Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hukka - 03.08.2011, 12:23:32
-
Eli kaverilla tuollainen 740 farkku automaatti. Koneena on B230K Isolla "pierupurkki" kaasarilla.
Yhtäkkiä kaasari rupesi temppuilemaan, vika löytyi kohosta. Toinen koho ei liiku juuri minnekkään, joten auto ei käy >:(
Olemme yrittäneet metsästää toista vastaavaa kaasaria, mutta sellaista ei löydy mistää. Ei edes varaosia, että nykyisen voisi korjata!
Pienempiä "pierupurkkeja" on kyllä myynnissä, mutta sitä ei taida saada mitenkään asennettua kyseiseen autoon?
-
Jos halvalla haluaa päästä niin mites jos korvaa strömbergillä sen? En muista tarviiko imusarjakin vaihtaa, on niin vähän joutunut noita kaasareita ruuvaamaan.(onneksi)
Strömppäähän käytettiin vanhemmissa.
Tai sit vaan rahamiehenä joku weber tai dellorto sinne...
Meillä oli tuollainen -85 malli ja se oli 230A, Pierburgilla.
Ps. Miksei se koho liiku? Puhki?
-
Koho ei jostain syystä liiku tarppeksi. Neula sen alla tuntui ainakin äkkiseltään toimivan normaalisti.
-
Olisko koho puhki ja bensaa sisällä? Koho tyhjäksi ja paikkaus...???
-
Kaasutinkin on valitettavasti kuluva osa autossa. Tällä hetkellä Weber taitaa olla ainoa joka vielä tekee uusia kaasuttimia ja niihin saa yleensä osiakin. Delorto lopetti valmistuksen useita vuosia sitten. Jäämäeriä liikkuu vielä alan liikkeissä. Weber DGV saattaisi sopia "pienellä viilauksella" tähän autoon. Valitettavasti nämä korvauskaasuttimet eivä ole ns "bolt on" tavaraa ja suuttimia ja muita virityksiä joutuu hankkimaan tapauskohtaisesti. Aikaa menee ja rahaakin ehkä 300 - 400 euroa tai enemmänkin.
Myyntiä harrastavat mm www.freetechnics.fi ja moposportilla ja kaasutinekspertilläkin näyttää tuon alan kauppaa olevan olevan. Itse olen asennellut vanhaan pätkäpajeroon kahtakin erilaista Weberiä, nyt menossa DGEV ja takajousien vaihto "työn alla".
-
Lähistöltä löytyi yksi volvo 740 2.0 kaasarikoneella. Ilmeisesti on pienemmällä kaasarilla? Käykö, jos tuosta ottaa imusarjoineen päivineen?
-
Kai se sillä menee mutta voi jäädä suutin pieneksi... :P
-
Voisko siihen vaihtaa nykyisestä kaasarista neulan?
-
Voisko siihen vaihtaa nykyisestä kaasarista neulan?
Todennäköisesti ei. Kaksilitraisisa on muistakseni Solex, eikä se ole osiltaan yhteensopiva Pierburgin (Zenith) kanssa. Kaasuttimet ovat noin yleisestikin toistensa osiin "ei yhteensopivia". Pierburg on saksalainen "yhteenliitymä", joka valmisti niitä "loppupään" kaasuttimia (mm Zenith). Eipä tuo kaksilitaisen kaasutin oikein toimi muutenkaan 2,3 litraisessa ja suuttimiakaan ei saa enää - tarvittaisiin vielä useampaa lajiakin. Pääsuutin kun ei riitä vaikka sen vaihtaisikin suuremmaksi. Herkkiä laitoksia ::).
Itse myin kaksi Itävallasta hankittua Pierburg/Zenith -kaasutinta jollekin landialaiselle muutama vuosi sitten. Kaksi merkkiä - sama kaasutin :).
-
Nyt löytyi paikallisesta varaosapurkaamosta oikea kaasari 8) Heillä oli hyllyssä useampikin kappaleita.
Nyt kaverin 740 toimii muuten hyvin, mutta liikkeelle lähtö on hieman kankeaa. Alku kierroksilla meinaa hyytyä, mut heti kun saa vähän liikkeelle niin hyvin kulkee. Ottaa paikoillaan hyvin kiekkaa ja kulkee hyvin muutenkin.