Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Axu85 - 13.08.2016, 20:21:59

Otsikko: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 13.08.2016, 20:21:59
Elikkäs, missä voisi vielä olla vikaa kun osiakin on vaihdettu aika tavalla.
Tulpat, niiden johdot, virranjakajan kansi+pyörijä, kampiakselin tunnistin, Ecu, virtalukonpohja, vaihdelaatikon PNP-kytkin.

Jokaisen osan vaihdon jälkeen oireet on lieventyneet, mutta ei poistuneet.
kun lähtee käyntiin niin välillä kröhien ja välillä aivan kuin mitään vikaa ei olisi.
Vikakoodeja ei ole.

Aamun eka käynnistys yritys on aivan kuin ei olisi kipinää ollenkaan, toisella kertaa jo lähteekin käyntiin.
Suurin ongelma on kun on ajanut just moottorin lämpimäksi ja koitat uudestaan niin voit koittaa jopa yli 10-kertaa että lähtisi käyntiin.
Esim: kun viet lapsen hoitoon ja sen jälkeen olet lähtemässä töihin, niin ei tahdo lähteä..

Alkujaan auto on jopa pätkinyt ajossa jota nyt ei enään ole ilmentynyt (poistui kun vaihtoin tulpat, johdot ja virranjakajan), mutta toi käynnistyminen vielä häiritsee.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: laatikkovika - 14.08.2016, 11:44:55
Back to basics.. Puola+ pääteaste tai nokan tunnistin.
Jopa main relay eli se suutinrele.

Sinulla siis vaijerikaasullinen kone, vm-98, releen sijainti sama kuin 850.
(http://ww2.justanswer.com/uploads/XT/XtraTech/2013-10-18_043624_1997_volvo_850_glt_2.4l_auto_a.c_eng_compt_components.jpg)

Ai niin, C-70. Taitaa kuitenkin olla tuo rele 15 konehuoneessa. Tuo edellinen sijainti pätee vain 850 malleihin -97 asti. -97 meni sähköt uusiksi vaikka oli vielä vanhan generaation kone.
(http://new.volvocars.com/ownersdocs/1998/1998_SV70/images/fff191.jpg)



Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Tonskulii - 14.08.2016, 13:25:38
Mulla oli sytytyspuola yhdessä vaiheessa vetelemässä viimeisiään ja usein sai arpoa että lähteekö vai ei. Sytytysosia uusittiin aika reilulla kädellä, ongelman kuitenkin poistuessa vasta uudella puolalla.

Nokan asentotunnistin on kans kokeilunarvoinen asia.

Toki nämä yllä jo mainittiin, mutta halusin silti tuoda julki, koska omakohtaistakin kokemusta on. :)
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 14.08.2016, 14:18:46
no tossa kun mainittiin niin muistin että tämä suutinrele on vaihdettu kans.
Eli ei jää kuin nokka-akselintunnistin ja puola.

Tää on vielä se vaijerikone, joten sama kuin 850.

Löytyiskö joltain niitä vastusarvoja siihen puolaan?
Veikkaisin ainakin sitä, kun vikakoodeja ei ole.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Tonskulii - 14.08.2016, 14:53:02
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=183.0

Tuosta! ;)
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 15.08.2016, 20:23:43
Mittasin noi arvot niin ainut mikä tuli erityisesti vastaan on vitos kohta. Vastusarvo oli 27.7-29.5 ohm. Mitäs sitä nyt sit tekis...
Jännite eroa kun mittailin muissa kohdissa niin oli 0.07-0.1V eroa akun jännitteeseen.
Puolan arvot oli täydelliset.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 15.08.2016, 21:21:11
Lisäksi pakokaasujen hajusta päätellen kone käy rikkaalla...
Voisko olla lamda jotenkin sökö vaikka vikakoodia ei anna? vai tulisiko jollenkkin jotain nyt mieleen mikä tän vois aiheuttaa?
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Justus - 15.08.2016, 23:29:19
Bensapumpun rele vaihtoon.
Ei tosin vaikuta tuohon rikkaalla käyntiin, mutta käynnistyvyyteen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 16.08.2016, 00:06:00
Bensapumpun rele vaihtoon.
Ei tosin vaikuta tuohon rikkaalla käyntiin, mutta käynnistyvyyteen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

 Kokeilin, ei vaikutusta. Pitäiskö pumppu ja suodatin vaihtaa? Nekin löytyy tosta hyllyltä uutena...
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: laatikkovika - 16.08.2016, 10:32:51
Vaihda ainakin se suodatin jos aikaa on kulunut tarpeeksi viime vaihdosta, ei se kyllä rikkaalla käymistä ratkaise, eikä se pumppukaan...

Niin ja yleensä kun kaikki on käyty läpi niin vika olikin jälleen siinä nokan asentotunnistimessa...

Ps. Esim. -97 valmistetussa 70 mallissa joka on jo ns -98 mallia niin on jo eri sähköt kuin 850. Esim moottorinohjaus on eri, on kaksi lambdaa ja löytyy nuo releet siitä jarrutehostimen läheltä.
850 muuttui 70 malliksi kesällä -97.
Jos sinulla on vielä "wanhoilla" sähköillä niin täytyy kyllä olla ihan ensimmäisiä c-70 autoja.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: aprilli - 16.08.2016, 15:54:29
Ps. Esim. -97 valmistetussa 70 mallissa joka on jo ns -98 mallia niin on jo eri sähköt kuin 850. Esim moottorinohjaus on eri, on kaksi lambdaa ja löytyy nuo releet siitä jarrutehostimen läheltä.
850 muuttui 70 malliksi kesällä -97.
Jos sinulla on vielä "wanhoilla" sähköillä niin täytyy kyllä olla ihan ensimmäisiä c-70 autoja.

Mistä nämä tiedot tulee? 850- ja X70-sarjalaisissa on molemmissa ollut Motronic 4.4 moottorinohjausta ja X70-sarjalaisia on yhdelläkin lambdalla.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: laatikkovika - 16.08.2016, 16:03:51
Mistä nämä tiedot tulee? 850- ja X70-sarjalaisissa on molemmissa ollut Motronic 4.4 moottorinohjausta ja X70-sarjalaisia on yhdelläkin lambdalla.
On kyllä mutta tietääkseni vain -97 malleissa, lähellä mallimuutosta.

Tiedot tulee ihan omasta takaraivosta, useamman auton kokemuksella. :)

Vai onkos joku nähnyt esim. -95 Motronic 4.4:llä?
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: TMOS - 16.08.2016, 16:25:10
Lambda ei heti startissa taida tehdä muuta kuin lämmetä...
Entäs ilmamassamittari? Kun seuraavan kerran ei lähde käyntiin, niin ota ilmamassamittarista johto irti ja koita uudelleen. Ja taitaa siihenkin löytyä mittausohjeet jostain. Toki sen voi ottaa irti ja putsata vaikka CRC:n sensor cleanerillä, mutta taitaa nuo putsaukset olla melko turhaa hommaa.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: aprilli - 16.08.2016, 18:17:13
Mittasin noi arvot niin ainut mikä tuli erityisesti vastaan on vitos kohta. Vastusarvo oli 27.7-29.5 ohm. Mitäs sitä nyt sit tekis...

Tämä kannattais varmaan tutkia tarkemmin jos puola ei maadoitu kunnolla. Sikäli jos tuon mittausarvon pitäisi 0 - 0,2 olla. Maadoituspisteen ja ko. piuhan tarkistus. Tiedä vaikka kävis rikkaalla sen takia?

On kyllä mutta tietääkseni vain -97 malleissa, lähellä mallimuutosta.

Tiedot tulee ihan omasta takaraivosta, useamman auton kokemuksella. :)

Vai onkos joku nähnyt esim. -95 Motronic 4.4:llä?

On se silti väärin sanoa että 850- ja X70-malleissa on eri moottorinohjaus, kun asia ei niin kaikissa tapauksissa ole. Puhuit aiemmin mallisarjoista yleisesti, turha se on tässä vaiheessa enää tarkentaa vuosimalleihin.. Leukaa rintaan vaan ja käsi ylös virheen merkiksi  ;)
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Make - 16.08.2016, 18:39:28
Miten tyhjäkäyntimoottori?
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 16.08.2016, 22:42:58
Miten tyhjäkäyntimoottori?

Toimii ilman ongelmia.

Tämä kannattais varmaan tutkia tarkemmin jos puola ei maadoitu kunnolla. Sikäli jos tuon mittausarvon pitäisi 0 - 0,2 olla. Maadoituspisteen ja ko. piuhan tarkistus. Tiedä vaikka kävis rikkaalla sen takia?

Täytyy tutkia sit mistä se maadotus tulee siihen karvaan...
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: laatikkovika - 18.08.2016, 10:46:36
On se silti väärin sanoa että 850- ja X70-malleissa on eri moottorinohjaus, kun asia ei niin kaikissa tapauksissa ole. Puhuit aiemmin mallisarjoista yleisesti, turha se on tässä vaiheessa enää tarkentaa vuosimalleihin.. Leukaa rintaan vaan ja käsi ylös virheen merkiksi  ;)
No pyydänpä tätä nöyränä ja lainkuuliaisena kansalaisena anteeksi, olisi pitänyt kaivaa valmistenumerot esille..

On se silti niin väärin, kyllä. Hienoa että joku jaksaa tarttua kaikkiin mahdollisuuksiin.
Kysyjä ei kerro tarkempia tietoja autostaan kuin että allekirjoituksessa lukee vm-98. Tämä yleensä jo 4.4:llä, alettu valmistaa kesällä -97.
Pitäisikö neuvoa kysyjää tarkentamaan mallia eikä niitä jotka yrittävät auttaa, en tiedä.

Ps. Lue tarkemmin, en puhunut mallisarjoista yleisesti vaan rajasin jo ensimmäisessä vastauksessani vuosimalleja.
Enempää en JAKSA tarkentaa mutta olkaa hyvät vaan ja jatkakaa jos siltä tuntuu.
Olen pahoitellut todella ankaraa asiavirhettä kirjoituksessani, se saa osaltani riittää tähän asiaan.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 20.08.2016, 22:35:19
No tarkennetaan että on Motronic 4.4 ohjauksella, EI sillä Motronic ME7.0.

Tosiaan koitan nyt seuraavaksi käydä kaikki maadoituspisteet läpi ja varsinkin tämän liitännän puolesta jossa on liikaa vastusta.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 23.08.2016, 21:21:54
Eli nyt on koitettu jopa IMM irti. eikä vaikutusta asiaan.
seuraavaksi koitan käydä kaikki maadoituspisteet läpi. ::)
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: puppet - 23.08.2016, 21:25:21
Mites ajoneston antenni?
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 24.08.2016, 17:34:28
Mites ajoneston antenni?

en usko että se siitä olisi kun pelkästään sytytysosien vaihto on parantanut käynnistymistä ettei tarvii niin hirveen monta kertaa yrittää.
Nyt on pahimmillaan 6-kertaa, kun joskus oli yli 15 yritystä.  :-\
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: sendmillion - 27.08.2016, 00:33:47
Lähteekö se käyntiin heti ajon jälkeen kunnolla tai paremmin?

Omassa kannentiiviste vuosi jäähynestettä männän päälle ja teki sitä, että seisomisen jälkeen ei aina lähtenyt ekalla tai tokalla kunnolla käyntiin, hörähti/kävi muutaman sekunnin epätasasesti jatai sammu.

Vaiva paheni pikkuhiljaa tietenki. Lopuksi pitemmän seisottamisen (vrk) jälkeen pukkas kunnolla valkeeta ja kävi neljällä aikansa. Tee tai teetä vuototesti, jos muu ei enää auta.

Aluksi se syö hyvin vähän nestettä eli onko pitänyt sitä lisätä jatai vuotaako muualta, ettei asiaan oo kiinnittänyt huomioita sillain.
Otsikko: Vs: ei aina käynnisty C70 T5.
Kirjoitti: Axu85 - 28.08.2016, 17:53:18
Lähteekö se käyntiin heti ajon jälkeen kunnolla tai paremmin?

Omassa kannentiiviste vuosi jäähynestettä männän päälle ja teki sitä, että seisomisen jälkeen ei aina lähtenyt ekalla tai tokalla kunnolla käyntiin, hörähti/kävi muutaman sekunnin epätasasesti jatai sammu.

Vaiva paheni pikkuhiljaa tietenki. Lopuksi pitemmän seisottamisen (vrk) jälkeen pukkas kunnolla valkeeta ja kävi neljällä aikansa. Tee tai teetä vuototesti, jos muu ei enää auta.

Aluksi se syö hyvin vähän nestettä eli onko pitänyt sitä lisätä jatai vuotaako muualta, ettei asiaan oo kiinnittänyt huomioita sillain.

Toi oli itse asiassa huomion arvoinen asia.
nestettä häviää pienissä määrin, mut ei näy ulkoisesti mitenkään.
lisäksi pakokaasut on vähän oudon tuoksuiset, mut oikein vaaleeta pölläytystä ei näy.