Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hondaholic - 03.08.2011, 18:02:46

Otsikko: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Hondaholic - 03.08.2011, 18:02:46
Moro viisaammat. Autossani syttyi tuo moottorin logolla varustettu merkkivalo. Piuhan nokassa ilmoitteli kaasuläppäkotelon olevan viallinen. Ongelmia ei kuitenkaan ole, eikä auto kulje nykimällä eikä pudota kierroksia. Puhdistin ko. härpäkkeen huolellisesti ja käytin akun kenkiä irti ja valo sammui mutta syttyi uudelleen. Mikä tässä oikein mättää/maksaa? Onko siltikin tonnin remppa odotettavissa. Kiitos kun vaivauduit vastailemaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Justus - 03.08.2011, 20:28:45
Mullakin joskus ilmoitti,, että olis viallinen kaasuläppäkotelo. Mutta oikeesti oli cooleri jäässä.
No sun tapauksessa tuo ei tule kuitenkaan kyseeseen, mutta voi se antaa tuon vikakoodin jostain muustakin syystä.

Paljonkos tuolla on ajettu?
Järjestään näistä nuo magneetti marengit vaan tuntuvan ajan kanssa menevän.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Hondaholic - 04.08.2011, 10:56:12
Reilu 260 tuhatta on Volvo mennyt. Sitä mä just että voiskohan tosiaan johtua jostain muusta tuo?
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Justus - 04.08.2011, 11:15:20
Omaani oli vaihdettu läppäkotelo jo jossain 170tkm tienoilla.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Hondaholic - 04.08.2011, 17:57:22
Mulla näyttää olevan edelleen tuo magneetti marelli paikoillaan...Ilmeisesti eri merkkiseen härpäkkeeseen vaihtuu sitten kun aika on? Tietäs vain mistä alkaa tutkimaan kun vika ei todellakaan ole tuossa osassa.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: (Miksu) - 04.08.2011, 22:27:53
Mulla näyttää olevan edelleen tuo magneetti marelli paikoillaan...Ilmeisesti eri merkkiseen härpäkkeeseen vaihtuu sitten kun aika on? Tietäs vain mistä alkaa tutkimaan kun vika ei todellakaan ole tuossa osassa.

Marelleja ne on uudetkin, autojen tuotannossa vuonna 2003 ai 4 on alettu käyttämään bosch:n koteloa, mutta ne ei ole keskenään yhteensopivia.

Onko mitään täsmällistä vikakoodilistaa, niistä on aina helpompi lähteä arpomaan, kuin epämääräisestä "kaasuläppä viallinen -vikakoodista" (jollaista ei edes ole olemassa  ;)   siis tuollaista vikakoodia)
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: ande2 - 05.08.2011, 08:26:25
Oiskohan kuitenkin lambda rikki? Lienee kaikkein yleisin syy kun toi moottorivikavalo palaa. Kilometritkin sopisi hyvin.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: boogieman - 05.08.2011, 14:36:35
Moro viisaammat. Autossani syttyi tuo moottorin logolla varustettu merkkivalo. Piuhan nokassa ilmoitteli kaasuläppäkotelon olevan viallinen. Ongelmia ei kuitenkaan ole, eikä auto kulje nykimällä eikä pudota kierroksia. Puhdistin ko. härpäkkeen huolellisesti ja käytin akun kenkiä irti ja valo sammui mutta syttyi uudelleen. Mikä tässä oikein mättää/maksaa? Onko siltikin tonnin remppa odotettavissa. Kiitos kun vaivauduit vastailemaan.

ETM:n vaihto ei ole tonnin remppa.
Uusi kaasuläppäkotelo FRF Volvolta Englannista 516 € (sis. ETM:n ja imusarjan välisen tiivisteen)
Ohjelmointi merkkiliikkeessä n. 90 €
Asennus itse 0 eur.
----
yht. n. 606 €.

Vikakoodit ovat useimmiten vain suuntaa-antavia, joten varsinainen syypää voi löytyä muualtakin. Noilla kilometreillä tosin alkuperäinen kotelo lienee jo tiensä päässä, mikäli siinä alkuperäinen edes on enää paikoillaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Hondaholic - 05.08.2011, 20:02:41
Kiitoksia kaikille tuhannesti vastauksista. Näillä päästään ns. nollatilanteesta etiäpäin. Taidan käyttää autoa uudelleen "piuhan päässä" ja alkaa pähkäilemään noita teidän ehdottamia juttuja.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: MaLa - 19.08.2011, 23:46:57
Ehkä ongelma on jo ratkaistu, mut mun arpa kallistuu kans lambdaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Hondaholic - 20.08.2011, 16:12:41
Ei ole ratkennut kun en ole autoa ehtinyt töiden takia huoltoon viemään enkä edes paljon ajelemaan. Tänään kumminki kävin ajelee ja huomasin että moottorijarrutuksessa meinaa pysähtyä kuin seinään, niinkuin painaisi jarrua. Samalla moottori tuntuu "täristävän" Minkähän hintainen lienee mun autoon tuo lambda? Hintahaarukka näkyy olevan 70-250 euron väliin...
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: ande2 - 22.08.2011, 16:18:53
Osa ja asennus sinisellä oli noin 250€ kuukausi sitten. Tosta asennuksen osuus pari kymppiä.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Hondaholic - 22.08.2011, 17:40:11
Kiitoksia.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Nercs - 25.08.2011, 10:09:44
Tuota eikös se vikakoodi ilmoittanut kaasulappä viasta ja nuo oireet tuli sitten eli kierrokset laskee jarruttaessa varmaakin sinne 500 pintaan.Pakokaasutesti kertoo sen auton lambdan kunnon ja maksaa tuossa korjaamolla 15€
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: (Miksu) - 25.08.2011, 18:56:40
Tuota eikös se vikakoodi ilmoittanut kaasulappä viasta ja nuo oireet tuli sitten eli kierrokset laskee jarruttaessa varmaakin sinne 500 pintaan.Pakokaasutesti kertoo sen auton lambdan kunnon ja maksaa tuossa korjaamolla 15€

Miten sen lambdan kunnon siitä näkee?
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: Nercs - 26.08.2011, 14:06:42
Jos auto on muuten kunnossa niin kyllä se1.00 antaa se lamda arvo ainakin meillä päin.Tarvitaan se tietää missä kunnossa ne seokset on vai alkaa katsomaan missä mennään Hcc korkea ei polta seosta hyvin j.n.e.Vuotaa se pakoputki sen kertoo O 2 pitoisuus.Kuten huomasit sillä 15 eurollaa saa vastinetta ei tarvitse niitä lambdoja ihan sokkona vaihtaa.Toiseksi mikä ristikuulustelu tämä on ,kysyy hän.
Otsikko: Vs: V70 2.5 20V vm 00 moottorimerkkivalo ja kaasuläppäkotelo
Kirjoitti: (Miksu) - 26.08.2011, 20:03:28
Jos auto on muuten kunnossa niin kyllä se1.00 antaa se lamda arvo ainakin meillä päin.Tarvitaan se tietää missä kunnossa ne seokset on vai alkaa katsomaan missä mennään Hcc korkea ei polta seosta hyvin j.n.e.Vuotaa se pakoputki sen kertoo O 2 pitoisuus.Kuten huomasit sillä 15 eurollaa saa vastinetta ei tarvitse niitä lambdoja ihan sokkona vaihtaa.Toiseksi mikä ristikuulustelu tämä on ,kysyy hän.

Ei tää mikään ristikuulustelu ole :)
Sitä vaan meinasin, että eihän sillä päästömittauksella saa tehtyä sille lambda-anturille diagnoosia, jos pakokaasumittari näyttää sen lambda-arvon olevan väärä, niin itse en ainakaan ensimmäisenä syytä anturia siitä, mutta kyllä tietyissä vioissa päästömittaus on hyvä keino, jos on vielä mittaajana henkilö, joka osaa tehdä oikeat päätelmät niistä arvoista