Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: petri.hytti - 02.08.2016, 09:29:10
-
Elikä taas te viisaat volvo jumalat... kuinka tarkka tuo 850 on abs boksista ja sen numeroista... pitääkö numeroiden olla täysin samat boksissa???vai onko jotain heittoa tai haitaria mikä käy... itsellä boksissa seuraavat luvut
abs boksi Ate volvo controller 9130773 control unit abs ja sit viel 10-0946-0400.3 3x2969
-
..tuliko tuo numerosi ihan oikein?
9140773 on sinun Volvossasi alunperin, kai? Eikä 9130773, niin kuin kirjoitit?
100 eurolla saat Torista:
http://www.tori.fi/uusimaa/Volvo_V70_S70_C70_850_jarruboxi_9140773_9617322.htm
(http://media.tori.net/image/medium_660/67/6782882084.jpg)
-
Tuo edellinen linkki on nimim. GHOST joka myy markkinapaikalla, on monella eri autofoorumilla. Yleensä noita saa 50-60€ hintaan kun ei miltään purkaamolta etsi vaan yksityisiltä.
Kannattaa kokeilla markkinapaikkaa, vaikka ostoilmoituksella.
-
Pystyykö noita ABS- antureita mittaamaan millään, kun tässäkin tapauksessa boksivian ovat "tietäjät" paikallistaneet sillä että auto antaa vikakoodin apukuskin etu ja takapyörän antureista??? Eivät neuvot ole ihan kohdilleen so far osuneet vaikka tietäjiä ovatkin
-
Pystyt mittaamaan ja eliminoimaan vikaa; määrittämään ovatko itse anturit kunnossa/viallisia.
Vikahan voi olla anturissa, johdoissa tai boxissa. Tai liitoksissa.
Jos vika on rajoittunut etupäähän, niin tee niin, että irrota boxista pistoke auki, ja mittaa yleismittarilla pistokkeelta arvoja. Jos ne ovat kaikki OK, niin vika on boxin juotoksissa.
Jaa, että mitä arvoja mitataan?
Nosta etupyörät ilmaan.
Hae pistokkeelta johtopareja, joiden välillä on 900 - 1100 ohmin vastus. Kirjaa paperille, mitkä ovat tällaisia pareja. Kukin pari on nimittäin ABS-anturille menevä johtopari. Näitä pareja pitäisi löytyä jokaiselle pyörälle omansa, eli neljä.
Jos noin 1000 ohmin arvoja ei löydy, mutta löytyy siitä esim. 50% poikkeava arvo, niin kyseessä on viallinen ABS-anturi tai sen johdotus.
Seuraavaksi pyöritä kaverin kanssa toista etupyörää ja mittaa vaihtovirran millivoltteja niistä paperille merkitsemistäsi pareista. Näin löydät kyseisen pyörän johtoparin. Käsin pyörittämällä pitäisi päästä 4 - 5 millivoltin arvoon. Jos jää alle 3 millivolttiin, niin yritä kovemmin; tai anturi on viallinen.
Tee sama toiselle etupyörälle.