Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: jleino - 05.08.2016, 19:50:54
-
Terve,
Minulla on hieman ruosteiset peltivanteet jotka ajattelin maalata ja hioa ja tehdä niistä yksinkertaiset mustat vanteet talveksi. Onko hiekkapuhallus ja maalaamossa käynti ainoa ratkaisu? Vai onko mahdollista esim. hioa jollakin laikalla ne itse ja maalata sprayllä? Onko tuo kestävä ratkaisu?
Kommentoikaa viisaammat, kiitos.
-
Ite oikonut senverta etten ottanu kumeja pois päältä. Vaan viikoksi rost offia vanteisiin. Ja perään höyrypesurilla 100-120 bar painetta. Lähti yllättävän hyvin vanhat aivan kamalat ruosteiset kohdatkin kohtuu hyvin. On tänäpäivänäkin ruostevapaat kun sinkki pohjamaalia pensselillä ja mattamustaa motox pullo per puoli eli 8 pulloa meni. Niin ja painotin jälkeenpäin 25gramman sisään kaikki.
-
Ite oikonut senverta etten ottanu kumeja pois päältä. Vaan viikoksi rost offia vanteisiin. Ja perään höyrypesurilla 100-120 bar painetta. Lähti yllättävän hyvin vanhat aivan kamalat ruosteiset kohdatkin kohtuu hyvin. On tänäpäivänäkin ruostevapaat kun sinkki pohjamaalia pensselillä ja mattamustaa motox pullo per puoli eli 8 pulloa meni. Niin ja painotin jälkeenpäin 25gramman sisään kaikki.
Onnistuiskohan tuo ilman pesuria, koska sitä ei ole. Pelkkä kasteluletku. Mitä rostoffia laitoit? Entä se pohjamaali? Kerta niin hyvin on suolan ja muut talven rasitukset sinulla kestänyt niin samaa kai se kannattaa itsekin laittaa.
Saisikohan tuon pohjatyön tehtyä myös jollakin laikan hiomaterällä? Niin että olis tarpeeksi puhdas eikä jää sinne ruostetta maalin alle.
-
Siinä painepesurissa se jutun juju. Rostoff irroitusöljy menee ruostekohtiin ja pestessä paineella lähtee enemmän huonoa pois.
Mekaanisesti jos puhdistaa laikalla esim musta rasistinen massalaikka saa kyllä ruosteet pois mutta aikaa menee huomattavasti enemmän.
-
Mites ois rälläkkään teräsharjalaikka ja sen päälle happoa, Annitrolia pensselillä tai kunnon kylpy sitruunahappoa?
Rasvat ois pestävä hyvin pois ennen hapotusta.
Kyllähän hiekkapuhallus ois nopein ja paras kuitenkin.
-
Mites ois rälläkkään teräsharjalaikka ja sen päälle happoa, Annitrolia pensselillä tai kunnon kylpy sitruunahappoa?
Rasvat ois pestävä hyvin pois ennen hapotusta.
Kyllähän hiekkapuhallus ois nopein ja paras kuitenkin.
Hiekkaa ei voita mikään. Paisi ehkä venttiilipesukone jossa lasia. Mut periaate sama.
Kaikilla ei kuitenkaan ole rengaskonetta tai intoa lähteä pikkufiksausta viemään pois omasta pihasta jotta saa kumit pois päältä ja vanteet puhallukseen ja maaliin..
-
Otatin kumit pois, käytin vanteet hiekkapuhalluksessa, hiekkapuhallus ja maalaus maksoi 40e
Kärrin vanteet puhdistin irtoruosteesta, vedin happovärin ja harmaan vasaralakan,
Ei ole ruostunut eikä siistit, ajavat asiansa.
-
Hiekkaa ei voita mikään. Paisi ehkä venttiilipesukone jossa lasia. Mut periaate sama.
Kaikilla ei kuitenkaan ole rengaskonetta tai intoa lähteä pikkufiksausta viemään pois omasta pihasta jotta saa kumit pois päältä ja vanteet puhallukseen ja maaliin..
Näinpä, siinä mielessä tuo pensselillä happoo vois toimiakkin.
Mä en kans jaksa paljoo pelteihin panostaa, jos on rupiset niin pikafiksi mastonilla korkeintaan ;D
-
Pikkurälläkän teräsharjalaikalla hioo irtonaiset maalit ja ruosteet pois, pohjamaaliksi ruosteenesto-/sinkkimaalia ja päälle kilikalia. Jos viitsii hioa kaikki maalit pois niin jäljestä tulee tasaisempi. Ihan omasta viitseliäisyydestä kiinni miten siistit haluaa. Kehän ja keskiön saumaa ei tahdo hiomalla saada puhtaaksi, joten sieltä nousee ruoste uudelleen.