Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Asdow - 11.08.2016, 18:40:40

Otsikko: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Asdow - 11.08.2016, 18:40:40
Rupesin tarkastamaan tänään töistä lähtiessäni auton moottoriöljyjen määrää ja huomasin, että jäähdyttimen yläosa on paisunut hitonmoiselle kaarelle. Paisuntasäiliössä on ihan järkky paine sisällä, ja jos avaa korkkia niin se pyrkii puskemaan jäähdytinnesteitä ulos ihan urakalla. Ylävesiletkussa ei ollut minkäänlaisia paineita sisällä, kun kokeilin sitä puristaa. Mikäköhän tän on aiheuttanut?
Ajoin aamulla ongelmitta töihin, enkä huomannut mitään kummallista auton lämmöissä tai auton käytöksessä ylipäätään.

Auto oli seissyt koko päivän parkkiksella ennen kuvien ottamista.
(http://i.imgur.com/snrZU5qh.jpg)
(http://i.imgur.com/9wCyQgeh.jpg)
(http://i.imgur.com/mowZqtwh.jpg)
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: s73 - 11.08.2016, 18:55:51
Korkki ehyt?
Sen pitäisi laskea liiat painee.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 11.08.2016, 19:02:51
Onhan tuo ylävesiletku kuin pallo ainakin ylemmästä kuvasta päätellen! :o
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: The moose - 11.08.2016, 19:30:44
Kansipahvi?
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: laatikkovika - 12.08.2016, 10:40:35
Onhan tuo ylävesiletku kuin pallo ainakin ylemmästä kuvasta päätellen! :o
Eihän ole, katselet varmaankin ahtoletkua.
Vaihda ensin sinne ehjä paisarin korkki.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: mestari sarjassaan... - 12.08.2016, 11:46:23
Onko kenties liikaa nestettä ja toimimaton paisuntasäiliön korkki? Näyttäs melko likaselta tuo paisuntasäiliön sisältö kuvan perusteella, kannattaa tutkia onko liemet sekasin..   ja jos tuntuu että ylävesiletkussa ei mitää painetta ole niin kannattaa ehdottomasti avata letku ja katsoa että nesteet kiertää, sillä jos paisuntasäiliös on paine niin pitäisi olla myös ylävesiletkussa, ellei sitten syyläri ole niin tukossa että neste ei pääse ylävesiletkuun
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Lankku - 12.08.2016, 14:11:39
jos paisuntasäiliös on paine niin pitäisi olla myös ylävesiletkussa, ellei sitten syyläri ole niin tukossa että neste ei pääse ylävesiletkuun
Niin pitää. Jos syyläri on tukossa, eikä ylävesiletkussa ole painetta tarkoittaa sitä, että myös termari on täysin ummessa ohivuotoreikää myöden. Ja se ei mene minkään todennäköisyyden sisään enää.

Kuten sanottua, korkki vaihtoon. Siinä yhteydessä hyvä tarkastaa paisarin letkujen tukkeumat. Täälläkin on parissa yhteydessä mainittu paisarin alaletkun tukkeutumisesta. Pikkuletku irti paisarista ja puhaltaa siihen. Jos paisarissa roplattaa niin asia kunnossa.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Slerbahuuli - 12.08.2016, 16:20:35
Eihän ole, katselet varmaankin ahtoletkua.
Vaihda ensin sinne ehjä paisarin korkki.
Ylimmässä kuvassa syyläristä lähtevä laturin yli menevä letku ei tietääkseni ole ahtoletku. Tai aika mielenkiintoista jos ahtopaine johdetaan termostaattiin...
Syylärin klemmarin juuresta huomaa, että letku on noin 1-2cm isompi halkaisijaltaan kuin syylärin lähtö (klemmarin jälkeen pullistuu). Joko letku on väärä eli liian iso halkaisijaltaan, tai pullistunut. Aikansa nuo vesijärjestelmän letkut pitävät paineen sisällään, kunnes kudokset pettää ja letku pullistuu. Kudosvammainen letku ei välttämättä tunnu epänormaalin kovalta puristellessa, vaikka järjestelmässä olisikin kova ylipaine.

Kuten yllä todettu, tarkasta ensin veden kierto. Jos vesi kiertää vapaasti eikä tukoksia ole, laittaisin käymään korkki auki. Jos alkaa puskemaan vesipatsasta paisarista, on aika vahva epäilys kannentiivisteen suuntaan.

Onko moottorilla kuinka paljon ajettu, onko tiiistettä vielä kertaakaan vaihdettu? Onko moottori vakio, vai piristetty lastuilla tms?
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Acke - 12.08.2016, 18:28:45
Kuten sanottua, korkki vaihtoon. Siinä yhteydessä hyvä tarkastaa paisarin letkujen tukkeumat. Täälläkin on parissa yhteydessä mainittu paisarin alaletkun tukkeutumisesta. Pikkuletku irti paisarista ja puhaltaa siihen. Jos paisarissa roplattaa niin asia kunnossa.
Samalla kun pikkuletku on irti kannattaa tökätä sen lähtöä, se ruostuu helposti umpeen siellä paisarin sisällä. Se ei kyllä aiheuttanut noin vakavia oireita kun oli tukossa, mutta hyvähän se on tarkistaa samalla.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: P11S1 - 12.08.2016, 19:47:21
Mulla aiheutti paisarin korkki ja osittain tukossa ja jumissa oleva termari samaa joskus. Ajo tosin vettä pihalle vesipumpun ja lohkon välistä ennenkun pullautti mitään.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 12.08.2016, 20:24:13
Jumissa oleva termostaatti voi aiheuttaa samoja oireita kuin olisi kansipahvi palanut. Traktorista meni viime talvena termari jumiin ja alkoi puskea vesiä pihalle, termostaatin vaihdon jälkeen ongelma katosi.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: laatikkovika - 12.08.2016, 22:26:26
Ylimmässä kuvassa syyläristä lähtevä laturin yli menevä letku ei tietääkseni ole ahtoletku.
Ei minunkaan tietääkseni. Ei tuo kyllä mikään pallo vielä ole, toki pitää tarkistaa kun kone on kuuma..
Tuo yläletkuhan kyllä vanhuuttaan usein pettää, yleensä kyllä kuumemmasta päästä.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: kenppi - 12.08.2016, 22:31:13
Mulla aiheutti paisarin korkki ja osittain tukossa ja jumissa oleva termari samaa joskus. Ajo tosin vettä pihalle vesipumpun ja lohkon välistä ennenkun pullautti mitään.
Entinen 940 keitti ja työnsi lopulta nesteet paisarin kautta pihalle, syynä juurikin tuo korkki ja huono termostaatti. Uusilla osilla rokkasi taas vehkeet hyvin.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Asdow - 15.08.2016, 19:43:31
Kiitoksia paljon avusta! Vaihdoin paisarin korkin ja termostaatin. Se vanha termostaatti näytti ihan hyvältä ja tuntu liikkuvan normaalisti mut onpahan nyt vaihdettu. Korkki taasen saatto hyvinkin olla syypää, sillä se oli täynnä jäähdytinsementtiä, minkä takia tuo paisarisäiliökin näyttää noin likaselta. Muuten ne jäähdytinnesteet oli ihan hyvän näköset eikä ollu esim öljyä seassa.

Laitoin auton käymään myös korkki auki eikä paisarista tullu mitään kuplia tai vesipatsasta ulos. Käyttelin ton testin jälkeen tyhjäkäynnillä lämpimäks ja ajoin korttelin verran niin tuntu vesi kiertävän syylärin kautta ihan ongelmitta.

Pitääpi vielä tuo jäähy vaihdella uuteen kunhan kerkiää.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: jen - 15.08.2016, 19:55:12
mitkäs näissä oli noi korkin arvot,oliko turbossa ja vaparissa eri ? turbossa vissiin enempi painetta järjestelmässä?
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: Asdow - 15.08.2016, 20:08:19
150 kPa sanoo toi korkki mikä mulla on.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: laatikkovika - 16.08.2016, 10:30:32
Samat ne näissä 900 sarjassa on, vs turbo/vapari.

Joissakin vanhoissa, lähinnä 700 sarjassa oli turboissa tuo 150 ja vapareissa 75 mutta ei kai niitä 75 korkkeja enää edes saa, ainakaan tarvikkeina.
Enkä ymmärrä miksi pitäisi olla eri kiehumispiste vapari vs turbo? Ainakaan normaalikäytössä.
Kiehumispiste muuttuu ehkä asteen tai pari, mitä merkitystä?

Muutaman asteen viileämmän termostaatin ymmärrän kyllä turbomallissa.
Otsikko: Vs: 940 paisunut jäähdyttimen yläosa
Kirjoitti: TVS - 16.08.2016, 22:53:37
Samat ne näissä 900 sarjassa on, vs turbo/vapari.

Joissakin vanhoissa, lähinnä 700 sarjassa oli turboissa tuo 150 ja vapareissa 75 mutta ei kai niitä 75 korkkeja enää edes saa, ainakaan tarvikkeina.
Enkä ymmärrä miksi pitäisi olla eri kiehumispiste vapari vs turbo? Ainakaan normaalikäytössä.
Kiehumispiste muuttuu ehkä asteen tai pari, mitä merkitystä?

Muutaman asteen viileämmän termostaatin ymmärrän kyllä turbomallissa.
Karkeasti ottaen 1bar on 20C (veden) kiehumispisteessä, jotenka on sillä aika raju merkitys. 75kPa korkilla vesi kiehuu jo 115C lämpötilassa, täysin riittävää. Ja vapari vs turbo voi kiehua eri lämpötilassa koska ahtimen vesikierto käy pirskatin kuumana, vaparissa ei niin selkeetä kuumaa pistettä ole jäähdytysjärjestelmässä.