Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PelastajaPupu - 22.08.2016, 15:14:18
-
Eli mutsin auton takaluukku e aukea, avaimella saa auki. Menee kyllä lukkoon, ei avaudu ees takakontin napilla. Vika tuli yllättäen, tsekkasin liittimet ja ei johto vaurioita? Mikrokytkin näyttää toimivan. Olen itse aika pihalla tässä asiassa :(
-
Lukkomekanismeja on joutunut vaihtamaan joitain tuon takia. Johtovikojakin on tullut vastaan, katkeaa saranan juuresta korin läpiviennin vierestä. Mutta jos johdot on mitattu ehjiksi, niin silloin lukko vaihtoon. Samat vaivat S80 ja 60.
-
Lukkomekanismeja on joutunut vaihtamaan joitain tuon takia. Johtovikojakin on tullut vastaan, katkeaa saranan juuresta korin läpiviennin vierestä. Mutta jos johdot on mitattu ehjiksi, niin silloin lukko vaihtoon. Samat vaivat S80 ja 60.
Minulla alkoi yhtäkkiä takaluukun avausnappi temppuilemaan. S60 vm. 01. Auton käydessä ei takaluukun nappi toiminut vaan sitä painettaessa rekisterivalot sammuivat. Tutkailin väännellen saranan vierestä johtosarjaa ja tarpeeksi luukkua availtuani toimi nappi enää luukun ollessa ylhäällä, kun auto oli sammuksissa. Tämän totesin laittaessani lukkomekanismin sormella lukkoasentoon. Siitä päättelin johtosarjassa olevan kontaktihäiriö, kun kerran luukun asento vaikuttaa toimintaan. Tässä kohtaa oli vika edennyt myös sellaiseen pisteeseen, että takaluukun ollessa kiinni, luki kojelaudassa, että takaluukku auki ja myös takaluukun valot paloivat koko ajan... Johtosarja irti takaluukusta ja keittiön pöydälle. Avoin johdon saranan viereisen kuoren varovasti mattopuukolla ja sieltä paljastui monta katkennutta johtoa. (Ei minun mattopuukolla viiltämää.) ;) Jotkut oli rikki useasta kohtaa. Kolvailin pätkät uutta johtoa jokaiseen ja kutistesukat päälle. Korjattua entistä paksempaa nippua en enää tunkenut entiselle paikalleen saranan viereen. Laitoin menemään takaluukun pahvin läpi nätisti sisäkautta kuivassa tilassa. Katsoin vain ettei jää missään tilanteessa tiivisteen väliin. Johdon aiemman reitin lapiviennit teippasin umpeen. Nyt toimii. :)
-
Mulla oli sama vika ja kun alkoi pahenemaan, otin johtonipun irti, niin siellä oli monta johtoa poikki ja keskenään oikkarissa. Laitoin 7-napaisesta polyuretaani johdosta kokonaan uuden tinailemalla liittimien juureen. Pari karvaa jäi varalle. Polyuretaanijohto on aika laadukasta ja kestää pakkasta ja taivuttelua paremmin, kuin muovipinnoitettu.
-
Emännän tytön S60 -03 D5 ei auennut takaluukku kuin avaimella. Luukku tietyssä asennossa välillä toimi niin auottu johtosarjaa ja luukun läpiviennin kohdilta 2 johtoa poikki. Vedetty uutta johtoa tilalle niin toimii taas.
Huomioin tuota luukkua liikutellessa että kontin molemmat saranat ovat aikasen väljät, pelkääjän puolella enemmän mutta senteissä tyhjää kuskinkin puolella. Ottaa aukaistessa kiinni jo katon pitkittäislistojen päihin.
-
Emännän tytön S60 -03 D5 ei auennut takaluukku kuin avaimella. Luukku tietyssä asennossa välillä toimi niin auottu johtosarjaa ja luukun läpiviennin kohdilta 2 johtoa poikki. Vedetty uutta johtoa tilalle niin toimii taas.
Huomioin tuota luukkua liikutellessa että kontin molemmat saranat ovat aikasen väljät, pelkääjän puolella enemmän mutta senteissä tyhjää kuskinkin puolella. Ottaa aukaistessa kiinni jo katon pitkittäislistojen päihin.
Mullakin alkoi ottamaan jo takalasiin ja tutkailtuani sitä, niin siinä oli ylätopparit taipuneet. Siirtoleukatongeilla väänsin takaisin, niin tuli vajaa kymmenen senttiä tilaa väliin. Parempiakin systeemeitä on keksitty siihen..
-
Ok, kiitti vinkistä ja pitää katsoa joku ilta ne stopparit kunhan auton taas tuo..
Oli muutakin pikkuhommaa tehtävä tuossa ennenkuin sade iski päälle..