Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Jabu - 31.07.2016, 17:36:35
-
Elikkä suunnitteilla tosiaan moinen vaihto, b200e:stä kansi ja ruisku b230k:hon. Sattuu oleen tuommosilla myllyillä olevat kakkosneloset pihassa ja tuo misä on tämä aina taloudellinen e kone alkaa olee vähä kaikin puolin paali valmista tavaraa. B230k koneelline ois koppansa puolesta asiallisessa kunnossa ja automaatti yms, mutta käynti kenkkuilee ja söi toimiessaankin kuitenkin aika paljon enempi mitä tuo ruisku.
Lähinnä mietityttää putooko puristukset liikaa kun lyö lankkukannen tilalle tavallisen ja mitä 2litrase k-jetti tykkää tuosta 2,3:sesta..? Tietysti jos muitakin mahdollisia ongelma kohtia keksitte niin mainitkaa ihmeessä! :) Ei viittis vaan suoraa kuitenka kokeilla..! :D
-
Kannenvaihto ei ole hyvä idea, ja ruiskunkin kanssa luultavasti tilanne on se, että samalla vaivalla laittaa uudemmasta 240:stä LH:n siihen.
-
Niin vähä ounastelinki tuon kannen suhteen, jotta pitäs ainakin höylätä siivua pois niin paljo kun vain voi, jos siltikään riittäisi. Toinen vaihtoehto ois lyödä ahdin kylkeen, ei ois ainakaan liikaa tosiaan puristuksia! :D ..pointtihan tuossa kannen vaihdossa vaan oli kun tarvis nuo suutin reiät kannessa olla, tiedä sitten mitä siitä tulisi jos tuohon tai imusarjaan rupeisi niitä tekemään..? :idiot2: Se vaan kun nuo ois tuos pihas niin ei tarvis tällee persaukisena mitää hankintoja tehä, muuteha sitä ostas vaik uude autonki jos rahaa ois eikä miettis ees tälläsiä! ;D
-
Eikös puristus nouse, jos kannen vaihtaa pienemmästä koneesta isompaan?
-
Eikös puristus nouse, jos kannen vaihtaa pienemmästä koneesta isompaan?
Siinä B230K koneessa on palotila männässä ja tasainen kansi . Jos siihen laittaa palotilallisen kannen niin palotilan tilavuus kasvaa tosi paljon ja puristus laskee.
-
Ja vaikka kansi olisikin samaa tyyppiä, vinokoneissa ei kannen palotilan koko muutu moottorin tilavuuden mukaan.
-
Juu sepä näissä suunnitelmissa isoin ongelma juuri on kun ei niitä suuttimia saa mihinkään ellei vaihda tuota kantta ja siinä taas ei järkeä ole ku noi puristukset putoaa noin.. :( ..mutta jäi kyllä mietityttämään jotta onkohan kukaan oikeasti laittanut k-jetin suuttimia imusarjaan? Lähipiirissä on kyllä metallihommien ammattilainen jotta paikkojen asiallinen teko ei varmasti mahdotonta olisi, mutta rupee menemään aika tekemiseksi kyllä sitten jo, ja mikä olisi paras imusarja tähän, ylipäätään paras sijainti imusarjassa?
Meneeköhän vähän jo yli ja ohi.. :-[ ..mutta muuten alkaa aikalailla umpikujalta vaikuttaan! :(
-
Onhan jotkut poranneet kanteen suuttimenpaikkoja. Valussa kuitenkin paikat on. Lämpöaikakytkin lisättävä myös kylmäkäynnistyssuutinta varten, ellei ohita sitä napilla.
-
Muistelin hatarasti tuota samaa jotta kanteenki ovat jotku tehneet, tuntus vaa jotenki turvallisemmalta antaa imusarja tehtäväks, vaik luotan kyl tän kaverin ammattitaitoon, ei sen puoleen! :D Mutta, kannessahan suutinten oikea paikka siis on ehdottomasti! 8) Tavallaan tuo ois nyt selvää kun varmistit muistikuvani oikeaksi, jos rojektiin ryhdyn, mutta sitten vielä mietityttää onko tuolla merkitystä kun on tuon 2L k-jet, jotta onko merkitystä kun laittas tuohon "isolohkoon" .. itse veikkaisin jotta toimii, mutta on aina mukava kuulla muidenkin mielipiteitä asiasta..? :)
-
K-jetti on osanumeroltaan sama B200E ja B230E, jotenka toimiihan se.
-
No niinpä tietysti.. :-[ ..oishan tuo pitänyt ittekki tajuta tutkia tota kautta, mutta ei aina leikkaa.. :-[ Mutta nyt suostutteleen tätä tulevaa kannen työstäjää toimeen kun ens kerran häntä nään.. :) Jos hän tähä hommaan kerkee paneutua niin rojekti kyllä tehdään. 8) Täytyy ajottaa tää rojekti vaan tuoho kesälomalle, syyskuun alkuun.. :)
-
Eikös puristus nouse, jos kannen vaihtaa pienemmästä koneesta isompaan?
Koneen koolla ei ole mitään väliä. Sillä on väliä nyt tässä asiassa ettei sekota keskenään asioita. Jos lykkää b230k alakerran päälle jonkun muun kannen kuin 631 kannen niin puristussuhde laskee huomattavasti.
Itse en luopuis tuosta 631 kannen käytöstä, se virtaa yht' hyvin kuin sisarukset 531/405 kansi.
Kaikki riippuu kokoonpanosta. Meiinaako laittaa tuulettimen kylkeen, mitä tavotteita yms.
-
Tavoitteenahan olisi mahdollisimman taloudellinen käyttöauto jokapäiväiseen ajoon, pääasiassa maantie ajoon 80 / 100km/h nopeuksille.. Tai ihan karvan tuon päältä.. ::) Tuohon liittyen pitikin kysästä tässä ohessa mitä suosittelette nokaksi tällä taloudellisuus tavoitteella? Tiedän, tätä nokka aihetta on puitu täällä ja jokapuolella niin moneen otteeseen ja olen aiheeseen yrittänyt perehtyäkin. Jonkinlainen käsitys tullutkin, mutta olisi mukava kuulla suoraan jokaisen mietteitä tähän kyseiseen rojektiin!? :)
Eli hyllystä löytyy iteltäni D. Paikallaan tuossa oli T. Sitten pari purkamatonta myllyä, nykynen käyttis b200e (240, 1989) ja varaosa purku romu b200k:lla (240, 1985).. ..muistelisin jostain kaaviosta joskus katselleeni että tuossa 200e:ssä pitäis olla V. Ja tuos k:ssa jotain romurautaan verrattavissa olevaa.. :D
Näistä olisi mukava kuulla mielipiteitä/kokemuksia? :)
-
Eikö tossa b200k:ssa ollut A tai Y-nokka? Molemmat romuraudat kelpaa mulle :)
Kyllä mä kans pitäisin ton 631 ja laskisin että kuin paljon 10,5:1 puristuksille pitää höylätä kantta.
Kilpaseetit ja isot venttiilit (jos jostain löytää).
Jos kaasarina haluaa pitää niin weberin dgv kunnolla säädettynä ja jos ruisku niin lh2.4
-
asiasta kukkaruukkuun. Eikös 240:n b230k ihan normi männilllä ja kannella ??? ja toi heronhead homma on vaan 740:issä?
-
asiasta kukkaruukkuun. Eikös 240:n b230k ihan normi männilllä ja kannella ??? ja toi heronhead homma on vaan 740:issä?
olen nähnyt yhden 240 missä 631 kansi. Tuo nyt sinällään ei todista onko kaikissa b230k moottoreissa tuo kansi.
-
Kaikki b230k motit on lankku kannella 631, ja kuppi männillä, ja niin oli tämä omakin. :)
Eli mitä itse tuli tuota kantta tuosa pyöriteltyä niin sitähän ei lasketa, en nyt mitannut että olisiko siinä milli tai puoli ollut venttiiliin mutta mitä silmämääräisesti sanosin niin on kyllä venttiilit aivan tuossa tasossa. Eli tarvisi varmaan sitten syventää tuota venttiilin pesää tai muuten lähtee siivu venastaki.. ;)
Ja tuossahan on vakiona jo 10,5 puristukset.. 8)
Korjatkaa ihmeessä jos tuli ihan lööperiä kirjotettua mut itellä ois varmat muistikuvat että asiat ois näin! :)
exlusive pistä yv:llä tarjousta jos nokka kiinnostaa ja ajoa on huittis/sastamala alueelle.. :)
-
Ja jos jotain kiinnostaa ja ei liikaa offtopiciks mene niin tosiaa suutin reiät tehtiin kanteen ja auto joka päiväses käytös, d nokalla vaan meni tuo maantie kulutus 10,5L sadalla.. en ainakaan muuta keksi enää mikä muu tuon kulutuksen aiheuttas (mietitty pää puhki ja koitettu tutkia kaikki mahdollinen :buck2:) ..nyt porattu nokkapyörän uraa millin pari leveämmäksi ja aikastettu puolella hampaalla eli about 4 asteella, tuntus selvästi enemmän vääntöä olevan nyt noilla alakierroksillakin, puolta kevyemin saa poljinta pitää.. Kulutusta ei nyt ole vielä tullut laskettua tämän jälkeen.. mutta toivotaan että laskis roimasti! :)
-
olen nähnyt yhden 240 missä 631 kansi. Tuo nyt sinällään ei todista onko kaikissa b230k moottoreissa tuo kansi.
Sit ei ole alkuperänen kokoonpano. Siinähän ei ole mitään järkeä jos on b230k alakerta ja joku muu kansi kuin 631. Eikä koneen tyypi sit enään ole b230k vaan joku sekasikiö. Sitähän ei toki tiedä mitä on vuosien varrella koneeseen vaihdettu.
-
Sit ei ole alkuperänen kokoonpano. Siinähän ei ole mitään järkeä jos on b230k alakerta ja joku muu kansi kuin 631. Eikä koneen tyypi sit enään ole b230k vaan joku sekasikiö. Sitähän ei toki tiedä mitä on vuosien varrella koneeseen vaihdettu.
tarkotin lähinnä sitä että onko kaikki 240 2.3 kaasarikoneet tolla heron head alakerralla ja kannella
-
tarkotin lähinnä sitä että onko kaikki 240 2.3 kaasarikoneet tolla heron head alakerralla ja kannella
Se on heron head kansi. Lohkohan on ihan b230 lohko. Männät ja kansi eri.