Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AndyLine - 20.08.2016, 21:03:05
-
Terve,
Otsikossa onkin vikakuvaus aika hyvin.
Tökkivä vaihto on enimmäkseen 3->4 vaihteelle, Jonkin verran myös 4->5. Joskus 3-4 vaihdossa esiintyy ikään kuin välivaihde, jolloin ilmeisesti 4 menee pesään, mutta turbiini on auki ja kohtalaisen viiveen jälkeen lukkiutuu. Alaspäin vaihtaa mielestäni ihan hyvin.
Toinen ja uudempi ongelma on kierrosten seilaaminen maantienopeuksissa. Yleensä n. 200rpm ja harvemmin jopa 400rpm. Tällöin siis nopeus pysyy samana (vakkarilla ja ilman). Jos nopeus pysyy vakiona, käsittääkseni turbiinin on silloin luistettava..?
Laatikon öljyt on vaihdettu edellisen omistajan toimesta 120tkm (mobil 3309) ja allekirjoittaneen toimesta 180tkm (ravenol t-iv). Kummatkin huuhtelemalla. Nyt lasissa on 202tkm. Tökkiminen esiintyi jo ennen omaa öljyn vaihtoa ja kierrosten seilaus sen jälkeen ehkä n. 10tkm.
Jonkinlainen herääminen tapahtui tänään, kun kävin ajamassa tuttavan V70 D3 2010 (80tkm), jossa on käsittääkseni sama TF-80SC laatikko.
Vaihdot oli aivan eri planeetalta, tuskin huomasi. Muita eroja oli se että omassa kulkineessa"lämä tiskissä vaihdot" tapahtuvat vasta punarajalla (4500rpm), tuttavan V70ssä paljon aikaisemmin, ehkä n. 3500 (punaraja 5000rpm).
Että tällainen vuodatus :) Ilmeisesti edessä taitaa olla vähintään venttiilikoneiston vaihto? Toivottavasti ei koko laatikon vaihtoa...
Onko arvon jäsenistä kukaan vaihtanut koneistoa itse, onko kuinka suuritöinen?
-
Oliko tuo 120tkm siis ensimmäinen öljynvaihto? Montako vuotta autolla oli tuossa vaiheessa ajettu?
Viisainta olisi viedä laatikkopajalle. Katsovat samalla muutkin paikat kuntoon. Ties vaikka olisi vain öljymäärä pielessä
-
Itsellä samanlaiset oireet korjaantuivat pelkän turbiinin vaihdolla. Auto tosin oli bmw zf-laatikolla, mutta mehumaija jokatapauksessa.
-
Oliko tuo 120tkm siis ensimmäinen öljynvaihto? Montako vuotta autolla oli tuossa vaiheessa ajettu?
Viisainta olisi viedä laatikkopajalle. Katsovat samalla muutkin paikat kuntoon. Ties vaikka olisi vain öljymäärä pielessä
Juu, 120tkm oli ensimmäinen vaihto. Vuosia ollut silloin 4v.
Öljymäärää pitäisi olla oikea. Käytin ensin paikallisessa volvo huollossa, jonka jälkeen tsekkasin vielä itse laittamalla varmasti liikaa (n, 0,5l) , ja valutin kone käynnissä suunnilleen samat pois oikeassa lämpötilassa (vida+dice löytyy) .
-
Sanoit että maantie nopeudella mutta oletko katsonut tarkemmin loppuuko seilaaminen jossain vaiheessa?
Omassa AW55-50 askissa tapahtuu tuo 5. vaihteen lukitus ilmeisesti vasta mittari 90 kmh. Tuon lukkiutumisen jälkeen voi päästää nopeuden tippumaan johonkin n. 70 kmh ennen kuin taas irtoaa. Eli jos vaikka paikaltaan lähtee liikenteeseen ja laittaa vakkarin 80 kmh niin seilaa kierrokset kuorman mukaan mutta nopeus pysyy. En tiedä onko normaalia mutta näin käyttäytyy tämä yksilö. Edellisen sepän jäljiltä laatikossa on öljyä yli ylärajan.
-
Tuossa on 6 vaihteinen laatikko? Uudemmissa tuolla laatikolla on ns. normaalia että D-asennossa maantie vauhdissa kierrokset heiluu. Turbiini ei ole täysin lukossa. Kokeile heittää manuaalipuolelle, loppuuko silloin. Ainakin itsellä se auttaa kierrosten heijaamiseen.
-
Jep, 6v laatikko on.
Aikaisemmin tuota kierrosten huojuntaa ei ole esiintynyt. Etenkin tuo harvemmin esiintyvä n.400 rpm heilunta on jo sen verran rajua, että sen huomaa vänkärikin perstuntumalla.
Miten muuten muilla 6v dieselin omistajilla, vaihtaako teilläkin kaasu pohjassa vasta punarajalla?
Ylihuomenna tulee 900km pätkä reissuajoa. Kävi mielessä, että ottais läppärin +vida&dice mukaan ja katsoisi onko laatikon mielestä turbiini lukossa huojunnan aikana. Muistelisin, että vidan valikoista löytyy ko. kohta.
-
Tietääkö kukaan hyvää vaihteisto-puljua Oulun seudulla?
-
Ei kannata verrata tuohon 2010:iin. Vaikka laatikko on sama niin sen ohjaus on ohjelmoitu paljon paremmin
-
Ei kannata verrata tuohon 2010:iin. Vaikka laatikko on sama niin sen ohjaus on ohjelmoitu paljon paremmin
Vertasin omaan 2008 vuosimalliin :)
-
Vertasin omaan 2008 vuosimalliin :)
... ja mää meinasinkin topicin aloittajaa ja aloitusviestiä :)
-
Näillä vanhemmilla ei kandee lyödä lämää ihan pohjaan. Etenkään jos softattu eikä varmaan muutenkaan kun se tosiaan ei oikein osaa hyödyntää vääntöä vaan kiertää turhan korkealle. Hiljattain oli matka-ajoa jossa tuli ohiteltua niin yksi ohitus jäi erityisesti mieleen. Lähdin epähuomiossa lämä tiskissä ohittamaan "turvallisuussyistä" ja aloin löysäämään ettei nouse nopeus ihan mahdottomaksi niin värkki pirskatti alkoi kiskomaan ja kiihtymään oikein kunnolla siinä rauhallisesti löysätessä. Latoi vissiin suht nopeaan tahtiin 5 ja 6 silmään ja vääntöalue oli kai "juuri oikea". Mietin että kylläpä olis ollu todella räväkkä ohitus jos ois tollee kiihtyny siinä ohituksen alkuvaiheessa.
Samanlaista oli kyllä vag dsg kanssakin. Ei sekään osannu oikein osanu vääntöä hyödyntää. Ihan kuin ois bensakoneen säädöissä laatikot
-
Jaa laatikkoako siinä on säästetty kun vääntö ei ole käytössä. Onkohan kaikki softat noin tyhmiä.
-
Kokemuksia:
Oma -07 TF-80SC venyttänyt pääosin 3:selle vaihtoa jo 100tkm. Vaihdoin alussa venakineikon, suodattimen ja turbiinin, MUTTA tuo kahdessa vaiheessa tuntuva vaihto ei ole muuttunut siitä mihinkään. Ei ole myöskään pahentunut 100tkm matkalla.. Nyt siis ajettu 310tkm..
-
Sain napattua videota siitä kierrosten seilaamisesta: https://drive.google.com/file/d/0B_ELiELSxNanMTY0azBTU1VmX0U/view?usp=drivesdk (https://drive.google.com/file/d/0B_ELiELSxNanMTY0azBTU1VmX0U/view?usp=drivesdk)
Tutkailin myös Vidalla turbiinin lukitusta tuossa nopeudessa. Aina kun turbiinin lukituksen tila muuttuu "fixed"istä olikohan "slipping locked" tmv., tapahtuu kierrosten 100rpm hyppäys. Tätä se sitten sahaa lähes kokoajan.
Jos nostaa nopeuden 115kmh, loppuu sahaaminen ja pysyy fixed tilassa.
-
Kokemuksia:
Oma -07 TF-80SC venyttänyt pääosin 3:selle vaihtoa jo 100tkm. Vaihdoin alussa venakineikon, suodattimen ja turbiinin, MUTTA tuo kahdessa vaiheessa tuntuva vaihto ei ole muuttunut siitä mihinkään. Ei ole myöskään pahentunut 100tkm matkalla.. Nyt siis ajettu 310tkm..
Oliko Wolmari kova homma vaihtaa venttiilikoneisto? Jostain löysin vanhemman 5-vaihteisen laatikon venttiilikoneiston vaihdosta selostuksen, jossa ei laatikkoa irrotettu, vaan apurunkoa ja konetta laskettiin ym. Onnistuuko samoin tämän 6-vaihteisen kanssa?
-
Saman näköistä seilaamista tapahtuu mullakin ajoittain, erityisesti kun ajaa tasaista noin 70km/h vauhtia. Käsittääkseni laatikko arpoo siinä, että pitäisikö ajaa nelosella vai vitosella, ja kierrokset seilaa siinä 1600 - 2000 RPM välillä. Hieman kun nostaa vauhtia niin pitää vitosen silmässä kierrokset jää n. 1700, vastaavasti kun laskee vauhtia niin laittaa nelosen silmään ja kierrosmittari lukittuu siihen vajaaseen 2000 RPM.
Tämä siis ilman cruisea ihan jalka kaasulla, harvemmin tulee noissa nopeuksissa ajeltua cruisella joten en ole pannut merkille sitä. Auto vm. 2002 V70 D5 eli käsittääkseni TF-80SC laatikko. Käyttäytyminen on ollut tämän kaltaista pidemmän aikaa, eikä ole aiheuttanut muita oireita.
-
Tämä siis ilman cruisea ihan jalka kaasulla, harvemmin tulee noissa nopeuksissa ajeltua cruisella joten en ole pannut merkille sitä. Auto vm. 2002 V70 D5 eli käsittääkseni TF-80SC laatikko. Käyttäytyminen on ollut tämän kaltaista pidemmän aikaa, eikä ole aiheuttanut muita oireita.
Jos autosi on vuosimallia 2002, on siinä AW55-50SN vaihteisto, eikä tuo uudempi TF-80SC.
-
Jos autosi on vuosimallia 2002, on siinä AW55-50SN vaihteisto, eikä tuo uudempi TF-80SC.
Joo olet oikeassa. Alkoi itseänikin epäilyttämään väitteeni ja tosiaan TF-80 tuli vasta faceliftissä.
-
Joo olet oikeassa. Alkoi itseänikin epäilyttämään väitteeni ja tosiaan TF-80 tuli vasta faceliftissä.
Facelift tuli 2005 malliin. Uusi laatikko vasta 2006 kun tuli uudet dieselit.
-
V.koneikon olisi voinut vaihtaa pelkästään joo tekemällä hieman tilaa sinne, mutta omassani alkoi kylmänä pumppu kavitoimaan, eli suodatin tukossa.
Jouduin siis ottamaan laatikon auki.
VÄITTÄISIN, että monellakin on tuo öljysuodatin jokseenkin tukossa. Siihen ei öljynvaihto auta. Pesusta en tiedä.
Kierrosten humpaus: 100tkm on kiekat seilanneet siten, että oli nopeus ja vaihde mikä tahansa, niin aina momentin kasvaessa(ylämäen alussa, sievä kiihdytyksen aloitus..) rpm:t nousevat n. 200.. En enää välitä pienistä, ajetaan seisaukseen asti!