Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Maukki - 02.08.2011, 11:53:21
-
Eli joskus liikenteessä ollessa kun päästää kaasun niin saattaa sammua suoraan aivan kuin ei tyhjäkäyntiä olisikkaan mutta taas hetken päästä toimii niinkuin pitääkin, tyhjäkäyntiventtiili liikkuu ainakin sutjakkaasti eikä bensan saannissakaan pitäisi olla ongelmia..
Voisiko jossain ohjauspuolella häikkää? Vikingin ft-lastu asennettiin tuos keväällä mutta ei ole varmuutta tuliko tämä yhtäaikaa sen asennuksen kanssa.. On siis turbolla tämä.. :P
-
Onkos tässä samanlainen kaasuläppäanturin on/off-kytkin ku esim. B200 ja 230F:issä? Jos tuo tieto jää välillä pois, niin ei boxi osaisi siirtyä säätämään tyhjäkäyntimoottoria ja kone tuupertuisi kun jää happi vähiin? Ihan vaan veikkaus... ei oikeata tietoa...
-
Sitäkin on tutkittu ja tuntuu toimivan se kytkin..
-
Tuleeko nopeussignaali perästä/mittaristosta/GPS:sltä boksille?
-
Tuleeko nopeussignaali perästä/mittaristosta/GPS:sltä boksille?
Ei tule ollenkaan, ei ole perässä anturia kun on vähän vanhemman puoleinen malli ja toimi muistaakseni viime kesän ilman tälläistä ongelmaa..
E: Saisiko sen gps:llä jotenkin toteutettua..?
-
Niin vaikuttaakohan tuo nopeustiedon puuttuminen radikaalisti tuohon asiaa ja jos ei niin mihin vaikuttaa?
-
Se vaikuttaa siihen että jos olet liikkellä ja nostat kaasun, se ei päästä suoraan tyhjäkäynnille vaan hidastetusti pudottaa pikkuhiljaa. Pehmentää kaasunnostamisen aiheuttamaa nykäisyä ilmeisesti. Ilman sitäkin auton pitäisi silti pysyä käynnissä. Itellä oli nopeusmittarin johto irti mittaristosta ja tuli vikakoodi nopeussignaalin puuttumisesta mutta ei sitä ajossa huomannu mitenkään ::)
-
Joo tuo sama vikakoodi tulee joskus mutta ei läheskään aina kun kattoo ne, virranjakajan kannen ja pyörijän vaihdoin mutta ei huomattavaa vaikutusta..
-
Kokeiles puristamalla tyhjäkäyntimoottorin letku tukkoon. Kaasuläpän kautta pitäisi mennä sen verran ilmaa että tyhjäkäynti olisi noin 500rpm. Ja eihän ilmanputsari ole täynnä kissoja ja oravia?
-
Auto kaivettu taas ladosta, ja samaa ongelmaa esiintyy, joskus sammuu suoraan kun kaasun päästää ja toisin taas jää kierrokset jonnekkin 1500rpm ja alkaa aaltoilemaan. Mutta on hyviäkin hetkiä jolloin toimii täydellisesti, aika hermoja raastavaa kun pitää kaasua ja jarrua painaa varoiksi aina samaan aikaan :D
-
ettei olisi ilmamäärämittari sohlo. se tekee ihan kummia vikoja.
-
Sekin on kokeiltu vaihtaa viime vuonna, mutta voisihan sitäkin testata vielä. Mitään vikakoodeja ei herjaa..
-
Ja sama laulu jatkuu taas :) Tutkailin vähän imusarjan ympäristöä ja tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaan menevä letku näytti olevan vähän lytyssä ja meinaan sen vaihtaa mutta vaikea uskoa että vika olisi siinä kun ajoittain jääkin tyhjäkäynnille eikä sammu tai jää humppaamaan 1000-1500 rpm kohdalle...
-
Letku vaihdettu mutta ei mainittavaa vaikutusta, voisiko kaasuläppäanturi olla silti rikki vaikka naksuisikin aivan oikeaoppisesti tai sen kytkennässä jotain muuta häiriötä kun kuitenkin aikalailla roplattu laite...
-
... voisiko kaasuläppäanturi olla silti rikki vaikka naksuisikin aivan oikeaoppisesti...
Kyllä voi olla.
Eräässä tapauksessa oli tyhjäkäyntikärjet ilmeisen palaneet, sillä vastusmittari näytti pahimmillaan megaohmin vastusta kun kärjet oli kiinni.
-
Kokeilin tänään napata joutokäyntiventtiililtä liittimen irti niin ainakin koneen ollessa lämmin on joutokäynti pelannut n.90 prosenttisesti joka menee siis aivan yli ymmärryksen ;D Voisiko se antaa jotenkin väärää tietoa joka sitten vetää koko pakan sekaisin kun kaasuläppä on kiinni?
-
Kun siltä säätimeltä ottaa piuhan irti, se kääntyy asentoon jossa kanava on kiinteän määrän auki.
Mulla oli yks pirssi "korjattu" just noin ja säädetty tyhjäkäynti kaasuläpältä about kohdilleen.
-
Joo totesin sitä letkua vaihtaessa että luukku on n.2-3mm raollaan. Mutta kierroksen pysyy hyvin tonnin likellä vaikka on sen verran aukikin...
Ihmetyttääkin se että miksi auto sitten sammuu kun se on toiminnassa...
-
Säädin kääntää kanavan tukkoon jos saa tiedon että nyt ei olla tyhjäkäynnillä.
Eli vika saattaisi hyvinkin olla tuossa kaasuläpän kytkimessä.