Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Roope92 - 31.07.2016, 21:07:23
-
Moottori sammui, mutta käynnistyi ihan ok uudestaan. Moottori ei ottanut kierroksia heti alkuun , mutta pikkuhiljaa alkoi toimimaan. Käy tasaisesti ja kulkee tasaisella kaasulla normisti, mutta kaasu pohjassa alkaa pätkiä ja pudottaa kierrokset hetkellisesti.Tätäkään ei tapahdu kokoajan.Ja kaikki tämä siis tuon liian syvään vesilätäkköön ajamisen jälkeen.
Autossa on madallettu alusta.
Nyt ilmoittaa että "Moottorisysteemi huolla heti " ?
-
Ilmoitus tulee koska siellä on joku vikakoodi, sen lukeminen kertonee lisää
-
Näin arvelinkin. Pitää huomenna käydä lukemassa vikakoodit . Ois vaan menny vettä johki ja siks temppuilee? Vai onks voinu kastuminen hajottaa jotain?
-
Ainahan sähköt voi suuttua kosteudesta huonolla tuurilla. Itse kyllä vetäisin alkuviikosta koko moottoritilan pl. laturin yltäpäin liuottimella ja painepesurilla ilman ongelmia. Jos ilmanotosta menisi paljon vettä moottoriin voisi tulla isojakin vaikeuksia.
Itse tosiaan olen hommannut oman vikakoodinlukijan että katson koodit heti kun mikään epäilyttää. Mutta ton ikäisestä saa joskus ongelmat pois ihan akun irroittamalla ja odottamalla tunnin, mutta sitten mahdollinen tilapäinen vika jää mysteeriksi. Vois kuvitella että bensavehkeessä on se sytyspuoli herkempi kosteudelle, dieseli ei ole niin tarkka.
-
Näin arvelinkin. Pitää huomenna käydä lukemassa vikakoodit . Ois vaan menny vettä johki ja siks temppuilee? Vai onks voinu kastuminen hajottaa jotain?
Ilmansuodattimen kotelo ja sytystulpat helppo katsoa.
-
Hirveäasti ei kannata ajella ennenkuin on selvitetty ettei ole moottorissa (liikaa) vettä.
-
Tänään käynnistettäessä vikailmotus palo hetken aikaa ja sammui. Kone toimii nyt hyvin ja ottaa kierroksia normaalisti. Mitään nykimistä ei enään ole.
Vikailmoitus ei syttynyt enään uudestaan useamman käynnistyksen ja kilometrien ajon aikana .
Joten taisin selvitä säikähdyksellä :)
-
Ei tää vielä ollutkaan ohi ... nyt syttyi se moottorin vikavalo joka kait kertoo jostain päästöihin liittyvästä viasta ?
Se sellanen oranssi mollukka mittariston oikeella puolella ?
Mottori toimii ihan normaalisti.
Nollasin , eli otin akunkengän irti ja valo sammu. mut tuli parin päivän päästä uudestaan.
Joku sanoi, että jos on öljymäärä liikaa niin voi sytyttää ton valon? Katsoin öljyt ja pinta on vähän korkeella ... kylmänä katsottuna hitusen yli sen yläviivan .
Voisko toi vikavalo palaa sentakia ?
Kiitos vastauksista !
-
Turha arvailla, vikakoodien luku ensiks.
-
Ja jos tykkää tehdä käsillään itse ja epäilee että koneessa on öljyn seassa vettä, öljynvaihto on aina hieno idea.
-
Voisko toi vikavalon palaminen johtua tosta vedestä öljyn seassa ? Ehkä käyn vaihtamassa öljyt huomenna , koska sehän ei oo koskaan turhaa .
-
Sun tarvii kyllä luetuttaa ne vikakoodit. Nythän siellä on varma vika kun tuli takaisin.
-
Kannattaa nyt oikeasti selvittää ennenkuin tulee isompaa remonttia.
-
vikakoodi P1171 eli ilmamassamittariin viittaa vai ?
Millanen homma on vaihtaa toi mittari ?
Paljonko about vaihto korjaamolla ?
Missäpäin se siellä on ?
-
Tällä palstalla joku aiemmissa keskuteluissa sanoi, että ilmamassamittari Motonetistä osanumerolla 28-3381 olisi korjannu samanlaiset viat ja saman vikakoodin juuri tollasessa 2,4T bensa vm. 2000 autossa .
Motonetin sivulla tuo osa on otsikon Bosch ilmamassamittarit volvo Tdi ??
... sopivuudet kohdassa tosin sanotaan et sopis tohon 147kw -00 ?
Siinä vanhemmassa keskustelussa muutama muukin oli tuon vihjeen jälkeen laittanut ko osan autoonsa ja olivat päässeet näistä vioista ja tuosta vikakoodista !Eli oli toiminut siis :)
-
Kokeile ensin tätä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-200ml
-
Ilmamassamittarin kyrvähtäminen on yksi 2.4T koneen tyyppivika 2000-luvun taitteen Volvoissa (mm. kaasuläpän ohella).
Itse olen vaihtanut mittarin 3 kertaan 120tkm aikana. Saman totesi aikoinaan Tekniikan Maailman testiporukka kun testasivat ensimmäistä pattikylkistä V70:stä (juttu löytyy vanhoista lehdistä). Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miksi se lahoaa niin herkästi.
Sitä kyllä mietin miksi IMM hajoaisi jos konehuoneeseen tulee vettä, eihän sinne langalle(mittarin sisään) vesi pääse käytännössä mitenkään.
-
Jotain tollasta oon lukenutkin et aika tyypillinen vika on toi ilmamassamittarin hajoominen .
Ehkä asialla ei olekkaan mitään tekemistä ton lammikkoon ajon kanssa vaan ajotus on vaan sattuma.
Onhan tolla ajettu 260000 eikä tietääkseni oo tota mittaria koskaan vielä vaihdettu .
Tietääkö kukaan paljonko ton mittarin vaihto maksaa korjaamolla ? Onko paljon purkamista jne ?
-
https://www.youtube.com/watch?v=j4VVIx83LuM (https://www.youtube.com/watch?v=j4VVIx83LuM) tollainen videokin löytyy suht vastaavan auton imm:n vaihdosta, noilla ohjeilla sen löytää puhdistettavaksikin.
-
^Mustalaatikko kerkesi ensin. :)
-
Jotain tollasta oon lukenutkin et aika tyypillinen vika on toi ilmamassamittarin hajoominen .
Ehkä asialla ei olekkaan mitään tekemistä ton lammikkoon ajon kanssa vaan ajotus on vaan sattuma.
Onhan tolla ajettu 260000 eikä tietääkseni oo tota mittaria koskaan vielä vaihdettu .
Tietääkö kukaan paljonko ton mittarin vaihto maksaa korjaamolla ? Onko paljon purkamista jne ?
Tänään tilasin just itelle uuden 108e boschin pitäs olla alkuperänen.
Ilmottelen kun tulee että toimiiko^^
-
Tänään vaihdoin Motonetistä ostetun ilmamassamittarin.
Toivottavasti ongelmat poistu !
-
No miten kävi?
-
No ainakin ilmamassamittariin liittyvät vikakoodit poistu vaihdon myötä .
uutena vikana tuli SRS huolla heti -viesti ja mittaristo pimeni ja osa sähköistä katosi.
Korjautin mittarin tänään Elkotron/tuusula, joten katsotaan joko pysyis mystiset vikakoodit poissa .