Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kolehmainen2 - 09.08.2016, 21:19:04
-
Löytyisikö apuja,, S70 2.4 bensa vm 2000. Tyhjää akun, auton kun sammuttaa niin ilmansuodattimen letkun puolivälissä oleva "mötikkä" jää surramaan noin kolmeksi minuutiksi tai kunnes sinisen releen irroittaa (volvo V23134-J52-X367 / 9494448) niin surraus lakkaa, surrauksen aikana akun jännite saattaa laskea 5 volttiin,, kokeiltu toista akkuakin yms. Käydessä jännite on 13,6-8 Volttia. Mikähän tuo rele yleensä on ja onko muita ideoita vian korjuuseen?
-
No katsoppa siitä relekotelon kannen kaaviosta että mikä rele se on. En muista noita ulkoa mutta kyllä releillekin tulee käyttötunnit joskus täyteen..
-
Löytyisikö apuja,, S70 2.4 bensa vm 2000. Tyhjää akun, auton kun sammuttaa niin ilmansuodattimen letkun puolivälissä oleva "mötikkä" jää surramaan noin kolmeksi minuutiksi tai kunnes sinisen releen irroittaa (volvo V23134-J52-X367 / 9494448) niin surraus lakkaa, surrauksen aikana akun jännite saattaa laskea 5 volttiin,, kokeiltu toista akkuakin yms. Käydessä jännite on 13,6-8 Volttia. Mikähän tuo rele yleensä on ja onko muita ideoita vian korjuuseen?
Pikagoogletus:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/relais/relay-secondary-air-pump-air-conditioner-fuel-injection/1020470/?bi=d1ee37db6fed732de769b09b2fa9437a
Relay:
Secondary air pump
Fuel injection
Air conditioner
-
Ooo, fuel injection... eli hoitelee tuossa sähköläppäversiossa aika paljon toimintoja.
Vaihda se, lienee helpoin korjausyritys.
-
Näistä olisi kiva kuulla, jos ongelma on ratkennut. Omasta hihasta ravistettuna tuo kolme minuuttia on ihan toiminnallisuus ja/tai kolme minuuttia tuskin tyhjentää akkua. Kuinka pian akku tyhjenee, huonon akun tyhjentänee esim. ovien varoitusvalot, jopa meikkipeilin valo tyhjensi joskus minulta (seisoi reilun viikon ja akku oli valmiiksi vaihtokunnossa).
-Tomppa
-
Valopuolelle kallistuisin minäkin.
Yhdessä omassa tyhjensi akun kun ovet eivät menneet takalukkoon ja kuskin ovivalo+ jalkatilavalo jäivät palamaan.
Tarkista etteivät pala.
Virtamittaus: Akunkenkä irti ja mittari ampeeripuolella väliin. Normaalikulutus ehkä n. 0.02Amp.
Jos vie vaikka 0.2Amp, siellä joku vie noin 5W kulutusta. (Ovivalo?)
Yksi 5W poltin riittää viemään virrat akusta viikossa tai vajaassa, riippuu akun tehosta ja varausasteesta.
-
Itse painiskelin hetki sitten äitin -99 S70:n sähköjen kanssa, ja lopulta se oli laturi joka hukkasi virtaa. Ilmeisesti diodisilta mennyt. Välillä hukkasi virtaa ja välillä toimi pitkän aikaa ongelmitta.
-
Voisin tietysti ajatuksella lukea näitä;
...surrauksen aikana akun jännite saattaa laskea 5 volttiin...
Eli ei ole kyllä ovivalo-ongelma tämä. Toisaalta en nyt osaa oikein uskoa noin suureen pudotukseen jännitteessäkään, jos akku on siinä kunnossa että auton sillä starttaisi.