Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jykelä - 21.08.2016, 15:36:16
-
Missähän vois olla vika. Ku vaihroon vauhtipyörän ja kasasin nii rupes kardaani täryyttään 40km-70km vauhris
-
onko se oikeassa asennossa?eli niinkuin olikin?
-
Ei taira olla. Tullu mieleenkään että pitääs olla samas kohtaa. Kuinkas ny sitte. Pitääkö vaan kokeella vaihtaa paikkoja
-
Booriliitoksen kahtapuolta pitää haarukoiden olla keskenään samassa asennossa. Kts. periaate oheisesta kuvasta. Koska tavallinen kardaani on vaihtonopeusnivel, on tämä keskeinen tekijä.
(https://s9.postimg.org/mm0kusla3/image.jpg) (https://postimg.org/image/mm0kusla3/)
-
Kato löytyykö kohdistusmerkit; jos ei löydy, niin vie KOMET Oy:lle Juvanmalmille
-
Tässä kuva kohdistusmerkeistä (keltaiset täplät)
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Koukku138.jpg) (http://s368.photobucket.com/user/MattiK/media/Koukku138.jpg.html)
-
Edellä hyviä vinkkejä mutta ei tuota booriliitosta muistaakseni edes saa väärään asentoon, ainakaan uudemmissa, ihan alkupään malleista en ole varma. Voi varmaan olla mahdollista niinkuin 700 sarjassakin.
Siellä on sellainen "leveämpi" boori ja sen takia väärin asentaminen on mahdotonta.
Jos boorit on ympäriinsä samanlaiset niin sitten pitää olla tarkkana.
Ps. Jos asuu vaikkapa peräseinäjoella, on melko pitkä matka kiikuttaa juvanmalmille. Uskoisin että päteviä firmoja löytyy vaikkapa seinäjoenseudulta.
Aloittaja ei kerro sijaintiaan mutta viestejä selaamalla saa tällaisen käsityksen, siis peräs.joki?
-
http://www.kardaaniakselinkorjaus.fi/
-
En ole katkaissut kardaania pooriliitoksesta
-
Kiinteät ristiin.Silleen on tasapainoitettu.(Onkohan ketjun ekassa kuvassa kaikki ok?)
2 vaihtoehtoa,eli puoli kierrosta.
Aloittajalla on nyt muussa ongelma.
Onko rättinivel?
-
Tukilaakerin paikkaa noissa joutuu yleensä hieromaan värinöiden ilmaantuessa. Ensin korin ja tukilaakerin telineen väliin paksut prikat (5 mm), jos ei auta tai pahenee niin tukilaakeria on nostettava ylöspäin eli siirretään prikat tukilaakerin ja telineen väliin. Kardaanin irrottamisen jälkeen ilmestyneeseen tärinään saattaa auttaa kun löysää telineen pultit ja naputtelee telinettä vähän johonkin suuntaan, paljonhan se ei liiku mutta pari milliäkin saattaa riittää.
-
Pitääpä kokeella
-
Kokeiltu on säärellä korkeutta eri suuntiin. Nyt täryyttää verossa mutta ei vapaalla ja moottori jarrutuksessa
-
Kuinkas paljon vaikuttaa se laatikon kannatinkumi ku se on "vähä" rikki
-
Kuinkas paljon vaikuttaa se laatikon kannatinkumi ku se on "vähä" rikki
se toimii siellä hyvin ennenkuin siihen mennään koskemaan,joka kerta sama juttu säätöä säätöä ja säätöä,mutta jos vikaa niin laita uusi ja säätele sitä ,aikanaan hautaus autojen kanssa tapeltiin kun aina jyristi/ravistii (niissä oli pitempi kardaani) mutta ne saatiin siedettäväksi prikkoja laittamalla telineen ylä/alapuolelle,yhdestäkään ei tullut hyvää mutta siedettäviä ja parempia kyllä! ;)
-
Juu. Laitoon uuren kumin tilaukseen. Ku se oli aivan paskana otti jo rauta rautaa vasten. Tukittiin sinne väliin kummin paloja nii vähä helppas. Mutta täryyttää silti aivan per..leesti
-
Jos ei muu auta niin pitää vissiin käyrä seinäjoen moottorihiomolla tasapainottamas