Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Karitsu - 16.08.2016, 12:52:33
-
Moi!
Huollatutin auton. Vaihdettiin huohotin. Kotiin tultua tarkistin vieläkö puskee savua mittatikun putkesta. Ja niinhän se tekee. Menikö joku vikaan vai mikä voisi olla sen jatkumiseen syynä?
-
Ei hajuakaan millainen huohotin T6:ssa on mutta mitkä osat vaihdettiin? Minä kun vaihdoin huohotusosat bensavapari-kasipätkääni aikoinaan niin se öljynkeräyssäiliö ei tuntunut niin tukkoiselta mutta liekkilukolle menevä ohuin letku oli aivan tukkoon muurautunut. Kuinka paljon se sitä savua puskee, tuleeko silloinkin kun tikku on paikallaan?
-
Autosalvassa laittoivat uuden laatikon muuten katsoivat kuulemma vanhat letkut. Joku pieni letku vaihdettiin. Ei lyö öljyä putkesta, eikä tikun ollessa paikalla. Tikku pysyy paikallaan. Kun tikun ottaa pois, tulee savua.
-
Kuulostaisi siltä, että alipaine imusarjasta ei saavuta huohotinpurkkia, jolloin imusarjasta huohotinpurkille tuleva pieni letku saattaa olla tukossa (tämäkö vaihdettiin?). Toinen vaihtoehto on se, että purkista lohkoon tai kanteen menevät letkut ovat tukossa. Lisäksi letku itse voi olla sisältä auki, mutta sen liittymäkohtaan lohkossa tai kannessa voi olla kertynyt öljymömmöstä tukos. Laita öljytikku paikalleen ja ota öljyntäyttökorkki auki ja laita sen reiän päälle ohut kumihanska tai elintarvikekelmun pala. Anna koneelle kierroksia ja katso imeytyykö hieman kuopalle? Mikäli näin ei tee alipaine imusarjalta puuttuu ja sitten ei muuta kuin uudelleen tukosta etsimään. Tällaisia kokemuksia 2,4 T koneen perusteella T6 koneen huohotinjärjestelmää en sen tarkemmin tunne.
-
Kuulostaisi siltä, että alipaine imusarjasta ei saavuta huohotinpurkkia, jolloin imusarjasta huohotinpurkille tuleva pieni letku saattaa olla tukossa (tämäkö vaihdettiin?). Toinen vaihtoehto on se, että purkista lohkoon tai kanteen menevät letkut ovat tukossa. Lisäksi letku itse voi olla sisältä auki, mutta sen liittymäkohtaan lohkossa tai kannessa voi olla kertynyt öljymömmöstä tukos. Laita öljytikku paikalleen ja ota öljyntäyttökorkki auki ja laita sen reiän päälle ohut kumihanska tai elintarvikekelmun pala. Anna koneelle kierroksia ja katso imeytyykö hieman kuopalle? Mikäli näin ei tee alipaine imusarjalta puuttuu ja sitten ei muuta kuin uudelleen tukosta etsimään. Tällaisia kokemuksia 2,4 T koneen perusteella T6 koneen huohotinjärjestelmää en sen tarkemmin tunne.
Hanska ei mene kuopalle eikä kyllä ihan täyteenkään. Kuitenkin jonkun verran täyttyy ilmasta. Kuvassa keskellä näkyy päästä rikki oleva mainittu pieni letku, joka vaihdettiin. Aion mittauttaa moottorin tiiviyden, jotta näkee fuskaako muualta. Tältä näytti kaasuläppäkotela ennen putsausta. Samalla tuli tehtyä, koska T6:n huohottimen vaihto on paljon hankalampaa kuin vitoskoneesta. Vei Autosalvassa 3,5 tuntia ja hinta 422€. Auuts!
(https://s4.postimg.org/speujgog9/image.jpg) (https://postimg.org/image/speujgog9/)
(https://s4.postimg.org/o4x9i9u4p/image.jpg) (https://postimg.org/image/o4x9i9u4p/)
-
Lueskekepa tuosta niin tiedät miksi ei toimi. Toi ei oo suoraan sun moottoriin, mut periaate siitä selviää: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=53448
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
-
Koneen ohivuodot kannattaa tosiaan tarkistaa. Tuo vaihdettu letku ei mielestäni ole se huohotinjärjestelmään alipaineen tekevä letku, vaan sen alipaine ohjaa muistaakseni muita toimintoja. Vaihtaa se kyllä täytyi. Hyvin samanlaiselta näyttää kuin oman vitoskoneeni huohotinjärjestelmä.
Keskellä tuota bumerangin muotoista jäätymisen estävää vesikiertoa on muovipäinen alipaineletku imusarjalta huohotinpurkkiin. Tämä menee helposti tukkoon - tarkista.
(https://s4.postimg.org/t36pbyny1/IMG_1880.jpg) (https://postimg.org/image/t36pbyny1/)
Se kiinnittyy tuohon pieneen kylkinysään letkussa, joka kiinnittyy huohotinpurkin päälle. Nysä näkyy noiden kahden metalliputken pään välissä.
(https://s4.postimg.org/52cvyd8yh/IMG_1760.jpg) (https://postimg.org/image/52cvyd8yh/)
Tässä vielä parempi kuva klemmari paikallaan tuosta nysästä. johon imusarjan alipaineletku tulee.
(https://s4.postimg.org/9z0cpdtqh/IMG_1773.jpg) (https://postimg.org/image/9z0cpdtqh/)
-
Lueskekepa tuosta niin tiedät miksi ei toimi. Toi ei oo suoraan sun moottoriin, mut periaate siitä selviää: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=53448
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Nopeasti lukien ymmärsin, että iäkkään koneen männät todella fuskaa ja päästää läpi, jonka takia huohotinjärjestelmän letkujen alkuperäiset läpimitat eivät ole toimivat. Alipainetta ei synny, koska letkuista, joista kaasut tulee huohotinlootaan, johtavat enenmmän kaasuja kuin uudessa koneessa. Paineet kai muuttuneet? Niinpä sen letkun joka imee kaasut poispäin huohottimesta takaisin koneelle tulee olla alkuperäistä sisähalkaisijaltaan suurempi, jotta imu syntyy.
Tämä nyt tämmöistä maallikon puhetta, joka ei oikeasti ymmärrä paljoa koneista. Korjatkaa, jos meni ihan metsään.
kiitos sivusta!
-
Tukos löytyi sieltä aiemmin mainitusta imusarjaan banjopultilla kiinni tulevasta nipasta, jossa on se vesikierto.
Letkut ei olleet tukossa, mutta se nipassa oleva 2-3mm reikä oli tukossa.
Sain sen rassattua auki tig-hitsauslangan avulla ja paineilmaa perään.
Samalla irroitettiin öljypohja koneesta ja tarkistettiin öljyn paluukanavan mahdollinen tukos, ei ollut tukossa mutta lohkon puolen kanavassa joka menee huohotuspurkille, oli jonkun verran öljyistä "möhnää".
Onneksi ei tullut turhaan avattua öljypohjaa, lohkon ja ö-pohjan välinen pienempi o-rengas oli kivikova ja pullahtanut oudon muotoiseksi.
Se olisi saattanut pettää milloin vaan ja koneesta olisi ö-paineet kadonneet.
Nyt on moottorissa hyvä alipaine tyhjäkäynnillä ja kumihanska imeytyy kasaan kun laittaa öljykorkin reiän päälle.
-
Ainakin t5:ssa ja muissa 5 turboissa, se huohotin boksi on ihan tyhjä, elikkä pitää olla aika paskoilla öljyillä ajettu, jos ne 20mm letkut menee tukkoon. Turboissa ei ole niitä liekkilevyjä, jotka tahtoo vapareissa tukkeentua. Veikkaisin että vuotaa nyt ohi jostain.
-
Omas T5:ssä oli kans toi banjon pikku reikä ihan tukossa.
Vaihdoin mys pcv:lle menevän putken 5/8" letkuksi. Eipähän huohota enää.
Hieman oli mönjää huohotinpytyssä, mutta lähti bensalla muljutellen aika helposti puhtaaks. Jotku noita pönttöjäkin vaihtelee ja ihan turhaan, kun sen saa helposti puhdistettuakin. No pikkuletkut kyl kandee uusia ja samalla ne banjovirityksen jäähdytinletkut kans.
Olipahan paska homma laittaa se banjon pultti takaisin, kun tein nuo pikkuletkut metritavarasta, tuli vielä ilmeisesti hieman lyhyehköt ja siks se kampes kokoajan vielä väärään suuntaan.
-
Ainakin t5:ssa ja muissa 5 turboissa, se huohotin boksi on ihan tyhjä, elikkä pitää olla aika paskoilla öljyillä ajettu, jos ne 20mm letkut menee tukkoon. Turboissa ei ole niitä liekkilevyjä, jotka tahtoo vapareissa tukkeentua. Veikkaisin että vuotaa nyt ohi jostain.
Tukos oli imusarjan alapuolella olevassa nipassa, jossa on n.3mm reikä.
-
Testasin omasta 2.5T:stä tänään kumihanskalla öljyntäyttöaukosta. Tyhjäkäynnillä hanska yritti hieman täyttyä, mutta ei oikein kunnolla. Eli alipainetta ei ainakaan näyttänyt olevan.
Ilmeisesti pitäisi siis aluksi puhdistaa tuo imusarjassa oleva "kuulaventtiilinippa"?