Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: T4R - 03.08.2011, 18:21:48

Otsikko: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: T4R - 03.08.2011, 18:21:48
Tervehdys! Eli otsikon kaltaiseen vehkeeseen kaipaillaan lisä vetoja. Mitä noihin on tullu lastutettuna tehoa? Ku lupaavat jopa yli kolmee sataa.. Tarjollahan on karalaa, harista, bsr, autotech, ricaa ja mitä kaikkee näitä on. Taitaa tuossa vaa tuo automaatin nelivaihteisuus syödä aika reippaasti menohaluja.. Jos nyt sais ees pysyy nuo 2.0 tfsi rs octaaviat takana!  :'(
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Tonskulii - 03.08.2011, 18:31:19
No jokainen varmaan suosittelee sitä missä ite on käyny säädättämässä..

Ne väännöt saa kyllä rajattua aika hyvin, vääntöhän se noissa sitten on joka aikaansaa sen tomaattilaatikon porsimisen..

Tokihan sitten jos vielä haluaa kaikki puristaa irti, niin putkisto, suuttimet, cooleri..

Enemmän osaavat neuvokoot. :)
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Temes - 03.08.2011, 20:49:58
taitaa 300hv jäädä(jää) pelkällä lastulla kaukaiseksi haaveeksi, itsellä kokemusta lähinnä 850 t-5, mutta samat asiat toimii kyllä v70, (sama kone)
 Jos voimaa haluaa sen 300hv niin ainakin 3"putkisto,turbo esim mitsu 19t,suuttimet n.440cc/min, uusi cooleri keulalle,
asiantunteva kaveri säätämään auto penkissä, jottei vääntö nouse laatikolle liialliseksi. Taisi olla täällä puhetta  rajoista n280hv ja
400nm mitä loota kestää.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: T4R - 04.08.2011, 10:31:57
No jospa nyt tulis ees lähelle tota 280/400 lastulla ni auttas jo varmasti sekin asiaa.. Paranis vähä nuo menohalut. Tietty joku lastutetulla kyseisellä menopelillä ajeleva osaa varmasti kertoa et minkäverra ne menohalut todellisuudessa paranee noilla tehoilla verrattuna vakioon..? Tuskin tuo lastutettunakaa mikään ohjus on ku on nii per****** pitkät nuo pykälät tuossa nelilovisessa tomaatissa  :'(
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Hurm0s - 04.08.2011, 11:57:21
Joo, pelkällä lastulla ei kolmeasataa saa, orkkisputki on tukkoinen eli ehkä suurin pullonkaula.
Suuttimet on tarpeeksi suuret noille tehoille ja vakiocoolerikin kyllä toimii, tietysti parempi on aina parempi.
Ahtimeen kannattaa aivan aluksi laittaa uusi hukkiksen kello, sillä vanhalla väsyneellä ei tehoja irtoa...
Olikos tässä automaatissakin 18T...?

Ite suosittelisin debiliä espoossa, siellä on asiantuntemus volvoista kohdillaan. Harisella ei ainakaan oikein onnistuttu oman auton kohdalla...
Ne väännöt kannattaa rajata alakierroksilla jo ihan koneenkin kestävyyden takia, ettei käy kuten mulla:
(http://hurm0s.1g.fi/kuvat/V70R/IMAG0061.jpg/thumb) (http://hurm0s.1g.fi/kuvat/V70R/IMAG0061.jpg)
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Sambba - 04.08.2011, 18:14:26
No jospa nyt tulis ees lähelle tota 280/400 lastulla ni auttas jo varmasti sekin asiaa.. Paranis vähä nuo menohalut. Tietty joku lastutetulla kyseisellä menopelillä ajeleva osaa varmasti kertoa et minkäverra ne menohalut todellisuudessa paranee noilla tehoilla verrattuna vakioon..? Tuskin tuo lastutettunakaa mikään ohjus on ku on nii per****** pitkät nuo pykälät tuossa nelilovisessa tomaatissa  :'(
+300 ei saa tomaatilla, se p*ska alkaa luistaan  >:( tai voihan sen tietty saadakin.. Ittellä on kans tomaatti tuo oma äRRä, mutta toivottavasti ennen lumien tuloa manuaali  ;). Vaihda se putkisto ja dp ensin ja sitten rupea lastuttaan ja penkkiin, niin sieltä voi jo jotain konkreettista tuntuakin  ;). Karalan lastu omassa. Jos en väärin muista niin tuo 400nm alkaa olla  liikaa tomaatille :idiot2:. Joku asiantuntevampi voi varmistaa...
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: jleino - 11.08.2011, 21:30:59
Voiko tuota hukkaportin kellon "väsymistä ja epäkuntoa havaita mitenkään muuten ku penkissä? Esim ahtopainemittarista tjsp.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Hurm0s - 11.08.2011, 23:00:12
Voiko tuota hukkaportin kellon "väsymistä ja epäkuntoa havaita mitenkään muuten ku penkissä? Esim ahtopainemittarista tjsp.
heikko kello ei jaksa pitää paineita yläkierroksilla...
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: BuuBBa - 12.08.2011, 00:04:38
Olikos tässä automaatissakin 18T...?

Kutina pers**ssä, että olis 16T noissa 250hv tomaatti-ärrissä ? Korjatkaa, jos oon (taas) väärässä..
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Puusilmä - 12.08.2011, 00:09:35
Onkohan tää ajan tasalla:

http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: sjos - 12.08.2011, 00:27:48
Onkohan tää ajan tasalla:

http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm

Ihan kattavaa tietoa.
Mut ei tuota omaa konetyyppiä löytyny, b5234T6.

Tuossa kyselin uutta hukkaportin kelloa, yleismalli ois maksanu 170€ ja alkuperänen 240€.
Mennään vanhalla, niin kauan kuin toimii, ja säästetään rahat sitten ihan uuteen turboon.
900€ (tehdas uus) maksaa mallista riippumatta noi mitsut.
Aattelin tuota 19, olkoon sitten 16 tai 18 alkujaan tuolla.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: sjos - 18.08.2011, 18:01:26
-98 R automaagis on 18 mitsu alkujaan.

Nyt on tilattu 19 mitsu, maanantaina saa.
Hukkiksen kellon esijännitysta tutkiskelin, oli baut 2mm.
Kääntelin n. 6mm:liin, nyt paineet nous 0.6:teen, mut ylhäällä rojahtaa ales.
Eli sökö mikä sökö kello.

Uutta puhallinta ja putken tekoa...
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Ribbe - 18.08.2011, 20:10:32
-98 R automaagis on 18 mitsu alkujaan.
Eikö siellä pitäis olla 16 mitsu tehtaan jäljiltä. Sen on voinut joku kyllä vaihtaa.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: sjos - 18.08.2011, 20:16:58
Eikö siellä pitäis olla 16 mitsu tehtaan jäljiltä. Sen on voinut joku kyllä vaihtaa.

-98:sist eteenpäin, ainakin kirjojenmukaan 18.
Vanhemmissa 16.


Nyt alkaa vetojakin löytymään. :P
Kiristelin vielä lisää tankoa, nyt baut 10mm jännitystä.
Ahtoja nostelee 0.7:kaan.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Ribbe - 18.08.2011, 20:46:46
-98:sist eteenpäin, ainakin kirjojenmukaan 18.
Vanhemmissa 16.


Nyt alkaa vetojakin löytymään. :P
Kiristelin vielä lisää tankoa, nyt baut 10mm jännitystä.
Ahtoja nostelee 0.7:kaan.
Ei V70R mallia ole tehty kuin -98 vuosimallista eteenpäin :). -99 vuosimalliin taisi tulla 18 kun automaattiinkin tuli 250hv tehoiksi.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: sjos - 18.08.2011, 21:23:31
Ei V70R mallia ole tehty kuin -98 vuosimallista eteenpäin :). -99 vuosimalliin taisi tulla 18 kun automaattiinkin tuli 250hv tehoiksi.

Älä ny, onhan tuo omanikin -97  :idiot2: malli vuosi kyllä -98.

Enkä mä näistä tiedä, tänään vaan kyselin useammasta paikasta tarjousta tuosta 19 ahtimesta.
Ja sanovat kirjojen mukaan siinä olevan 18 mitsu.
Sittenhän sen näkee, kun raapasee vanhan pois mikä siellä on. :hello:
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: T4R - 27.08.2011, 22:06:54
245 kulki näköjää tuo automaatti ärrä.. Mitä ootte muut päässy noilla? Loppu kyl vähä suora keske..
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: romax2 - 03.09.2011, 14:48:05
Kun tomaatiin vaihtaa tarpeeksi usein öljy, IPD suosittelee 30-40t mailia, niin kyllä se laatikko kestää. Useimmat laatikkorikot johtuu ylikuumentuneista vanhoita öljyistä. Uudemmissä malleissa lauhduttimen alaletku irti ja siihen jatkoletku kympin kannuun, missä 2 litran välein merkit, sitten kone käyntiin ja 2 litraa ulos, sitten sammuksiin ja lisäät 2litraa uutta ja näin kun pistät läpi 10-12 litraa, niin öljyt on kokonaan päässyt vaihtumaan. Sit vaan letku kiinni, uudella o-renkaalla ja sillä lukitsevalla muoviklipsillä. Jos vielä pelottaa, niin Lubeguardilta löytyy ihmeaineita, mutta on sitten törkeen hintaisia.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Odemaster - 23.09.2011, 14:19:14
Ei V70R mallia ole tehty kuin -98 vuosimallista eteenpäin :). -99 vuosimalliin taisi tulla 18 kun automaattiinkin tuli 250hv tehoiksi.

Itellä ainaki lukee rekisteriotteessa vuosimalli -97 ja kesällä rekisteröity (jos en nyt ihan väärin muista ulkoa. Vuosimalli on varma! Ei ole niin paljon tutkiskeltu tuota paperia :D)
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Make - 23.09.2011, 14:23:04
Itellä ainaki lukee rekisteriotteessa vuosimalli -97 ja kesällä rekisteröity (jos en nyt ihan väärin muista ulkoa. Vuosimalli on varma! Ei ole niin paljon tutkiskeltu tuota paperia :D)
Pitää erottaa kaksi asiaa. Vuosimalli ja mallivuosi.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Odemaster - 23.09.2011, 14:25:04
Missä kannattaisi käydä lastuttamassa -97 R AWD automaatti? Itse asun Lahdessa. Olisi siis myös mukava saada penkitettyä kyseinen laitos samalla? Ei taida hirveästi noita penkkejä nelivetoisille olla?! Vai olenko aivan väärässä?
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: sjos - 23.09.2011, 21:12:30
Missä kannattaisi käydä lastuttamassa -97 R AWD automaatti? Itse asun Lahdessa. Olisi siis myös mukava saada penkitettyä kyseinen laitos samalla? Ei taida hirveästi noita penkkejä nelivetoisille olla?! Vai olenko aivan väärässä?

Itse meinasin tuonne Debiliin Espooseen mennä, optimointiin ja penkkiin.
Tosin joutunee kardaanin irroittelemaan, kun ei ole nelivedolle penkkiä.

Siellä, kuitenkin tuntuisi olevan paras tietämys näistä Volvoista.

Mitä muualata kyselin, hinta tuplaantuu.
Debilissä hinta n. 450-550€, tämä mielestäni sopiva, jos aletaan tonniin tai puoleentoista mennä, on se liikaa.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Kraken - 23.09.2011, 22:47:51
...
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Make - 23.09.2011, 22:53:56
Ei siinä päätä huimaavaa eroa ole 18 vs 19 välillä ole.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Kraken - 24.09.2011, 09:21:17
...
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Hurm0s - 24.09.2011, 14:28:52
Sillä 18T:llä ei saa yhtään sen enempää buustia irti kuin 16T:eelläkään. 19T:llä voi päästä tuurilla +300hv-clubiin. KKK:lla on vissiin joku hieman järeämpi ahdin malli mikä menis pikku sovittelulla tuohon turboviitosen pakosarjaan, mutta epäilen vahvasti että 1,5bar tienoilla automaattiaski antautuu  ???
Väität siis, että suuremmalla kompurapesällä/siivellä varustetulla ahtimella ei saa yhtään enempää tehoa kuin pienemmällä...?
Mutta 19T on kuitenkin jokin maaginen superahdin jolla saa....?

Ja jälleen, miten jonkin voimansiirron osan kestävyys liittyy suoraan ahtopaineeseen?
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Kraken - 24.09.2011, 16:00:22
...
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Hurm0s - 24.09.2011, 16:45:16
Meinaatko ihan oikeasti, että ahtopaine=teho...?
Että ilman määrällä ei ole mitään merkitystä?
Eli 16T:llä jos saat enemmän ahtopainetta kuin esim. 18T:llä, niin tehoa on tietenkin enemmän?

Tiedät varmaankin, että näissä on kaikissa sama turbiinisiipi ja CHRA eli pakopesät on ihan vaitokelpoisia keskenään.
Eli se 19T:n pesä on vähintään yhtä punainen yhden kovan vedon jälkeen...
Se suora pesä joka esim. 18T:ssä saattaa olla, on myös seiska. Omassa 18T:ssä on seiskan vino pesä.
Mulla on siis 18T ja penkissä tuli 220kW eli aika tarkaan se 300hp ja on vielä seokset persiillään, eli pirun rikkaalla. Okeanlaisilla seoksilla varmasti saisi sen vähintään 10hp lisää.
Kai tuo sitten on illuusio, sillä 18T:llä ei saa lähellekään 300hp tehoja.......

Ja tuossa voimansiirron kestävyydessä hain myöskin takaa tuota, että ahtopaineko kertoo yksiselitteisesti tehon ja vääntömomentin?
Eli ahtimen koolla tai kierrosluvulla ei ole merkitystä, vain ahtopaine kertoo voiman määrän, eli osien hajoamispisteen?
Eli 1,5bar 3500rpm on aivan sama kuin 1,5bar 5500rpm? Tai 1,5bar 16T:llä on sama kuin 1,5bar HX40 holsetilla? (näin karkeasti esimerkillistettynä)
Jos softalla rajataan paineet alas esim. alle 4000rpm, niin onko silloin koneessa 500Nm?
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Make - 24.09.2011, 18:25:43
Aikanaan oli 850:ssä suoralla lähdöllä oleva 18t ja sillä ylitettiin tuo 300hv maaginen raja. Jos ahdin ei mene tukkoon niin isompi ahtopaine=isompi teho ja sama millä ahtimella otettu.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Kraken - 24.09.2011, 19:05:19
...
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Nate - 24.09.2011, 20:14:48
Mulla penkitettiin autosta kesällä 300hv 1barin ahdoilla 18T:llä.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: sjos - 24.09.2011, 21:46:44
Minen näist turbo hommista mitään tiedä. :idiot2:

Itselle lupailtiin, n. 310hv/420nm.

Ainoot muutokset, 19T ja 3" hormi akselille asti.

Suuttimet kuulemma tulee ekax vastaan ja tietysti kankien kesto.

Ja suositeltiin pitämään orkkis cooleri, ainakin noilla lukemilla.
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Hurm0s - 27.09.2011, 10:48:02
Nyt menee saivarteluksi. Eihän se pelkkä ahtopaine pelkästään sitä teho/vääntöarvoja määrää, tarvitaan siihen muutakin  :) Jos verrataan isoa ahdinta ja pienempää ahdinta, jotka molemmat tuottaa 1,5bar painetta, niin tehoa saadaan varmasti enemmän isommalla kompressorilla varustetulla ahtimella koska se pystyy suurempaan ilmamassaan. Onhan sekin jo tiedossa että onko väliä tehon suhteen puhaltaako kompura samalla paineella moottoriin 40 asteista ilmaa vaiko 5 asteista. Mutta asiasta toiseen, tuo 18T ahtimen suora turbiinipesä oman käsitykseni mukaan koituu kovaa ja korkealla vedettäessä pullonkaulaksi. Kertomusten mukaan jotkut on vienyt mutkan pajalle jossa siipiä ns. leikattu, ja tällä operaatiolla on saatu hieman hönkää kulkemaan joutuummin. Ahtimen herääminen tosin vaatii sen jälkeen hieman enemmän kierroksia, mutta palkitsee sitten kierrosalueen ylärekisterissä. 

Kuten tuossa esitit kysymyksen onko sama 1,5bar 3500rpm kuin 1,5bar 5500rpm, niin onko yleensäkään teho/vääntö sama molemmilla kierrosalueilla oli turbo tai ei? Jos ahtopaineella ei olis mitään merkitystä paikkojen kestävyyteen, niin miksi automaattiaskilla olevat volvot on sitten ahtojen puolesta rajattu 1 ja 2 vaihteella? Otetaanko hukkaportin kellosta letku irti ja kokeillaanko kestääkö edes veivit? Tietysti hieman kookkaampi turbo säästäis siinä mielessä paikkoja että kovin matalilla kierroksilla ei pääsis mahdottomia vääntöpiikkejä esiintymään.

Volvolandian aikaan seurasin sun turbon kans värkkäilyitä siinä samalla kun murehdin omaa autoani, ja jossain välissä kävit harisen pajalla penkittään sen ärräs, ja silloin sulla oli muistaakseni vielä suora turbiinipesä paikoillaan. Tehoa ei irronnut enemää kuin mullakaan mutta vääntöä oli muistaakseni noin 40Nm enämpi. Eli oletko vaihtanut sen vinolähtöisen turbiinipesän jälkeenpäin? Entä millä paineilla/kokoonpanolla tuo 300 kaakkia on irronnut tuolla 18Teellä? Tais olla myös niinkin että olit vaihtanut tuon orkkiscoolerin johonkin parempaan.
Et selvästikään ihan hiffannut, että mitä hain takaa...
Mutta ei se mitään, ei viitti kinata päivänselvästä asiasta.
Eli peace...

Ja tuosta omasta autosta, se tehon irtoaminen ei ollut pakopesästä kiinni vaan monen muun asian summa.
Sillä suorallakin pesällä olisi varmasti se 300hp saatu, kuten monen muunkin autosta...
Ja kyllä, vaihdoin jälkeenpäin tuon vinon pesän, että saadaan ne loputkin kaakit pihalle tuosta mandariiniahtimesta.
Coolerin vaihtaminen ei paljoa vaikuta, eteenkin kun penkityshallissa oli 30-astetta lämmintä.

Eli alkuperäiseen väittämääsi, ettei 18T:llä saa läheskään 300hp tehoja, on vaan pakko todeta, että höpönpöpö... :D
Otsikko: Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
Kirjoitti: Kraken - 29.09.2011, 19:48:42
...