Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: belfu - 02.08.2016, 20:50:23

Otsikko: S80 -98 T6 lämpöongelma sammuttamisen jälkeen?
Kirjoitti: belfu - 02.08.2016, 20:50:23
Moi,
Elikkä tämmönen S80 T6 mallia -98 alla. Nyt lämpimämmillä keleillä keleillä huomasin kun parkkiin ajoin ja löin auton sammuksiin, että apukuskin puolelta kuuluu outoa "roplatusta". Konepelti auki ja paisarihan se äänteli. Vaikutti siltä, että nesteet ikään kuin kiehahtaisi ja sitten rauhoittuisi ja hetken päästä uudestaan. Varoventtiilin kohdilta valui pieni vana nestettä, oletan siis, että päästää siitä paineet pihalle ja rauhoittuu hetkeksi, kunnes kerää lisää. Flekti ei pyörinyt.
Kun löi auton käyntiin uusiksi, lämpömittari oli edelleen kohdillaan keskellä,ja paisarikin rauhottui. Mitä tästä nyt pitäisi ajatella? Jokin katastrofaalinen vika? Vai onko tämä normaalia kun hukkalämpöä vain on niin paljo, ja pitäisi aina istua minuuttitolkulla parkissa ennen kuin uskaltaa koneen sammuttaa?
Otsikko: Vs: S80 -98 T6 lämpöongelma sammuttamisen jälkeen?
Kirjoitti: Lankku - 03.08.2016, 01:11:25
Saattaa toinen turbo tai molemmat aiheuttaa veden kiehumisen. Sen saa testattua poistamalla vesikierto käytöstä turboilta ensin yksi kerrallaan. Jos ei ole vaikutusta niin sen jälkeen molemmat. Jos niistä aiheutuu, niin korjaus on joko jättää turbon vesikierto pois käytöstä kokonaan tai vaihto ehjään. Ei sinällänsä mikään poikkeuksellinen vika esim. takavetoturboissa tai vitoskoneissakaan.