Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jake78 - 29.07.2016, 07:56:48
-
Terve!
Elikkä autoni S80 T6 -99 käynnistyy varsinkin lämpimänä huonosti, eikä meinaa vastataa kaasuun kun vasta minuutin parin päästä käynnistymisestä. Moottorivaloa sytyttää, herjaa jtn fuel trim upperlimit (tarkat koodit voin laittaa kun saan auton käsiini). Lisäksi odb torque ohjelma sanoo "jäiset olosuhteet" ja näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi -41, mutta auton mittari pysyy puolessa välissä aina ja flekti ei huuda kuin tarpeen mukaan. Jotenki tuntuu että auto vois saada liikaa bensaa lämpimälle koneelle tms. Oisko jollain tietoa tai kokemusta vastaavasta ongelmasta? Muuten auto toimii normaalisti, tämä vaan että vikavalo syttyy melkein päivittäin ja aina sama herja sekä huono käynnistyminen.
-
Oiskohan vain lämpöanturivika.
-
Siltähän tuo vaikuttaa. Eikös näissäkin ole erilliset anturit mittaristolle ja eculle?
-
Sitä itsekin epäilin. Onko ne anturit missäpäin? Toinen taitaa olla jakopään kopan sisällä termarissa, mutta kumpi on se eculle oleva anturi/missä sijaitsee?
-
Yksi anturi on. Lämpömittari saattaa anturiviasta huolimatta näyttää melkein normaalia. Oletko varma, että flekti ei pyöri ilmastoinnin takia?
-
Joo niin epäilin että yksi anturi on ja sellaisessa paikassa että jääpi nyt vaihtamatta, vaihtaa sitten jakopään yhteydessä. Sitä en ole kattonu pyöriikö flekti hissukseen ilmastoinnin ollessa päällä, mutta täysillä se pyörii vain kun lämmöt nousee yli puolen välin eli aika harvoin. Lämpömittari tosiaan näyttä niinkuin kuuluukin ja tuolla crp:n lukijalla millä pääsee vähän syvemmälle niin näytti jäähdytysnesteen lukeman näköjään ja ihan oikein, vajaa sata.
Ei voi ku ihmetellä miksi toi sekoilee käynnistyessä, mutta tosiaan vaikuttaa siltä että se meinaisi tukehtua hetken aikaa.
Ajamaan jos lähtee heti niin sellainen sata metriä mennää nilkutellen kun ei vastaa kaasuun, sitten lähtee ja lujaa ;D
-
Jaahas, autossa taitaa olla ilmamassamittari rikki ainakin osittain, koska johdon kun nyppäsee irti niin käynnistyy hyvin ja käy tasaseen. Herjaa sitä tietenkin jonkun ajan päästä. Piuhan ollessa irti jää flekti huutamaan muutamaksi minuutiksi sammutettua auton. Jännä et johto kiinni ei herjaa sitä vaan fuel trimmit menee yli rajojen, joista herjaa.
-
Jos se noin käyttäytyy, niin silloin ilmamassamittari vaihtoon vaan. Yksi auto oli muuten vastaavilla oireilla, mutta lähti kylmänä huonosti käyntiin. Siinä ilmamassamittarin vaihto auttoi.
-
Vika korjattu. Eli tuttu sähkäri katsoi autoa ja uusi IMM johdon/johtoja joissa oli katkos ja IMM puhdistettu niin kaikki oireet lähti pois ja auto toimii normaalisti. :)