Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: juerkkil - 11.08.2016, 01:04:28
-
Terve,
Taustaa:
Noin viikko sitten kylmänä käynnistäessä ilmoitti että tarkista jäähdytysnesteen taso. Se oli hieman alle alarajan, lisäsin ehkä desin verran. Neste oli normaalin väristä (siis tämän auton mittapuulla, ei se täysin kirkasta ole ollut varmaan koskaan). On joskus aiemminkin pari kertaa pyytänyt lisää nestettä joten en tästä sinänsä huolestunut vaan jatkoin ajoa normaalisti. Kävin reissussa ja viikon aikana kilometrejä tuli varmaan liki 2000.
Ongelma:
Tänään oli öljynvaihto vuorossa ja avasin konepellin ja kas - paisuntasäliöstä puuttuu korkki(???), ja neste on tummanruskeaa! No laskin jäähdytinnesteet pihalle ja näytti kyllä aika sotkuiselta ja öljyä oli seassa. Vaikea arvioida oliko paljon vai vähän, mutta kyllä sitä oli.
Periaatteessa on mahdollista että olen unohtanut laittaa korkin kiinni, kun lisäsin nestettä viikko sitten. Tai sitten öljyä on puskenut jäähdytinjärjestelmään jostakin, ja paine noussut ja runtannut korkin irti. Paisuntasäiliön tulpan kierteet kuitenkin ovat täysin ehjät eikä päällepäin edes mitään rispaantuneisuutta, että korkki olisi voimalla repeytynyt siitä kuikkaan. Korkkia ei ole sittemmin näykynyt sen enempää konehuoneen puolella kuin kotipihassakaan.
Mottoriöljyt otin pihalle ja siinä ei silmämääräisesti näkynyt jäähdytinnesteenjäämiä.
Olen siis ajanut autolla luultavasti satoja, ellen toista tuhatta kilometriä ilman paisuntasäiliön korkkia -> ei painetta jäähdytysjärjestelmässä. Olisiko öljynjäämiä voinut valua konepellistä suoraan paisuntasäiliöön?
Onko arvon foorumilaisilla ehdotuksia tai neuvoja miten kannattaisi toimia? Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu, uudet nesteet sisään, ajoa ja tilanteen seurantaa? Vai vienkö suoraan korjaamolle kannentiivisteitä tutkimaan?
Ajossa toiminut täysin normaalisti. Kun kiihdyttää täydellä kaasulla niin puskee korkeilla kierroksilla jonkin verran mustaa savua - mutta tätä on tehnyt jo pidemmän aikaa.
Kyseessä vm. 2002 V70 D5 automaattilaatikolla, ajettu n. 380tkm.
-
Olikos näissä siten että öljynjäähdyttimen vuoto työntää öljyä jäähdytysnesteen sekaan?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76591.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76591.0) tossa ollut vähän keskustelua asian vierestä
-
Olikos näissä siten että öljynjäähdyttimen vuoto työntää öljyä jäähdytysnesteen sekaan?
Kyllä. Yhdistää jäähdytinnesteletkut lauhduttimelta toisiinsa ja laittaa auton käymään. Jos jäähdytysnestepuolelle tihkuu öljyä, lauhdutin sökö.
Edit: Jäähdytin, ei lauhdutin.
-
Minulla on sitten myynnissä siniseltä ostettu uusi, käyttämätön öljynjäähdytin alkuperäisessä pakkauksessaan. Ostin sen hätäpäissäni ja myyn sopuhintaan tarpeettomana.
Minun tapauksessa ei koskaan selvennyt että mistä ja mitä sinne nesteen sekaan oli joutunut. Öljymäistä se oli. Kannentiivisteessä ei ole vikaa koska olen ajanut episodin jälkeen varmaan yli 10tkm murheitta eikä ole nesteiden&termostaatin vaihdon jälkeen enää ilmestynyt öljyntapaista nesteen joukkoon.
-
Kun on automaatti, ni kannattaa kattoa nyt myös laatikkoöljyt.
-
Kiitos vastauksista. Olen mulugren yhteydessä mikäli jäähdytintä tarvitsen.
Mitäs kautta tässä toi laatikkoöljy voi päästä nesteen sekaan? Onko sekin öljynjäähdyttimen kautta?
-
Ei mitenkään kun e iole yhteydessä.
-
Ei mitenkään kun e iole yhteydessä.
Laatikkoöljy kiertää jäähdyttimessä joka on syylärin päädyssä. Eli jos kenno puhkeaa sisäisesti niin liemet pääsevät sekaisin. Tätähän epäilin omassakin mutta osottautui lopulta luuloksi.
-
Kas, kiitoksia oikaisusta. Enpä tuota tiennyt.
-
Kiitos vastauksista. Olen mulugren yhteydessä mikäli jäähdytintä tarvitsen.
Jep, löytyy tuolta myyntiosastolta. Tiivisteet tulee mukaan. Laita privaa jos tarviit jäähdyttimen.
Itse saman ihmettelyn läpikäyneenä suosittelen että vaihdat nesteet (mielellään huuhtelet ennen uusia nesteitä) ja seurailet hetken tilannetta. Voit käyttää vaikka ylävesiletkua irti ja etsiä merkkejä öljystä. Itsellä oli tosiaan samantapainen souvvi mutta öljyä ei lopulta löytynyt muualta kuin paisarista :idiot2: Siinähän on ihan vieressä kyllä tehostimen säiliö.. On mahdollista että jollain asentaja-arskalla lirahtanut väärään säiliöön. Minä kun olen täydellinen niin minulla moinen ei taatusti ole voinut tapahtua O:-)
-
Itsellä oli tosiaan samantapainen souvvi mutta öljyä ei lopulta löytynyt muualta kuin paisarista :idiot2: Siinähän on ihan vieressä kyllä tehostimen säiliö..
Ah, niinpä onkin hyvä että huomautit. Se on myös öljyinen pinnasta, olisiko falskannut jostakin. Olen pari kertaa puutarhaletkulla huuhdellut läpi ja vaihtanut uudet nesetet. Tämän jälkeen ajanut jonkin matkaa, ja paisariin kun kurkkaa niin neste on ruskeaa, mutta ulos laskiessa ihan kirkasta (pl. pinnalle jäävä kerros ruskeaa).
Tuo koko paisari on kyllä tosi paskainen tyhjänäkin noin silmämääräisesti, ajattelin vielä Motonetin pesunesteet kierrättää tuossa ja sitten uusi huuhtelu/täyttö ja tilanteen seurantaa.
-
Mullakin on tyhjänä likainen säiliö, pitäisi kai ottaa se irti ja liottaa viikko tiskikoneaineessa. Jäähdytysnesteitä vaihtamalla se ei puhdistu.
-
Ruokasoodalla puhistuu, on vaa aika työlästä, kun tuppaa vaahtoamaan.
-
Ota juerkkil irti se paisari ja pese kunnolla niin pääset seuraamaan tarkemmin että kertyykö nesteen sekaan jotain. helppo homma. onhan korkki kunnossa? uusi ei tainnut montaa euroa maksaa
-
Päivitellään sen verran että laatikkoöljyn seastahan löytyi jäähdytinnestettä muistuttavaa möhnää joten siitä tuli nyt erittäin todennäköinen syyllinen. No nyt on syylari ja vaihteistoöljyt vaihdettu.
Tämä tehtiin liikkeessä. Hain auton tänään, ja muuten käy ja kukkuu normaalisti, mutta käyntiääni on muuttunut hieman matalammaksi / möreäksi. Ei juurikaan voimakkaammaksi, eikä sinänsä kovin vaaralliselta kuulosta. Minun logiikalla syylarin, jäähdytyinnesteiden ja vaihteistoöljyn vaihdon ei pitäisi vaikuttaa käyntiääneen, mutta voiko näin olla?
edit. Tarkemmin tutkittuani, käyntiääni ei ole muuttunut vaan taustalle on tullut tasainen matala jyskytys, joka ei kuitenkaan kuulu kokoajan. Nähtävästi lakkaa kun jonkin aikaa käyttää tyhjäkäynnillä parkissa. Vesipumppu päälle/pois?
-
Kumean papatus joka saattaa katketa kuin veitsellä leikaten kunnes kohta taas alkaa uudelleen? Egr... Lukaisepa papatusketju