Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: time - 13.08.2016, 22:40:08

Otsikko: venäjän bensa
Kirjoitti: time - 13.08.2016, 22:40:08
Oletteko huomaneet vaikutusta venäjän bensan vaikutuksesta, eli viina puuttuu kokonaan ja potkua tulee ihan erimalliin koneeseen. Ite laitoin 95 :ta ja kulutus putosi n. 1,6 l ajotietokoneen mukaan. Oon ihmetelly, että miten on näin mopo 170 hp kone..? Nyt kun sai oikeaa menovettä niin alkaa tulla oikeat tehotkin näkyviin. Ihan eri kone..!
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: K-Mikko - 14.08.2016, 09:58:49
En ole kuullu keneltäkään aikaisemmin että olisi tullut vetoja lisää. 95E10 bensassa on 10% viinaa eli ei kuitenkaan kovin merkittävästi. E85 viinabensaa (85% viinaa) palaa karkeasti 30% enemmän verrattaessa 95E10 bensaan. Jotenkin kuulostaa suurelta tuo kulutuksen laskukin. Voithan kokeilla samaa asiaa myös Suomessa kun käyt tankkaamassa Shelliltä V-Power bensaa, siinä ei ole tippaakaan viinaa ja oktaaniluku on vähintään 98.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: time - 14.08.2016, 22:22:07
Tuo Shellin pensa pitääkin kokeilla, niin saa vähän perspektiiviä tähän juttuun, jahka saan tankin tyhjäksi.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Volv0 S80 - 15.08.2016, 11:37:44
Oletteko huomaneet vaikutusta venäjän bensan vaikutuksesta, eli viina puuttuu kokonaan ja potkua tulee ihan erimalliin koneeseen. Ite laitoin 95 :ta ja kulutus putosi n. 1,6 l ajotietokoneen mukaan. Oon ihmetelly, että miten on näin mopo 170 hp kone..? Nyt kun sai oikeaa menovettä niin alkaa tulla oikeat tehotkin näkyviin. Ihan eri kone..!

En ole huomannut mitään eroa kumpaankaan suuntaan.

Minun käytössäni ei tuo 170 hv-kone ei kovinkaan tiukilla, kovasti kuormitettaessa voisi teoriassa olla vähän eroa.
Silloinkin niin vähän että tuskin huomaisi.

Suomessa 95 sisältää enintään 10 % ja 98 enintään 5 % alkoholia, riippuen erästä voi olla ettei ole yhtään alkoholia suomalaisessakaan bensassa.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Taavi.H - 15.08.2016, 12:43:02
Oletteko huomaneet vaikutusta venäjän bensan vaikutuksesta, eli viina puuttuu kokonaan ja potkua tulee ihan erimalliin koneeseen. Ite laitoin 95 :ta ja kulutus putosi n. 1,6 l ajotietokoneen mukaan. Oon ihmetelly, että miten on näin mopo 170 hp kone..? Nyt kun sai oikeaa menovettä niin alkaa tulla oikeat tehotkin näkyviin. Ihan eri kone..!

Jos vaikutus on noin suuri ja se oikeasti riippuu vain bensasta, niin sulla on jossain joku vika joka kaipaa korjaamista. :)

Kunnossa olevissa vehkeissä bensan vaikutus voi olla korkeintaan joitain prosentteja. Niitä ei luultavasti edes huomaa, koska kulutuksessa ja tehossa moni muu asia vaikuttaa paljon enemmän kuin bensan seassa oleva etanoli.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Ribbe - 15.08.2016, 12:48:43
Voithan kokeilla samaa asiaa myös Suomessa kun käyt tankkaamassa Shelliltä V-Power bensaa, siinä ei ole tippaakaan viinaa ja oktaaniluku on vähintään 98.
taitaa siinäkin olla 5% viinaa.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Taavi.H - 15.08.2016, 13:10:49
taitaa siinäkin olla 5% viinaa.

Juurikin näin:

http://s03.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/country/fin/downloads/pdf/vpower-nitro-tuotetieto.pdf

(http://i.imgur.com/v3EIDEu.jpg)
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Phav - 15.08.2016, 14:33:59
Eukon 170heppanen menee muutoinki melko pienellä, kun ajaa pääasiassa maantieajoa. Ite oon tuossa t5:ssa huomannu eron kun oon tankannu Gazpromin G95 bensaa, ni sillä kulutus on pienempi, kun esim. Venäläisellä tavan 95 oktaanisella. Edellisellä t5:kulkineella kokeilin pari tankillista 92 oktaanisellakin, mutta eipä hirveesti vetoja ollu sillä enää.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: time - 16.08.2016, 20:24:40
Kyselin sitä V-power bensaa ja shellin kaveri sanoi, että ei ole kossua seassa, ja että  saattaa olla joskus jopa 99 oktaanista...? Enivei. monet kehuu sitä mm. perämoottoreissa ja antaa kuulemma tehoja paljon enemmän. Mene ja tiedä sitten. Pitänee ihan ite testata. Jokatapauksessa se kossu pudottaa tehoja, koska nakutuksentunnistin vääntää syttyjä myöhemmälle ja siksi alempi teho. Luulisin, että aika luonnollinen ilmiö..?
Tänne pitäs saada kaveri, joka on tehnyt E85:lle vermeet pellin alle, niin saataisiin vähän näkemystä tuohon kossujuttuun.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Taavi.H - 16.08.2016, 20:30:39
Kyselin sitä V-power bensaa ja shellin kaveri sanoi, että ei ole kossua seassa, ja että  saattaa olla joskus jopa 99 oktaanista...?

No ainakin Shellin oma tiedote asiasta (tossa yllä) kertoo ihan muuta.

Lainaus
Jokatapauksessa se kossu pudottaa tehoja, koska nakutuksentunnistin vääntää syttyjä myöhemmälle ja siksi alempi teho. Luulisin, että aika luonnollinen ilmiö..?
Tänne pitäs saada kaveri, joka on tehnyt E85:lle vermeet pellin alle, niin saataisiin vähän näkemystä tuohon kossujuttuun.

95E10 bensan oktaaniluku on 95. Oktaaniluku vaikuttaa nakutusherkkyyteen.

E85 polttoaineen oktaaniluku on yli 100. Se kestää nakutusta paljon enemmän. Asiasta voit lukea paljonkin eri topiceista täällä, mutta voisin tähän suositella (suolahippusen kera) luettavaksi mikan projektipäiväkirjaa:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69955.0
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: time - 16.08.2016, 21:55:25
Tälläkohtaa on paKko sanoa, että olen täysin pihalla, tai shellin tyyppi puhui p**kaa. Kuitenkin, kulutus on tippunut samoilla ajoilla n, 1,5 l suurinpiirtein, eli mistä sitten lasku, kun kaikki toimii ihan hienosti ? Toisaalta, eihän se haittaakkaan..

Tuli vaan mieleen, että olisko sillä vaikutusta, että laitoin ruiskujen putsausainetta tankkiin.?(tuskin).
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: -linttamummo- - 22.08.2016, 07:44:01
240 kulutus tippui aikoinaan puoli litraa satasella, kun siirtyi käyttämään 92 -oktaanista venäjän bensaa suomalaisen 98e:n sijaan. Myös 2.0t s40 tuntuu tykkäävän 92 -oktaanisesta
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Taavi.H - 22.08.2016, 08:55:51
Ahdettuihin en itse laittaisi 92-oktaanista, varsinkaan jos on vähänkään viritetty esim. lastulla konetta. Ihan vaan nakuvaaran takia...
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Turbo 242 - 24.08.2016, 01:44:20
Ahdettuihin en itse laittaisi 92-oktaanista, varsinkaan jos on vähänkään viritetty esim. lastulla konetta. Ihan vaan nakuvaaran takia...

Samaa mieltä. Ahdettuun moottoriin mahdollisimman korkealla oktaaniluvulla varustettua bensaa.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.08.2016, 21:35:59
Olen ajanut välillä T4:sella 95e10 litkulla, eikä tuo siihen hajonnut. Yleensä siinä tosin on 98e bensaa. Tiedetään myös että suositus bensatankin luukussakin on 98e.
Otsikko: Vs: venäjän bensa
Kirjoitti: Ville- - 25.08.2016, 14:33:23
Oletteko huomaneet vaikutusta venäjän bensan vaikutuksesta, eli viina puuttuu kokonaan ja potkua tulee ihan erimalliin koneeseen. Ite laitoin 95 :ta ja kulutus putosi n. 1,6 l ajotietokoneen mukaan. Oon ihmetelly, että miten on näin mopo 170 hp kone..? Nyt kun sai oikeaa menovettä niin alkaa tulla oikeat tehotkin näkyviin. Ihan eri kone..!

Itse en ole huomannut mitään, kun olen aina ajanut venäläisellä bensalla/naftalla.
Kaverin Peugeottiin laitettiin joku aika sitten venäläistä bensaa ja lähti ajelemaan ja jonkun ajan päästä soitti ja kysyi, että mitä rakettibensaa tankkiin oikein laitettiin?

Ei ollu kuulemma pösö kulkenut niin hyvin ikinä  :2funny:

PS. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35248.0