Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kenoviiva - 13.08.2016, 19:27:05

Otsikko: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kenoviiva - 13.08.2016, 19:27:05
Perskuta, emäntä lainas 940:stä ja kävi kuten yleensä, niin heti vikaantu...

Vehjes antaa vikakoodit : 231, 221, 112. Olisko käsitystä, että korjautusko pelkällä Lambdan vaihdolla?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kaziganth - 13.08.2016, 19:42:05
Imusarjan tiiviste ensin
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kenoviiva - 13.08.2016, 22:33:48
Kiitos, ei ihan ensmäisenä olis tullut mieleen, pitää koittaa truiskia starttipilottia sinne ja tänne.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kenoviiva - 14.08.2016, 11:42:19
Ei ilmennyt poikkeavaa käynninmuutosta masinolia ympäriinsä ruikkiessa. Käynti ehkä ei ole kuitenkaan niin tasainen kuin pitäisi, aavistuksen on havaittavissa rötäämistä käynnistettäessä, pari kertaa on kierrokset jääneet aavistuksen ylös kaasulta jalkaa nostaessa. Kylmänä kiihdyttäessä "takaratas" on ikään kuin kulmikkaan oloinen, eli persuuksissa tuntuu sellainen kulmikas kiihtyminen, ei kuitenkaan terävä sytkän pätkiminen.
Soppasuodattimet ehkä syytä vaihtaa ennen talvea. Edellinen omistaja mainitsi sopan loppumisesta ennen kuin mittari näyttää tyhjää ja pari kertaa on emännällä nikeltänyt, kun on koittanut vetää viimeiseen pisaraan, alamäessä korostunut. Jotain oli tankilla teetetty joskus (mittari/pumppu?), joten kai sekin pitää joskus tarkastaa.

Emäntä mainitsi suuresta kulutuksesta kun tällä työmatkaa kurvaili, itse pääsin viimeksi 700 km matkarupeamalla jämptiin kasiin, ei kyllä vikavalokaan palanut.

Lambdan anturin tyvessä näyttää olevan jeesusteippikorjaus ja kun oikein muistelen, niin edellinen omistaja taisi mainita pari kertaan lambdan puhdistaneensa??? Tiedä sitten millä tökötillä.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: TOK - 14.08.2016, 14:04:11
Lambdan anturin tyvessä näyttää olevan jeesusteippikorjaus ja kun oikein muistelen, niin edellinen omistaja taisi mainita pari kertaan lambdan puhdistaneensa??? Tiedä sitten millä tökötillä.

Ei niitä ehjässä autossa tarvi puhdistella. Jos on karstoittunut niin voisi olla pakopuolen vuoto, josta tulee happea pakoputkeen ja lambda vetää seosta paksulle.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kenoviiva - 14.08.2016, 18:35:56
Sitä putsausta minäkin ihmettelin.

Lisää mulkoilessa löytyi pakosarjan/etuputken liitoksen yksi löysä ruuvi. En vaan sateen vuoksi ole koittanut sitä kiristellä, kun ei ole ollut ihan pakko itseänsä kastella.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: TOK - 14.08.2016, 19:12:02
Sitä putsausta minäkin ihmettelin.

Lisää mulkoilessa löytyi pakosarjan/etuputken liitoksen yksi löysä ruuvi. En vaan sateen vuoksi ole koittanut sitä kiristellä, kun ei ole ollut ihan pakko itseänsä kastella.

Vois olla tuo. Tai sitten ihan vaan eläkkeelle valmis lambda joka näyttää väärin, koetettu "säästää" putsaamalla. Aloittaisin tuon liitoksen tiiviyden varmistamisesta.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: s73 - 14.08.2016, 19:17:07
Ei ilmennyt poikkeavaa käynninmuutosta masinolia ympäriinsä ruikkiessa. Käynti ehkä ei ole kuitenkaan niin tasainen kuin pitäisi, aavistuksen on havaittavissa rötäämistä käynnistettäessä, pari kertaa on kierrokset jääneet aavistuksen ylös kaasulta jalkaa nostaessa. Kylmänä kiihdyttäessä "takaratas" on ikään kuin kulmikkaan oloinen, eli persuuksissa tuntuu sellainen kulmikas kiihtyminen, ei kuitenkaan terävä sytkän pätkiminen.
Soppasuodattimet ehkä syytä vaihtaa ennen talvea. Edellinen omistaja mainitsi sopan loppumisesta ennen kuin mittari näyttää tyhjää ja pari kertaa on emännällä nikeltänyt, kun on koittanut vetää viimeiseen pisaraan, alamäessä korostunut. Jotain oli tankilla teetetty joskus (mittari/pumppu?), joten kai sekin pitää joskus tarkastaa.

Emäntä mainitsi suuresta kulutuksesta kun tällä työmatkaa kurvaili, itse pääsin viimeksi 700 km matkarupeamalla jämptiin kasiin, ei kyllä vikavalokaan palanut.

Lambdan anturin tyvessä näyttää olevan jeesusteippikorjaus ja kun oikein muistelen, niin edellinen omistaja taisi mainita pari kertaan lambdan puhdistaneensa??? Tiedä sitten millä tökötillä.
Lambdan johdoissa vikaa vai miksi teipattu, siinä syy?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kenoviiva - 24.08.2016, 19:16:26
Vikaa ei ole vielä paikallistettu, ajettu vaan pikkasen isommalla keskikulutuksella. Immun nappasin irti ja tuolta se näytti:

(https://s16.postimg.org/jab3evoyp/WP_20160824_18_59_28_Pro.jpg) (https://postimg.org/image/jab3evoyp/)
Ei taida nuo katkeamat olla ihan tehtaalta kotoisin, taidan kokeilla 240:n vastaavalla kuinka pelittää.

Vaihdoin immut päittäin, tilanne ei muuttunut kummassakaan miksikään ja samalaisesti se toinenkin oli "poikki". Yksi vikakoodi on muuttanut muotoansa tai sitten olen aiemmin tulkinnut väärin. Nyt koodit 231, 221, 113. Selvittely jatkuu ellei sada.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kenoviiva - 31.08.2016, 08:19:01
Lambda vaihdettu, vikakoodit nollattu, töihin tullessa auto pelas selvästi paremmin. Toivottavasti tuo parin viimeisen tankillisen +13L keskikulutus myös tippui uuden lambdan myötä.

Vikakoodien nollaus kun vikaa ei ole päällä, tuntui onnistuvan paljon paremmin kuin että joku vika on vielä olemassa???
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.09.2016, 15:36:36
Lambda vaihdettu, vikakoodit nollattu, töihin tullessa auto pelas selvästi paremmin. Toivottavasti tuo parin viimeisen tankillisen +13L keskikulutus myös tippui uuden lambdan myötä.

Vikakoodien nollaus kun vikaa ei ole päällä, tuntui onnistuvan paljon paremmin kuin että joku vika on vielä olemassa???

Millä moottorilla tämä on? Mitä maksoi lambda ja mistä hommasit sen? Mulla on B230FT:ssä vaivaiset 355 000 km ajettu lambda. :smoke:
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: sekokupu - 01.09.2016, 16:37:44
Millä moottorilla tämä on? Mitä maksoi lambda ja mistä hommasit sen? Mulla on B230FT:ssä vaivaiset 355 000 km ajettu lambda. :smoke:

Noilla kilsoilla kyllä kannattaa jo vaihtaa vaikka ihan huvikseenkin. Muistaakseni boschinkin suositus on jotain 80tkm luokkaa lambdan vaihdolle.

Omaan vinokoneeseen taisin vaihdella noilla kilsoilla kanssa, orggis boschin ja niillä alkuperäsillä myöhemmän mallin ysin liittimillä. Hintaa oli about 80e.

Tosin kannattaa ottaa omat puheet varauksella, minulta ei löydy kattavaa ja virallista LH-2.4 tietämystä.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Kenoviiva - 01.09.2016, 19:44:06
Millä moottorilla tämä on? Mitä maksoi lambda ja mistä hommasit sen? Mulla on B230FT:ssä vaivaiset 355 000 km ajettu lambda. :smoke:
B230FD lukee jakokopassa, kilometrejä on vajaa kymppitonni vähemmän. Anturiksi valikoitui Motonetin edukkain versio 39,90€ (28-3414). Toistaiseksi on pelannut ja polttoainemittari ei enää liiku kilpaa kilometrien kanssa. Moottorin puolesta auto on nyt erittäin mukava ajaa, että kyllä se halpisversiokin vielä alkumetreillä jotain oikein tekee.
Bossilainen sieltä lähti ja oli joskus jo mielestäni vaihdettu.

Emännän ajoautoon, G-Astra, vaihdoin joskus saman halpisversion. Myös se pelitti hyvin sen pari vuotta mitä auto oli käytössä.
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.09.2016, 11:29:56
Noilla kilsoilla kyllä kannattaa jo vaihtaa vaikka ihan huvikseenkin. Muistaakseni boschinkin suositus on jotain 80tkm luokkaa lambdan vaihdolle.

Kieltämättä bensankulutuksessa ja osittain moottorin toiminnassakin on toivomisen varaa.

Omaan vinokoneeseen taisin vaihdella noilla kilsoilla kanssa, orggis boschin ja niillä alkuperäsillä myöhemmän mallin ysin liittimillä. Hintaa oli about 80e.

Mistä löytyy tuolla liittimellä ja tuohon hintaan?  :o

Tosin kannattaa ottaa omat puheet varauksella, minulta ei löydy kattavaa ja virallista LH-2.4 tietämystä.

Tällein hienovaraisesti sanottuna, tämä rivi jää jatkossa LH:ta koskevissa asioissa pois?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: sekokupu - 02.09.2016, 17:10:06
Kieltämättä bensankulutuksessa ja osittain moottorin toiminnassakin on toivomisen varaa.

Mistä löytyy tuolla liittimellä ja tuohon hintaan?  :o

Tällein hienovaraisesti sanottuna, tämä rivi jää jatkossa LH:ta koskevissa asioissa pois?


Briteistä ostin, tähän hätään en puljua muista, toimituskuluineen siis tuohon hintaan kotia toimitettuna.
Pakkohan tuo on mainita ettei ihmisille tule väärää kuvaa kun neuvoo LH-2.4 asioissa, vai koskeeko asia vaan virityspuolta?
Otsikko: Vs: 940 vikakoodia pukkaa
Kirjoitti: The_OttoB - 02.09.2016, 18:06:11
Itse ostin briteistä yleismallin 3-johto Boschin ja vaihdoin sen liittimen 3-napaiseksi SuperSealiksi. Kulutus 9 maantiellä ja alle 12 kaupungissa Siis oikeassa kaupungissa eli stadissa.