Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: K-Mikko - 05.08.2016, 09:20:11
-
Eilen aloin vaihtamaan napaa, mutta kappas kehveliä, sehän olikin prässättävää mallia. Eli vaihtoehtoina on joko ottaa koko tolppa käteen tai irrottaa olka-akseli tolpasta. Koko tolpan käsittely prässissä voi olla hankalaa, mutta sillon ei tarvis pyöränkulmia säätää uudelleen. Saisiko olka-akselin paikan merkittyä niin tarkasti että saisi asennettua riittävän suoraan välttyäkseen pyöränsuuntaukselta?
Jos haluan tolpan kuitenkin irrottaa niin onko tuo tuulilasin alamuovi todella noin hankala tapaus että pyyhkijöiden varretkin pitää irrottaa? Millä ne molemmilla sivuilla olevat muovikiinnikkeet saa ehyenä irti?
Voisin myös käyttää erilaisia hydraulitunkkeja laakerin vaihtoon paikallaan olevaan tolppaan, mutta en tiiä maksaako vaivaa...
-
Tällainen kai olisi oikea ratkaisu: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Tyokalusarja-kompaktilaakereita-varten-2000036602/ Olikohan nimimerkki Duke, joka kehui, että tuolla saa suht inhimillisesti paikallaan olevaan olka-akseliin laakerin vaihdettua.
Minkä suhteen olisit olka-akselin paikkaa merkkaamassa? Iskarin alapäässä ei ole säätöä, eikä alapallon kiinnityksessäkään. Alapallon irroitus ilman erikoistyökalua voi tosin jäädä haaveeksi.
-
Jaha jaha vai semmosta. Tilasin saman erikoistyökalusarjan aamupäivällä Saksasta; 71,58€ kotiovelle kannettuna. Onko kenelläkään tietoa tuon tuulilasin alusmuovin irrotuksesta? Niissä muoviniiteissä on sellaset haitat toisella sivulla mitkä estää niittiä pyörimästä. Nostin niitin haitan yli ja käänsin 90 astetta, mutta ei vapautunut ainakaan noin.
-
Eikös ne lähde kun nostaa sen keskiosan ylös? Niin mää muistaakseni sain ne irti..
-
Ei tolppaa tarvitse irrotaa kun vaihtaa tolla työkalulla laakerin. Paikallaan tolppa on helpompi laittaa kun ei mulju joka suuntaan.
-
Jaha jaha vai semmosta. Tilasin saman erikoistyökalusarjan aamupäivällä Saksasta; 71,58€ kotiovelle kannettuna. Onko kenelläkään tietoa tuon tuulilasin alusmuovin irrotuksesta? Niissä muoviniiteissä on sellaset haitat toisella sivulla mitkä estää niittiä pyörimästä. Nostin niitin haitan yli ja käänsin 90 astetta, mutta ei vapautunut ainakaan noin.
Laittaisitko linkkiä mistä ostit, itsellänikin olisi tarvetta kyseiselle työkalulle.
-
Tässä linkki tuohon erikoistyökaluun: http://www.ebay.de/itm/301977639933
-
Tuulilasin nastat ovat alunperin sellaiset että sitä keskiosaa nostetaan jonkin verran ylös niin sitten koko nasta lähtee irti reiästä.
Ja olka-akselin voi huoletta irrottaa tolpasta, ei ole minkäänlaista säätöä siinä.
-
Hienot työkalut saapu Saksasta ja tänään pääsin käpistelemään. Ei siinä auta mikään, alapalloa en-muoviämpäri-saa-olka-akselista-irti-muoviämpäri-millään. Auto nöyrästi takas nippuun ja kotiin uutta sotasuunnitelmaa tekemään. Ikinä ei oo jääny alapallo lähtemättä, nyt on!
-
Kovaa on alapallot kiinni. Itsekkin jouduin ihan aikuisten oikeasti moskalla lyömään.
-
Jos on sitä mallia missä pultti läpi, eikä mutterilla päältä niin ovat kyllä lujassa. Aina kuitenkin lopulta lähtenyt, jollain täytyy päästä levittämään olka-akselia alapallon ympäriltä ja samalla painaa tukivartta alas päin.
-
Tässä linkki tuohon erikoistyökaluun: http://www.ebay.de/itm/301977639933
Työkalu tilattu ja testattu. Linkkaamaltasi myyjältä tosin tuote oli loppu mutta muualta Ebaysta löytyi vastaavia, tosin hieman kalliimpaan hintaan.
Laakerinvaihtokohteena oli saman alustarakenteen jakava valepukuinen Volvo (Ford S-Max). Laakeri on muutoin samanlainen mutta Fordin mallissa on pinnapultit ja Volvon mallissa kierrereiät pyöränpulteille. Täytyy sanoa että ilman tätä kalua laakerinvaihto olisi ollut tekemätön paikka. Laakerin irroitus olisi kyllä onnistunut koko napa-asetelma irroittamalla prässissä mutta laakerin kiinnipainaminen tässä kompaktilaakerimallissa ulkokehältä onnistuu vain tällä systeemillä. Laakeri oli kyllä tiukassa, alkuksi tuntui että ei lähde millään. Mutta sitten rasvasin työkalun tangon kierrepään jolloin kierteen kitka pieneni ja lopulta laakeri lähti irtoamaan . Asennusvaihetta helpotin pitämällä uuttaa laakeria hetken pakastimessa ja hieman lämmittämällä napa-asetelmaa.
Alapallonivelen avaus oli myös oma savottansa, Fordin kartioliitoskin on niin tiukassa kiinni kuin olla voi. Mutta Motonetin jämerällä avaustyökalulla se lopulta lähti.
-
Eilen saavuin takaisin Suomeen ja tänään oli aika ottaa kolmas erä Volvon kanssa, jospa tänään onnistuisi. Alapallo irtosi lopulta kun sain kaverin lyömään toisella lekalla. Laakeri oli ihan tautisen lujassa ja antautui vasta kun pienellä kaasutoholla lämmitin olka-akselia laakeripesän kohdalta. Kun laakerin sai kerran liikkelle niin loppu oli helppoa. Uusi meni sisään vaikka en sen kummemmin valmistellut sitä, pikainen kylmäspray käsittely laakeriin, synteettistä vaseliinia laakeriin ja laakeripesään ja äkkiä vääntämään, olihan se lopussa tietty aika tiukka menemään.
Kotiin ajaessa vaan nautiskelin hiljaisuudesta kabiinissa, ei jollota eikä jurise enää 8)
Otin vähä kuviakin taas tapahtumista jos vaikka joku seuraava himorassaaja saisi näistä jotain irti.
Tässä kaikki kaikki nivelet ja vetari jo irrotettu: http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_140745_zpsehoskts2.jpg
Hienot erikoistyökalut:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_140957_zpsxsyfioia.jpg
Erikoistyökalu paikallaan ja valmiina vetämään vanha laakeri ulos pesästä:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_183525_zpsx6i3emvo.jpg
Erikoistyökalu paikallaan ja valmiina vetämään vanha laakeri ulos pesästä:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_183533_zpsf5elykwy.jpg
Vanha laakeri on irti:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_184320_zpspautenfc.jpg
Työkaluun vaihdettu asentamiseen tarkoitetut kilkkeet paikalleen ja uusi laakeri menossa paikalleen:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_191515_zpsi66cx4e0.jpg
Auto on taas kunnossa:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_204019_zpsqmyx3qym.jpg
Jos joku miettii että pitääkö ABS anturi irrottaa ennen laakerin irrotusta niin ei tarvi irrottaa. Itse tuota pohdin tovin aikaa. Alapallon korvakko on aika paksu olka-akselissa, joten alatukivartta joutuu vääntämään alaspäin melkoisesti. Ite nostin keulaa aika reilusti ylös ja työnsin rautakangen etutukivarren etummaisen puslan etupuolelle ja pistin pikkuvasaran kengen ja tukivarren väliin. Näin sai kertarykäsyllä väännettyä tarpeeksi.
-
Täällä olis sama homma edessä v70 -08. Ei kellään olisi lainata (pientä korvausta vastaan) Lahden seudulla tuota työkalua?
-
Tuossa oma toteutus työkalusta ja laakerin vaihdosta. Loppujen lopuksi vanha laakeri lähti yllättävän helposti pois.
Suurinta tuskaa työssä aiheutti perskeleen tiukassa ollut alapallonivel.
Vanhan irroitus
(https://thumb.ibb.co/gvaxq5/2017_06_14_17_41_12.jpg) (https://ibb.co/gvaxq5)
Vanha purettuna pois
(https://thumb.ibb.co/k8Noxk/2017_06_14_17_43_05.jpg) (https://ibb.co/k8Noxk)
Uus menossa liukkaasti paikoilleen
(https://thumb.ibb.co/jdAmiQ/2017_06_14_21_06_07.jpg) (https://ibb.co/jdAmiQ)
image uploader (https://fi.imgbb.com/)
-
Loistavaa että joku on tehnyt itse tuon vehkeen.
Oisko sulla antaa mittoja noista limpuista niin vois tehdä itsellekkin valmiiks?
-
No.. melko ammattimaiselta toiminnalta vaikuttaa, sillä ihan joka pojan autotallista ei tuollaista reikätunkkia löydy. Kuvista päätellen nimimerkillä "albbis" ei ole kuitenkaan autotallia - tai ainakaan siinä kunnossa, että mahtuis autoa sisällä rassaamaan ;)
-
Onnistuuko laakerin vaihto prässissä kuten Autodoc videossa, jossa vaihdetaan Mondeo 3 laakeri?
laakerin vaihto (https://www.youtube.com/watch?v=gGYs4V8vAqw)
-
Videon autolla ja Volvo S80:llä ei taida olla kyllä mitään yhteistä...
-
Käsittääkseni Volvossa on Mondeon alusta.
-
Onnistuuko laakerin vaihto prässissä kuten Autodoc videossa, jossa vaihdetaan Mondeo 3 laakeri?
laakerin vaihto (https://www.youtube.com/watch?v=gGYs4V8vAqw)
Volvon laakerissa on napa mukana. Tuossa käytetään vanha napa kuten etuvetoisissa perinteisesti. Taitaa olla sama alusta vasta -08 alkaen eli Mondeo MK4:ssä?
-
Volvon laakerissa on napa mukana. Tuossa käytetään vanha napa kuten etuvetoisissa perinteisesti. Taitaa olla sama alusta vasta -08 alkaen eli Mondeo MK4:ssä?
Tiesin että videon alusta ei ole sama. Mutta kiinnitykset, kuten iskari on saman lailla kiinni kuin uudemmissa.
Hankalinta näyttäisi olevan alapallon irrotus, sen kun on irti niin napa-asetelman saa otettua helposti irti iskarista.
Laakerinvaihtokohteena oli saman alustarakenteen jakava valepukuinen Volvo (Ford S-Max). Laakeri on muutoin samanlainen mutta Fordin mallissa on pinnapultit ja Volvon mallissa kierrereiät pyöränpulteille.
Täytyy sanoa että ilman tätä kalua laakerinvaihto olisi ollut tekemätön paikka. Laakerin irroitus olisi kyllä onnistunut koko napa-asetelma irroittamalla prässissä mutta laakerin kiinnipainaminen tässä kompaktilaakerimallissa ulkokehältä onnistuu vain tällä systeemillä.
Nyt kun lueskelin tarkemmin aikaisempia kirjoituksia, se mitä pohdin olikin viitattu.
Volvosaurus mainitsi myös osien jäähdyttämisestä ja lämmittämisestä joka helpotetaan osien asennusta. Tuntuisi että niillä keinoin laakerin saisi prässissä paikoilleen?
Ei sillä että omassa olisi ajankohtaista, mutta kiinnostaa tietää kun asia tulee ajankohtaiseksi.
-
onhan jotkut painelleet nuo navat/laakerit suoraan rässissä siitä navan laipasta,,saattaa olla tuurista kiinni kauanko tuo laakeri toimii, itse en ottaisi tuota riskiä,
-
Kyllä sen voi prässillä vaihtaa, mutta vaatii kuitenkin sellaisen limpun sinne laakerin ja napalautasen väliin jolla saa puristettua ulkokoolista sen paikoilleen. Missään nimessä ei kannata näitä napalautasesta puristaa.
-
Kyllä sen voi prässillä vaihtaa, mutta vaatii kuitenkin sellaisen limpun sinne laakerin ja napalautasen väliin jolla saa puristettua ulkokoolista sen paikoilleen. Missään nimessä ei kannata näitä napalautasesta puristaa.
Ok, kiitos. Todennäköisesti olisin tehnyt tuon virheen painamalla napalautasesta paikoilleen.
Motonetin osaluettelossa painotetaan erikoistyökalun käyttöä jolla vältetään laakerin vahingoittuminen.
-
Ei tarvinnu rässejä eikä muutakaan kun lämmittää ja jäädyttää niin käsillä lupsahti paikoilleen.
-
Ei tarvinnu rässejä eikä muutakaan kun lämmittää ja jäädyttää niin käsillä lupsahti paikoilleen.
Tuota lämpökäsittelyä kanssa mietin yhtenä keinona, ja kun toimii noin helposti on hyvä keino.
Eli laakeri pakkaseen ja napa-asetelmalle kosanilla lämpöä.
Tai ottaa napa-asetelman irti ja lämmittää uunissa tai grillissä jne :).
-
No.. melko ammattimaiselta toiminnalta vaikuttaa, sillä ihan joka pojan autotallista ei tuollaista reikätunkkia löydy. Kuvista päätellen nimimerkillä "albbis" ei ole kuitenkaan autotallia - tai ainakaan siinä kunnossa, että mahtuis autoa sisällä rassaamaan ;)
Reikätunkki napattu töistä lainaan (ihan ehdoton tuossa hommassa). Eihän sitä nyt näin kesällä viitsi autoa sisällä rassata ;)
-
Loistavaa että joku on tehnyt itse tuon vehkeen.
Oisko sulla antaa mittoja noista limpuista niin vois tehdä itsellekkin valmiiks?
Löytyy kuvat limpuista. Heitän vaikka yv:llä sulle viestiä