Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: vesterinen_99 - 01.08.2016, 13:01:04

Otsikko: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: vesterinen_99 - 01.08.2016, 13:01:04
 Yritin etsiä enkä löytänyt vastaavaa keskustelua..
Eli mitä eroja b230 ja b234 moottori sisältää? Kumpiko lohko on yleisesti parempi aihio 16v turbomoottorille? Ja molempien moottorien paremmuus lähtökohtana, lähinnä alakerran osalta? On varmaan suunnilleen samat osat sisäpuolella? Ajattelin että on parempi kysästä ennenkuin tilailen sopimattoman kampi-akselin.  ;D
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: Taavi.H - 01.08.2016, 13:25:32
Tästä vähän lueskeltavaa, jos et ole vielä lukenut:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=565.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: vesterinen_99 - 05.08.2016, 12:15:18
Oon koittanu lueskella, nyt uudestaan.
Tähtäsin tänne tekniikkaosioon syystä. Eli esim. Öljypumppu? Onko jommassakummassa tuhottomasti tuottoa toiseen verrattuna? Tai vaikkapa lohkon rakenteellinen vahvuus..
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: 8-pätkä - 05.08.2016, 12:28:17
Oon koittanu lueskella, nyt uudestaan.
Tähtäsin tänne tekniikkaosioon syystä. Eli esim. Öljypumppu? Onko jommassakummassa tuhottomasti tuottoa toiseen verrattuna? Tai vaikkapa lohkon rakenteellinen vahvuus..

Öljypumppujahan on olemassa kahta mallia molemmissa moottoreissa. B230 koneissa on -95 lähtien suurempituottoinen öljypumppu koska samalla tulivat öljysumut mäntien alle. 16v moottoreissa taas korkeampituottoista öljypumppua ja sumuja löytyy vain turbomalleista (B204FT/GT) jotka ovat luonnollisesti melko harvinaisia koska ei ole uutena suomeen tuotu. 8v moottoreihin noita suurituottoisia öljypumppuja saa sitten edelleen uusia vaikkapa KL-Racingilta.

Itse olen tehnyt kaksi 16v turbomoottoria 8v alakertaan. Jakopään suhteen joutuu toki vähän soveltamaan mutta ei oo paha rasti. Molemmista alakerroista on voimamoottoreita tehty, joten lohkosta se ei jää kiinni. Itse oon vaan tykästynyt enemmän tohon 8v lohkon yksinkertaisuuteen verrattuna alkuperäisen 16v koneen tasapainoakseleihin ja muutenkin erilaiseen rakenteeseen lohkon etupäässä.

Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: vesterinen_99 - 05.08.2016, 12:36:06
Eli lähtökohta on lähinnä mielipidekysymys. Kaikki B234 viittaava osa on huomattavasti kalliimpaa, joka jakaa merkittävästi rakennettavia koneita. Tietty saatavuuden ohella.
Oikeilla jäljillä?
Kummastakaan lohkosta en erityisesti "hyödy" rankenteiden takia, joten miksi tehdä kalliimmasta.
E:molemmat moottorit löytyy, ilmeisesti järkevin olis b230 lohko ja 16v kansi?
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: Xuppo - 05.08.2016, 15:45:00
b234 lohkoa käytettäessä jakopään kanssa pääsee helpommalla ja jakopäänsuojamuoveja ei tarvitse itse rakennella. Miinuksena taasen on se että öljypumppua ei valmisteta enää.
16v lohkon suuritehoisempaa pumppua löytyy turbokoneitten lisäksi myös satunnaisesti alkupään b234f koneesta.
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: puliukk0 - 06.08.2016, 20:45:05
Eikös koneenkorvatkin oo eri/eri paikassa? ???
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: 8-pätkä - 06.08.2016, 20:53:33
Eikös koneenkorvatkin oo eri/eri paikassa? ???

On. Seiskaan ja ysiin onnistuu kun vaihtaa etupalkkiin moottorintyynyjen alle tulevat kiinnikkeet lohkon mukaisiksi. Näin ainakin itse tein kun vaihdoin B204-lohkosta B230-lohkoon. 200-sarjaan ei taida olla valmista ratkaisua ainakaan helposti saatavilla?
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: puliukk0 - 06.08.2016, 21:07:17
On. Seiskaan ja ysiin onnistuu kun vaihtaa etupalkkiin moottorintyynyjen alle tulevat kiinnikkeet lohkon mukaisiksi. Näin ainakin itse tein kun vaihdoin B204-lohkosta B230-lohkoon. 200-sarjaan ei taida olla valmista ratkaisua ainakaan helposti saatavilla?

Joo tätä ajoin takaakin, ihan hyvä lukee täällä. Hanurista siinä vaiheessa kun yrittää tunkea tuota B234 240 koriin.  ;D
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: janne81 - 06.08.2016, 21:26:02
Öö, eikös vapari 16V:n etupalkki ollut erilainen vs. 8v palkki 7/900 sarjalaisiss, vai muistanko väärin(mahdollista)?
Toi Maken B204FT-B230 swappi meni kyllä samalla palkilla mutta jotenki kummittelee se GLT:n erilainen palkki ja koneen korvat..

Ei saa kivittää jos puhun taas omiani  :-[
Otsikko: Vs: B230 ja B234 Erot
Kirjoitti: TVS - 06.08.2016, 21:55:35
234 on erilainen etupalkki, siihen on hitsattu se palkinpuoleinen korva. 234 palkista saa tehtyä 230 palkin kätevästi laikkomalla liiat poies, alta löytyy valmiit reiät normaaleille moottorinkorville.