Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Karitsu - 02.08.2016, 08:20:09

Otsikko: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Karitsu - 02.08.2016, 08:20:09
Moro!
Minulla on vm1999 S80 T6. Nettiä selaillessa olen törmännyt pariin kertaan tietoon, että jos moottorin sisällä on ylipainetta, se ei ole normaalia. Pitäisi siis tuorekelmun mennä öljyntäyttöaukon kohdalla lommolle eikä puhaltaa sitä palloksi.

Kahdessa korjaamossa ovat taas sanoneet, että ylipainetta siellä pitää ollakin. Siis mikä on oikein? Pitääkö olla yli- vai alipainetta?

Omassani on ylipainetta. Jos niin ei pidä olla, niin onko kyse huohottimen tukkoisuudesta vai mistä? Ja mitä aiheuttaa pitemmällä ajalla? Kiitos.
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Huikkoster - 02.08.2016, 08:59:57
Täydellisessä kunnossa olevassa koneessa on alipaine mutta vanhemmiten alkaa huohottaa. Hyvin kevyt henkäys ei ole paha mutta jos oikein puhaltaa öljykorkista, silloin pitää jotain tehdä. Huohotin tukossa tai sitten jumineet männänrenkaat päästää painetta ohi. Viimeinen vaihtoehto on väljät sylinterit. Paljonko öljyä kuluu?
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Karitsu - 02.08.2016, 09:38:34
Täydellisessä kunnossa olevassa koneessa on alipaine mutta vanhemmiten alkaa huohottaa. Hyvin kevyt henkäys ei ole paha mutta jos oikein puhaltaa öljykorkista, silloin pitää jotain tehdä. Huohotin tukossa tai sitten jumineet männänrenkaat päästää painetta ohi. Viimeinen vaihtoehto on väljät sylinterit. Paljonko öljyä kuluu?
Öljyä lisätty viimeisen vuoden aikana 1-1,5 litraa.
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Taavi.H - 02.08.2016, 09:41:58
Öljyä lisätty viimeisen vuoden aikana 1-1,5 litraa.

Paljonko on kertynyt kilometrejä vuoden aikana? Ei tuo kovin pahalta kuulosta...
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Karitsu - 02.08.2016, 09:46:33
Paljonko on kertynyt kilometrejä vuoden aikana? Ei tuo kovin pahalta kuulosta...
Vuodessa tullut 25000 km. Mittarissa 206000.
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Taavi.H - 02.08.2016, 09:50:37
Vuodessa tullut 25000 km. Mittarissa 206000.

Eli aivan normaali öljynkulutus, ei sen puolesta syytä huoleen.
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: suden silmät - 02.08.2016, 13:29:01
Esim. Volkswagenin ohjekirjassa sanotaa, että litra per 1000 km on normaali kulutus. Tuossa ajassa olisit voinut laittaa 25 litran pytyn öljyä koneeseen ja se olisi vielä marmotiskin pikeepaitaisen miehen mielestä ok homma!

Volkkarissa yhdellä öljynvaihtovälillä (50000 km) siis 50 litran lisääminen on ihan ok!

En muista sanooko Volvon kirjanen jotain ylärajaa kulutukselle?
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Karitsu - 02.08.2016, 20:29:25
Öljyä lisätty viimeisen vuoden aikana 1-1,5 litraa.
Kertooko tuo lisäämäni öljymäärä jotain moottorin kunnosta? Viittaan aiemmin mainittuihin männän renkaisiin tai sylintereihin? Tuo lisäämäni öljy tulee kyllä ulos "jostain hankalasta paikasta" alta kuten korjaamolla sanottiin, mutta ei vielä siis paha.
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Taavi.H - 02.08.2016, 20:32:36
Sellaista mäntämoottoria ei olekaan, joka ei vähän kuluttaisi öljyä. Valtaosa siitä palaa sylinterissä.
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: SPK - 02.08.2016, 20:38:14
Lievä alipaine pitää tyhjäkäynnillä löytyä vaikkapa juuri tuolla mainitulla muovilla testaamalla.  Jos ei ole, niin silloin huohotusjärjestelmässä on vikaa.  Jos muuta väittävät korjaamolla, niin vaihda korjaamoa. 

Öljynerotin pöntössä sijaitsevaa venttiiliä lähtisin syyttämään ja/tai pöntön kanavien tukkeentumista. Nollapaine saattaa vielä johtua jostain vuodostakin, mutta ylipainetta ei saa kertyä tyhjäkäynnillä yhtään.

Seurauksia ovat lisääntyvä öljynkulutus ja mahdollisesti loppuvaiheessa joku stefa saattaa pullahtaa ulos. 
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: mulugren - 03.08.2016, 01:00:47
Esim. Volkswagenin ohjekirjassa sanotaa, että litra per 1000 km on normaali kulutus.

Ihan oikeasti? Sietämätöntä olisi tuollaisen kanssa elää

Edit: tuollaisten autojen tapauksessa yhdistetty kulutus saa aivan uuden merkityksen :2funny:
Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: harald - 04.08.2016, 17:09:59
Moro!
Minulla on vm1999 S80 T6. Nettiä selaillessa olen törmännyt pariin kertaan tietoon, että jos moottorin sisällä on ylipainetta, se ei ole normaalia. Pitäisi siis tuorekelmun mennä öljyntäyttöaukon kohdalla lommolle eikä puhaltaa sitä palloksi.

Kahdessa korjaamossa ovat taas sanoneet, että ylipainetta siellä pitää ollakin. Siis mikä on oikein? Pitääkö olla yli- vai alipainetta?

Omassani on ylipainetta. Jos niin ei pidä olla, niin onko kyse huohottimen tukkoisuudesta vai mistä? Ja mitä aiheuttaa pitemmällä ajalla? Kiitos.


Hei
Kampikammiossa ei pidä olla ylipainetta!
test: tomiiko kampikammion tuuletus

ota öljytikku + öljyntäyttö korkki kiinni
laita tikun reijän peitoksi tuorekelmua,,,tiivisti mutta löysästi
jos kelmuun syntyy pallo niin huohotinjärjestelmä ei toimi oikein,,,kampkammioon
syntyy painetta sekä palamisjätettä,kosteutta ym joka heikentää voiteluöljyn ominaisuuksia+jos  tukkeutunut  huohotinjärjestelmä ei kykene poistamaan ylipainetta kampikammiosta niin seurauksean voi olla esim jonkun akselitiivisteen
pettäminen,,,nokka akseli ym

Minun kokemus:
puhalsi öljytikun reiästä,aj 180tkm mutta ilmeisen huonoilla öljyillä ja huonoilla huolloilolla,söi hieman öljyä,mutta kun vaihdatin tuon pvc venttiilisysteemin ( öljyloukku) niin eipä kampikammioon tule painetta vaan tuorekelmutestillä vetää kelmun putkeen.
tämän korjaus osineen maksoi Volvon merkkiliikkeessä hieman yli 300€
,,,tässä tapauksessa kysessä  S60/01 103KW vapari








Otsikko: Vs: Alipainetta vai ylipainetta moottorissa?
Kirjoitti: Karitsu - 04.08.2016, 18:43:10

Hei
Kampikammiossa ei pidä olla ylipainetta!
test: tomiiko kampikammion tuuletus

ota öljytikku + öljyntäyttö korkki kiinni
laita tikun reijän peitoksi tuorekelmua,,,tiivisti mutta löysästi
jos kelmuun syntyy pallo niin huohotinjärjestelmä ei toimi oikein,,,kampkammioon
syntyy painetta sekä palamisjätettä,kosteutta ym joka heikentää voiteluöljyn ominaisuuksia+jos  tukkeutunut  huohotinjärjestelmä ei kykene poistamaan ylipainetta kampikammiosta niin seurauksean voi olla esim jonkun akselitiivisteen
pettäminen,,,nokka akseli ym

Minun kokemus:
puhalsi öljytikun reiästä,aj 180tkm mutta ilmeisen huonoilla öljyillä ja huonoilla huolloilolla,söi hieman öljyä,mutta kun vaihdatin tuon pvc venttiilisysteemin ( öljyloukku) niin eipä kampikammioon tule painetta vaan tuorekelmutestillä vetää kelmun putkeen.
tämän korjaus osineen maksoi Volvon merkkiliikkeessä hieman yli 300€
,,,tässä tapauksessa kysessä  S60/01 103KW vapari
Kiitos tiedosta!
Eipä tuo paljoa vaadi, jos ainakin vien näytille Autosalpaan.