heräile niin sitten pitää vaihtaa. :-\
-
Päivitystä tilanteeseen.
Tänään aamusta vaihdoin sytytystulpat ja tämän jälkeen kävin itse kaasuläppäkotelon kimppuun. Kotelo irtosi helposti hyvillä ohjeilla:http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189 (http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189)
ja vaikka se näyttikin puhtaalta viime tarkastelussa, oli takaosa aivan täynnä mustaa mönjää.Erityisesti kaasuläpän kohdalla olevaan uraan oli kertynyt paksu kerros tavaraa.
(https://s31.postimg.org/5mnk3dndj/IMG_20160730_111401.jpg) (https://postimg.org/image/5mnk3dndj/)
CRC Bräkleenillä ja pienellä siveltimellä karsta kuitenkin irtosi helposti. Suihkautin myös pienen määrän CRC:n ilmamassamittarin puhdistusainetta ilmamassamittariin. Tämän jälkeen kotelo takaisin paikalleen ja auto käyntiin.
Tyhjäkäyntikerrokset eivät enää pudonneet 500, vaan ne nousivat aluksi ~1500. Pienen ajelun jälkeen kierrokset kuitenkin tasaantuivat siten, että kytkintä painettaessa kierrokset putoavat ~1000 kohdalle. Auto tuntuu myös vastaavan kaasupolkimeen paljon nopeammin eikä tunnu sammuvan. Selvää on että vian aiheuttaja on kaasuläppäkotelo, toivotaan että tällä puhdistuksella nyt päästään pitkälle! :)
-
Aika kallis on tuo päivitys tuolla SAH:lla, mikä se lieneekään. Varmasti pääsee paljon halvemmalla Sinisellä...
-
Aika kallis on tuo päivitys tuolla SAH:lla, mikä se lieneekään. Varmasti pääsee paljon halvemmalla Sinisellä...
Puhelimessa sanoivat että päivitys nostaa vain toleransseja jottei vikavalot syttyisi niin helposti muttei varsinaisesti korjaa ongelmaa.
-
Puhelimessa sanoivat että päivitys nostaa vain toleransseja jottei vikavalot syttyisi niin helposti muttei varsinaisesti korjaa ongelmaa.
Kyllä se muuttaa jonkin verran myös läpän käyttöä toleranssien lisäksi.