Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: miguliolio - 03.08.2011, 19:16:22
-
Terve. Ongelmana omassa kasipätkässä (T5-R) pienoinen öljyvuoto. Eli öljyä tulee letkusta joka lähtee syylärista ilmeisesti öljypumpulle.
Alkupää on metallia jonka jälkeen muuttuu kumiseksi ja jälleen metalliksi. Eli onko kyseinen letkun tynkä kuinka yleinen vika ja mahtaakohan siniseltä saada uutta?
Toinen mieltä painava asia on sellainen että koneen takapuolella lohkossa on jokin letkunipan näköinen systeemi, mieltä askarruttaa se että kuuluisiko ko. nipassa ola jokin letku?
Nippa on noin 10mm halkasijaltaan. Kiitos ja anteeksi.
Edit. Vielä tuli mieleen että mistäköhän päin autoa mahtaa löytyä raitisilmasuodatin? Hanskalokeron takana?
-
Onkohan sulla automaattivaihteinen? Olisko tuo vuotava letku automaatin öljykierrossa öljynjäähdyttimelle?
Olisko tuo letkunippa lohkossa jäähdytysnesteen tyhjennysproppu? Siihen saa tökättyä letkun ja helpottaa nesteen poislaskemista siististi.
Raitisilmasuodatin löytyy kun avaat konepellin ja repsikanpuolelta tuulilasin etupuolelta avaat pari kolme torx ruuvia ja nostat sitä muovia...
-
Ei ole automaatti, ihan hämmennettävällä laatikolla tuo on. Letku lähtee syylärin hantin puoleisesta päädystä ja menee jakopään kopan liepeille koneeseen ihan alas. Veikkaisin että öljypumpulle.
Mikäköhän kyseisen letkut tarkoitus mahtaa olla? Onko syylarin siällä joku öljyn lauhdutun? Ja kiitos tiedoistasi.
-
Ihan samassa paikassa vuotoa omassa T5 . Siitä keskikohdasta missä kangaspäällysteinen liittyy metalliputkeen.O tiiviste kuulemma kovettuu. Öljy valuu alaspäin ja ajoviima heitää taaksepäin vetoakselille asti joka taas pyörittää öljynn
ympäri konetta. Bäckfäldin korjaamolle (Ala-Veteli) sovin jo vaihtoajan ja ongelma oli siellä hyvin tiedossa. Ettei jopa tyyppivika enemmän ajetuissa.
-
Sama kohta vuotaa itelläkin. Tosin ei oo paljoa ajettu noin 240tkm. vasta mittarissa. Pitänee käydä siniseltä tilaamassa uusi.
-
Ihan samassa paikassa vuotoa omassa T5 . Siitä keskikohdasta missä kangaspäällysteinen liittyy metalliputkeen.O tiiviste kuulemma kovettuu. Öljy valuu alaspäin ja ajoviima heitää taaksepäin vetoakselille asti joka taas pyörittää öljynn
ympäri konetta. Bäckfäldin korjaamolle (Ala-Veteli) sovin jo vaihtoajan ja ongelma oli siellä hyvin tiedossa. Ettei jopa tyyppivika enemmän ajetuissa.
Mistäs muuten hommasit uuden ja mitä maksoi?
-
Mikäköhän kyseisen letkut tarkoitus mahtaa olla? Onko syylarin siällä joku öljyn lauhdutun?
Sehän siinä on, siinä syylärin reunassa.
Ja näissä ei välttämättä ole koko raitisilmasuodatinta. Exä-T5:ssa ei ollut koko asennuskaulusta.
-
Ne letkut on tosiaan moottorin öljynlauhduttimelle menevät, eli syylärin päätyyn.
Lähtevät sieltä öljypohjan päästä, jossa on neliömäinen O-rengas tiivisteenä.
Nuo letkut alkaa liitoksistaan vuotamaan kun niissä tulee ikä täyteen.
Kannattaa vaihtaa uusiin ne letkut ettei ainakaan satu vahinkoa, pahimmassa tapauksessahan heittää kaikki öljyt sitä kautta pihalle...
Muistaakseni ovat aika arvokkaat volvolla, mutta eipä niitä taida muualtakaan saada...
-
Kannattaa myös vaihtaa sen letkun klemmari uuteen ja vaikka vielä nippuside sen ympäri. Kerran vaihdoin jäähdyttimen ja laitoin öljyletkun samalla klemmarilla takas ja irtihän se letku lähti ajossa...
-
Joo, tuon öljynjäähyn voi toteuttaa tehokkaammin ja halvemmalla mitä uudet letkut, kun laittaa ulkoisen jäähyn. :)
-
Mistäs muuten hommasit uuden ja mitä maksoi?
Itse en hommaa, firma hoitaa uudet. Hinnasta en vielä tiedä.
-
mä teetätin jossai hydrauliikka puljus 60e
-
Joo, tuon öljynjäähyn voi toteuttaa tehokkaammin ja halvemmalla mitä uudet letkut, kun laittaa ulkoisen jäähyn. :)
itseasiassa se alkuperäinen on toiminnaltaan aivan loistava, ei sitä kannata mennä pois vaihtamaan.
Jäähdyttää öljyn juuri oikeaan lämpötilaan eikä liian kylmäksi ja kylmällä lämmittää öljyn...
-
Joo, tuon öljynjäähyn voi toteuttaa tehokkaammin ja halvemmalla mitä uudet letkut, kun laittaa ulkoisen jäähyn. :)
Mutta tuolla alkuperäisellä systeemillä on muunkin toiminto kuin pelkästään jäähdyttää öljyä.
-
Mutta tuolla alkuperäisellä systeemillä on muunkin toiminto kuin pelkästään jäähdyttää öljyä.
Joka on mikä?
Jos öljyt kiertäis jäähdyttimessä hullunkierrolla niin sellanen jäähdytin auttais öljyjä myös lämpenemään kylmästä (vrt. B230FT:n vesikierukka), mutta kun siellä jakopään alla mistä letkut lähtee on 90° termostaatti joka kääntää moottorista sisäisen kierron 90° jälkeen tuon jäähdyttimen kautta..
Hyvä ja tehokas se jokatapauksessa on.
Edit:
linkataan tää 850:n öljyjäähdyttimen kuva tähän vielä.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/oljynjaahdytin.jpg)
-
Onko noi letkut yhdessä jollain tapaa? Kuvassa ainakin näyttäisi että ei saa vaihdettua pelkästään toista letkua. Pitänee ensi viikolla käydä volvolla ihmettelemässä nuita osia.
-
Onko noi letkut yhdessä jollain tapaa? Kuvassa ainakin näyttäisi että ei saa vaihdettua pelkästään toista letkua. Pitänee ensi viikolla käydä volvolla ihmettelemässä nuita osia.
Ne on yhdessä vain tuolla yhdellä pultilla öljypohjan etureunassa. Kyllä ne ihan erikseen on vaihdettavissa.
-
Ylempi letku noista rupesi vuotamaan minullakin -98 V70R:ssä...huomenna pitäs tulla Ruotsista uusi ja keskiviikkona menee auto pajalle.
Vuotokohta paikallistui katsastuksessa...se ei näy auton alle kurkkimalla ellei autoa nosta nosturille.
Ylhäältä päin katsottuna kyseinen letku on vain hieman kostea päältä....alta päin paljastuu karu totuus.
Turbon paluuputken tiivisteet menee lisäksi uusiksi lohkolämppärin asennuksen yhteydessä, hyvä juttu kun pientä tihkumista sielläkin havaittavissa.