Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Carcha - 02.08.2011, 14:33:39
-
Eli -97 (ja miksei vanhempiekin) kasipätkän kauko-ohjatusta keskuslukosta asiaa.
Minun on annettu ymmärtää, että näissä tuon kaukosäädön vastaanotin sijaitsee hanskalokeron takana, oikealla kiinni siellä seinässä ja siihen pitäisi mennä vihreä liitin. Tähän tyyliin (otin kuvan joltain englanninkieliseltä foorumilta, käyttäjän mukaan vastaanotin on asennettu ylösalaisin): Ei pidä paikkaansa enää Guard Alarm IIssa. Vastaanotin on releessä itsessään.
Kuva poistettu kaiken selvyyden välttämiseksi.
Joku on joskus tämän auton kolaroinut vasemmalle eteen, joten ei olisi mahdottomuus että joitain osia on mällätystä autosta myyty ennenkuin halukas korjaaja on löytynyt.
Kaupan mukana tuli myös seuraavanlainen kaukosäädin. Oletus luonnollisesti on että se on alunperin tähän autoon kuulunut:
(http://carcha.kapsi.fi/img/kauko.jpg)
Noniin! Sitten asiaan. Kun tarkoitus olisi hankkia tähän nyt jonkinnäköinen vastaanotin:
1. Tietääkö kukaan minkälainen vastaanotin kävisi juuri tähän kaukosäätimeen (osanumero?), ymmärtääkseni selvyyden välttämiseksi on myös tehty kahta identtistä kaukosäädintä, jotka ovat kuitenkin eri vastaanottimille tarkoitettu. - EDIT: Tässä tapauksessa oikea varaosanumero on 9166157
2. Jos otan vanhemmasta -94 mallisesta vehkeestä kyseisen vastaanottimen ja siihen yhteensopivan kaukosäätimen (osat tiedossa eräässä purkuautossa), sopiiko se muuhun järjestelmään? Hälyyn, siihen maagiseen vihreään liittimeen jnejne. Rele uupui eikä GA2 käytä enää erillistä vasataanotinta - eli turhaa mutuilua
-
Jatkan tässä monologilla, eli nyt "pienen" lisätutkimuksen jälkeen näyttäisi siltä, että tuo kaukosäädin kuuluu Guard Alarm II hälyyn. Tämä taas johti siihen, että minulla tulisi olla 210-211 merkitty rele / vastaanotin kuskin jalkotilassa muiden releiden seassa. No sinne kurkattuani eihän sieltä löytynyt muuta siihen viittaavaa kuin keskulukon rele 205-206 jonka alapuolella tuon hälyn pömpelin pitäisi olla.
No mutta, hommahan kuulostaa päivänselvältä, "ei muuta kuin keikka purkaamolle ja"... kunnes käy ilmi että näitäkin 210-211 merkittyjä releitä on ainakin kolmea erilaista joista kahta näyttäisi käytettävän tuon kaukosäätimen kanssa. Tietysti kaikki eri varaosanumeroilla. Vielä syvemmälle tongittuani löysin seuraavat numerot: 9166157 sekä 9148882. Joista molemmat ovat olevinaan yhteensopivia tuon säätimen kanssa. Vähän asiaa ilmeisesti helpottaa se, että näitäkin on eri värisiä, punaista ja harmaata/mustaa. Ilmeisesti se punainen on nimenomaan vanhempaan hälyyn...
Jippii. Kellään lisätietoa?
-
Mulla on Guard Alarm 2 92 kasipätkässä ja kiinnostais siihen saada kaukosäätö. Ei vaan tuu tässä tuolle vastaanottimelle piuhaa valmiiksi.
Jos saat toimiin niin raportoi ihmeessä, jos saisi vanhempaan malliin sovellettua tietoa :)
-
Mulla on Guard Alarm 2 92 kasipätkässä ja kiinnostais siihen saada kaukosäätö. Ei vaan tuu tässä tuolle vastaanottimelle piuhaa valmiiksi.
Jos saat toimiin niin raportoi ihmeessä, jos saisi vanhempaan malliin sovellettua tietoa :)
Meneekö sinulla siis häly päälle avaimesta? Kun jossain luki että sitä voisi hallita vain kaukosäätimellä...
Mutta tarina jatkuu! Taas yksi aasinsilta rakennettu osien välille. Sivulla, jossa käsitellään Guard Alarm IIen komponentteja, on listattuna juurikin tuonmallinen kaukosäädin mikä minulla on:
(http://carcha.kapsi.fi/img/remotevida.jpg)
Kuvassa napit ovat jenkkityylillä (kai?), mutta teksti antaa ymmärtää että napit ovat samat kuin minulla - eli paniikkinappula olisi tuo alempi. Listassa olevia osia löytyy kuin löytyykin täältä päästä, esim. lasin rikkoutumisen tunnistin jne. Ainoa mitä en ole tarkistanut on takakontin kallistuksentunnistin (tms. Tilt Sensor?). Eli näyttäisi että järjestelmästä puuttuisi nimenomaan tuo rele / ohjausyksikkö.
Löytyipä kuvista viite siihen, kumpi rele minun tulisi hankkia:
(http://carcha.kapsi.fi/img/210211.jpg)
Siellähän seisoo notta 9148882. Tämän härvelin on ilmeisesti tarkotus ottaa signaali vastaan ja antaa tietoa lukoille, ledille ja muille hälyn osille? Pitäisi löytää vielä se vihreä liitin joka tuohon sen päälle tulee... Johtoviidakko jee. Mutta olisiko nyt tulkittavissa että tuo nimenomainen varaosanumero olisi se oikea? Lukemani perusteella tuon numeron pitäisi olla painettuna noihin releisiin, eli voisi löytää purkaamoiltakin. EDIT: Tämä osanro on ilmeisesti Guard alarm 2.1een tms - päädyin ostamaan toisen releen, lue eteenpäin.
Tähän vois vielä läiskästä kaikki noi Guard Alarm IIn osat ja niiden sijainnit:
(http://carcha.kapsi.fi/img/GA2.jpg)
Ja tossa vielä hyvä info tuosta signaalin vastaanotosta.
(http://carcha.kapsi.fi/img/remotevida2.jpg)
-
Juu mulla häly aktivoituu/deaktivoituu avaimella ovesta kun on tää wanha malli.
Käsittääkseni vois riittää kauko-ohjaukseen että liipaisee hälyn releestä ja keskuslukon releestä löytyviin ATR-tinneihin sopivan pulssin, mutta on autossa tähellisempääkin remonttia kesken niin ei ole ehtinyt tutkia. Mietin että voisko sitäkautta ohjata tarvikesäätimellä..
Tuolta löytyy aika hyvät kaaviot uudempaan versioon (mun kotipalvelimella, hidas linkki):
keyless entry system [PDF] (http://grahik.dy.fi/~jlankila/1995/keyless%20entry%20system.pdf)
anti theft system [PDF] (http://grahik.dy.fi/~jlankila/1995/anti%20theft%20system.pdf)
Muuten ei ole tietoa kyseisestä systeemistä pahemmin.
-
Minulla oli 850 -94 ja siinä oli alarm 1. minun käsityksen mukaan alarm 2 tuli vasta -95 malliin. Mitä sähkökuvia
olen katsonut niin on sellainen käsitys että sedanissa ja farmarissa vastaanotin on eri paikassa. Sedanissa
olisi siellä hanskalokeron vieressä ja farmarissa se olisi jossain ohjausakselin vieressä vai olenko väärässä.
-
Varmaan VADIS valaisis asiaa mutta kone jolla se on asennettuna on selällään :-\
-
Niin sitä vastaanottimen tyyppiä jos haet?
Ainakin tässä (http://www.nettiauto.com/volvo/850/4037803) autossa on samanlainen kake ja tuon hälytintä olen joskus räplännyt (sillon kun oli omassa omistuksessa). Jos ei oman, niin sen rekkarilla luulis löytyvän kun soittaa volvolle.
Oli muistaakseni tihkureleen vieressä tai alla. Kuskin jalkatilassa. Vihreeseen liittimeen ei tullut mitään johtoa muistaakseni, oli lasinrikkotunnistin ja asentotunnistin kyllä. Lasinrikkotunnistin myös testattuna, asentotunnistinta ei tainnut tulla koskaan kokeiltua edes tönimällä.
-
Noi kuvat on alunperin VIDAsta, VADIS antoi aika ristiriitasta ja epäselvää tietoa aiheesta...
Ja niiden mukaan tosiaan siinä releessä on sisäänrakennettu vastaanotin / ohjausyksikkö, ja sen pitäisi käyttää takakontille lähtevää johtoa antennina (niinkuin tuossa yhdessä kaukosäädinkuvassa luki). Rele tulee paikoille 210-211 eli siihen keskuslukon releen alle, yks pykälä oikealle vaan. Käsitykseni mukaan tuo erillinen vastaanotin hanskalokerossa olisi lähinnä vanhempien mallien "murhe". Guard Alarm IIssa sitä ei tietojeni mukaan ole koskaan ollut?
Tällä hetkellä toimintasuunnitelma on siis hankkia rele 9148882 tai 9166157 (ensimmäinen pitäisi olla GA 2.1, toinen 2.2... EDIT: Tämä mutuilu osoittautui ainakin oman käsityksen mukaan todeksi. voisi olla suomeksi niin, että 2.1 on 95ttä vanhemmat ja 2.2 sen jälkeen), laittaa se paikoilleen ja toivoa parasta. Eilen vielä tarkistelin niin myös ledille tulee johto, konetilasta löytyy hälyn osat, ainoa joka siis puuttuu releen lisäksi on kallistuksentunnistin, joka ohjekirjan mukaan on muutenkin lisävaruste (tai sitten se on vaan hyvin jemmassa...).
-
850 -95 jos tuon releen/ohjainyksikön irroittaa, auto ei lähde enää käyntiin. Eli startin heräte kulkee ilmeisesti tuon releen kautta. Guard Alarm 2 ja samanlainen kaukosäädin.
-
Rele 9166157 ja siihen sopiva kaukosäädin tilattu tänään hintaan 50€. Nyt peukut pystyyn :buck2:
EDIT: Paitsi että myyjä ei löytänytkään sitä talliltaan :(
-
(http://carcha.kapsi.fi/img/ThreadNecro.gif)
Vuosituhannen necro, mutta pistetäänpäs tänne nyt kuitenkin homman lopputulos - ehkä joku hyötyy siitä myöhemmin:
1. Autossani on siis Guard Alarm II, kaikilla muilla komponenteilla paitsi takakontin kallistuksentunnistimella, kaukosäädin ylläolevan kuvan mukainen kaksinappinen.
2. Ostin nimim. Gt-70:ltä releen varaosanumerolla 9166157 (sain niitä itseasiassa sovittuun hintaan kaksi + yhden kaukosäätimen, iso kiitos siitä).
3. Kuten MjH aiemmin totesi, auto ei lähde ilman tätä möllykkää käyntiin - tämän oli edellinen omistaja hoitanut hyppylangalla. Oletettavasti siis edellinen rele oli mennyt sököksi ja se on pitänyt korvata patentilla.
4. Hyppylanka tietysti irti, rele paikalleen ja vihreä liitin kiinni releen päälle.
5. Säätimiä koodailemaan ja homma lähti välittömästi toimimaan ja kantama on suorastaan loistava.
6. Jee.
Muokkaampas vielä tuosta aloituspostauksesta noi mutuilut pois niin tulee vähän selvempi pläjäys.
-
Ilmeisesti joku trendi poistaa käytöstä tuo hälytin >:(
Omassa autossa vielä lisänä joku jälkiasennus keskuslukon ohjaus.
Haluan alkuperäisen hälyn ja keskuslukituksen ohjauksen toimimaan. Tällä hetkellä ei siis ole ollenkaan noita kauko-ohjaimia mutta tarkoitus hommata ne.
Sen verran olen ehtinyt ihmetellä että tuo 210-211 rele on paikallaan mutta vihreä liitin on irti. Kojelaudan ledi ei vilku ollenkaan. Lasinrikkotunnistin on paikallaan. Sireeniä ei ole löytynyt, missähän sen kuuluisi sijaita? Konepellin salvassa on se tunnistin joka tunnistaa jos luukun aukaisee.
Mitä muita komponentteja tuohon kuuluu ja missä ne pitäisi olla?
Ja tosiaan quard alarm 2 kyseessä.
-
Sireeninä toimii muistaakseni semmoinen musta matala töötti konetilassa pakosarjan yläpuolella rintapellissä kiinni.
Siis lähellä koneen takaylätukea...olipas taas vaikeesti selitetty :facepalm:
-
Ilmeisesti joku trendi poistaa käytöstä tuo hälytin >:(
Omassa autossa vielä lisänä joku jälkiasennus keskuslukon ohjaus.
Haluan alkuperäisen hälyn ja keskuslukituksen ohjauksen toimimaan. Tällä hetkellä ei siis ole ollenkaan noita kauko-ohjaimia mutta tarkoitus hommata ne.
Sen verran olen ehtinyt ihmetellä että tuo 210-211 rele on paikallaan mutta vihreä liitin on irti. Kojelaudan ledi ei vilku ollenkaan. Lasin rikko tunnistin on paikallaan. Sireeniä ei ole löytynyt, missähän sen kuuluisi sijaita? Konepellin salvassa on se tunnistin joka tunnistaa jos luukun aukaisee.
Mitä muita komponentteja tuohon kuuluu ja missä ne pitäisi olla?
Ja tosiaan quard alarm 2 kyseessä.
Vaikuttaisi vähän siltä, että kun hommaat vaan kaukosäätimen ja koodaat sen, voi hyvällä tuurilla alkaa homma rokkaamaan. Olettaen ettei mikään muu ole rikkipoikkipaskana. Vihreä liitin vaan kiinni siihen releeseen niin alkaa ledikin vilkkumaan - kai se siellä jossain roikkuu joutilaana?
Tuossa ylempänä laitoinkin kuvan josta näkyy nuo kaikki komponentit - eikä niistä kaikki ole edes pakollisia.
Suurin syy tähän hälynpoistomuotiin näkyy olevan tuon releen leviäminen siten, ettei auto lähde enää käyntiin, kun käynnistyksenesto menee sitä kautta. Tämän kaikki kätevät niksipetterit sitten ratkaisee tietysti heittämällä releellä kuikkaa ja tilalle hyppylanka.
-
Luulisin että mun auton tapauksessa poistamisen syynä on ollut rikkinäinen oven mikrokytkin. Tosiaan tuo sireenin tarkka paikka kiinnostaa kun en sitä ole moottoritilasta löytänyt
-
Luulisin että mun auton tapauksessa poistamisen syynä on ollut rikkinäinen oven mikrokytkin. Tosiaan tuo sireenin tarkka paikka kiinnostaa kun en sitä ole moottoritilasta löytänyt
(http://carcha.kapsi.fi/img/kikkare.jpg)
Tommonen moottoritilassa, tulipellissä niinkuin aiemmin tuossa mainittiin - suoraan turbon yläpuolella.
-
Eipä sitä sitten sen takia löytynyt kun sitä ei ole :D
Saa tarjota jos joltain löytyy.
Tutkin vielä uudemman kerran releet ja siinä hälyn releessä on paikallaan se ledin johto mutta ledi ei ole koskaan vilkkunut. Kaikki sulakkeetkin näytti olevan paikallaan ja ehjiä. Mistähän johtunee? Vai kuuluuko ledin vilkkua vain silloin kun hälytin on päällä?
Onko noita tuohon tarkoitettuja kauko-ohjaimia nyt useammalla varaosanumerolla?
-
Tutkin vielä uudemman kerran releet ja siinä hälyn releessä on paikallaan se ledin johto mutta ledi ei ole koskaan vilkkunut. Kaikki sulakkeetkin näytti olevan paikallaan ja ehjiä. Mistähän johtunee? Vai kuuluuko ledin vilkkua vain silloin kun hälytin on päällä?
Joo ei se ledi virka mitään ennenku häly on päällä.
Onko noita tuohon tarkoitettuja kauko-ohjaimia nyt useammalla varaosanumerolla?
Tähän en osaa sanoa äkkiseltään - mutta mutuilen, että riittää että se on tuollainen kaksinappinen, toisessa unlock/lock ja pienemmässä ei lue mitään (panic).
-
Nyt on kaukosäätimet ja hain vielä uudet patteritkin molempiin. Ohjelmointia yritin ja se ilmeisesti onnistuikin ainakin toiseen kaukosäätimeen. Mutta nyt ongema on se että ei läheskään joka kerta toimi kaukosäätimestä keskuslukitus. Nytkin auto on pihalla häly päällä kun ei enää kaukosäädin toiminut.
Voiko vastaanotin olla rikki, eikös se ole sisäänrakennettu tuohon kuskin jalkatilassa olevaan releeseen?
Vai onko jossain oma antenni?
-
Nyt on kaukosäätimet ja hain vielä uudet patteritkin molempiin. Ohjelmointia yritin ja se ilmeisesti onnistuikin ainakin toiseen kaukosäätimeen. Mutta nyt ongema on se että ei läheskään joka kerta toimi kaukosäätimestä keskuslukitus. Nytkin auto on pihalla häly päällä kun ei enää kaukosäädin toiminut.
Voiko vastaanotin olla rikki, eikös se ole sisäänrakennettu tuohon kuskin jalkatilassa olevaan releeseen?
Vai onko jossain oma antenni?
Vastaanotin sisäänrakennettu releeseen.
Eli sulla käy niin että vilkut vilkahtaa, häly menee päälle, mutta ovet ei tottele? Totteleeko sun takakontti keskuslukitusta jos pistät sen ovesta avaimella lukkoon? Jos kontti ei mene lukkoon / auki, se kauko-ohjattu keskuslukko sekoaa eikä tiedä mitä tehdä, kun osa ovista on eri tilassa kuin toiset.
Itselläni oli vastaavaa ongelmaa vielä viimekin talvena, annoin nyt syksyllä takakontin lukkosysteemille reilusti rasvaa ja nyt on toiminut reilusti paremmin kovemmillakin pakkasilla.
Mikäli sulla vilkut aina vilkahtaa ja hälyn tila muuttuu kun kauko-ohjainta näpräät, ei pitäisi vastaanottimessa / kaukosäädössä olla mitään hätää.
Eli: kokeile vian sattuessa kääntää ovet auki / lukkoon kuskin ovesta avaimella, ja käy joka kerta kokeilee, totteliko konttikin. Jos keskuslukko ei avaimestakaan toimi kunnolla, ei sillä ole toivoa toimia kauko-ohjattunakaan.
-
Ei siis tapahdu yleensä mitään vaikka kaukosäätimen nappeja painelee, huonosti tuohon edelliseen viestiini kirjoitin. Ehkä joka 20:s kaukosäätimen painallus toimii.
Mutta sillon kun toimii niin kaikki toimii kuten pitääkin. Eli kaikki komponentit tottelee kaukosäädintä.
Eli ongelma on kaukosäätimissä tms.
Keskuslukko pelaa niin kuin pitää.
Onkohan kenelläkään vikaantunut tuo vastaanotin sillä tavalla että ei meinaa kaukosäätimet toimia?
-
Ei siis tapahdu yleensä mitään vaikka kaukosäätimen nappeja painelee, huonosti tuohon edelliseen viestiini kirjoitin. Ehkä joka 20:s kaukosäätimen painallus toimii.
Mutta sillon kun toimii niin kaikki toimii kuten pitääkin. Eli kaikki komponentit tottelee kaukosäädintä.
Eli ongelma on kaukosäätimissä tms.
Keskuslukko pelaa niin kuin pitää.
Onkohan kenelläkään vikaantunut tuo vastaanotin sillä tavalla että ei meinaa kaukosäätimet toimia?
Kandee nyt ensin tutkia se patterin kunto ja sen kontaktipinnat.
Uusikin patteri menee aika nopeasti tyhjäks, kun kaukosäädin on taskussa tai muualla kokoajan painalluksissa.
-
..joo ja kuinka kaukaa kokeilit? Noissa systeemeissä on yleensä aivan surkea antenni (niitä on pidennelty itse). Vaikka oisit auton vieressä, voi vaatia että oot sen etupuolella ja osoittelet kojelautaa kohti... :2funny: Ihan tosi.
Eikös se antenni oo siellä kojelaudan sisässä ylhäällä?
Varmistelen vaan... :)
Pankaas muuten joku linkkiä siitä antennin parannuksesta, ite en sitä heti löytänyt, poor english vissiin... :D
Jotain juttua vianhausta. http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/KeylessEntrySystem.pdf
-
..joo ja kuinka kaukaa kokeilit? Noissa systeemeissä on yleensä aivan surkea antenni (niitä on pidennelty itse). Vaikka oisit auton vieressä, voi vaatia että oot sen etupuolella ja osoittelet kojelautaa kohti... :2funny: Ihan tosi.
Eikös se antenni oo siellä kojelaudan sisässä ylhäällä?
Varmistelen vaan... :)
Ei ne uutena noin huonoja ole olleet.
Todennäköisesti virityspiirin konkat kuivuu/vanhenee ja toimintapiste siirtyy ja sitä sitten yritetään paikata virittelemällä antennia, vaikka oikea tapa olis korjata se virityspiiri... helpommin sanottu kuin tehty, pintaliitospaskaa pellipurkin sisällä :'( "Antenniviritys" on toki helpompi tehdä.
Täällä tai museossa oli joskus juttua kuvien kera tuosta antennipatentista.
-
no niin oli, kunhan kysyin.
Mulla on ameriikan malli ja ottaa komennon noin 30-40metrin päästä jos ei ole esteitä välissä.
Ei tosin vilkut vilkahtele eikä torvet huuva!
Ovet aukee ja menee kiinni ja häly päälle ja pois.
Kai se kalifornia sitten vaan vaatii parempaa... :pupu:
-
ärrästä olen saanut kaken ottamaan n. 50 metrin päästä :o :o ja välillä ei sitten tahdo aukaista ovia sitten millään paitsi ihan vierestä :2funny:
-
Kandee nyt ensin tutkia se patterin kunto ja sen kontaktipinnat.
Uusikin patteri menee aika nopeasti tyhjäks, kun kaukosäädin on taskussa tai muualla kokoajan painalluksissa.
Paristot on tosiaan uudet molemmissa kapuloissa. Ei ole kaukosäätimiä pidetty taskussa uusilla paristoilla. Eli virtaa niissä kyllä on.
..joo ja kuinka kaukaa kokeilit? Noissa systeemeissä on yleensä aivan surkea antenni (niitä on pidennelty itse). Vaikka oisit auton vieressä, voi vaatia että oot sen etupuolella ja osoittelet kojelautaa kohti... :2funny: Ihan tosi.
Eikös se antenni oo siellä kojelaudan sisässä ylhäällä?
Varmistelen vaan... :)
Pankaas muuten joku linkkiä siitä antennin parannuksesta, ite en sitä heti löytänyt, poor english vissiin... :D
Jotain juttua vianhausta. http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/KeylessEntrySystem.pdf
Kokeilin mm. kuskin paikalla istuen ;D
Ei ole vaikutusta vaikka vie kaukosäätimen sinne kojelaudan luo lähelle vastaanotinta.
Ei ne uutena noin huonoja ole olleet.
Todennäköisesti virityspiirin konkat kuivuu/vanhenee ja toimintapiste siirtyy ja sitä sitten yritetään paikata virittelemällä antennia, vaikka oikea tapa olis korjata se virityspiiri... helpommin sanottu kuin tehty, pintaliitospaskaa pellipurkin sisällä :'( "Antenniviritys" on toki helpompi tehdä.
Täällä tai museossa oli joskus juttua kuvien kera tuosta antennipatentista.
Pystyykö tuota selvittämään mitenkään kotikonstein että onko vika tuossa virityspiirissä?
-
Paristot on tosiaan uudet molemmissa kapuloissa. Ei ole kaukosäätimiä pidetty taskussa uusilla paristoilla. Eli virtaa niissä kyllä on.
Pystyykö tuota selvittämään mitenkään kotikonstein että onko vika tuossa virityspiirissä?
Oletko mitannut, että varmaan on? Vaihda patterit ristiin, niin sekin tulee varmistettua.
Ei tavan tallaaja pysty.
Pitäis olla hyvät mittalaitteet ja elektronikan tuntemusta.
Tarkista kaken kontaktien hapettumat, jos on niin poista ne.
-
Pattereita pyöritelty ristiin ja kaikki kontaktipinnat on puhtaat.
Millaiset patterit näihin kuuluu? Kaksi sellaista ohutta nappia per kaukosäädin?
-
No ainaskin V70 mk1 kaukosäätimessä on 2016 patterit. Kaukosäätimen piirilevyssä lukee yleensä että mikä paristo on lykättävä.
-
Tuossa kasipätkän 2-nappisessa on 2x CR1220 päällekäin.
-
Kiitoksia, on siellä sitten oikeanlaiset paristot.
-
Hommasin nyt tuon uuden hälyn releen. Asentaessa vasta tajusin että uudesta puuttuu tuo ledin johdon paikka.
Uskaltaako tuolla ostamallani releellä kokeilla alkaako toimimaan vai onko hommattava vielä jostain uusi rele?