Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Temes - 02.08.2011, 00:04:34
-
elikäs sellanen tullu havaittua että kovalla sateella vuotaa kattoluukku aika paljon sisälle, tarvii pian kumpparit jos ei saa vuotoa loppumaan.. tiiviste näyttää kaikinpuolin ehjältä, voiko sitä tiivistettä jotenkin elvyttää/onko vaihtaminen kuin hankalaa?
-teemu-
-
Olisko siel valumis/poistoletkut tukossa?
edit: en nyt muista mistä ne lähtee mut siel on sellaiset letkut josta vesi valuu pois.
-
kiitos vinkistä, täytyy tutkia, onko kellään muistikuvaa mihin nuo letkut sit menee ja mistä ne lähtee?
-
Vesiletkut lähtee jokaisesta kulmasta. Keulan puolelta auton eteen ja takapuolelta pyöränkoteloiden takapuolella oleviin koteloihin ja sieltä ulos.
Kattoluukun asento on säädettävissä kehyksessään 4 kohdasta. Kun katsot niitä luukun kiinnitysruuveja kehykseen, tajuat kuinka se on tehty. Mikäli luukku ei sulkeudu oikein vuotaa varmasti jostain reunastaan.
Toinen todennäköinen vuotokohta on itse lasiluukkua kiertävä kumitiiviste/lista. Mikäli se on kuivunut tai siellä olevat tuet ruostuneet, niin vetää veden tiivisteen ja luukun reunan välistä vesikourun ohi sisäpuolelle. Sen tunnistaa siistä, että varsinkin kiihdytyksissä/kaarteissa tulee vedet reunan yli naamalle. Siihen ei auta muu kuin uusi tiiviste (kallis ja hankala) tai sitten sopivaa elastista tiivistysmassaa jonka voi pursottaa suoraan tiivisteenreunan ja lasiluukun väliin.
Ja tarkoitan siis tosiaan itse lasiluukun ja sitä kiertävän kumitiivisteen väliin, EN koko kattoluukkua kiertävää tiivistettä!
-
Vesiletkut lähtee jokaisesta kulmasta. Keulan puolelta auton eteen ja takapuolelta pyöränkoteloiden takapuolella oleviin koteloihin ja sieltä ulos.
Kattoluukun asento on säädettävissä kehyksessään 4 kohdasta. Kun katsot niitä luukun kiinnitysruuveja kehykseen, tajuat kuinka se on tehty. Mikäli luukku ei sulkeudu oikein vuotaa varmasti jostain reunastaan.
Toinen todennäköinen vuotokohta on itse lasiluukkua kiertävä kumitiiviste/lista. Mikäli se on kuivunut tai siellä olevat tuet ruostuneet, niin vetää veden tiivisteen ja luukun reunan välistä vesikourun ohi sisäpuolelle. Sen tunnistaa siistä, että varsinkin kiihdytyksissä/kaarteissa tulee vedet reunan yli naamalle. Siihen ei auta muu kuin uusi tiiviste (kallis ja hankala) tai sitten sopivaa elastista tiivistysmassaa jonka voi pursottaa suoraan tiivisteenreunan ja lasiluukun väliin.
Ja tarkoitan siis tosiaan itse lasiluukun ja sitä kiertävän kumitiivisteen väliin, EN koko kattoluukkua kiertävää tiivistettä!
Erittäin tyhjentävä vastaus...
Itellä vuosi myös, tuli kuntoon kun ostin "uuden" hyväkuntoisen luukun ja varmuudeksi liimasin vielä tiivisteen lasiin sialla kunnolla kiinni...
Vanhasta oli tiiviste kupruillut paikkapaikoin irti lasista...
Vadiksessa oli säätöarvot tuon luukun asennolle, voin illemmalla laittaa ne tänne jos kiinnostaa...
-
kiitos, voisin säätö arvot mielellään saada tietoon. täytyy tutkia lasintiiviste vielä uudestaan paremmin.
-
Eli luukku säädetään niin, että etureuna tiivisteen ylimmästä kohdasta mitattuna on 1,2mm kattolinjan alapuolella ja takareuna 0,5mm kattolinjan yläpuolella.
Onse tarkkaa :D
-
Eli luukku säädetään niin, että etureuna tiivisteen ylimmästä kohdasta mitattuna on 1,2mm kattolinjan alapuolella ja takareuna 0,5mm kattolinjan yläpuolella.
Onse tarkkaa :D
kiitos,
pitää yrittää illalla saada luukku kuntoon.
-
viimein sain aikaan tutkia tuota luukkua, vika löytyi siitä lasin reunaa kiertävästä tiivisteestä. tiiviste liimaa vaan väliin ja nyt ei vuoda.