Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ari71 - 04.08.2016, 16:06:56

Otsikko: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 04.08.2016, 16:06:56

Moi,

Sytytystulpille tulee kipinä.

Polttoainepumppu pyörähtää, bensalinjassa ei painetta, eikä tule bensaa kun starttaa ennen polttoainesuodatinta eikä tietysti suutintukillekkaan.

Bensapumpulta tankkilaitteelle sekä tankkilaitteelta suodattimelle tuleva linja puhallettu paineilmalla, ei ole tukossa.

Polttoainepumppuja kaksi kokeiltu , ei muutosta asiaan.Kummallakin irrallaan bensa virtaa iloisesti.

Suuttimille EI tule virtaa.

IMM - liitin irroitettu, ei vaikutusta.

Vikakoodit A2 ja A6 : 1 - 1 - 1.

Vaihdetut merkkiliikkeestä ostetut osat : polttoainepumpun rele paikka sulakerasian takaosa + suutinten rele paikka konehuone kuskin iskaritolpan jälkeen.

Viime keväänä vaihdettu ennakkoon hellan kampiakselin asentotunnistin ja se vielä vaihtuu merkkiliikkeen osaan.Auto toimi osan vaihdon jälkeen ok.

Missä on maadoitusjohdot joita olisi syytä vilkuilla?

Mitä muita osia olisi syytä tutkia ja miten niiden kunnon voi tarkistaa?

T. Kyllästynyt menemään vesisateella polkupyörällä töihin.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: LAIRA - 04.08.2016, 17:30:12
Mites tuo ajonestolaite? Joko tässä on sirullinen avain? Omassani 96´ssa oli kerran tuo siru syynä samantapaisiin.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 04.08.2016, 18:03:24
Tietääkseni ei vielä tässä vuosimallissa ole ajonestoa.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: The moose - 04.08.2016, 19:26:03
Avaimen ulkonäkö paljastaa onko sirua vai ei.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: TVS - 04.08.2016, 22:24:52
Jos ei pyöritä bensapumppuja startatessa, tekeekö säännöllisen kipinän koko ajan? Jos tekee, tuleeko suuttimille kumpaankaan pinniin +12V tässä vaiheessa? Jos kyllä ja kyllä, vika on akselilla ajonesto-LH-virransyöttö.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: LAIRA - 05.08.2016, 09:25:56
Jos sulla on alkuperäinen vara-avain tallella niin sillä tuon sirun toimivuuden vois testata? (niin mikäli siinä on tuo ajonesto)
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 05.08.2016, 11:01:02
Mistä vuosimallista eteenpäin 900 - sarjassa on ajonesto?

Avaimet näyttää samalta kuin 200 sarjalaisessa, ts. ulkonäön perusteella ei ole ajonestoa.

Testattu vara - avaimilla, ei lähde käyntiin.

 Osanumero 35 28 909.Lähtee maajohtoja 2 kappaletta, virranjakajalle, sylinterikanteen.Paikka rintapelti keulasta katsottuna virranjakajan oikea puoli.Musta muovinen kantikas reilu 10 cm suuntaansa.Mikähän tuo osa on?

Bensapumppu 1 kappale, tankkilaitteessa.Auton alla vain suodatin.Virrat kun kääntää päälle silloin pumppu pyörähtää, startatessa vieressä kuunnellen ei kuulu mitään.

Jos pumppaisi linjassa olisi paine.

Sytytystulpille tuleva kipinä on mielestäni säännöllinen ja ns. voimakas.

Mie 5w ehjällä lankapolttimella olen testannut ettei startatessa yhdellekkään suuttimelle tule virtaa, pitäisi tulla kaikille jos tulisi yhdelle virta.

Tänään testattu toisella varmasti ehjällä kampiakselin asentoanturilla, eikä lähtenyt käyntiin.

Konehuoneen maadoituksia kateltu eikä sattunut silmään mitään poikkeavaa.

Lambda oli löysällä pakoputkessa, tiukattu, onko muille käynyt samoin, löystyy.Ite en ole siihen puuttunut, auton olen omistanut vuodesta 2013.En vaihtanut uutta alkuperäistä kun en keksinyt miten liittimen saa ehjänä irti.

Voiko virtalukon pohja olla viallinen vaikka starttaa ja moottori saa kipinän mutta suuttimelle ei tule sähköä?

Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 05.08.2016, 11:33:58
Moi TVS,

Mikä LH on / mikä hänen hommansa on ja missä LH sijaitsee?

Vai tarkoitatko LH : lla ecu eli bensaboksia,  EZK : ta ja johdotuksia tai lisäksi jotain muuta?

Mitä laitteita tarkoitat virransyötöllä?

T.Ari
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: Acke - 05.08.2016, 18:25:31
LH:lla tarkoitetaan tossa varmaan ECU:ta. Se musta boksi on vain paino, joka pitäisi vähentää tulipellin liikkumista/värähtelyä.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 06.08.2016, 06:07:24
LH:lla tarkoitetaan tossa varmaan ECU:ta. Se musta boksi on vain paino, joka pitäisi vähentää tulipellin liikkumista/värähtelyä.
Ok, kiitos.Mie laitoinkin jo aiemmin ostoilmoituksen ECU : sta.Pitää jäädä odottelemaan.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: mikan - 06.08.2016, 19:36:36
Tekaiseppas LH:n toimilaitetesti ja laita yhden suuttimen tilalle se hehkulankapolttimo.
Ohjeet löytyy takapotkujen FAQ:sta LH-vikakoodi topicista (nastoitettu topic).

Jos se ei vilku suutintestin ollessa meneillään, kaivelisin sen järjestelmäreleen (suutinreleeksikin kutsuttu) sieltä kuskin etulokarista esiin ja tarkastaisin sen.

Nimittäin B230FT/K se huolehtii myös monesta muustakin virransyötöstä. Hyvä ehdotus on myös bensapumpun rele, jonka juotokset repeävät vanhuuttaan hyvin usein. Tosin tarvikerele saattaa pettää parissa vuodessa.

Outoa on nimittäin se, jos järjestelmässä ei ole bensanpainetta sen jälkeen kun pumppu on pyörähtänyt virtojen päällelaiton yhteydessä. Painetta pitäisi olla, jos bensanpaineen säädin on ehjä.

Ja ei, autossasi ei ole käynnistyksen estoa jos avain on musta eikä ole ns. harmaa pullukka, vaan kuten 200-sarjalaisessa. Käynnistyksen esto tuli 1996 eteenpäin (esiintyy göranismia, eli suottaapi olla, suottaapi olla olemati).

Ns. suutinrele syöttää turbossa suuttimet ja puolan sähköt, bensapumpun rele bensapumpun, IMMun, suutinreleen ohjaussähkön, TK-servon ja lambdan lämmityksen ja vähän muutakin.

LH:n vikaan en usko, sillä ne ovat joko sellaisia, että suutin trankku on palanut tai sitten koko purkki on mykkä. Jos vikakoodiksi tulee 1-1-1 A2 pinnistä, LH:n mielestä kaikki on kunnossa.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 07.08.2016, 01:19:33
Tekaiseppas LH:n toimilaitetesti ja laita yhden suuttimen tilalle se hehkulankapolttimo.
Ohjeet löytyy takapotkujen FAQ:sta LH-vikakoodi topicista (nastoitettu topic).

Jos se ei vilku suutintestin ollessa meneillään, kaivelisin sen järjestelmäreleen (suutinreleeksikin kutsuttu) sieltä kuskin etulokarista esiin ja tarkastaisin sen.

Nimittäin B230FT/K se huolehtii myös monesta muustakin virransyötöstä. Hyvä ehdotus on myös bensapumpun rele, jonka juotokset repeävät vanhuuttaan hyvin usein. Tosin tarvikerele saattaa pettää parissa vuodessa.

Outoa on nimittäin se, jos järjestelmässä ei ole bensanpainetta sen jälkeen kun pumppu on pyörähtänyt virtojen päällelaiton yhteydessä. Painetta pitäisi olla, jos bensanpaineen säädin on ehjä.

Ja ei, autossasi ei ole käynnistyksen estoa jos avain on musta eikä ole ns. harmaa pullukka, vaan kuten 200-sarjalaisessa. Käynnistyksen esto tuli 1996 eteenpäin (esiintyy göranismia, eli suottaapi olla, suottaapi olla olemati).

Ns. suutinrele syöttää turbossa suuttimet ja puolan sähköt, bensapumpun rele bensapumpun, IMMun, suutinreleen ohjaussähkön, TK-servon ja lambdan lämmityksen ja vähän muutakin.

LH:n vikaan en usko, sillä ne ovat joko sellaisia, että suutin trankku on palanut tai sitten koko purkki on mykkä. Jos vikakoodiksi tulee 1-1-1 A2 pinnistä, LH:n mielestä kaikki on kunnossa.
moi,mie oon vaihtanut uudet merkkiliikkeestä ostetut järjestelmä ja bensapumpun releet, ehjällä sivuvilkkupolttimolla testanut niin että toinen starttaa ja jokaisen suuttimen käynyt läpi,ei välky ts ei kulje sähkö.ohjeet ottanut täältä.Sen teen vielä uudestaan toisella polttimolla.Kahteen kertaan katsonut A2 ja A6 navat 1 - 1 - 1, kun en kerrasta itseeni luottanut.Ohjeet tulostin täältä siitä vikakoodin luku topicista.Kun tein sitä järjestelmätarkistusta irroitin bensapumpun sulakkeen paikasta 1, en saanut järjestelmätarkistusta menemään läpi.Yritän uudestaan, ohjehan löytyy samasta tulostetusta vikakoodin luku paperinivaskasta.Mie oon sit varma ettei tässä ole käynnistyksen estoa, musta avain, ei oo pullukkaa harmaata eikä muunkaan väristä.Bensapaineet mitattu ennen suodatinta ja tukilta sekä avattu liittimet ennen suodatinta ja suutintukilta, ei mittarissa painetta / bensaa ruikkinut avatusta liitoksesta.Polttoaineen paineensäädin jos olisi rikki niin edelleen ei tule virtaa suuttimille.Kiva vika.Asian kruunaa se että reilu viikko sitten oli sovittu treffit huomiseksi Varkauteen kohde 945 230ft 1998 ajettu noin 270tkm.Eilen omistaja soitti akku oli tyhjä,latasi sen ei lähde käyntiin.



Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 07.08.2016, 01:43:44
Miekin arvelin et vika ois bensapumpun releessä kun volvolta sano et se rele on kaksi toiminen, eipä auttanut.Auto ökähti normi starttauksessa ja ihan kuin olisi hieman moottori potkaissut takaisin.Sen jälkeen startatessa hetken kesti käynnissä vaivalloisesti kun pumppasi kaasupoljinta.Sitten ei edes luvannut.Mie hankin täältä toisen tankkilaitteen mut siitä oli katkottu takakontin vasemmalle sivulle olevalle liittimelle menevä johto, vaik ko irroittajalta kysyin et ootko aiemmin irroittanut, kerto olleensa.Siitä irroitin pumpun ja laitoin omaan tankkilaitteeseen.Siksi hankin sen et ois ollu helppo vaihtaa pumppua, mut ei täs tapauksessa ole, enkä aio katkoa alkuperäisen tankkilaitteen johtosarjaa ja nysväillä kolvijuotoksia niinkuin myyjän mielestä voi tehdä...Ihmetteln kun irrallaan kummatkin pumput pumppaa reippaasti.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 07.08.2016, 01:57:11
Eli jos järjestelmärele olisi viallinen ei tulisi puolalle virtaa eikä siis tulpille kipinää, vai kuinka?Tulpille tuli vanhallakin releellä kipinä, uudella en ole tarkistanut sitä.Bensapumpun rele jos olisi viallinen niin bensapumppu ei pyörisi, järjestelmärele ei saisi ohjausta jolloin ei puolakaan saisi sähköä.Pitäisiköhän palata alkupisteeseen ja hankkia uusi bensapumppu ja bensapaineensäädin?Mut edelleenkään suuttimille ei tuu virta, teen vielä uusintatarkistuksen suuttimille.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: sekokupu - 07.08.2016, 21:54:29
Eli jos järjestelmärele olisi viallinen ei tulisi puolalle virtaa eikä siis tulpille kipinää, vai kuinka?Tulpille tuli vanhallakin releellä kipinä, uudella en ole tarkistanut sitä.Bensapumpun rele jos olisi viallinen niin bensapumppu ei pyörisi, järjestelmärele ei saisi ohjausta jolloin ei puolakaan saisi sähköä.Pitäisiköhän palata alkupisteeseen ja hankkia uusi bensapumppu ja bensapaineensäädin?Mut edelleenkään suuttimille ei tuu virta, teen vielä uusintatarkistuksen suuttimille.


Jos jännite uupuu suuttimilta ja esim puolalle tulee, niin ainoa oikeastaan järkevä vikapaikka olisi suuttimien etuvastukset ja niiden johdotukset. Joskus oon nähnyt murtuneen liitoksen suuttimien etuvastukselta, että vilkaseppas se?
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: mikan - 07.08.2016, 23:26:25
jo ehtotettu suutinten etuvastukset ovat kannatettava asia tarkastaa.

Polttoainepumppu on sulakkeen 11 takana, sulake 1 on LH:n sulake. Joten järjestelmätesti ei voi onnistua jos sulake 1 on irti.

Jos suutintukissa ei ole painetta virtojen kytkemisen jälkeen, niin joko pumppu ei pyöri tai paineet vuotavat jonnekkin.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 08.08.2016, 22:24:55
Kiitoksia vastauksista, jatkan puuhastelua.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 17.08.2016, 13:00:18
Tänään tankin polttoainepumpulle syötetty suoraan akulta virta, pyörii, sen jälkeen melkein lähti käyntiin.

Suutinten esivastus irroitettu ja käytetty toisessa Volvossa, siinä toimii, ok.

Sulake 11 ehjä.

Teen sen järjestelmätestin.

Sen jälkeen kokeilen vielä niin että hankin uuden pumpun, josko vanha pyöri ns. tyhjiltään mut ei jaksa pukata painetta.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: LAIRA - 17.08.2016, 16:47:06
On varmaan kaukaa haettu, mutta kaipa sulla siellä pumpussa on se väliletku oikean kokoinen elikä kunnolla kiinni. Sattui vaan kerran pumpunvaihdon yhteydessä ettei alkuperäinen letku enää suoraan käynytkään uuteen pumppuun. Uusi letku tuntui istuvan hyvin mutta irtosi kuitenkin ja matka jäi siihen. Nyt se on ollut klemmareilla varmistettuna muutaman vuoden. En sitten tiedä miten hyvin kestävät tuolla.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: Dartteri - 23.08.2016, 13:10:44
Radion alta pitäs löytyä valkoinen isohko rele, tarkistappa sen juotokset tai kokeile ehjästä autosta.

Jos jömppäät pensapumpulle sähköä vaikka jostain takavaloilta ja koitat käyntiin, niin saa taas rajattua vähän.
Otsikko: Vs: 940 230FK - 1995 Starttaa, ei käynnisty
Kirjoitti: ari71 - 02.10.2016, 18:27:26
 Moro,

Auto lähti käyntiin kun otin bensapumpun liittimen irti takakontista ja laitoin suoran virran akulta.

Liitin kiinni ei lähtenyt käyntiin mutta pumppu pyöri.

Auto hinattiin Lapppeenrannan auto - kiltaan.Auto käyntiin, aiemmin irti ottaman liittimen olin laittanut väärte päin, hieman vitutti ja hävetti.Siinä on kaksi pientä kohoumaan ja sain sen silti laitettua väärte päin enkä ees ollut tajunnut katsoa johtojen värejä.

Vika miksi alkujaan sammui on bensapumpun rele tai järjestelmärele, en ole asiaa vielä varmistanut.

Eli tästä minä toivottavasti opin sen että olisin huolellisempi sekä että en koske autoon korjausmielessä yövuorojen aikana.

Auto toiminut noin 1000 kilometrin verran.

Kaikille tosi paljon kiitoksia neuvoista.