Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tuomaju - 14.08.2016, 09:37:02

Otsikko: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Tuomaju - 14.08.2016, 09:37:02
Moi. Olisiko kellään vinkkiä mistä voi johtua kun jarrulevyt ovat kieroutuneen toistuvasti. Olen vaihtanut 20tkm aikana Kaksi kertaa uudet etu levyt ja palat ja ovat taas kierot. Olen käyttänyt Volvon alkuperäis osia
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: pepper2 - 14.08.2016, 10:07:11
Onko tarkastettu ettei jarrut laahaa?
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Tuomaju - 14.08.2016, 19:50:53
Täytyy huomenna tarkistaa. Jos laahaa onko muuta vaihtoehtoa kun uusia jarrusylinterit?
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: pepper2 - 14.08.2016, 20:12:50
Monesti tuo johtuu vain ruostepaskasta satuloiden pinnoilla ja liukutappien jumituksesta eli putsausta vain.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Risto H - 14.08.2016, 20:14:34
Mistä päättelet että levyt ovat kierot? Onko ne mitattu vai tärinän perusteella? Tuollainen ei ole ollenkaan normaalia ja epänormaaliuteen keksin vain kaksi syytä näin äkkiseltään (edellämainittujen lisäksi):

1) Autossa on tarvikevanteet mutta pyörännavan jarrulevyn lukitussokkaa ei ole poistettu. Tämä vääntää levyn kieroon kun pyöränpultit kiristetään.
2) Jos jarrut täristävät jarruttaessa, vika voi olla myös alatukivarsien puslissa. Veikkaan tätä jos autossa on yli 150000 km ja alatukivarsia ei ole vielä vaihdettu.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Viltzu - 14.08.2016, 21:26:43
Myös pyörännavat voivat olla kierot. Jos mitattu levyt ja todettu niiden olevan kierot niin mittaisin myös navat ettei vika ole niissä...
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Tuomaju - 15.08.2016, 07:33:39
Täristää jarrutuksiss voimakkaasti. Vanteet ovat alkuperäiset autolla ajettu 200tkm.  Keväällä renkaiden  vaihdon yhteydessä vaihdoin levyt. silloin noi  puolivuotta käytössä oleet levyt mittasin ja olivat kierot, vaihdoin uudet levyt ja palat ongelma poistui noin kuukaudeksi. 
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Risto H - 16.08.2016, 16:41:41
Hmmm... Tarkkaile eturenkaiden kulumista nyt kuitenkin. Jotain outoa on meneillään jos levyt eivät kestä suorina tuon kauempaa. Alatukivarsivika voi olla aika juonikas myös ja ainakin edesauttaa ongelman syntymistä ja etenkin havaitsemista.

Et varmaan kuitenkaan aja radalla sillä autolla?
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: kimmogee - 17.08.2016, 08:21:41
Sama täällä V50 D5 ja 320mm levyt.
Täristi jarrutuksessa, vaihdoin uudet suht laadukkaat levyt ja palat tilalle. 10tkm kesti ja alkoi ravistamaan voimakkaasti jarrutuksissa.
Takuuna uudet levyt tilalle ja tällä kertaa hinkkasin levyjen alta navat täysin puhtaaksi.
Olisko kestänyt jopa 20tkm ennen kuin alkoi jälleen väristää.
Napoja ei mitattu mutta molemmat etunavat vaihdettu 50tkm sisään, luulis että on suorat.
Taitaa olla V50 ominaisuus...


Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: s73 - 17.08.2016, 09:36:55
Sama täällä V50 D5 ja 320mm levyt.
Täristi jarrutuksessa, vaihdoin uudet suht laadukkaat levyt ja palat tilalle. 10tkm kesti ja alkoi ravistamaan voimakkaasti jarrutuksissa.
Takuuna uudet levyt tilalle ja tällä kertaa hinkkasin levyjen alta navat täysin puhtaaksi.
Olisko kestänyt jopa 20tkm ennen kuin alkoi jälleen väristää.
Napoja ei mitattu mutta molemmat etunavat vaihdettu 50tkm sisään, luulis että on suorat.
Taitaa olla V50 ominaisuus...


Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla


Mittaa navat, niitä on hajonnut vähemmilläkin kilometreillä.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: jt4 - 17.08.2016, 21:55:37
Itsellä alkoi jarruttaessa täristää todella voimakkaasti vähän 200 000 km jälkeen, tämä korjaantui uusilla orkkis levyillä.

Muutamia tuhansia tämän jälkeen vaihdettiin uudet alatukivarret lopussa olevien takapuslien takia.
Lopussa olevat puslat varmasti tehostaa jarrujen aiheuttamaa tärinää mutta voisko ne puslat myös sitten jotenkin aiheuttaa levyjen kieroutumisen?
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: pepper2 - 17.08.2016, 23:06:14
Puslien kuluneisuudella ei ole mitään yhteyttä levyn kieroontumiseen.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Hurm0s - 18.08.2016, 17:23:25
Puslien kuluneisuudella ei ole mitään yhteyttä levyn kieroontumiseen.
Tämä pitää paikkansa.
Huonot puslat voi tosiaan pahentaa tärinän tuntumista kabiiniin, mutteivat mitenkään voi aiheuttaa levyjen kieroutumista.

Fordeissa ainakin on ollut juuri tuota navan kieroutta, joka pilaa levytkin.
Napa on helppo mitata heittokellolla, kovin paljoa siinä ei saisi olla.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Diaz - 21.08.2016, 22:28:29
Sama homma itsellä. Jarrut toimi oikein mallikkaasti, mutta levyt alkoi olla loppu niin tein sen virheen että käskin huollossa vaihtamaan uudet levyt ja palat. Kesti alle 5tkm niin alkoi ravistaa ja aika helvetistikin. Takuuseen uudet levyt ja palat, sama homma reilun 5tkm jälkeen. Luovutin enkä kehdannut alkaa vikistä uudelleen, kun mukamas on mahdollista että olen ajanut levyt punaisena vesilätäkköön (jooh, saletisti...) -- no, kävi sitten niin että etulaakeri päätti levitä ja pistin kummatkin laakerit vaihtaen, jonka jälkeen mietin että nyt olis ainakin suorat navat toivottavasti ja hain samaan syssyyn Motonetistä brembon levyt ja palat... Nyt on 9tkm myöhemmin vielä ihan ok.

Jos menee vielä kerrankin mutkalle niin vien koko paskan kyllä vaihtoon ja ostan oikean auton.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Risto H - 22.08.2016, 00:39:14
Niinno, hajoamassa oleva pyöränlaakeri voi aiheuttaa ongelmia jarrulevyihinkin. Minun autossa levyt on vaihdettu toistaiseksi vasta kerran ja TWR:n levyt on kestäneet hyvin. Jarrupaloja on toki vaihettu useammin, samoin niitä etulaakereita kun haksahdin kerran halpiksiin.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: MazterI - 24.07.2017, 23:46:08
Lainaan vanhaa ketjua, koska ongelma on ihan sama. Eli potilaana -05 mallinen V50 2.4 bensakoneella. Kilometrejä on 207000.

Auto on ollut vanhemmillani koko elinkaarensa, ja pelannut moitteetta. Siihen vaihdettiin n. vuosi sitten etuiskarit sekä alatukivarsien taemmat puslat. Noin kolme kuukautta sitten auto alkoi täristää jarruttaessa voimakkaasti. Tässä vaiheessa jarruihin uusittiin palat, mikä ei ongelmaa poistanut.

Pari viikkoa sitten alkoi käännellessä kuulua rutinaa, ja merkkihuollon tuomion mukaan vaihtoon meni sitten etupäästä kumpikin vetari ja samalla etupyörän laakerit (toinen oli loppu, toinen vaihdettiin varulta kun rassaamaan ruvettiin). Koska jarrut oli oireilleet, vaihdettiin tässä yhteydessä myös levyt joka nurkkaan, koska olivat originaalit eli reilu 200000 ajetut. Paloja ei vaihdettu koska ne oli käytännössä koskemattomat.

Jarruissa on edelleen ongelmana se että sopivan "hiljaa" jarruttaessa tuntuu polkimessa aaltoilevaa liikettä, joka tuntuu koko auton tärinänä. Jos jarrun runttaa kunnolla pohjaan niin auto pysähtyy täristämättä kuin seinään. Myöskään normaalissa ajossa ei ole mitään tärinää ja auto menee suoraan kuin juna.

"Uutta" osaa on siis:
- jarrulevyt
- palat
- laakerit
- vetarit
- etuiskarit (ja niiden yläpää)
- etutukivarsien takapuslat

Onko mitään ajatusta mistä voisi johtua? Voisiko aaltoilu polkimessa / tärinä johtua jumittavista takasatuloista?
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: M141 - 26.07.2017, 00:44:36

Onko mitään ajatusta mistä voisi johtua? Voisiko aaltoilu polkimessa / tärinä johtua jumittavista takasatuloista?

Maalaisjärjellä jumittava satula tarvinee kaveriksi kieron navan/levyn, roskaa/ruostetta laipan ja levyn välissä tai levyn paksuus vaihtelua, jotta tuntuma aaltoilee/tärisee. Jumittava satula ohjaa puristusvoiman vain enemmän toiselle palalle(+laahaus yleensä) ja silloinkin pitäisi olla levyn pinnassa jotain em. vaihtelua, joka lisää ja vähentää kitkaa levyn kierroksen aikana.

Kokeile parkkiksella pelkällä käsijarrulla jarrutella, jos tärisee niin vika on takana.. Rengas pois, levy kiinni parilla pyörän pultilla ja pyörittelyä. Tarkkasilmäinen näkee pienet kieroudet suoraan, jos ei niin heittokelloa kiinni. Paksuusvaihtelut vaikka mikrometrillä...

Onko noilla uusilla levyillä nyt minkä verran kilometreja takana? Joskus jarrut vaatii vähän "sisäänajoa" rempan jälkeen. Samoin heti remontin jälkeen voi olla oireita jos asentajan rasvat jäänyt putsaamatta. Varsinkin levyissä on aika tuhteja varastorasvoja...
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: MazterI - 26.07.2017, 11:11:50
Uusilla levyillä ei ole ajettu kuin puolentuhatta kilometriä. Rasvat koitin puhdistella mahdollisimman hyvin, mutta kieltämättä tavaraa oli paljon. Samoin napojen puhdistus tehtiin huolella että pitäisi olla mitään kantamisongelmia.

Mutta tuo käsijarrukonstihan onkin looginen tsekkaamaan onko vika takana. Vispaus on sitä luokkaa että eteen minä sen perstuntumalla sijoittaisin.

Autossahan on alkuperäiset etupään alatukivarret, pallonivelet ja niiden etupuslat. Näihin tosiaan oli vasta joku kyläseppä vaihtanut vain takimmaiset puslat, nekin eri aikaan ja eri merkkiset.

Eli alan myös kalllistumaan siihen että olisiko fiksua vaithaa koko tukivarret koska ne ei mahdottoman kalliita kuitenkaan ole. Katsastuksessa ei toki väljyyksistä näissä moitittu, mutta sehän nyt ei mitään takaa. Mietin vain että voisiko tuo aaltoilu tulla siitä että etupäässä puslat / pallonivel päästää etupään elämään epätahtiiin?

Mutta aloitellaan käsijarrutestillä. Kiitos!

Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Risto H - 26.07.2017, 20:33:09
Ääni etualatukivarsien uusimiselle. Oire vaikuttaa tutulta. Luonnollisesti pyöränkulmat pitää tsekata samalla.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: MazterI - 27.07.2017, 11:08:40
Siltä tämä alkaa vaikuttaa. Onko suosituksia mistä tukivarret ja mikä merkki? Tarjontaa tuntuu löytyvän runsaasti... Jos on merkitystä, niin kulkine on niin alkupään V50:siä että siinä on vielä 18 millin pallot eli ne pienemmät.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: M141 - 27.07.2017, 23:02:19
Vaihdettujen osien listaa kun kattoo niin eipä siinä alatukivarsien lisäksi juuri muuta enään ole.
Tukivarsia tosiaan monella merkillä. Samasta tehtaasta tulee varmaan osa ainakin halvimmista. Jos lompakko ei valita niin marmorilta orkkikset.
Suomessa tarvikeosien hinnat näyttäs asettuvan motonetin 110€(tarvike jonka valmistajan näkee tiskillä) ja 130€ OE laadun(valmistaja?) välimaastoon.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/660/75961/autot/volvo/s40-v50-c30-2004-2012
Fixuksella Radaelli ja Triscan 118€ ja Lemförder 142€ miinus alennukset tiskillä. Tuo Lemförder lienee ainakin ok valinta.
https://www.fixusnet.fi/fin/tukivarret-111-parts

Mä tilaisin virosta Sparetolta FEBI BILSTEIN:it 75€ /kpl tai LEMFÖRDER:it 78€ /kpl. Tulee 3 päivässä kotiovelle 18€ kuluilla, jos sivulla lukee tavaran kohdalla "toimitus seuraavana arkipäivänä". Jotain halppista näkyy saavan 45€ /kpl, en tiedä laadusta...

https://spareto.fi/t/vehicles/volvo/volvo-v50-mw-2-dot-4-1/pyoran-ripustus
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: MazterI - 28.07.2017, 06:56:00
Kiitos asiallisista vastauksista.

Omien saksalaismerkkien kanssa on tullut luotettua Lemförderiin, joten pistetäänpä sellaiset Virosta tulemaan. Josko ne alkaisi ravistelut jarruttelussa asettumaan.  :)
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: Diaz - 28.07.2017, 19:51:16
Sama homma itsellä. Jarrut toimi oikein mallikkaasti, mutta levyt alkoi olla loppu niin tein sen virheen että käskin huollossa vaihtamaan uudet levyt ja palat. Kesti alle 5tkm niin alkoi ravistaa ja aika helvetistikin. Takuuseen uudet levyt ja palat, sama homma reilun 5tkm jälkeen. Luovutin enkä kehdannut alkaa vikistä uudelleen, kun mukamas on mahdollista että olen ajanut levyt punaisena vesilätäkköön (jooh, saletisti...) -- no, kävi sitten niin että etulaakeri päätti levitä ja pistin kummatkin laakerit vaihtaen, jonka jälkeen mietin että nyt olis ainakin suorat navat toivottavasti ja hain samaan syssyyn Motonetistä brembon levyt ja palat... Nyt on 9tkm myöhemmin vielä ihan ok.

Jos menee vielä kerrankin mutkalle niin vien koko paskan kyllä vaihtoon ja ostan oikean auton.

Kun ketju ponnahti pinnalle niin palataas tähän. Oma ongelma ratkesi sillä että vein tosiaan sen auton vaihtoon.

Kolme levyt ja palat, etualatukivarret, navat, etuiskarit vaihdettu... Kulmia säädetty myös. Ei riittänyt enää mielenkiinto kun huoltokulut oli suurempia kuin pakasta vedetyn auton arvonalenema.
Otsikko: Vs: Volvo V50 Jarruvika
Kirjoitti: pepper2 - 30.07.2017, 17:16:34
Uusilla levyillä ei ole ajettu kuin puolentuhatta kilometriä. Rasvat koitin puhdistella mahdollisimman hyvin, mutta kieltämättä tavaraa oli paljon. Samoin napojen puhdistus tehtiin huolella että pitäisi olla mitään kantamisongelmia.

Mutta tuo käsijarrukonstihan onkin looginen tsekkaamaan onko vika takana. Vispaus on sitä luokkaa että eteen minä sen perstuntumalla sijoittaisin.

Autossahan on alkuperäiset etupään alatukivarret, pallonivelet ja niiden etupuslat. Näihin tosiaan oli vasta joku kyläseppä vaihtanut vain takimmaiset puslat, nekin eri aikaan ja eri merkkiset.

Eli alan myös kalllistumaan siihen että olisiko fiksua vaithaa koko tukivarret koska ne ei mahdottoman kalliita kuitenkaan ole. Katsastuksessa ei toki väljyyksistä näissä moitittu, mutta sehän nyt ei mitään takaa. Mietin vain että voisiko tuo aaltoilu tulla siitä että etupäässä puslat / pallonivel päästää etupään elämään epätahtiiin?

Mutta aloitellaan käsijarrutestillä. Kiitos!

Jos etulevyt on kierot niin täristää varmasti rattiin, takalevyt tuntuvat pelkästään polkimella...